راهنمای نگهداری، رشد و پرورش میخک
چطور گل مارگریت (Shastadaisy) را نگهداری کنیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
راهنمای کامل نگهداری و رشد گل قرنفل
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

راهنمای نگهداری، رشد و پرورش میخک

میخک، معروف به dianthus (Dianthus caryophyllus) ، یک گیاه چند ساله است که به طور گسترده برای استفاده به عنوان گل شاخه بریده رشد می کند. به کدام یک از ما هیچ استعدادی برای لاشه گل میخک ، بوتونیره یا دسته گل داده نشده است؟ میخک ها انواع گوناگونی هستند ، که به آنها صورتی نیز گفته می شود ، زیرا طیف رنگ طبیعی آنها شامل بسیاری از سایه های صورتی ، سفید ، مرجانی و قرمز است.

میخک های سفید برای تعطیلات اغلب با رنگ های مختلف رنگ می شوند (مانند رنگ سبز برای روز سنت پاتریک یا رنگ های پاستلی برای عید پاک). گل میخک واقعی دارای ظاهری پرفراز و نشیب است که در گل آرایی خود را حفظ می کند و رایحه ای متمایز ، تند و ضخیم مانند میخک مانند دارد که مورد علاقه بسیاری است.

این گوره بیش از دو هزار سال است که به طور گسترده ای کشت می شود ، بر اساس ذکر آن در متون یونان باستان. یافتن محل محلی آن دشوار است ، اما برخی از گیاه شناسان نظریه آن را از جایی در مدیترانه مطرح می کنند. Dianthus از یونانی به معنی “گل الهی” ترجمه می شود ، در حالی که “میخک” یک کلمه لاتین است که به معنی “تاج” یا “تاج گل” است.

 

نام علمی
Dianthus caryophyllus
نام عمومی
Carnation, pinks
گونه گیاه
Flowering perennial
اندازه عمومی
12-18 inches
نیاز به نورخورشید
Full sun to partial shade
نوع خاک
Alkaline, fertile, well drained
خاک pH 7-8
زمان گلدهی late spring; reblooms
رنگ گل
white, pink, red
سختی  USDA 7-10
ناحیه بومی
 Italy, Spain, Greece, Croatia
سمی بودن
 Flowers edible, leaves mildly toxic

مراقبت از میخک

پرورش و مراقبت از دیانتوس نسبتاً آسان است. Dianthus carophyllus در مناطق مقاوم در برابر USDA 7 تا 10 بهترین عملکرد را دارد ، بنابراین به سختی مانند سایر انواع dianthus مقاوم است. اگرچه گاهی اوقات دیانتوس به عنوان یک گیاه چند ساله با عمر کوتاه شناخته می شود ، اما اگر شرایط مناسبی داشته باشد ، می توانید سالها زیبایی و عطر از آنها داشته باشید. آنها با رنگهای زنده و مراقبت های فصلی آسان برای باغ کلبه انتخاب زیبایی هستند. به بن بست رسیدن آنها بعد از اولین شکوفه کمک می کند تا شکوفه دهی مجدد در اواخر فصل انجام شود. آنها بدون مالچ بهترین کار را می کنند ، اما اگر مالچ می کنید به جای مالچ های رنگ شده از مالچ طبیعی استفاده کنید. میخک ، مانند همه گلهای گوزن ، در برابر گوزن مقاوم است ، اما خرگوش ها ممکن است از نیش برگ زدن لذت ببرند.

 

خاک مناسب

میخک به زهکشی عالی و خاک قلیایی احتیاج دارد که به آن خاک شیرین نیز گفته می شود. خاک قلیایی تمایل دارد غلظت کمی بالاتر از کلسیم ، منیزیم و سدیم داشته باشد. اگر خاک شما تمایل به اسیدی بودن دارد ، با کاشتن گل میخک مقداری آهک اضافه می کنید تا شروع خوبی داشته باشد.

 

سبک

اگرچه در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارند ، اما میخک با سایه ای جزئی خوب است. آفتاب بیش از حد شدید بعد از ظهر ممکن است باعث کمرنگ شدن گلبرگ های گل میخک شود. میخک های خود را در جایی که آفتاب صبح دارند به جای آفتاب بعدازظهر ، در صورت امکان ، بکارید تا گلها تازه و رنگها روشن بمانند.

 

آبیاری

Dianthus carophyllus نسبتاً به خشکی مقاوم است اما در بهار هنگامی که جوانه های گل آنها تشکیل می شود به آب منظم نیاز دارند. در طول دوره طلسم های خشک در تابستان ممکن است به یک نوشیدنی اضافی آب نیاز داشته باشند. آب در پایه گیاه. با این حال ، مراقب باشید که بیش از حد آب نریزید ، زیرا ممکن است برگها زرد شوند و گلبرگ های گل آویزان یا ریزش کنند.

دما و رطوبت

میخک مانند یک محیط گرم است ، اما در گرمای شدید پژمرده می شود. در رطوبت کم بهترین عملکرد را دارند. با این حال ، یک اسپریتز سبک آب خنک در هوای بسیار گرم ممکن است به کمی خنک شدن آنها کمک کند.

 

آیا میخک سمی است؟

اگرچه گلبرگهای گل میخک غیر سمی و خوراکی هستند ، اما برگها مقداری سمیت دارند و در صورت بلعیده شدن برای سگها یا گربه ها خطرناک هستند. وقتی به حیوانات خانگی خود اجازه می دهید نزدیک گیاهان در حیاط یا داخل خانه خود باشید ، همیشه احتیاط کنید.

 

علائم مسمومیت

در گربه ها ، برگ های میخک در صورت بلعیدن می تواند منبع مسمومیت خفیف باشد و باعث استفراغ و / یا اسهال شود. بسته به اینکه چه مقدار از گیاه گربه شما بلعیده است ، ممکن است بیش از یک بار استفراغ کند. علائم زیر استفراغ ممکن است شامل کمبود آب بدن یا از دست دادن اشتها باشد. این باید ظرف چند ساعت برطرف شود. اطمینان حاصل کنید که آب شیرین در دسترس است. میخک همچنین حاوی ترکیباتی است که می تواند باعث تحریک خفیف پوست شود ، اگر گربه شما آنها را بخورد ممکن است باعث قرمزی یا تورم در اطراف دهان شود. اگر علائم جدی تری وجود دارد ، یا گربه شما بعد از 8 ساعت خوب نیست ، با دامپزشک خود مشورت کنید. در سگ ها ، مسمومیت با گل میخک به عنوان درماتیت و مشکلات گوارشی ظاهر می شود.

انواع میخک

سه نوع گل میخک اساسی در دسترس پرورش دهنده خانگی وجود دارد: میخک های گلدار (که به آن گل میخک استاندارد می گویند) ، میخک گل کوتوله و گل میخک اسپری یا مینیاتوری. ارقام زیر نمونه بسیار کمی از هزاران رقم موجود است.

میخک های Chabaud در رنگ های متنوعی قرار دارند. “بنینا” با لبه سفید با سرخابی ساخته شده است

PV / Flickr / CC BY 2.0

میخک های Chabaud: این میخک های استاندارد بزرگ در ارقام مختلفی از جمله “Jeanne Dionis” (سفید) ، “Benigna” (picotee سفید لبه دار سرخابی) ، “Aurora” (طیف صورتی متوسط ​​تا تیره) ، “Orange Sherbet” ( مرجان گرم ، عمیق) و “La France” (کلاسیک صورتی کم رنگ)

انواع میخک اسپری شامل “Elegance” (صورتی سفید لبه) ، “Exquisite” (بنفش لبه سفید) و “Rony” (قرمز مایل به قرمز) است.
برخی از انواع عالی و کوچکتر با گلهای کامل دو شاخه شامل “Appleblossom Burst” (سایه های صورتی با مراکز قرمز عمیق) ، “Double Bubble” (صورتی حباب روشن) ، “Grace Bay” (سر گل های کرم لبه دار سرخابی) و “گونه های گلگون” (صورتی متوسط ​​با مراکز نارنجی).

 

چگونه  بذر میخک را رشد دهیم؟

اگر می خواهید گل میخک از بذر بکارید ، حتما ارقام متناسب با منطقه رشد خود را انتخاب کنید. می توانید آنها را در فضای بسته و در پنجره ای آفتابی ، شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ سرما برای منطقه خود شروع کنید. آنها را در خاک گلدان بکارید ، بذرها را روی سطح بپاشید و خیلی کم با خاک بپوشانید. آنها را با سم پاش مرطوب نگه دارید و ظرف کاشت را با پلاستیک به آرامی بپیچید تا اثر گلخانه ای ایجاد کند.

بذر ها باید ظرف سه روز جوانه بزنند. پس از تشکیل دو یا سه برگ ، آنها را در ظروف مخصوص خود قرار داده و بگذارید حداقل قبل از پیوند در خارج از خانه ، با عبور از خطر سرما ، حداقل چهار تا پنج اینچ قد بگیرند. همچنین ممکن است بعد از پایان فصل سرما ، میخک را در فضای باز بکارید ، اما بعید است در همان سال اول شکوفا شود. این کار را فقط در صورتی انجام دهید که منطقه رشد شما حداقل USDA 6 باشد ، تا مطمئن شوید که آنها زمستان را به صورت چند ساله زنده می مانند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *