حقایقی از ویتامین B برای رشد مو که نمیدانستید!
با طب فشاری از ریزش مو خلاص شوید!
با طب فشاری از ریزش مو خلاص شوید!
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
10 تمرین یوگا برای از بین بردن سرماخوردگی و آنفولانزا
10 تمرین یوگا برای از بین بردن سرماخوردگی و آنفولانزا
۱۴۰۰-۰۲-۲۷
حقایقی از ویتامین B برای رشد مو که نمیدانستید!

حقایقی از ویتامین B برای رشد مو که نمیدانستید!

حقایقی از ویتامین B برای رشد مو که نمیدانستید!

موهای سرسبز برای بسیاری از ویژگی های بسیار پسندیده است. اما نگهداری و مراقبت از موهای فرد با سبک زندگی کاملاً دشوار است. بسیاری از افراد در برخی از مواقع دچار ریزش مو می شوند و این بر مبارزه افزوده می شود. در نتیجه، مکمل های سلامتی مانند ویتامین B به عنوان یک راه حل برای رشد مو به بازار عرضه شده اند.

اما ، آیا این مکمل های مکمل ویتامین B واقعاً موثر هستند؟ در این مقاله، به انتهای این مد می پردازیم تا بفهمیم آیا می توانید از مصرف ویتامین B برای موهای خود سود ببرید

ارتباط بین ویتامین B و ریزش مو

اگر علت ریزش مو کمبود مواد مغذی باشد، ویتامین B می تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. بیشتر تحقیقات به این معنی نیست که مصرف ویتامین B ارتباط مستقیمی با رشد مو دارد. اما در افرادی که کمبود آشکار ویتامین B دارند، مکمل ها بهبود آشکاری در کیفیت مو نشان داده اند. با این حال ، توجه به این نکته مهم است که مطالعه ای که چنین اثبات شده بر روی کودکان انجام شده است.

ویتامین های گروه B به DNA و RNA (کدهایی که سلولهای ما را تولید می کنند) کمک می کنند تا سلول ها را تأمین کرده ، پروتئین ها را جذب کرده و سلول ها را ترمیم کنند. بنابراین، اگرچه ممکن است به طور مستقیم به شما کمک نکنند تا لباسهای خود را رشد دهید، اما آنها قطعاً در پشت صحنه کار می کنند تا از سالم بودن موهای شما از طریق سایر عملکردهای بدن اطمینان حاصل کنند.

اما، به همین سادگی نیست. هر ویتامین B نقش متفاوتی در کمک به بدن دارد. در بخش بعدی در مورد انواع ویتامین B مورد نیاز برای رشد مو بیشتر بیاموزید.

 

ویتامین های B برای ریزش مو

حتماً در مورد ویتامین های B12 ، فولات (B9) و بیوتین (B7) شنیده اید، زیرا این موارد معمولاً توسط متخصصان پوست و مارک های مکمل ذکر می شوند. اما 8 نوع ویتامین B وجود دارد و هر کدام به طور متفاوتی بر روی موهای شما تأثیر می گذارند. در اینجا کمی اطلاعات بیشتر در مورد این ویتامین های ضروری آورده شده است.

 

1. ویتامین B1 (تیامین)

تیامین برای رشد و عملکرد سلول های مختلف بسیار مهم است. یک مطالعه آن را در بهبود متابولیسم و ​​کاهش قند خون (سطح بالای قند) مفید دانست. این می تواند برای موهای شما مفید باشد زیرا سطح بالای قند می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود. در نتیجه، این می تواند منجر به ریزش مو شود. از آنجا که کبد تیامین را به مقدار کم ذخیره می کند ، باید روزانه از طریق یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود.

 

2. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ریبوفلاوین یک ویتامین B ضروری برای رشد مو است که سلول ها را می سازد، انرژی تولید می کند و چربی ها، استروئیدها و داروها را تجزیه می کند. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که کمبود ویتامین B2 می تواند منجر به آلوپسی شود.

 

3. ویتامین B3 (نیاسین)

نیاسین برای تغییر مواد مغذی به انرژی، تولید چربی، ترمیم DNA و تأمین اثرات آنتی اکسیدانی فعالیت می کند. همچنین اگر به صورت موضعی استفاده شود می تواند رشد مو را تقویت کند. از نظر داخلی ، نیاسین بیشتر تأثیر قلبی عروقی دارد، بدون اینکه ارتباط زیادی با رشد مو داشته باشد.

 

4. ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

اسید پانتوتنیک در درمان های مو برای تقویت رشد مو استفاده می شود. در داخل بدن، این ویتامین برای تجزیه چربی و تنظیم کلسترول عمل می کند. همچنین ادعا می شود که مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی را برای حفظ سلامت مو تقویت می کند.

 

5. ویتامین B6 (پیریدوکسین)

پیریدوکسین به عنوان پشتیبانی کننده سیستم ایمنی بدن و تجزیه پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها شناخته شده است. اما، شواهد محدودی در ارتباط این ویتامین B با رشد مو وجود دارد. اگرچه مطالعات برای بررسی نقش آن در پیشگیری از بیماری در حال انجام است، اما هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویتامین قابل کشف است.

 

6. ویتامین B7 (بیوتین)

بیوتین یک ویتامین شناخته شده است که به تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها و اسیدهای چرب کمک می کند. اگرچه کمبود بیوتین می تواند باعث ریزش مو شود، اما شواهد کافی برای اثبات کمک به رشد مو وجود ندارد. از این رو، بهتر است از مکمل های بیوتین فقط در صورت کمبود استفاده کنید.

 

7. ویتامین B9 (اسید فولیک)

فولات به تشکیل DNA و RNA ، عناصر سازنده زندگی و ناقلین ژن کمک می کند. برای همه سنین یا دوره رشد ضروری است. اما هیچ ارتباطی بین فولات و رشد مو یافت نشده است. بنابراین، مکمل فقط در صورت کمبود معنی می یابد.

 

8. ویتامین B12 (کوبالامین)

ویتامین B12 یکی دیگر از ویتامین های مهم برای DNA و بهبود عملکرد مغز است. کمبود B12 برای تغییر سلامت مو نشان داده شده است. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که رژیم شما به میزان مورد نیاز ویتامین B12 رسیده است. با این حال ، هیچ مدرکی در مورد بهبود رشد مو وجود ندارد.

اگر دچار آلوپسی غیرقابل توضیح هستید، ممکن است بدن شما کمبود ویتامین B کمپلکس داشته باشد. بگذارید برخی علائم رایج کمبود ویتامین B را در زیر بررسی کنیم.

 

چگونه کمبود ویتامین B را تشخیص دهیم؟

زنان باردار و افراد مسن بیشتر از کمبود ویتامین های گروه B رنج می برند. بیماری های زمینه ای مانند ورم معده، اعتیاد به الکل و اختلالات سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است در کنار سایر کمبودهای تغذیه ای باعث کمبود ویتامین B شوند.

در اینجا برخی از علائمی وجود دارد که باید در هنگام مشاهده کمبود ویتامین B جستجو کنید.

B1 (تیامین): کاهش وزن ، گیجی، از دست دادن حافظه و ضعف عضلانی.
B2 (ریبوفلاوین): ترک خوردن لب ، گلودرد ، تورم دهان و گلو ، تورم زبان ، ریزش مو و بثورات پوستی.
B3 (نیاسین): افسردگی، سردرد ، خستگی ، از دست دادن حافظه و توهم.
B5 (اسید پانتوتنیک): سردرد ، خستگی ، تحریک پذیری ، بی قراری ، خواب آشفته ، حالت تهوع ، استفراغ ، گرفتگی معده ، بی حسی یا احساس سوزش در دست ها یا پاها و گرفتگی عضلات.
B6 (پیریدوکسین): شرایط پوستی ، افسردگی ، گیجی و کاهش ایمنی.
B7 (بیوتین): شرایط پوستی ، افسردگی ، گیجی و کاهش ایمنی.
B9 (فولات / اسید فولیک): ضعیف است

ss، خستگی ، ضربان قلب نامنظم ، تنگی نفس ، مشکل در تمرکز ، ریزش مو ، رنگ پریدگی پوست و زخم های دهان.
B12 (کوبالامین): آسیب عصبی همراه با بی حسی ، گزگز دست و پاها ، از دست دادن حافظه ، گیجی ، زوال عقل و افسردگی.

اگر اخیراً این علائم را مشاهده کرده اید ، ممکن است از کمبود ویتامین های گروه B رنج ببرید. اما ، این علائم به تنهایی نشان دهنده کمبود ویتامین B نیستند. تنها راه اطمینان این است که با پزشک تماس بگیرید و آزمایش مشابهی را انجام دهید.

 

آیا کمبود ویتامین B12 باعث ریزش مو می شود؟

بله ، ویتامین B12 می تواند به طور غیر مستقیم باعث ریزش مو شود و سلامت مو را تغییر دهد. ویتامین B12 پایین دیگر عملکردهای مهم بدن را با مشکل روبرو می کند و منجر به ریزش بیش از حد مو می شود. ویتامین B12 در درجه اول در محصولات حیوانی یافت می شود ، گیاهخواران و گیاهخواران را در معرض کمبود قرار می دهد.

مکمل های ویتامین B12 با بهتر کردن رشد می توانند فولیکول های مو را افزایش دهند. اما شواهد علمی کافی در تایید این ادعا وجود ندارد. اگر مشکوک به کمبود ویتامین های گروه B هستید، در ادامه مطلب با چگونگی مصرف ویتامین B برای ریزش مو آشنا شوید.

 

چگونه کمبود ویتامین B را درمان کنیم؟

قبل از شروع هرگونه مکمل ویتامین B لازم است با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی که پزشک کمبود ویتامین B را تأیید کرد، ممکن است روش های درمانی زیر را پیشنهاد کند:

1. تغییر در رژیم غذایی

اگر کمبود جزئی باشد ، ممکن است مجبور شوید رژیم خود را تغییر دهید. بسته به نوع ویتامین B بدن شما کم است، ممکن است غذاهای خاصی اضافه شود. متداول ترین غذاهای غنی از ویتامین B ، گوشت ، محصولات لبنی و اسفناج است.

2. مکمل های خوراکی

اگر منابع غذایی برای رفع کمبود کافی نیستند، ممکن است لازم باشد از قرص های ویتامین B کمپلکس برای رشد مو استفاده کنید. این موارد از مولتی ویتامین های معمولی تا انواع خاص آن متغیر است. حتماً دوره و دوز مصرفی را به درستی دنبال کنید. اگر علائم شما همچنان ادامه دارد، خود درمانی نکنید. برای کمک مناسب به دکتر خود مراجعه کنید.

رفع کمبود ویتامین B می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و حتی ممکن است باعث رشد سریع مو شود. با این حال، ممکن است ترکیبی از دلایل ریزش مو ایجاد کند، و یک بیماری زمینه ای دیگر ممکن است باعث تضعیف سلامت مو شود.

اگرچه مصرف مکمل ویتامین B برای رشد مو ممکن است کمک کند، اما آیا مصرف بیش از حد آنها ضرری دارد؟ بگذارید بفهمیم

 

عوارض جانبی ویتامین B اضافی برای مو چیست؟

از آنجا که ویتامین B محلول در آب است، بعید است از اثرات اضافی ویتامین B رنج ببرید. ویتامین B اضافی توسط بدن از طریق ادرار دفع می شود. هنگام مصرف مکمل های ویتامین B، در صورت مشاهده واکنش های عجیب و غریب، مانند تاری دید، اسهال، حالت تهوع یا بثورات پوستی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجا که شواهد کافی مبنی بر تقویت ویتامین B در رشد مو وجود ندارد، بهتر است مکمل ها را فقط در صورت ابتلا به کمبود مصرف کنید. هنوز هم اگر می خواهید از کمبود آن جلوگیری کنید، می توانید غذاهای ویتامین B خاصی را برای رشد مو بخورید. در زیر نگاهی بیندازید که کدام غذاها غنی از ویتامین B هستند.

جلوگیری از کمبود ویتامین B

حفظ سطح مناسب ویتامین B برای مو و سایر اعضای بدن ضروری است. اگر می خواهید ویتامین B خود را برای پیشگیری از ریزش مو افزایش دهید ، بهتر است یک رژیم متعادل را دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید که شامل مواد غذایی مانند است:

  • موز
  • ماست
  • گوشت
  • لبنیات
  • اسفناج
  • آجیل
  • دانه
  • آووکادو
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • سیب زمینیها
  • کلم بروکلی

نکات پایانی

ویتامین B می تواند برای رشد مو مفید باشد – به شرطی که کمبود داشته باشید. در غیر این صورت، شواهد علمی زیادی وجود ندارد که ویتامین B می تواند رشد مو را تحریک کند. اگر می خواهید قفل های محکم و سالم تری داشته باشید، لازم است که به دلیل دقیق ریزش مو پی ببرید و آن را درمان کنید.

با پزشک خود صحبت کنید تا راه حلی پیدا کنید که علت را درمان کند و نه تنها باعث تسکین فوری شود. تا آن زمان، در مورد مکمل هایی که به آنها برخورد می کنید محتاط باشید و قبل از مصرف آنها وقت خود را برای انجام تحقیقات خود اختصاص دهید!

 

پاسخ های متخصص برای سوالات خوانندگان

آیا ویتامین B12 موهای شما را ضخیم تر می کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین B12 می تواند رشته های مو را ضخیم کند.

آیا ویتامین B12 موهای سفید را متوقف می کند؟

کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث خاکستری مو زودرس شود و مصرف مکمل های B12 ممکن است از سفیدی بیشتر جلوگیری کند.

چه مقدار B کمپلکس در روز باید مصرف کنید؟

بهتر است برای دوز مصرفی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است به مقدار بیشتری ویتامین B نیاز داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *