درمان های خانگی مثانه پر کار

درمان های خانگی مثانه پر کار

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی درمان های خانگی مثانه پر کار میپردازیم.

از کجا می دانید مثانه ای بیش فعال دارید؟

داشتن مثانه بیش فعال (OAB) به معنای این است که مثانه شما در ذخیره سازی ادرار به طور معمول مشکل دارد. علائم رایج OAB عبارتند از:

  • نیاز به رفتن به دستشویی بیشتر از حد معمول دارد
  • قادر به نگه داشتن ادرار نیستید
  • در هنگام نیاز به دفع ادرار دچار نشت (بی اختیاری)
  • نیاز به ادرار چند بار در طول شب

با گذشت زمان، این علائم ممکن است بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. آنها می توانند برنامه ریزی را دشوارتر کنند، باعث ایجاد اختلالات ناخواسته در طول کار شوند یا کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند.

OAB می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله تغییرات مربوط به پیری، شرایط پزشکی مانند بیماری پارکینسون، انسداد مثانه و ضعف عضلات لگن. گاهی اوقات، علت آن ناشناخته است. OAB یک بیماری بسیار شایع و قابل درمان است.

در حقیقت، چندین روش درمانی مانند گیاهان، ورزش ها و روش های درمانی رفتاری برای کمک به مدیریت علائم ادراری شناخته شده اند. طبق وبلاگ سلامت هاروارد، حدود 70 درصد از زنانی که از این روش ها استفاده می کنند، اظهار داشتند که از نتایج راضی هستند.

ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چگونه می توانید مثانه ای را که بیش از حد فعال است تقویت کرده و سفر به دستشویی را کاهش دهید.

 

درمان های خانگی مثانه پر کار

همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند با داروهایی که شما می خورید تداخل داشته و باعث عوارض جانبی ناخواسته شوند.

 

مخلوط های گیاهی چینی

Gosha-jinki-gan (GJG) ترکیبی از 10 گیاه سنتی چینی است. مطالعات زیادی در مورد این ترکیب گیاهی انجام شده است و محققان منبع معتبری را یافتند که GJG مثانه را مهار می کند و فرکانس روز را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. افرادی که روزانه 7.5 میلی گرم GJG مصرف می کردند نیز نتایج معتبر Trust Source را در نمره بین المللی علائم پروستات (IPSS) گزارش کردند که علائم ادراری را ثبت می کند.

یکی دیگر از داروهای گیاهی چینی Hachimi-jio-gan (HE) است. HE از هشت ماده طبیعی تشکیل شده است که برخی از آنها نیز در GJG وجود دارد. مطالعات اولیه منبع معتبر نشان می دهد که HE ممکن است بر انقباض عضله مثانه تأثیر بگذارد.

 

Ganoderma lucidum (GL)

این عصاره از شرق آسیا که به عنوان قارچ lingzhi نیز شناخته می شود، برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله هپاتیت، فشار خون و سرطان استفاده می شود. در یک مطالعه تصادفی، 50 مرد امتیاز بهتری را برای IPSS گزارش دادند. یک منبع معتبر 6 میلی گرم عصاره GL را در مردان با علائم دستگاه ادراری پایین تر توصیه می کند.

 

ابریشم ذرت (Zea mays)

ابریشم ذرت مواد زائد حاصل از کشت ذرت است. کشورهایی از چین تا فرانسه از این دارو به عنوان یک داروی سنتی برای بسیاری از بیماری ها از جمله مرطوب شدن در خواب و تحریک مثانه استفاده می کنند. طبق گفته انجمن بین المللی ادامه، ممکن است به تقویت و بازیابی غشاهای مخاطی در دستگاه ادراری کمک کند تا از بی اختیاری جلوگیری کند.

 

کپسایسین

کپسایسین در قسمت گوشتی فلفل شیلی و نه دانه ها یافت می شود. معمولاً برای درمان سندرم درد لگن استفاده می شود، که اغلب از علائم OAB است. منابع معتبر دریافتند که حداکثر ظرفیت مثانه از 106 میلی لیتر به 302 میلی لیتر افزایش یافته است.

 

اثرات جانبی

همیشه قبل از استفاده از داروهای جایگزین OAB با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید که گیاهان خود را از منبع معتبری خریداری کرده اید. گیاهان از منابع غیرقابل اعتماد ممکن است آلوده باشند و بسیاری از آنها دوز استاندارد ندارند. بسیاری از گیاهان به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند و فرایندهای کنترل کیفیت یا آزمایشات انسانی را به اثبات نمی رسانند.

 

چه چیزی می توانم برای مثانه بیش فعال خود بخورم یا بنوشم؟

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل مملو از اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای خواص ضد التهابی هستند. یک مطالعه منبع معتبر دریافت که روغن هسته کدو تنبل عملکرد غیر طبیعی ادرار را بهبود می بخشد و علائم OAB را کاهش می دهد.

یک مطالعه ژاپنی دیگر نشان داد که دانه کدو تنبل و عصاره دانه سویا نیز به طور قابل توجهی بی اختیاری را کاهش می دهد. شرکت کنندگان پنج قرص از این غذای فرآوری شده را دو بار در روز و طی دو هفته اول و سپس سه قرص در روز برای پنج هفته بعدی مصرف کردند.

 

چای کوهی

چای کوهی عصاره یک گیاه نیمه گرمسیری در جنوب چین است. این چای شیرین در ژاپن بدون نسخه می فروشد و سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین نشان داده شده است که اثرات محافظتی روی مثانه دارد.

یک مطالعه نشان داد که چای کوهی تأثیر محافظتی قابل توجهی بر عملکرد مثانه و پاسخ های انقباضی خرگوشهایی دارد که انسداد نسبی مثانه دارند.

سایر نوشیدنی های مثانه پسند عبارتند از:

  • آب ساده
  • شیر سویا، که ممکن است کمتر از شیر گاو یا بز تحریک کند
  • آب ذغال اخته
  • آب میوه های کمتر اسیدی، مانند سیب یا گلابی
  • ماشعیر
  • کدو تنبل
  • چای های بدون کافئین مانند چای های میوه ای

 کاهش یبوست

گاهی اوقات یبوست می تواند فشار بیشتری به مثانه وارد کند. با ورزش منظم و قرار دادن فیبر بیشتر در رژیم غذایی می توانید از یبوست جلوگیری کنید. غذاهای سرشار از فیبر شامل لوبیا، نان های سبوس دار، میوه ها و سبزیجات است.

کلینیک کلیولند توصیه می کند برای تقویت نظم روده هر روز 2 قاشق غذاخوری مخلوطی از 1 فنجان سس سیب، 1 فنجان سبوس گندم فرآوری نشده و 3/4 فنجان آب آلو بخورید.

 

از چه غذاها و نوشیدنی هایی خودداری کنید:

گرچه ممکن است بخواهید مایعات کمتری بنوشید تا مجبور نباشید به دفعات زیاد ادرار کنید، اما هنوز باید مطمئن باشید که هیدراته هستید. ادرار غلیظ بیشتر، معمولاً تیره تر، می تواند مثانه شما را تحریک کرده و باعث تکرر ادرار شود.

سایر غذاها و نوشیدنی ها می توانند به علائم OAB کمک کنند، از جمله:

  • الکل
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • شکلات
  • میوه های خانواده مرکبات
  • قهوه
  • جوش شیرین
  • غذاهای ادویه دار
  • چای
  • غذاهای پایه گوجه فرنگی

می توانید با حذف آنها از رژیم غذایی، نوشیدنی ها یا غذاهای مثانه را تحریک کنید. سپس هر دو تا سه روز یکبار یکی یکی آنها را ترکیب کنید. غذا یا نوشیدنی خاصی را که علائم شما را بدتر می کند به طور دائمی از بین ببرید.

سایر محرک ها

می توانید با عدم نوشیدن دو تا سه ساعت قبل از خواب، از دفعات برخاستن از رختخواب بکاهید. همچنین توصیه می شود از استعمال سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن می تواند عضله مثانه را تحریک کرده و باعث سرفه شود که اغلب به بی اختیاری کمک می کند.

 

کاهش وزن

وزن اضافی همچنین می تواند فشار را بر روی مثانه شما افزایش دهد و باعث بی اختیاری استرس شود. بی اختیاری استرس زمانی است که ادرار نشت می کند پس از انجام کاری که باعث فشار بر مثانه می شود، مانند خندیدن، عطسه یا بلند کردن. در حالی که خوردن غذاهای سالم می تواند به کاهش وزن شما کمک کند، انجام ورزش منظم مانند تمرینات قدرتی می تواند به مدیریت طولانی مدت کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که زنان دارای اضافه وزن و بی اختیاری دوره کمتری از OAB داشته اند. یک مطالعه نشان داد زنان مبتلا به چاقی که 10 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند شاهد بهبود مثانه در حدود 50% هستند.

 

تمرینات کگل و تمرین عضلات

همچنین می توانید علاوه بر ورزش منظم، تمرینات مخصوص کف لگن یا کگل را نیز انجام دهید. تمرینات کگل عضلات را تقویت می کند تا انقباضات غیرارادی را به حداقل برساند و وضعیت بدن را بهبود بخشد. این نیز یکی از ایمن ترین روش های رفتاری بدون عوارض جانبی و عوارض است.

 

برای انجام تمرینات کگل:

هنگام رفتن ادرار خود را در اواسط جریان متوقف کنید. عضلات مورد استفاده شما عضلات کف لگن هستند. این همان چیزی است که شما در تمرینات کگل بر روی قراردادن تمرکز خواهید کرد.
وقتی مثانه خالی دارید، روی سفت شدن آن عضلات تمرکز کنید. این وضعیت را هر بار حدود پنج ثانیه حفظ کنید. ماهیچه ها را شل کنید و سپس پنج بار تکرار کنید. با تقویت عضلات، مدت زمان را به 10 ثانیه و 10 تکرار افزایش دهید. تمرینات را 10 بار یا بیشتر در روز انجام دهید.
هنگام انجام این تمرینات به طور معمول نفس بکشید. از فشار دادن معده، ران یا باسن به جای عضلات کف لگن خودداری کنید.

همچنین می توانید با یک متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید تا ببینید آیا عضلات مناسب را فشار می دهید یا خیر. تمرینات کگل برای مردان نیز مفید است.

 

بازآموزی مثانه

اضافه کاری OAB باعث می شود عضلات مثانه شما به روشی خاص واکنش نشان دهند. آموزش مجدد مثانه می تواند به راه اندازی مجدد عضلات مثانه کمک کند. ایده این است که قبل از رفتن به دستشویی، اشتیاق به ادرار از بین برود و به تدریج به مدت طولانی تری ادامه دهید. آموزش مجدد مثانه نیز در کنار تمرینات کگل بهترین عملکرد را دارد.

مراحل زیر را برای آموزش مثانه انجام دهید:

  1. برای تعیین میزان دفعات رفتن به دستشویی، یک دفترچه یادداشت داشته باشید.
  2. ادرار را با فواصل کم تأخیر دهید. پس از احساس نیاز به کندن پوست، ببینید آیا می توانید به مدت پنج دقیقه تحمل کنید و سرعت خود را بالا ببرید.
  3. برنامه ریزی سفرها به حمام. می توانید یک ژورنال نگه دارید تا ببینید چند بار نیاز به مراجعه و تأخیر در آن زمان دارید. می توانید با 10 دقیقه تأخیر شروع کنید و هر سه تا چهار ساعت یکبار ادامه دهید. بیشتر خانم ها باید بین زمان استراحت حمام سه تا شش ساعت صبر کنند.
  4. تمرینات کگل را به طور منظم انجام دهید.
  5. یک برنامه آموزش مجدد مثانه می تواند شش تا هشت هفته طول بکشد تا اثبات شود.

 

در نهایت

اگر علائم شما در سلامت عمومی شما تداخل دارد، با پزشک صحبت کنید. اگر این روش های درمانی را امتحان کرده اید به آنها بگویید. پزشک شما برای یافتن یک درمان مناسب با شما همکاری خواهد کرد. این ممکن است شامل داروهای OAB یا جراحی باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *