خواب خوب و سالم برای فرزند شما

خواب خوب و سالم برای فرزند شما

مطمئن شوید که کودک شما خوب است، خواب سالم تضمین می کند که او پایه ای قوی برای رشد مناسب ذهن و بدن خواهد داشت.

 

خواب کمتر از غذا ، نوشیدنی یا ایمنی در زندگی کودکان اهمیت ندارد. اگرچه ممکن است این امر ظاهری به نظر برسد، اما بسیاری از ما در واقع به فرزندانمان اجازه نمی دهیم خواب بحرانی لازم برای رشد و عملکرد مناسب داشته باشند.

مطمئناً کاری نیست که ما عمدا انجام دهیم. در حقیقت، ما اغلب زیاد به آن فکر نمی کنیم، و این مشکل است. با والدین ساعات طولانی کار، برنامه های پر از مدرسه، فعالیتهای بعد از مدرسه و سایر عوامل سبک زندگی، چرت زدن از دست می رود، زمان خواب عقب می افتد، صبح ها زودتر شروع می شود و شب ها ممکن است هر چیزی جز آرامش نباشد. از دست دادن چرت زدن یا کمی دیر خوابیدن شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما اینطور است. همه اینها جمع می شود، با عواقبی که ممکن است یک عمر باقی بماند.برای درک ماهیت حیاتی خواب برای رشد و نمو فرزندانمان، باید بیشتر بدانیم که خواب چگونه عمل می کند، خواب سالم چیست و چه اتفاقی می افتد وقتی که کودکان به مقدار مناسب، بهترین کیفیت خواب یا هر دو. ما همچنین باید نقشی که خواب در هوشیاری یا خواب آلودگی ، استرس یا آرامش بازی می کند را درک کنیم و اینکه چگونه این امر به نوبه خود بر خلق و خو، یادگیری و رفتار اجتماعی تأثیر می گذارد.

Marc Weissbluth ، MD ، در کتاب عادات خواب سالم ، کودک خوشحال ، این نظرات روشنگر را در مورد عملکرد خواب ارائه می دهد:

خواب منبع نیرویی است که ذهن شما را هوشیار و آرام نگه می دارد. هر شب و در هر چرت، خواب باتری مغز را شارژ می کند. خوب خوابیدن قدرت مغز را افزایش می دهد ، همانطور که وزنه زدن باعث تقویت عضلات می شود ، زیرا خوب خوابیدن باعث افزایش توجه شما می شود و به شما این امکان را می دهد از نظر جسمی آرام

باشید و همزمان از نظر روانی هوشیار باشید. سپس شما در بهترین حالت شخصی خود هستید. “

 

ملزومات خواب سالم

خواب سالم نیازمند:

  • خواب کافی
  • خواب بی وقفه (با کیفیت خوب)
  • تعداد مناسب چرت های مناسب سن
  • برنامه خواب هماهنگ با ریتم های بیولوژیکی طبیعی کودک (ساعت داخلی یا ریتم شبانه روزی)

اگر با گذشت زمان، هر یک از این موارد ضروری مطلوب نباشند، ممکن است علائم کمبود خواب ظاهر شود.

هوشیاری مطلوب: خواب سالم به ما این امکان را می دهد که در زمان بیداری عملکرد بهینه داشته باشیم و آنچه را که هوشیاری مطلوب نامیده می شود داشته باشیم. همه ما درجات متفاوتی از بیداری را تجربه کرده ایم، از غمگین بودن تا هوشیاری تا بیش از حد هوشیاری. هوشیاری مطلوب حالتی است که در آن بیشترین پذیرش را داریم و با محیط خود تعامل داریم، در حالی که بیشترین محدوده توجه را داریم و می توانیم بیشترین یادگیری را داشته باشیم. شما می توانید این را در کودکی مشاهده کنید که آرام، مراقب، دلپذیر، با چشمانی گشاد به اطراف نگاه می کند، همه چیز را جذب می کند، کسی که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کند. تغییر وضعیت هوشیاری با یادگیری و رفتار اختلال ایجاد می کند.

طول خواب: کودکان برای رشد، رشد و عملکرد بهینه باید به اندازه کافی بخوابند. میزان مناسب برای فرزند شما با توجه به سن متفاوت است. به یاد داشته باشید، هر کودک منحصر به فرد است و تنوع فردی رخ می دهد.

کیفیت خواب: خواب با کیفیت یک خواب بدون وقفه است که به کودک اجازه می دهد تمام مراحل مختلف و ضروری خواب را طی کند. کیفیت خواب به اندازه کمیت اهمیت دارد و نقش اساسی خود را در رشد سیستم عصبی ایفا می کند.

چرت زدن: چرت زدن نقش بسزایی در خواب سالم کودکان دارد. آنها به بهینه سازی هوشیاری فرزند شما کمک می کنند و بر یادگیری و رشد او تأثیر می گذارند. چرت زدن ها نیز با خواب شبانه کاملاً متفاوت است. آنها نه تنها یک نوع خواب نیستند، چرت زدن در زمان های مختلف روز عملکردهای متفاوتی را انجام می دهد. این یکی از دلایلی است که زمان چرت زدن مهم است و چرا آنها باید همزمان با ریتم های بیولوژیکی طبیعی فرزند شما انجام شوند.

همزمان: ما بیدار می شویم؛ ما هوشیار هستیم؛ خواب آلود می شویم؛ ما میخوابیم. این جزر و مد، نوسانات هوشیاری، همه به عنوان بخشی از ریتم های بیولوژیکی طبیعی روزانه ما اتفاق می افتد.

این ریتم ها در چند ماه اول زندگی کودک نامنظم است، اما به تدریج منظم شده و با بلوغ رشد می کند. هنگامی که خواب (چرت زدن و شب) با این ریتم ها هماهنگ باشد، موثرترین و ترمیمی است. در صورت عدم هماهنگی، بقیه ریتم یا چرخه را مختل نمی کند و می تواند به عنوان مثال خوابیدن یا خوابیدن را دشوارتر کند. این ممکن است منجر به خستگی و استرس فرزند شما شود. بنابراین مهم است که از زمان نیازهای خواب فرزند خود آگاه باشید و برنامه خود را تا آنجا که می توانید تنظیم کنید تا بتوانید با آنها هماهنگ باشید.

 

پیامدهای اختلالات خواب

اختلالات خواب، به هر دلیلی، عواقب قابل توجه و اغلب جدی دارد. ویسبلوث در کتاب عادات خواب سالم، کودک شاد می گوید:

مشکلات خواب نه تنها شب های کودک را مختل می کند – بلکه روزهای او را نیز مختل می کند، زیرا او را از نظر ذهنی کمتر هوشیار، بی توجه، ناتوان در تمرکز و به راحتی حواس پرتی می کند. همچنین باعث می شود از نظر جسمانی بیشتر تکانشی، بیش فعال یا تنبل باشد.

محرومیت از خواب مزمن: مهم است بدانید که اثرات کم خوابی مزمن تجمعی است: خواب آلودگی در طول روز به تدریج افزایش می یابد. این بدان معناست که حتی تغییرات کوچک خواب، با گذشت زمان، آثار منفی قابل توجهی خواهد داشت. به همین ترتیب، تغییرات کوچک که به خواب بیشتر اجازه می دهد ممکن است تأثیرات مثبت مشابهی داشته باشد. همه چیز بستگی به نوع و درجه مشکل خواب دارد.

خستگی : حتی کم خوابی به ظاهر جزئی باعث خستگی کودکان می شود. و برای یک کودک، بیدار ماندن در زمان معینی بسیار تحریک کننده و خسته کننده است، حتی اگر به هیچ وجه به هیچ وجه مشغول نباشند.

به خصوص در طول روز، با دوستان و خانواده، آنها می خواهند بخشی از عمل باشند و بنابراین پاسخ طبیعی آنها به خستگی “مبارزه با آن” است. یعنی سعی می کنند بیدار و هوشیار بمانند. این منجر به ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین می شود، که باعث می شود هورمون آنها بیش از حد هوشیار شود. آنها اکنون بیدار هستند اما خسته شده اند. سرزندگی، تحریک پذیری و بی حوصلگی به زودی به دنبال آن می آید. آنها همچنین نمی توانند توجه داشته باشند و در این زمان به خوبی یاد بگیرند. به همین دلیل است که کودکان بیش از حد خسته اغلب بیدار، سست و بیش فعال به نظر می رسند. در حال حاضر شما در شرایطی قرار دارید که آنها آنقدر تحت فشار هستند که نمی توانند به راحتی بخوابند.

جالب است که این امر اغلب باعث بیداری شب می شود. بنابراین فریب کودک به ظاهر بیدار و خسته خود را نخورید و بعداً او را بخوابانید. خواباندن زودتر آنها در واقع درمان است. گاهی اوقات حتی 15-20 دقیقه زودتر ممکن است تأثیر قابل توجهی داشته باشد و تمام آن چیزی باشد که لازم است. همچنین ممکن است شگفت زده شوید که متوجه می شوید خواب راحت تر کودک راحت است.

 

روی اینها بخوابید

در زیر برخی مشاهدات از مطالعات مختلف نشان داده شده است که برخی از مشکلات پیش روی آنها و تغییرات رفتاری در کودکان مبتلا به مشکلات خواب (از جمله عادات خواب سالم ویسبلوث، کودک شاد و خردمند شدن، توسط گری عزو و روبرت باکنام ، MD):

  • کودکان مشکلات خواب را “بزرگتر” نمی کنند. مشکلات باید حل شود
  • کودکانی که در طول روز بیشتر می خوابند، محدوده توجه بیشتری دارند.
  • نوزادانی که در طول روز کمتر می خوابند، تناسب اندام بیشتری دارند و از نظر اجتماعی نیاز بهتری دارند و کمتر می توانند خود را سرگرم یا سرگرم کنند.
  • کودکان نوپایی که بیشتر می خوابند از بودن در کنار آنها لذت بخش ترند ، معاشرت بیشتری دارند و تقاضای کمتری دارند. کودکانی که کمتر می خوابند می توانند تا حدودی مانند کودکان بیش فعال رفتار کنند.
  • کمبودهای کوچک اما ثابت در خواب در طول زمان تمایل به افزایش و شاید اثرات طولانی مدت بر عملکرد مغز دارد.
  • کودکان با بهره هوشی بالاتر – در هر گروه سنی مورد مطالعه – بیشتر می خوابیدند.
  • برای کودکان ADHD ، بهبود خواب به طرز چشمگیری روابط همسالان و عملکرد کلاس را بهبود می بخشد.
  • خواب سالم بر رشد عصبی تأثیر مثبت می گذارد و به نظر می رسد داروی مناسب برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات یادگیری و رفتاری است.

 

کاری که والدین می توانند انجام دهند

به عنوان والدین، ​​این وظیفه ماست که نسبت به خواب کودکانمان حساس باشیم و از آنها مراقبت کنیم، همانطور که ما از ایمنی آنها مراقبت می کنیم، همانطور که اطمینان می دهیم که آنها به طور منظم صبحانه، ناهار و شام می خورند. ما در درجه اول مسئول عادات خواب آنها هستیم، بنابراین مهم است که عادات سالم را زود شروع کنیم. القای عادت های خوب بسیار ساده تر از اصلاح عادت های بد است.

اهمیت خواب را با توجه روزانه به آن تزریق کنید و به احتمال زیاد فرزندی شادتر، مطمئن تر، کم طلب تر و اجتماعی تر خواهید داشت. و شاید شما خودتان کمی بیشتر بخوابید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *