آیا در معرض سیاه سرفه هستید؟
زوال عقل اجسام لویی
زوال عقل اجسام لویی چیست؟
۱۳۹۹-۰۸-۰۴
علائم سیاه سرفه در بزرگسالان چیست؟
۱۳۹۹-۰۸-۰۶

آیا در معرض سیاه سرفه هستید؟

این یک بیماری است که نام خود را از صدای “سیاه” گرفته شده است که اغلب افراد هنگام تلاش برای تنفس بین سرفه ها ایجاد می کنند. سیاه سرفه یا سیاه سرفه یک عفونت در ریه ها و لوله های تنفسی است. این برای نوزادان بسیار خطرناک است، اما در واقع بزرگسالان و نوجوانان بیشتر در معرض این بیماری هستند. هنگامی که کودکان بزرگتر یا بزرگسالان به آن مبتلا می شوند، احتمال زیادی وجود دارد که آن را ندانند. ممکن است به نظر برسد که فقط یک سرماخوردگی همراه با سرفه ای است که ادامه دارد. شما می توانید آن را حتی بدون سرفه گویا منتقل کنید. ترشح یک عطسه ساده – یا حتی تنفس – می تواند آن را به نوزاد شما و دیگران در خانه شما منتقل کند.

مشکلات جدی در نوزادان

طلسم های بد سرفه می تواند نوشیدن ، خوردن و تنفس را برای نوزاد دشوار کند.

کاترین ام ادواردز، استاد متخصص اطفال و مدیر برنامه تحقیقات واکسن دانشگاه وندربیلت می گوید: “این می تواند منجر به ذات الریه، سوء تغذیه، تشنج و نارسایی ریه و قلب شود .”

از هر سه نوزاد زیر یکسال دو نفر که دچار سیاه سرفه می شوند، در تنفس مشکل دارند. حدود نیمی از نوزادانی که به این بیماری مبتلا می شوند به بیمارستان منتقل می شوند، جایی که کارکنان می توانند تنفس را زیر نظر داشته باشند، در صورت نیاز اکسیژن بدهند و ترشحات غلیظ را مکش کنند.

از خانواده خود محافظت کنید!

واکسیناسیون علیه سیاه سرفه بی عیب نیست. حتی اگر در کودکی علیه آن واکسینه شده اید، این بدان معنا نیست که آن را دریافت نخواهید کرد. اما اگر به آن مبتلا شدید، علائم شما باید کمتر شدید باشد.

دو واکسن مختلف برای محافظت در برابر سیاه سرفه و همچنین دیفتری و کزاز وجود دارد : DTaP و Tdap.

DTaP برای کودکان زیر 7 سال است.

Tdap شات است که از سال 2005 به کودکان بزرگتر و بزرگسالان داده می شود.

برای حفظ امنیت خانواده:

  • هر بار که باردار هستید، در سه ماهه سوم بارداری یک عکس Tdap بگیرید. واکسن به بدن شما در ایجاد آنتی بادی های مبارزه کننده با بیماری کمک می کند. ادواردز می گوید: “مادران آنتی بادی ها را قبل از تولد به نوزادان منتقل می کنند.” این امر به کودک شما قبل از دریافت اولین واکسن DTaP در 2 ماهگی کمک می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده و خانواده 2 هفته قبل از تماس با نوزاد خود از Tdap استفاده می کنند. از آنجا که واکسن سیاه سرفه محافظت مادام العمر را ارائه نمی دهد، افراد بالای 10 سال که در اطراف نوزاد هستند باید از Tdap استفاده کنند. این شامل خواهر و برادر، والدین، ​​پدربزرگ و مادربزرگ، عموزاده ها و مراقبین است.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام دوزهای واکسن DTaP را طبق برنامه دریافت می کند. کودک شما در کل 5 دوز واکسن، بین 2 ماهگی تا 4 تا 6 سالگی دریافت می کند. واکسن ها حداقل تا 1 سال پس از آخرین دوز، کودک شما را تا 90 درصد از ابتلا به سیاه سرفه محافظت می کند. اکثر کودکان تا 4 سال آینده دچار سیاه سرفه نمی شوند.

علائم سرفه سیاه

معمولاً با آبریزش یا گرفتگی بینی و گاهی سرفه خفیف شروع می شود. پس از 1 تا 2 هفته، احتمالاً سرفه شدیدتری را شروع خواهید کرد، به ویژه در شب. سیاه سرفه می تواند 10 هفته طول بکشد.

 

زمان تماس با پزشک

در صورت بروز علائم سرماخوردگی با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید :

  • سه واکسن اول سیاه سرفه را نداشته است و در معرض فردی قرار گرفته است که سرفه مزمن دارد
  • سرفه شدید، مشکل در تنفس یا مشکل در تغذیه دارید، یا نگران هستید

اگر فکر می کنید ممکن است سیاه سرفه داشته باشید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، به خصوص اگر در ناحیه شما شیوع سرفه سیاه وجود داشته باشد.

درمان زودهنگام با آنتی بیوتیک ها ممکن است علائم شما را کاهش داده و از گسترش بیماری جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *