راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول
چطور وقتی سفر هستید به گلها آب دهید؟ 6 نکته
چطور وقتی سفر هستید به گلها آب دهید؟ 6 نکته
۱۳۹۹-۰۷-۱۴
دانلود فونت کودک
دانلود فونت کودک
۱۳۹۹-۰۷-۱۴
راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

بنت قنسول یا Poinsettia یکی از گلهای بسیار زیبا که در آپارتمان به راحتی میتویند پرورش بدید بنت قنسول هست که با اسم گل کریسمس هم اونو میشناسند ، این گیاه به رنگ های قرمز ، صورتی و زرد در گل فروشی ها عرضه میشه خلی ها رنگهای برگ اونو با گل اشتباه میگیرن و شیفته برگ های اون میشن این گیاه در کشور آمریکا جزو گیاهانی هست که خیلی بهش احترام میذارن حتی 12 دسامبر رو روز بنت قنوسل نامگذاری کردن.

معرفی گل بنت قنسول

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

نام علمی بنت القنسول Euphorbia pulcherrima و از خانواده Euphorbia می باشد که بومی مکزیک است این گیاه از طرفی عاشق نور و از طرف دیگر روز کوتاه است. یعنی گیاه در شرایطی تولید گل میکند که ساعات روز از ساعات شب کوتاه‌تر باشد خب این زمانی اتفاق می افتد که گیاه در فصل پاییز قرار بگیرد و چون نزدی کریسمس سرشار از گل هست به همین خاطر بهش گل کریسمس هم گته میشه، از این گیاه در آمریکا برای تزیین دکوراسیون در خانه ها ، کلیساها ، ادارات در ایام کریسمس استفاده می شود.و برخی هم معتقد هستند که این گیاه دارای خواص دارویی فراوانی است.

این گیاه اگرچه سمی نیست، اماکسانی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به آن واکنش های آلرژیک نشان دهند

گیاه بنت قنسول

گل بنت قنسول دارای برگ های بیضوی شکل که رنگ سبز روشن با لبه های کمی صاف دارد که جذابیت برگها را دو چندان کرده است. زمانی که گیاه به گل میشینه برگها گلها را کاملا فرا خواهند گرفت، همانطور که گفتیم گلهای آن در فصل پایز ظاهر میشوند این گلها در رنگ های قرمز، سفید و صورتی دیده خواهند شد.

نیازها و شرایط نگهداری گل بنت قنسول

 

به طور کلی باید گفت برای نگهداری این گیاه نور زیاد، آبیاری متوسط ،دمای اتاق و خاک سبک نیاز می باشد و میتوان با استفاده از قلمه گرفتن آن را تکثیر کرد که در ادامه به بررسی کامل این موارد خواهیم پراخت.

نور مناسب

همانطور که گفیتم این گیاه به نور متوسط و زیاد ولی غیر مستقیم نیاز داره پس یعی کنید گلدان بنت قسنول رو پشت پنجره و کمی با فاصله قرار دهیم. اگر نور کافی به گیاه نرسه برگ های اون کمرنگ خواهند شد و کم کم شروع به ریزش خواهد کرد این مشکل بیشتر روی برگهای پایینی این گیاه مشاهده خواهد شد. نور مستقیم مخصوصا نور ظهر باعث سوختگی برگهای اون خواهد شد پس میزان و شدت نور دریافتی توسط گیاه را کاملا کنترل کنید.

برای رشد مجدد و بهتر سعی کنید زمان استراحت گیاه رو فراهم کنید برای این کار از غروب آفتاب تا صبح روز بعد در جای تاریک گیاهتون رو قرار بدین که هیچ چراغی روشن نمی کنید تا مجددا برگهای گیاه شما حالت رنگی پیدا کنند. سعی کنید گیاه را در زمستان در جای گرم دور از وزش باد و بخاریها و اجاقهای گازی قرار گیرد.

خاک مناسب

چون این گیاه خاک باتلاقی را دوست ندارد سعی کنید در انتخاب خاک ، خاکی برای گیاه تهیه کنید که زهکشی بالایی داشته باشد تا گیاه شما دچار مشکل نشود، متیوند از مخلوط خاک برگ و خاک جنگلی برای رشد و نمو این گیاه مناسب است. و یا از ترکیب پیت ماس + پرلیت و یا خاک برگ + کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید.

نیاز آبیاری

گل بنت قنسول نیاز آبی خیلی زیادی ندارد و به هیچ وجه رطوبت زیاد در داخل خاک خود را نمیپسندد، سعی کنید بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود، اگر آبیاری بیش از اندازه انجام شود شروع به زرد شدن و ریزش برگها خواهد کرد اگر این روند ادامه پیدا کند منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شما خواهد شد حتما نکات آبیاری را رعایت کنید. البته توجه داشته بشاید که خشکی دادن به گیاه هم منجر به ریزش برگ ها خواهد شد.

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

راهنمای جامع برای پرورش بنت قنسول

توجه داشته باشید که تا حد امکان اجاز ندهید که آب روی برگ های اون بریزه و غبار پاشی را به هیچ وجه برای گیاه انجام ندهید چون ریزش آب روی برگها باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگهای آن خواهد شد. لازم به ذکر است که سعی کنید از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید برای این کار آب را داخل ظرفی به مدت 24 ساعت قرار دهید تا کلر آن خارج شود.

دمای مناسب

این گیاه به دمای روز  19 الی 21 درجه سانتی گراد و دمای شب 15 الی 16 دره نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد.توجه داشته باشید که دمای بالا باعث کاهش عمر گیاه شما خواهد شد پس سعی کنید گلدان را از منابع گرما تا حد امکان دور کنید. و در کنار گرما به سرمای زیاد نیز حساس می باشد کلا گیاه حساسی با دما و آبیاری هست. افزایش دما در روزهای پاییز گلدهی را به تاخیر خواهد انداخت.

کوددهی و تغذیه

گیاه بنت قنسول بهمانند سایر گیاهان آپارتمانی و گلدار نیاز به تغذیه برای رشد و گلدهی دارد برای تامین این نیاز میتوانید 3 گرم کود مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند 10-10-10 یا 20-20-20 را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری هفته ای یکبار به گیاه بدهید. این کودهی باید از خرداد ماه تا آبان ماه انجام شود.

بنت قنسول گیاهی ارزان و آسان برای مراقبت میباشد. ارقامی که در حال حاضر موجود است در رنگ های مختلف از سفید ،قرمز ،زرد ،صورتی و مرجانی میباشد

نحوه تکثیر بنت قنسول

برای تکثیر بنت قنوسل می‌توان از اواسط بهار تا اوایل تابستان، زمانیکه براکته های صورتی، قرمز و یا کرم رنگ تولید می کند، تکثیر کرد. در این زمان گیاه شروع به تولید ساقه های جدید میکند و شما می توانید با یک چاقوی تیز قلمه های انتهایی ساقه را جدا کنید. سپس آنها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید و هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر بکارید.

هر چه قلمه ضخیم تر باشد ، گل درشت تری تولید خواهد کرد

برای ریشه دار شدن قلمه ها بین 5 تا 7 هفته زمان لازم است . روزهای ابری و افزایش طول شب باعث تسریع در گلدهی بنت قنسول می گردد.

مشکلات و بیماری های بنت قنسول

ریزش برگهای این گیاه

عوامل مختلفی اعم از آبیاری زیاد و کم ، دمای بالا ،کمبود ازت در ریزش برگهای این گیاه موثر می باشد که باید هرکدام از موارد فوق مورد بررسی قرار گیرد تا برای رفع مشکل اقدام کنید ولی شما سعی کنید میزان آبیاری و دما را برای گیاه فراهم کنید تا مشکلات عمده این یاه زیبا حل شود.

ریزش برگهای پایینی :

اگر ریزش برگهای به صورتی باشد که برگ های پایینی گیاه را تحت تاثیر قرار دهد بیشتر از کبود آب و خشکی می باشد که گیاه را هرچه سریعتر آبیاری کنید .

کنار برگها میسوزند

از عمده دلایل سوختگی کنار برگها میتونه از کمبود کلسیم باشد. نباید از کودهای دارای بنیان آمونیوم استفاده کرد .

پیچ خوردگی برگ ها

اگر پیچ خوردگی به سمت پایین برگهای جوان و ریزش و ظهور نوارهای زرد روی برگها اتفاق بیوفتد نشانه تجمع و سمیت آمونیوم (نوعی ترکیب حاوی نیتروژن) میباشد که در دماهای پایین و رطوبت زیاد باعث اسیب دیدن گیاه شما خواهد شد. پس حتما در استفاده از کودهای حاوی نیتروژن دقت کنید.

بیماری ها

بیماری های قارچی که در اثر آبیاری زیاد اتفاق میافتد باعث پوسیدگی ریشه و پژمردگی گیاه شما خواهد شد، پژمردگی ناشی از قارچ فیتوفترا در مواردی باعث پژمردگی و خشک شدن برگهای یک شاخه در گلدان شده و در موارد دیگر باعث پژمرده شدن و خشکی قسمتهای انتهایی ساقه ها میشود.برای حل این مشکل و ضدعفونی خاک گلدان از قارچکش متالاکسیل به صورت مخلوط نمودن این سم به میزان ۰/۵-۰/۳ درصد با خاک توصیه می شود.

Comments are closed.