از خواص شگفت انگیز لیمو ترش چه میدانید؟!
هندوانه,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
9 خاصیت هندوانه که نمیدانستید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۹
اسفناج,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
فواید سلامتی و ارزش غذایی اسفناج
۱۴۰۰-۰۵-۰۹

از خواص شگفت انگیز لیمو ترش چه میدانید؟!

لیموترش یک میوه محبوب است که مردم به مقدار کم از آن برای افزودن طعم به غذا استفاده می کنند. با این حال، آنها به ندرت به دلیل طعم شدید و ترش آنها را به تنهایی مصرف می کنند. این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی محتوای تغذیه ای لیمو، فواید احتمالی آن برای سلامتی، راه های استفاده از آن در غذا و خطرات احتمالی برای سلامتی می پردازد.

لیمو به غذاهای پخته، سس ها، سس سالاد، ماریناد، نوشیدنی ها و دسرها طعم می دهد و همچنین منبع خوبی از ویتامین C است.

یک لیمو 58 گرم (گرم) می تواند بیش از 30 میلی گرم منبع معتبر (میلی گرم) ویتامین C تامین کند.

ویتامین C برای سلامتی ضروری است و کمبود آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. کاشفان اولیه این را می دانستند و در سفرهای طولانی خود از لیمو استفاده می کردند تا از بیماری اسکوربوت جلوگیری یا درمان شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که در بین دریانوردان رایج بود.

لیمو ترش برای سلامتی

لیموترش می تواند سالم و با طراوت باشد. لیموترش منبع عالی ویتامین C و فلاونوئیدها است که آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های بدن آسیب برساند، کمک می کند. این مواد مغذی می توانند از بیماری ها جلوگیری کرده و سلامتی و تندرستی را افزایش دهند.

در ادامه برخی از مزایای احتمالی مصرف لیمو را بررسی میکنیم.

 

1) کاهش خطر سکته مغزی

بر اساس یک مطالعه در سال 2012، فلاونوئیدهای موجود در مرکبات ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی ایسکمیک در زنان کمک کند.

مطالعه روی داده های نزدیک به 70 هزار زن بالای 14 سال نشان داد کسانی که بیشترین مرکبات را مصرف می کردند، 19 درصد کمتر از زنانی که کمترین مصرف را داشتند، دچار سکته مغزی ایسکمیک می شدند.

سکته مغزی ایسکمیک شایع ترین نوع سکته مغزی است. این می تواند زمانی رخ دهد که لخته خون جریان خون به مغز را مسدود کند.

یک منبع جمعیتی در سال 2019 نشان داد که مصرف طولانی مدت و منظم غذاهای حاوی فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک کند. با این حال، این مطالعه نشان داد افرادی که سیگار می کشند یا الکل زیادی مصرف می کنند کمتر از این مزایا برخوردار می شوند.

بیشتر بخوانید: فواید کلم بروکلی برای سلامتی

 

2) فشار خون

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که زنانی در ژاپن که به طور منظم پیاده روی می کردند و هر روز لیمو مصرف می کردند، فشار خون پایین تری نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دادند، داشتند.

تحقیقات بیشتری برای شناسایی نقش لیمو در این بهبود و کشف اینکه آیا مصرف لیمو می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، نیاز است زیرا پیاده روی روزانه می تواند فشار خون را نیز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: چرا نخود سبز سالم و مغذی است؟!

 

3) پیشگیری از سرطان

لیمو و آب لیمو منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین C هستند. آنتی اکسیدان ها ممکن است از آسیب رادیکال های آزاد به سلول جلوگیری کرده و منجر به سرطان شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه آنتی اکسیدان ها می توانند از سرطان جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:  6 دانه فوق العاده سالم که باید بخورید!

 

4) حفظ چهره سالم

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، سیستم حمایتی پوست دارد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، سن و سایر عوامل می تواند منجر به آسیب پوست شود. یک مطالعه روی موش در سال 2014 نشان داد که خوردن ویتامین C به شکل طبیعی یا استفاده از آن به صورت موضعی می تواند از این نوع آسیب جلوگیری کند.

 

5) جلوگیری از آسم

بر اساس یک بررسی، افرادی که مبتلا به آسم هستند و در زمان سرماخوردگی مقادیر بیشتری ویتامین C و سایر مواد مغذی مصرف می کنند، ممکن است حملات آسم کمتری را تجربه کنند.

نویسندگان شواهدی یافتند که ویتامین C در افرادی که دارای سرماخوردگی معمولی هستند نیز برای افراد مبتلا به حساسیت برونش مفید است.

بیشتر بخوانید: 10 فایده شگفت آور تخم مرغ برای سلامتی

لیموترش,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

 

6) افزایش جذب آهن

کمبود آهن عامل اصلی کم خونی است. جفت کردن غذاهای سرشار از ویتامین C با غذاهای غنی از آهن توانایی بدن در جذب آهن را به حداکثر می رساند. با این حال، مصرف زیاد ویتامین C می تواند مشکلات گوارشی را در افرادی که از مکمل های آهن استفاده می کنند، ایجاد کند. به همین دلیل، بهتر است آهن را از منابع غذایی مانند جگر گاو، عدس، کشمش، لوبیای خشک، گوشت حیوانات و اسفناج تهیه کنید.

فشردن کمی آب لیمو بر روی سالادی حاوی برگ اسفناج می تواند مصرف آهن و ویتامین C را به حداکثر برساند.

بیشتر بخوانید: 10 غذای غنی از آهن که کودک شما نیاز دارد!

 

7) تقویت سیستم ایمنی بدن

غذاهای سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، کمک کنند.

یک بررسی نشان داد، در حالی که مکمل های ویتامین C به نظر نمی رسد میزان سرماخوردگی را در جمعیت کاهش دهد، اما ممکن است به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک کند. ویتامین C همچنین ممکن است به افزایش ایمنی در افرادی که تحت فعالیت بدنی شدید هستند، کمک کند.

فشردن یک لیمو کامل در یک لیوان آب داغ با یک قاشق بزرگ عسل یک نوشیدنی آرام بخش برای سرفه یا سرماخوردگی است.

بیشتر بخوانید: میوه خشک خوبه یا بد؟

 

8) کاهش وزن

در مطالعه ای که در سال 2008 انجام شد، جوندگانی که فنول های پوست لیمو را با رژیم غذایی پرچرب به مدت 12 هفته مصرف کردند نسبت به افرادی که لیمو مصرف نمی کردند وزن کمتری دریافت کردند.

در سال 2016، 84 زن قبل از یائسگی با شاخص توده بدنی (BMI) بالا از رژیم سم زدایی لیمو یا رژیم دیگری به مدت 7 روز استفاده کنید. کسانی که رژیم سم زدایی لیمو را دنبال کردند، بهبود بیشتری در مقاومت به انسولین، چربی بدن، BMI، وزن بدن و نسبت دور کمر به دور کمر نسبت به رژیم های دیگر مشاهده کردند.

تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا لیمو می تواند به کاهش وزن کمک کند، و اگر چنین است، چگونه مورد نیاز است.

ویتامین سی

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری و یک آنتی اکسیدان است.

اسکوروی

اگر فردی به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکند، دچار کمبود منبع می شود که به اسکوربوت معروف است. در ایالات متحده نادر است، اما می تواند بر افرادی که رژیم غذایی متنوعی ندارند تأثیر بگذارد.

علائم می توانند ظرف یک ماه پس از عدم مصرف ویتامین C ظاهر شوند و شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • بی حالی (احساس ناخوشی)
  • التهاب لثه یا خونریزی لثه
  • لکه های قرمز روی پوست به دلیل شکستن رگ های خونی در زیر سطح
  • درد مفصل
  • بهبود سریع زخم
  • شل شدن دندان ها
  • افسردگی

بسیاری از این موارد زمانی اتفاق می افتد که بافت های همبند به دلیل کمبود ویتامین C ضعیف می شوند. از آنجا که ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می کند، افرادی که کمبود آهن دارند نیز ممکن است دچار کم خونی شوند.

بیشتر بخوانید: 12 خاصیت باورنکردنی موز برای سلامتی

 

مواد غذایی

یک لیمو با وزن 58 گرم (گرم) حاوی منبع معتبر:

مواد معدنی میزان
انرژی 16.8 کالری (کیلو کالری)
کربوهیدرات 5.41 گرم که 1.45 گرم آن قند است
کلسیم 15.1 میلی گرم (میلی گرم)
آهن 0.35 میلی گرم
منیزیم 4.6 میلی گرم
فسفر 9.3 میلی گرم
پتاسیم 80 میلی گرم
سلنیوم 0.2 میکروگرم (میکروگرم)
ویتامین C 30.7 میلی گرم
اسید فولیک 6.4 میکروگرم
کولین 3.0 میلی گرم
ویتامین A 0.6 میکروگرم
لوتئین + زآگزانتین 6.4 میکروگرم

 

منبع معتبر دریافت 75 میلی گرم ویتامین C در روز برای زنان 19 ساله و بالاتر و 90 میلی گرم در روز برای مردان توصیه می کند. افراد سیگاری روزانه بیش از افراد غیرسیگاری به 35 میلی گرم منبع معتبر احتیاج دارند.

لیموها همچنین حاوی مقادیر کمی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6، اسید پانتوتنیک، مس و منگنز هستند.

بیشتر بخوانید: فواید ذرت برای سلامتی که نمیدانستید!

 

نکات

بر خلاف بسیاری از میوه ها، لیموها پس از چیدن نمی رسند و کیفیت آن بهبود نمی یابد. افراد باید لیموها را در زمان رسیده برداشت کرده و در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنند. لیموها هم با غذاهای خوش طعم و هم با شیرینی ترکیب می شوند.

در دستور العمل های سالم زیر از لیمو استفاده می شود:

  • ماکارونی فرشته دانه کامل با کنگر فرنگی و لیمو
  • مرغ لیمو چسبناک
  • مافین بادام تمشک لیمو

آب لیمو تازه را روی ماهی، میگو، ماهی قزل آلا، مرغ فشار دهید.

به جای استفاده از یک محصول تجاری، سالاد را با آب لیمو تازه و مقدار کمی روغن زیتون با گیاهان بپوشانید. پانسمان های آماده اغلب حاوی نمک، شکر و سایر افزودنی ها هستند و می توانند چربی و کالری بالایی داشته باشند.

آب لیمو

برخی از مردم می گویند که آب لیمو دارای طیف گسترده ای از فواید است، از کاهش وزن گرفته تا رفع افسردگی. در مقادیر زیاد، مواد مغذی مختلف موجود در لیمو ممکن است این مزایای سلامتی را ایجاد کند. با این حال، مصرف آب لیمو به جای آب میوه یا نوشابه ممکن است مفید باشد زیرا مصرف قند فرد را کاهش می دهد.

نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو نیز می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: تخم مرغ غذایی کامل برای مدیریت وزن

 

مضرات لیمو ترش

لیمو دارای اسید بالایی است، بنابراین آب آن ممکن است بر افراد زیر تأثیر بگذارد:

زخم های دهانی: می تواند باعث احساس سوزش شود.

ریفلاکس معده (GERD): این می تواند علائم، مانند سوزش سر دل و نارسایی را بدتر کند.

 

جمع بندی

مواد مغذی موجود در لیمو چندین مزیت برای سلامتی دارد. با این حال، بدست آوردن تمام مواد مغذی لازم از لیمو به دلیل طعم ترش و اسید زیاد آن دشوار است. با این حال، مصرف آب لیمو به عنوان بخشی از رژیم غذایی متنوع که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه می شود، می تواند رژیم غذایی افراد را مغذی تر و سالم تر کند.

بیشتر بخوانید: فواید لوبیای چشم بلبلی که باید بدانید!

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *