درمان های جایگزین برای دیابت
چه چیزی خطر دیابت را افزایش می دهد؟
با انواع دیابت بیشتر آشنا شوید!
۱۴۰۰-۰۴-۲۹
چطور در دوران یائسگی وزن کم کنیم؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۹
وقتی درمان دیابت نوع 2 شما موثر نیست!

وقتی درمان دیابت نوع 2 شما موثر نیست!

درمان های جایگزین برای دیابت

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی درمان های جایگزین برای دیابت میپردازیم.

درمان های جایگزین برای دیابت چیست؟

حفظ سطح قند خون بخشی از مدیریت دیابت است. پزشکان اغلب درمان های سنتی مانند تزریق انسولین را برای طبیعی نگه داشتن سطح قند خون تجویز می کنند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نیز از درمان های مکمل و جایگزین (CAM) استفاده می کنند. هدف از این روشهای درمانی، درمان جسم و روان است.

درمان های جایگزین برای دیابت عبارتند از:

  • گیاهان
  • مکمل
  • رژیم غذایی
  • ورزش
  • تکنیک های آرام سازی

شواهد کمی وجود دارد که آیا برخی از روشهای درمانی CAM مثر است. مکمل ها ممکن است “کاملاً طبیعی” در نظر گرفته شوند. اما این بدان معنا نیست که آنها با داروهای سنتی تداخل نخواهند کرد. در حقیقت، هیچ تعریف قانونی از “همه طبیعی” وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان و مکمل ها برای دیابت

 

رژیم و ورزش

بیشتر ما رژیم و ورزش را “داروی جایگزین” نمی دانیم. اما آنها در این گروه قرار می گیرند. رژیم و ورزش در درمان دیابت مهم است. آنچه می خورید و میزان فعالیت شما بر میزان قند خون و سلامتی شما تأثیر می گذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعال ماندن تأثیر مثبتی بر دیابت دارد.

داشتن یک رژیم ورزشی یک توصیه استاندارد برای افراد دیابتی است. انجمن دیابت آمریکا (ADA) انجام تمرینات مقاومتی را دو بار در هفته برای افراد بدون محدودیت فعالیت توصیه می کند. به عنوان مثال می توان به بالا بردن وزنه های آزاد یا استفاده از باندهای مقاومت اشاره کرد. کسانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند نیز باید حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​تا شدید در هر هفته داشته باشند.

مجله جهانی دیابت منبع معتبر بررسی مطالعاتی درباره دیابت نوع 2 و ورزش را منتشر کرد. بررسی نشان داد که فعالیت بدنی یکی از بهترین روشهای درمانی برای کنترل دیابت نوع 2 است. ورزش می تواند فشار خون را کاهش دهد، تحمل گلوکز را بهبود بخشد و سطح قند خون را که بیش از حد بالا است کاهش دهد.

 

ADA همان توصیه ها را برای مبتلایان به دیابت نوع 1 ارائه می دهد. اما افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید مراقب باشند. آنها در معرض خطر ابتلا به دوره های افت قند خون در هنگام ورزش هستند. آنها باید سطح قند خون خود را با دقت مشاهده کنند.

 

گیاهان و مکمل ها

گیاهان و مکمل ها درمان های CAM محبوب در افراد دیابتی هستند. اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این روش های درمانی را “داروها” نمی داند. آنها تنظیم نشده اند. همچنین هیچ مطالعه قطعی برای درمان دیابت با مکمل وجود ندارد.

بیشترین حمایت از این مواد به صورت دهان به دهان است. همیشه قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید. برخی از مکمل ها می توانند با داروهای مصرفی شما ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر دیابت بر پوست

برخی از محبوب ترین مکمل های مورد استفاده برای دیابت عبارتند از:

آلوئه ورا

در دو کارآزمایی بالینی، محققان دریافتند شرکت کنندگانی که به مدت شش هفته آلوئه ورا مصرف می کردند، قند خون ناشتا را کاهش داده بودند. این آزمایشات شامل استفاده طولانی مدت از آلوئه ورا بود. اما نگرانی در مورد تأثیر آلوئه ورا از طریق خوراکی منبع معتبر، از جمله اثر ملین آن وجود دارد.

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) یک آنتی اکسیدان است که در غذاهایی مانند:

  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینیها

ALA ممکن است آسیب عصبی مربوط به دیابت (نوروپاتی دیابتی) را کاهش دهد. برخی مطالعات استفاده از این مکمل برای نوروپاتی را پشتیبانی می کنند.

برخی شواهد وجود دارد که ALA هنگام تزریق داخل وریدی فوایدی دارد. چندین مطالعه نشان می دهد که هنگام استفاده از راه دهان موثر نیست.

طبق مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، حمایت کمی از آن در برابر ادم ماکولای دیابتی محافظت می کند یا پاسخ بدن به انسولین را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: دیابت چیست؟

 

کروم

افراد مبتلا به دیابت نسبت به جمعیت عمومی کروم بیشتری در ادرار از دست می دهند. این ممکن است بر مقاومت به انسولین تأثیر بگذارد. یک منبع معتبر منبع دریافت افرادی که نوعی داروی خوراکی دیابت خوراکی مصرف می کنند هنگامی که مکمل های کروم نیز مصرف می کنند، کنترل سطح قند خون را بهبود می بخشند.

دارچین

مطالعات روی دارچین نتایج متناقضی را نشان می دهد. طبق کلینیک مایو، برخی مطالعات نشان می دهد دارچین می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. مطالعات دیگر هیچ اثری پیدا نکرده اند منبع معتبر. اگر دارچین مفید باشد، فواید آن کم است.

سیر

سیر (Allium sativum) یک مکمل محبوب است. اما تحقیق در مورد تأثیرات آن در افراد دیابتی حداقل است. آزمایشات بالینی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از سیر استفاده می کنند، تغییری در قند خون یا سطح انسولین نشان نداد. برخی آزمایشات بالینی نشان داد که سیر سطح کلسترول کل و فشار خون را کاهش می دهد.

 

جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی قدرتمند است. با چندین دارو به خصوص وارفارین تداخل دارد. این دارویی است که پزشکان به عنوان داروی رقیق کننده خون تجویز می کنند. طبق NCCIH، هیچ تحقیق فعلی از مصرف جینسینگ پشتیبانی نمی کند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های اولیه دیابت

 

ژیمنا سیلوستر (ژیمناما)

این روش درمانی آیورودا شامل جویدن برگهای گیاه ژیمناما است. نام هندی این گیاه “gurmar” یا “تخریب قند” است. این گیاه ممکن است اثرات کاهش دهنده قند خون داشته باشد. اما مطالعات بالینی هنوز اثربخشی آن را نشان نداده است.

 

منیزیم

این ماده معدنی در بسیاری از غذاها وجود دارد ، از جمله:

  • غلات کامل
  • آجیل
  • سبزیجات برگ سبز

متاآنالیز 2011 تحقیق دیابت مربوط به منیزیم فوم

احتمال ابتلا به دیابت در افراد کم سطح منیزیم بیشتر است. مصرف یک رژیم غذایی غنی از منیزیم غذاهای سالم را تأمین می کند و بدون خطر است. اما مصرف مکمل ها تا زمانی که مطالعات بالینی نتوانند اثربخشی آن را ثابت کنند، توصیه نمی شود.

 

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 “چربی های خوب” محسوب می شوند. آنها در غذاهایی مانند:

  • ماهی سالمون
  • گردو
  • دانه های سویا

مکمل ها ممکن است به کاهش بیماری های قلبی و سطح تری گلیسیرید کمک کنند. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که آنها خطر دیابت را کاهش دهند یا به افراد در کنترل دیابت کمک کنند. همچنین ، مکمل ها می توانند با داروهایی که برای رقیق سازی خون استفاده می شوند تداخل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای سلامت قلب با بیماری دیابت

 

پلی فنول ها

پلی فنول ها آنتی اکسیدانی هستند که در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل یافت می شوند. شواهدی در مورد اثربخشی یک رژیم غذایی با پلی فنول بالا یافته های قاطعی ایجاد نکرده است.

 

کاکتوس گلابی خاردار

کاکتوس گلابی خاردار که به آن نوپال نیز گفته می شود ، گیاهی است که در آشپزی استفاده می شود. همچنین ممکن است اثرات دارویی داشته باشد. اما هیچ ارتباطی بین مصرف nopal و درمان دیابت وجود ندارد.

 

وانادیوم

چند مطالعه نشان می دهد که در دوزهای بسیار بالا ، وانادیوم ممکن است حساسیت فرد به انسولین را افزایش دهد. شواهد هنوز قطعی نیست. وانادیوم می تواند در دوزهای بالا عوارض جانبی ایجاد کند. همچنین در دوزهای بسیار زیاد می تواند سمی باشد.

بیشتر بخوانید: چه چیزی خطر دیابت را افزایش می دهد؟

 

احتیاط در مورد استفاده از مکمل ها

محققان به ندرت مکمل ها را مطالعه می کنند و نیازی به اثبات ادعا ندارند. ایمنی و اثر بخشی مکمل ها به طور کلی ناشناخته است. مکمل ها ممکن است حاوی آنچه که برچسب می گوید نباشند و ممکن است عوارض جانبی ناشناخته ای داشته باشند.

مکمل ها می توانند بر روی داروهای فرد تأثیر منفی بگذارند. همچنین می توانند باعث حالت تهوع و بیماری در فرد شوند. قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل، فرد همیشه باید احتیاط کرده و با پزشک صحبت کند.

انجمن دیابت آمریکا (ADA)، در بیانیه استاندارد مراقبت پزشکی در سال 2017 در دیابت ، مواضع زیر را اتخاذ کرد:

  • هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف مکمل ها یا ویتامین ها به نفع مبتلایان به دیابت است که کمبود ویتامین ندارند.
  • مصرف طولانی مدت ویتامین C، ویتامین E و مکمل های کاروتن با نگرانی های ایمنی همراه است.
  • هیچ مدرکی در افراد مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی با مصرف مکمل های EPA و DHA وجود ندارد. در عوض ، خوردن غذاهای غنی از این اسیدهای چرب می تواند در درمان بیماری های قلبی عروقی مفید باشد ، که یک بیماری مشترک با دیابت است.
  • از جمله مکمل های ویتامین D ، کروم، منیزیم یا دارچین در درمان دیابت شواهد کافی وجود ندارد.

 

گزینه های مکمل

یک روش جایگزین برای مکمل های غذایی می تواند اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی باشد. طبق مقاله ای در ژورنال Diabetes Care ، دو برابر افراد غیر گیاهخوار مبتلا به دیابت در مقایسه با گیاهخواران و گیاهخواران تشخیص داده می شوند.

در حالی که مبتلایان به دیابت مجبور نیستند از گوشت اجتناب کنند، اما می توانند رژیم غذایی خود را بیشتر روی غذاهایی متمرکز کنند:

  • حبوبات
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • میوه ها

این می تواند به کاهش کلسترول ، حفظ سطح قند خون و افزایش وزن سالم کمک کند. همه این عوامل می تواند به یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در افراد دیابتی یا سایر بیماری های مزمن افزایش می یابد. طبق کلینیک مایو ، افزایش استرس می تواند توانایی افراد دیابتی در مدیریت سطح قند خون و داروها را تحت تأثیر قرار دهد. رویکردهای ذهن و بدن می تواند به افراد دیابتی کمک کند تا با این نگرانی ها مقابله کنند.

 

رایحه درمانی

آروماتراپی یکی دیگر از روش های درمانی جایگزین است که برای کاهش استرس استفاده می شود. این شامل بوییدن روغنهای اساسی برای تقویت آرامش است. محققان مطالعات زیادی در مورد آروماتراپی و دیابت انجام نداده اند. اما یک مطالعه قدیمی منتشر شده در سال 2005 در دیابت، چاقی و متابولیسم ژورنال Trust Source نشان داد که بوی روغن های اساسی مانند شنبلیله ، دارچین، زیره و پونه کوهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند (بیشترین میزان فشار خون). روغن ها همچنین هنگامی که به صورت ترکیبی استفاده می شوند، سطح گلوکز خون را کاهش می دهند.

 

سایر تکنیک های آرام سازی

گرچه مدیتیشن ممکن است کالری بسوزاند، اما می تواند به کاهش استرس کمک کند. مراقبه می تواند مبتنی بر مانترا باشد ، مانند تکرار یک فکر یا گزاره نشاط آور. مدیتیشن همچنین می تواند شامل روش های تنفس باشد. نمونه هایی از تکنیک های مراقبه شامل مراقبه های Vipassana ، Transcendental و Zen است.

 

سایر تکنیک های پزشکی مکمل برای درمان دیابت

طب سوزنی

طب سوزنی یک چی سنتی است روش پزشکی است که شامل قرار دادن سوزن های کوچک در نقاط استراتژیک پوست میباشد. تصور می شود جریان انرژی را هدایت می کند و هماهنگی را به بدن باز می گرداند. طب سوزنی ممکن است به کاهش درد کمک کند. این ممکن است به نفع مبتلایان به نوروپاتی دیابتی باشد.

این عمل به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. اما این احتمال وجود دارد که فردی صدمه ای مانند عفونت یا آسیب عصبی را تجربه کند. در صورت یافتن یک متخصص طب سوزنی مجاز این خطرات بسیار کاهش می یابد.

 

طب فشاری

طب فشاری شامل فشار بر نقاط استراتژیک بدن است. این برای ایجاد اثرات مشابه با طب سوزنی است. ماساژ درمانی همچنین شامل اعمال فشار برای از بین بردن تنش عضلانی است. ماساژ ممکن است به بهبود گردش خون ، کاهش استرس و بهبود تحرک مفاصل کمک کند. این تأثیرات می تواند به یک فرد دیابتی کمک کند.

جمع بندی

این تکنیک ها برای درمان دیابت نیستند، اما در عوض به عملکرد بهتر بدن کمک می کنند. در هنگام انجام درمان های جایگزین ، هنوز باید از درمان های سنتی استفاده شود. همیشه قبل از شروع یک درمان جدید با پزشک خود صحبت کنید.

 منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *