داروهای خانگی سنگ کلیه
8 علامت و نشانه سنگ کلیه
8 علامت و نشانه سنگ کلیه
۱۴۰۰-۰۷-۲۲
دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟
دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟
۱۴۰۰-۰۷-۲۲

داروهای خانگی سنگ کلیه

سنگ کلیه مجموعه سختی از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده است. آنها در داخل کلیه ایجاد می شوند و می توانند به سایر قسمت های مجاری ادراری حرکت کنند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی داروهای خانگی سنگ کلیه می پردازیم.

هیدراته ماندن مهم است!

نوشیدن مایعات فراوان بخش حیاتی دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید است. این مایع نه تنها سموم را دفع می کند ، بلکه به جابجایی سنگ ها و ایجاد سنگ در مجاری ادراری نیز کمک می کند.

اگرچه آب به تنهایی برای انجام این کار کافی است، اما افزودن برخی مواد خاص می تواند مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که بلافاصله پس از نوشیدن هر داروی معطر، یک لیوان 8 اونسی آب بنوشید. این می تواند به انتقال مواد در سیستم شما کمک کند.

قبل از شروع درمان خانگی ذکر شده در زیر، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا درمان خانگی برای شما مناسب است یا می تواند منجر به عوارض بیشتری شود.

در صورت بارداری یا شیردهی، از هر گونه دارویی خودداری کنید. پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا آب میوه ممکن است برای شما یا نوزاد شما عوارض جانبی ایجاد کند یا خیر.

 

1. آب

هنگام عبور از سنگ، افزایش مصرف آب می تواند به تسریع این روند کمک کند. به جای 8 لیوان معمول، روزانه 12 لیوان آب بکوشید. هنگامی که سنگ از بین می رود، باید روزانه 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. کم آبی بدن یکی از عوامل خطرساز اصلی برای سنگ کلیه است و آخرین چیزی که می خواهید شکل گیری بیشتر است.

به رنگ ادرار خود توجه کنید. باید بسیار روشن، زرد کم رنگ باشد. ادرار زرد تیره نشانه کم آبی بدن است.

 

2. آب لیمو

می توانید هر زمان که دوست دارید لیموترش تازه را به آب خود اضافه کنید. لیموترش حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است و از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را بشکند و به آنها اجازه می دهد راحت تر عبور کنند.

مقدار زیادی لیمو برای ایجاد یک اثر بزرگ مورد نیاز است، اما برخی می توانند کمی کمک کنند. آب لیمو فواید بیشمار دیگری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، این ماده به مهار رشد باکتری ها کمک می کند و ویتامین C را تأمین می کند.

 

3. آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک است که به تجزیه سنگ کلیه و کاهش درد کمک می کند. همچنین پر از مواد مغذی است. این دارو به طور سنتی برای اختلالات گوارشی و التهابی استفاده می شود. در آب ریحان آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی وجود دارد و ممکن است به حفظ سلامت کلیه کمک کند.

برای تهیه چای از برگ های تازه یا خشک ریحان استفاده کنید و روزانه چند فنجان بنوشید. همچنین می توانید ریحان تازه را در آبمیوه گیری میل کنید یا آن را به اسموتی اضافه کنید.

شما نباید بیش از 6 هفته از آب ریحان دارویی استفاده کنید. استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • قند خون پایین
  • فشار خون پایین
  • افزایش خونریزی

تحقیقات بسیار کمی در مورد میزان موثر بودن ریحان در سنگ کلیه وجود دارد، اما دارای خواص ضد اکسیداتیو و ضد التهابی است.

 

4. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است. اسید استیک به حل سنگ کلیه کمک می کند. سرکه سیب علاوه بر دفع کلیه ها، می تواند به کاهش درد ناشی از سنگ کمک کند. فواید بیشمار دیگر سرکه سیب برای سلامتی نیز وجود دارد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب در کاهش تشکیل سنگ کلیه موثر است ، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است. اما به دلیل مزایای متعدد دیگر سلامتی، احتمالاً خطر کمی وجود دارد.

برای به دست آوردن این مزایا، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 6 تا 8 اونس آب تصفیه شده اضافه کنید. این مخلوط را در طول روز بنوشید.

شما نباید بیش از یک لیوان 8 اونسی از این مخلوط در روز مصرف کنید. همچنین می توانید آن را مستقیماً روی سالاد استفاده کنید یا آن را به سس سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.

اگر سرکه سیب به مقدار بیشتری مصرف شود، می تواند منجر به سطوح پایین پتاسیم و پوکی استخوان شود.

افراد مبتلا به دیابت هنگام نوشیدن این مخلوط باید احتیاط کنند. سطح قند خون خود را در طول روز با دقت کنترل کنید.

اگر مصرف می کنید ، نباید این مخلوط را بنوشید:

  • انسولین
  • دیگوکسین (دیگوکس)
  • دیورتیک ها مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

 

5. آب کرفس

تصور می شود که آب کرفس سموم دفع کننده سنگ کلیه را دفع می کند و مدتهاست که در داروهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به بیرون کشیدن بدن کمک می کند تا بتوانید سنگ را عبور دهید. یک یا چند ساقه کرفس را با آب مخلوط کنید و آب آن را در طول روز بنوشید.

در صورت داشتن موارد زیر، نباید این مخلوط را بنوشید.

  • هرگونه اختلال خونریزی
  • فشار خون پایین
  • یک جراحی برنامه ریزی شده

در صورت مصرف موارد زیر نیز نباید این مخلوط را بنوشید:

  • لووتیروکسین (Synthroid)
  • لیتیوم (لیتان)
  • داروهایی که حساسیت به آفتاب را افزایش می دهند، مانند ایزوترتینوئین (Sotret)
  • داروهای آرام بخش ، مانند آلپرازولام (Xanax)

 

6. آب انار

قرن هاست که از آب انار برای بهبود عملکرد کلی کلیه استفاده می شود. سنگ ها و سموم دیگر را از سیستم شما دفع می کند. سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشد.

همچنین سطح اسیدیته ادرار را کاهش می دهد. سطح اسیدیته کمتر خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده را کاهش می دهد.

تأثیر آب انار بر جلوگیری از سنگ کلیه نیاز به مطالعه بیشتری دارد، اما به نظر می رسد مصرف عصاره انار فایده ای دارد و خطر ابتلا به سنگ را کاهش می دهد.

هیچ محدودیتی در میزان مصرف آب انار در طول روز وجود ندارد.

در صورت مصرف موارد زیر نباید آب انار بنوشید:

  • تغییر داروها توسط کبد
  • داروهای فشار خون مانند کلروتیازید (Diuril)
  • روزوواستاتین (کرستور)

 

7. آبگوشت لوبیا

آب گوجه فرنگی پخته شده یک غذای سنتی است که اغلب در کشورهای خاورمیانه استفاده می شود و برای بهبود سلامت کلی ادرار و کلیه استفاده می شود. همچنین به حل و دفع سنگ ها کمک می کند . به سادگی مایع لوبیای پخته را صاف کرده و در طول روز چند لیوان بنوشید.

سایر داروهای طبیعی

داروهای خانگی زیر ممکن است حاوی موادی باشد که در آشپزخانه شما وجود ندارد. شما باید بتوانید آنها را از فروشگاه غذای سالم محلی خود یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

 

8. آب ریشه قاصدک

ریشه قاصدک مقوی کلیه است که تولید صفرا را تحریک می کند. تصور می شود که این امر به حذف مواد زائد، افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم کمک می کند. قاصدک دارای ویتامین (A ، B ، C ، D) و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است.

یک مطالعه  نشان داد که قاصدک در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.

می توانید آب قاصدک تازه درست کنید یا به عنوان چای بخرید. اگر آن را تازه تهیه می کنید، می توانید پوست پرتقال، زنجبیل و سیب را نیز به مزه اضافه کنید. 3 تا 4 فنجان در طول روز بنوشید.

برخی افراد هنگام خوردن قاصدک یا قسمت های آن سوزش سر دل را تجربه می کنند.

اگر مصرف می کنید، نباید این مخلوط را بنوشید:

  • رقیق کننده های خون
  • آنتی اسیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • لیتیوم
  • دیورتیک ها مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود مشورت کنید، زیرا می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد.

 

9. آب گندم

گندم دارای مواد مغذی زیادی است و مدتهاست که برای افزایش سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. گندم جریان ادرار را افزایش می دهد تا به دفع سنگ کمک کند . همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی است که به پاکسازی کلیه ها کمک می کند.

می توانید روزانه 2 تا 8 اونس آب گندم بنوشید. برای جلوگیری از عوارض جانبی، با کمترین میزان ممکن شروع کنید و به تدریج تا 8 اونس راه خود را پیش ببرید.

اگر آب تازه گندم در دسترس نیست، می توانید مکمل های پودر شده گندم را طبق دستور مصرف کنید.

مصرف علف گندم با معده خالی می تواند خطر ابتلا به تهوع را کاهش دهد. در برخی موارد، ممکن است باعث کاهش اشتها و یبوست شود.

 

 

10. آب دم اسب

از دم اسب برای افزایش جریان ادرار استفاده می شود تا به دفع سنگ کلیه کمک کرده و تورم و التهاب را تسکین دهد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که به سلامت کلی ادرار کمک می کند. با این حال، شما نباید بیش از 6 هفته از دم اسب استفاده کنید. خطرات تشنج ، کاهش سطح ویتامین B و از دست دادن پتاسیم وجود دارد.

اگر از لیتیوم ، دیورتیک ها یا داروهای قلبی مانند دیگوکسین استفاده می کنید، نباید از دم اسبی استفاده کنید.

دم اسب برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. دم اسب حاوی نیکوتین است و اگر از پچ نیکوتین استفاده می کنید یا سعی می کنید سیگار را ترک کنید، نباید مصرف شود.

در صورت داشتن موارد زیر نیز نباید آب دم اسب بخورید.

  • اختلال مصرف الکل
  • دیابت
  • سطح پتاسیم پایین
  • سطوح پایین تیامین

 

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید؟

اگر در عرض 6 هفته نتوانستید سنگ خود را دفع کنید یا علائم شدیدی را تجربه کردید که شامل موارد زیر است، به پزشک مراجعه کنید.

  • درد شدید
  • خون در ادرار شما
  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ

پزشک شما تعیین می کند که آیا به دارو یا درمان دیگری برای کمک به دفع سنگ نیاز دارید یا خیر.

 

 

نتیجه نهایی

اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما ممکن است به تنهایی سنگ کلیه را دفع کنید. برای کاهش هرگونه دردی که ممکن است تجربه کنید، می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. اینها شامل استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) است.

مطمئن شوید که درمان را تا زمانی که سنگ از بین برود ادامه دهید و الکل ننوشید.

هنگامی که از سنگ کلیه عبور می کنید، ممکن است بخواهید آن را ذخیره کنید تا برای آزمایش نزد پزشک ببرید. برای نجات سنگ، باید ادرار خود را فشار دهید. می توانید این کار را با استفاده از صفحه نمایش ادرار انجام دهید، که می توانید از مطب پزشک تهیه کنید. پزشک شما می تواند نوع سنگ را تعیین کند و به ایجاد یک برنامه پیشگیری هدفمند کمک کند.

ممکن است این داروها را به رژیم معمول خود اضافه کنید و بعد از عبور سنگ از آن استفاده کنید. این ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ های بیشتر کمک کند.

قبل از مصرف داروها یا گیاهان دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهان از نظر کیفیت و خلوص توسط FDA تنظیم نمی شوند، بنابراین در مورد انتخاب و منابع خود برای خرید تحقیق کنید. تجزیه و تحلیل اخیر از 27 مکمل های مختلف برای سلامت کلیه یافت که دو سوم از آنها شامل مواد تشکیل دهنده که هیچ تحقیق را به حمایت از استفاده از آنها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *