خون در مدفوع
نکاتی درباره بند ناف,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
نکاتی درباره بند ناف
۱۴۰۰-۰۷-۰۷
درمان مدفوع خونی در کودکان
۱۴۰۰-۰۷-۰۸

خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد ، چه زمانی که آن را بعد از دفع مدفوع پاک می کنید و چه از آزمایش انجام شده توسط پزشک مراقبت می کنید. در حالی که خون در مدفوع می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد ، همیشه اینطور نیست. در اینجا آنچه شما باید در مورد علل احتمالی مدفوع خونی بدانید و آنچه شما – و پزشک شما – باید در صورت تشخیص مشکل انجام دهید ، بدانید.

 

علل وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع به این معنی است که جایی در دستگاه گوارش خونریزی شده است. گاهی اوقات مقدار خون آنقدر ناچیز است که تنها با آزمایش مخفی مدفوع (که خون پنهان شده در مدفوع را بررسی می کند) قابل تشخیص است. در مواقع دیگر ممکن است بر روی دستمال توالت یا در توالت پس از دفع مدفوع به صورت خون قرمز روشن دیده شود. خونریزی که در دستگاه گوارش بیشتر اتفاق می افتد ممکن است مدفوع را سیاه و قیری نشان دهد.

دلایل احتمالی خون در مدفوع عبارتند از:

بیماری دیورتیکولار. دیورتیکول ها کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون می آیند . معمولاً دیورتیکول مشکلی ایجاد نمی کند ، اما گاهی اوقات می تواند خونریزی کرده یا عفونی شود.

شقاق مقعد . بریدگی یا پارگی کوچکی در بافت پوشاننده مقعد مشابه ترک هایی که در ترک خوردگی لب یا برش کاغذ ایجاد می شود. شقاق اغلب در اثر دفع مدفوع بزرگ و سفت ایجاد می شود و می تواند دردناک باشد.

کولیت . التهاب از روده بزرگ . از جمله شایع ترین علل عفونت یا بیماری التهابی روده است .

آنژیودیسپلازی شرایطی که در آن عروق خونی شکننده و غیر طبیعی منجر به خونریزی می شود.

زخم های گوارشی . زخم باز در پوشش معده یا اثنی عشر ، انتهای فوقانی روده کوچک. بسیاری از زخم های معده در اثر عفونت باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ( H.pylori ) ایجاد می شوند. استفاده طولانی مدت یا دوزهای زیاد داروهای ضدالتهابیمانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می تواند باعث زخم شود .

پولیپ یا سرطان . پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که می توانند رشد کرده ، خونریزی کرده و ممکن است سرطانی شوند. سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است که اغلب باعث خونریزی می شود که با چشم غیر مسلح قابل توجه نیست .

مشکلات مری . وریدهای واریسی از مری یا اشک در مری می تواند به از دست دادن خون شدید منجر شود.

 

 

تشخیص خون در مدفوع

مهم است که پزشک هرگونه خونریزی در مدفوع را ارزیابی کند. هرگونه جزئیاتی که می توانید در مورد خونریزی ارائه دهید به پزشک شما در تعیین محل خونریزی کمک می کند. به عنوان مثال ، مدفوع سیاه و قیری احتمالاً زخم یا مشکل دیگری در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است. خون قرمز روشن یا مدفوع به رنگ سرمه ای معمولاً نشان دهنده مشکلی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش مانند بواسیر یا دیورتیکولیت است .

پس از گرفتن تاریخچه پزشکی و انجام یک معاینه فیزیکی ، به مراقبت های بهداشتی ارائه دهنده ممکن است آزمایش به منظور تعیین علت خونریزی. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شستشوی نازوگاستریک. آزمایشی که ممکن است به پزشک شما بگوید آیا خونریزی در قسمت فوقانی یا تحتانی دستگاه گوارش است یا خیر. این روش شامل برداشتن محتویات معده از طریق لوله ای است که از طریق بینی وارد معده می شود. اگر معده شواهدی از خون نداشته باشد ، ممکن است خونریزی متوقف شده یا به احتمال زیاد در دستگاه گوارش تحتانی وجود داشته باشد.

ازوفاگوستروئودنوسکوپی (EGD). روشی که شامل قرار دادن آندوسکوپ یا لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک در انتها از طریق دهان و پایین مری به معده و اثنی عشر است. پزشک می تواند از این روش برای یافتن منبع خونریزی استفاده کند. آندوسکوپی همچنین می تواند برای جمع آوری نمونه های بافتی کوچک برای بررسی در زیر میکروسکوپ ( بیوپسی ) استفاده شود.

کولونوسکوپی . روشی مشابه EGD با این تفاوت که محدوده از طریق راست روده برای مشاهده روده بزرگ وارد می شود. همانند EGD ، کولونوسکوپی می تواند برای جمع آوری نمونه های بافت برای بیوپسی استفاده شود .

انتروسکوپی روشی مشابه EGD و کولونوسکوپی برای بررسی روده کوچک استفاده می شود. در برخی موارد این شامل بلعیدن یک کپسول با یک دوربین کوچک در داخل است که هنگام عبور از دستگاه گوارش ، تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی منتقل می کند.

اشعه ایکس باریم. روشی که از ماده حاجب به نام باریم برای نشان دادن دستگاه گوارش بر روی اشعه ایکس استفاده می کند. باریم ممکن است بلعیده شود یا به راست روده وارد شود.

اسکن رادیونوکلئید روشی که شامل تزریق مقادیر کمی مواد رادیواکتیو به داخل ورید و سپس استفاده از دوربین مخصوص برای مشاهده تصاویر جریان خون در دستگاه گوارش برای تشخیص محل خونریزی است.

آنژیوگرافی . روشی که شامل تزریق رنگ مخصوص به رگ است که رگهای خونی را در عکسبرداری با اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT) قابل مشاهده می کند. در این روش خونریزی به عنوان نشت رنگ از رگ های خونی در محل خونریزی تشخیص داده می شود.لاپاروتومی یک عمل جراحی که در آن پزشک شکم را باز کرده و معاینه می کند . در صورتی که سایر آزمایشات نتوانند علت خونریزی را بیابند ، ممکن است لازم باشد.ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین هنگامی که خون در مدفوع وجود دارد ، آزمایشات آزمایشگاهی را سفارش می دهند. این آزمایشات ممکن است به دنبال مشکلات انعقادی ، کم خونی و وجود عفونت H.pylori باشد.

علائم مرتبط

فردی که خون در مدفوع دارد ممکن است از خونریزی بی اطلاع باشد و هیچ علامتی را گزارش نکرده باشد. از طرف دیگر ، ممکن است درد شکمی ، استفراغ ، ضعف ، مشکل تنفسی ، اسهال ، تپش قلب ، غش و کاهش وزن بسته به علت ، محل ، طول و شدت خونریزی داشته باشند.

 

خون در درمان مدفوع

ممکن است پزشک از یکی از چندین تکنیک برای توقف خونریزی حاد استفاده کند. غالباً از آندوسکوپی برای تزریق مواد شیمیایی به محل خونریزی ، درمان محل خونریزی با جریان الکتریکی یا لیزر یا استفاده از نوار یا گیره برای بستن عروق خونریزی استفاده می شود. اگر آندوسکوپی خونریزی را کنترل نکند ، پزشک ممکن است از آنژیوگرافی برای تزریق دارو به رگ های خونی برای کنترل خونریزی استفاده کند.

در صورت لزوم ، فراتر از توقف خونریزی فوری ، درمان شامل رفع علت خونریزی برای جلوگیری از بازگشت آن است. درمان بسته به علت متفاوت است و ممکن است شامل داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها برای درمان H. pylori ، داروهای سرکوب کننده اسید در معده یا داروهای ضد التهابی برای درمان کولیت باشد. ممکن است برای برداشتن پولیپ ها یا قسمت هایی از کولون آسیب دیده در اثر سرطان ، دیورتیکولیت یا بیماری التهابی روده به جراحی نیاز باشد .

بسته به علت ، درمان ممکن است شامل کارهای ساده ای باشد که می توانید به تنهایی انجام دهید. این از جمله خوردن یک فیبر بالا رژیم غذایی برای از بین بردن یبوست که می تواند باعث تشدید و بواسیر و شقاق مقعد ، و گرفتن یک وان کوچک ، که به معنی نشستن در آب گرم برای از بین بردن شکاف و بواسیر است.

پزشک بر اساس تشخیص درمان تجویز یا توصیه می کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *