حقایقی درباره شوره سر
,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
9 غذای عالی برای داشتن تناسب اندام
۱۴۰۰-۰۴-۱۹
شوره سر,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
چطور با شوره سر مبارزه کنیم؟
۱۴۰۰-۰۴-۱۹

حقایقی درباره شوره سر

این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید تا حقایقی درباره شوره سر بیشتر آشنا شوید.

تکه های سفید کوچک

پوسته های زرد یا سفید روشن را روی شانه ها یا موهای خود می بینید. اینها علائم گویای شوره سر هستند. پوسته های شوره سر سلول های پوستی مرده ای هستند که از پوست سر شما می ریزند. وقتی شوره دارید ، ممکن است پوست سرتان پوسته پوسته یا قرمز به نظر برسد و احساس خارش یا خام بودن کند. خاراندن یا مالیدن سر باعث شل شدن پوسته ها می شود. ممکن است هنگام پوشیدن لباس های تیره بیشتر به آنها توجه کنید.

 

آیا مراقبت از موهای شما مقصر است؟

شوره سر به این معنی نیست که موهایتان کثیف است، اما نوع مدل دادن به موها یا محصولاتی که استفاده می کنید ممکن است باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شود. برخی از محصولات رنگ آمیزی و فرم دهی مو می توانند بقایای پوسته پوسته ای و خشک داشته باشند و یا باعث واکنش پوستی مانند شوره سر شوند. اگر از قبل شوره سر دارید ، عدم شستن کافی مو می تواند باعث بدتر شدن شوره سر شود زیرا سلول های مرده پوست تجمع می یابند. ممکن است بخواهید محصولات مختلف مو را امتحان کنید تا ببینید آیا به پاک شدن شوره سر شما کمک می کند.

 

شوره سر می تواند در مکان های دیگر خودنمایی کند!

می توانید به جز پوست سر ، روی قسمت هایی از بدن مانند موهای پیشانی ، ابروها ، مژه ها یا گوش ها شوره بزنید. پوسته پوسته شدن قفسه سینه – یا هرجای دیگری که موهای بدن دارید – می تواند نشانه ای از شوره سر باشد ، که نوع خفیفی از درماتیت سبورئیک است. اگر پوست بدن شما چرب یا چرب است یا کمی قرمزی دارد ، این نیز می تواند یک نشانه باشد. با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید.

 

شوره سر را بشویید!

شامپوهای مخصوص داروخانه می توانند شوره سر را درمان کنند. این مواد رایج هستند:

کتوکونازول با قارچ های ایجاد کننده شوره سر مبارزه می کند.
اسید سالیسیلیک از شر پوسته پوسته شدن خلاص می شود اما می تواند در حال خشک شدن باشد و گاهی باعث خارش پوست سر می شود.

سولفید سلنیوم تجمع سلولهای مرده پوست را کند کرده و با قارچ ها مبارزه می کند.
تار باعث کند شدن تجمع پوست مرده می شود ، اما ممکن است باعث تغییر رنگ موهای بلوند ، خاکستری یا رنگی شود.
پیریتیون روی به قارچی که ممکن است باعث ایجاد شوره شود حمله می کند.

 

درمان های طبیعی شوره سر

برخی تحقیقات از این درمان های طبیعی شوره سر پشتیبانی می کند ، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که به طور مداوم کار کنند.

آلوئه استفاده از آلوئه روی پوست سر ممکن است به کاهش خارش و پوستی کمک کند.
شامپو روغن درخت چای. استفاده از شامپوی روغن چای 5٪ ممکن است شوره سر و احساس خارش را کاهش دهد.
شامپو بادرنجبویه. شستشو با شامپوی 2٪ لیموترش ممکن است به مبارزه با قارچ هایی که باعث ایجاد شوره می شوند کمک کند.

 

شستشوی دقیق مو

دستورالعمل های روی برچسب شامپو شوره سر را دنبال کنید. با استفاده از پد انگشتان خود ، شامپو را به آرامی به پوست سر خود بمالید. قبل از شستشو ، شامپو را به مدت 5 دقیقه – یا طبق دستور – روی سر خود بگذارید. اگر بوی شامپو و نرم کننده نرمال خود را ترجیح می دهید ، می توانید از آن استفاده کنید. با بهتر شدن شوره سر ، ممکن است لازم نباشد که مرتباً از شامپو شوره سر استفاده کنید.

 

کمی آفتاب بگیرید

برای مقابله با شوره سر، کمی زمان را در آفتاب سپری کنید. نور خورشید به سرکوب قارچی که باعث ایجاد شوره و درماتیت سبورئیک می شود کمک می کند. فقط با استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده ای که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد، حتماً از پوست خود ، از جمله پوست سر در معرض محافظت، محافظت کنید.

 

به پزشک مراجعه کنید!

اگر چندین هفته است که از شامپوی شوره سر استفاده می کنید اما هنوز شوره سر دارید ، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. اگر پوست سرتان متورم یا قرمز است ، اگر موهای شما در حال ریزش است یا اگر بثورات قرمز و فلس دار روی سایر قسمت های بدن دارید باید به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است به شامپوی ضد شوره با نسخه ، یک محصول ضد قارچ یا یک کرم استروئیدی برای پوست سر یا سایر قسمت های بدن خود نیاز داشته باشید.

 

چه عواملی باعث ایجاد شوره می شوند؟

هیچ کس واقعاً مطمئن نیست که چه عواملی باعث ایجاد شوره می شوند. احتمالاً توسط قارچ ایجاد شده است. فولیکول های مو و غدد روغنی روغنی به نام سبوم ایجاد می کنند که ممکن است محل تولید مخمر یا قارچ باشد. این قارچ معمولاً روی پوست شما زندگی می کند ، اما مقدار زیاد قارچ ممکن است منجر به ایجاد شوره شود. همچنین سبوم زیاد ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود. قرار گرفتن در معرض هوای خشک زیاد باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست می شود که می تواند مانند شوره سر باشد.

 

محرک های شوره سر

شوره سر در ماه های خشک بدتر است. به ویژه هوای سرد و خشک زمستانی می تواند شوره سر را بدتر کند. استرس یا خستگی نیز باعث تحریک یا تشدید آن می شود.

 

شرایطی که منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر می شود!

مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس می تواند باعث تجمع سلول های مرده پوست در پوست سر شود. افرادی که دارای مشکلات پزشکی جدی مانند صرع، بیماری پارکینسون و اچ آی وی هستند، مستعد ابتلا به شوره سر هستند. و به دلایل نامشخص، افرادی که از سکته مغزی، حمله قلبی یا ضربه سر بهبود می یابند نیز بیشتر دچار شوره سر می شوند.

 

شیادان شوره سر

گاهی اوقات آنچه به نظر می رسد شوره سر است می تواند شرایط کاملاً متفاوتی باشد. شپش سر خارش دار است و تخمهایی تخمگذار می زند که شبیه شوره سر هستند ، اما از بین بردن یا مسواک زدن آنها سخت تر است. یا ممکن است پوست سر شما از کرم حلقوی خارش داشته باشد ، قارچی که باعث پوسته پوسته شدن مانند شوره سر می شود. با کرم حلقه ، ممکن است لکه های گرد ریزش مو و مناطق تاول دار و پوسته پوسته ای روی پوست سر شما وجود داشته باشد.

 

بچه ها و درپوش گهواره

وقتی نوزادان دچار درماتیت سبورئیک هستند، به آن کلاه گهواره می گویند. مقیاس های قهوه ای یا زرد ممکن است خارش داشته باشند. ممکن است آن را روی پوست سر، پلک ها، بینی و ناحیه کشاله ران. درپوش گهواره به طور معمول تا 8 تا 12 ماهگی کودک به خودی خود پاک می شود. سعی کنید روغن معدنی یا گیاهی را به مدت 10 دقیقه روی پوست سر کودک قرار دهید و سپس با یک شامپوی ملایم کودک را بشویید. اگر از بین نرفت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

 

شوره سر: مضر است یا فقط آزار دهنده است؟

اگرچه داشتن شوره سر ممکن است شرم آور باشد اما بی ضرر است. این بدان معنا نیست که شما تمیز نیستید. مسری نیست: نمی توانید آن را بگیرید یا به شخص دیگری منتقل کنید. شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود، اما خاراندن زیاد پوست سر می تواند باعث ریزش موی موقتی شما شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *