دریاچه طبیعی نئور اردبیل
روستای دَرَک، تلاقی کویر و دریا,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
روستای دَرَک، تلاقی کویر و دریا
۱۴۰۰-۰۵-۲۷
دیدن تَنگِ قاسمی ایذه را از دست ندهید!
دیدن تَنگِ قاسمی ایذه را از دست ندهید!
۱۴۰۰-۰۵-۲۷

دریاچه طبیعی نئور اردبیل

در این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون به معرفی دریاچه طبیعی نئور اردبیل می پردازیم.

پشت کوه‌های تالش، دریاچه‌ی نسبتا بزرگی هست که با رسیدن فصل گرما، شبیه یک رویای زیبا می‌شود. این دشت با لاله‌های وحشی و دریاچه‌ نئور با پنج متر عمق، دقیقا وسط کوه‌هایی که هرچه نگاه کنیم از رنگ سبزشان کم نمی‌شود، بهترین نقطه برای یک سفر چندروزه در روزهای گرم تابستان است.

دریاچه طبیعی نئور اردبیل

نئور، دریاچه‌ای بین گیلان و اردبیل است. از همین یک جمله باید حدس بزنیم که با منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا روبرو هستیم که سبزی‌اش را از دامنه‌های کوه‌های تالش گرفته و هوای خوشش را از شمال غرب ایران.

بسیاری از مسافران اول خودشان را به اردبیل می‌رسانند و از این شهر ۴۸ کیلومتر راه را طی می‌کنند تا به نئور برسند. برای این مسیر باید از اردبیل به سمت خلخال حرکت کرد و بعد به دنبال روستای بودالالو گشت. وقتی حدود ۱۳ کیلومتر از این روستا به بالای کوه برویم تازه به روستای عباس‌آباد می‌رسیم. از این روستا تا دریاچه راه زیادی نیست. از شهر تهران تا دریاچه حدود هفت ساعت راه است.

دریاچه طبیعی نئور اردبیل

 

برنامه توسعه و امکانات دریاچه

طبق برنامه فرمانداری اردبیل در کنار دریاچه نئور هیچ گونه ساخت و ساز نخواهد بود و روستای عباس‌آباد در نزدیکی و مسیر دسترسی دریاچه قرار دارد برای ساخت هتل، پارکینگ، رستوران و دیگر امکانات توسعه‌ای منطقه در نظر گرفته شده و تصویب شده‌است تا به محیط زیست منطقه حفاظت شده آسیب وارد نشود.

روستای هدف گردشگری عباس‌آباد دارای یک جاده آسفالته به طول هشت کیلومتر تا جاده اصلی اردبیل سرچم می‌باشد

در تابستان دامداران روستاهای اطراف و عشایر شاهسون در کنار دریاچه اتراق می‌کنند

در کنار دریاچه کمپ با سرویس بهداشتی پاسگاه محیط زیست، پاسگاه منابع طبیعی، منابع آبخیزداری و دکل مخابرات اردبیل واقع شده‌است.

 

منبع تأمین‌کننده آب

نزولات جوی منبع اصلی تأمین آب چشمه‌های ورودی و دریاچه می‌باشد. در اطراف دریاچه چشمه‌های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه‌ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چالها در ایام گرم و موقعیت آن‌ها متفاوت می‌باشد. وجود چشمه‌های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهمترین منابع تأمین آب دریاچه به‌شمار می‌رود.

 

راه‌های دسترسی به دریاچه

راه اصلی برای رسیدن به دریاچه:
پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرده و پس از گذر از کنار روستای عباس‌آباد (در فاصله ۸ کیلومتری جاده و ۵ کیلومتری دریاچه) به دریاچه رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد.

مسیرهای کوهنوردی و گردشگری:

  1. اردبیل، هیر، بودالالو، عباس‌آباد، دریاچه نئور
  2. هشتپر (تالش)، ریک، کیشون بن، شیله وشت، مریان، قلعه جوق، حفظ‌آباد و عباس‌آباد.
  3. هشتپر (تالش)- ریک، کیشون بن، رزه، بسک، سوباتان، آبشار ورزان، گزنه هونی، ضلع شرقی دریاچه
  4. خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ‌آباد، بودالالو عباس‌آباد.
  5. اردبیل، هیر، بودالالو عباس‌آباد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *