راهنمای نگهداری از گل سنگ
راهنمای مراقبت از بامبو: نکات رشد + حقایق
راهنمای مراقبت از بامبو: نکات رشد + حقایق
۱۳۹۹-۰۷-۱۲
نگهداری و پرورش گل کاغذی
نگهداری و پرورش گل کاغذی
۱۳۹۹-۰۷-۱۳
راهنمای نگهداری از گل سنگ

راهنمای نگهداری از گل سنگ

راهنمای نگهداری از گل سنگ

گیاه گل سنگ گیاهی کوچک و سرزنده است با برگ‌هایی روشن و لکه دار که در ترکیب با دیگر گیاهان برگ سبز بسیار عالی می‌شوند. ترکیب آنها با خزه هم، ترکیب چشم گیری خواهد شد. محبوب ترین و معمول ترین گیاه گل سنگ در مغازه‌ها، نوع صورتی آن است، اما در سال‌های اخیر رنگ‌های بیشتری از این گیاه مانند سفید و قرمز به بازار معرفی شده است. گونه‌های جدید برگ‌هایی با رنگ‌های پر رنگ تر و با تضاد بیشتر دارند و جذاب تر به نظر می‌رسند!
 
گل سنگ پرورش آسانی دارد و اگر بعد از چند وقت نگهداری از گیاه تمام شاخ و برگ بدون هیچ دلیلی شروع به خشک شدن از سر شاخه‌ها کرد، بدانید که عمر گیاه تمام شده. این گیاه عمر کوتاهی دارد. بعد از گل دهی گیاه به دوره استراحت می‌رود و یا می‌میرد. در کل بهتر است هر بهار گیاه قدیمی خود را دور بیاندازید و گیاهی جدید تهیه کنید.
 
راهنمای نگهداری از گل سنگ

راهنمای نگهداری از گل سنگ

 
نورمکانی روشن بهترین جا برای نگهداری گل سنگ است. اگر گیاه را در مکانی با نور کم قرار دهید برگ‌ها به رنگ سبز یک دست درمی‌آیند و جلوه گیاه گرفته می‌شود. اگر گیاه‌تان کم رنگ شده یا به اندازه کافی رنگ ندارد، مقداری نور مستقیم به گیاه‌ بدهید. بعد از مدتی رنگ‌ها دوباره برمی‌گردند.
آبدر طول تابستان که فصل رشد گیاه است، خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. در فصل زمستان آبیاری را کاش دهید. اگر گیاه‌تان گل داد و بعد از آن وارد دوره کمون شد، آبیاری را کاهش دهید و تنها بعد از دیدن رشد جدید گیاه آبیاری را به حالت قبل برگردانید.
دما
خاک
خاکی سبک با زهکشی خوب بهترین خاک برای گل سنگ است.
– کود دهی
در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. اگر کودی که انتخاب کرده اید کودی قوی است، محلولی که برای کود دهی گیاه درست می‌کنید را رقیق تر از مقدار گفته شده روی بسته کود تهیه کنید.
– گل دهی
در کل بخش زینتی گیاه گل سنگ برگ‌های رنگی آن است و گل آن جلوه خاصی ندارد و کوچک است، پس برای حفظ انرژی گیاه و طولانی کردن عمر آن، به محض ظهور گل‌ها آنها را بچینید و از گیاه جدا کنید.
نکات

کم رنگ شدن و ریزش برگ ها:

ایجاد این مشکل می تواند دلایل متفاوتی مانند سرد بودن محیط یا استفاده از آب سرد در آبیاری داشته باشد. ابتدا علت را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید.

علت ایجاد لکه‌های سوخته بر روی برگ ها:

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و یا استفاده از براق کننده های شیمیایی موجب ایجاد این مشکل شده است. علت سوختن نوک برگ گل سنگ هم می تواند ناشی از نور مستقیم خورشید و یا کمبود رطوبت و تشنگی گیاه باشد. ابتدا علت را پیدا کنید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید.

آفات
  • شپشک آردآلود وجود زخم های سفید پنبه ای شکل بر روی برگ ها و ساقه ی گیاه نشانه شپشک گل سنگ است. این آفت از شیره گیاه تغذیه کرده و موجب لوله ای شدن برگ ها و کاهش رشد می شود. در طولانی مدت نیز موجب از بین رفتن کامل گیاه می شود. برای مبارزه با این آفت گل سنگ با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع کامل مشکل اقدام به سمپاشی کنید. همچنین استفاده از پنبه آغشته به آب و صابون و کشیدن آن بر روی برگ های گیاه که آلوده شده اند می تواند در رفع شپشک گل سنگ موثر باشد.
  • کنه قرمز یک آفت گل سنگ کنه قرمز است. ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ ها و زرد شدن و ریزش برگ ها نشانه ی وجود این آفت می باشد. برای رفع مشکل از سم کنه کش مطابق با دستور استفاده کنید.
  • شته هم یک آفت رایج دیگر است که به این گیاه حمله می کند. در اثر فعالیت این آفت گل سنگ ماده چسبناکی به نام عسلک تولید می شود که ظاهر گیاه را نازیبا و گیاه را ضعیف می کند. برای مبارزه با این آفت باید از سموم آفت کش مخصوص طبق دستور استفاده نمایید.
مشکلاتبامبو شما باید سبز باشد ، اما اگر هر قسمت از ساقه یا برگها زرد باشد ، این نشان می دهد گیاه شما بیمار است. قسمت زرد ساقه یا برگها را کاملاً بردارید تا به بقیه گیاه سرایت نکند.
تکثیرگل سنگ از طریق کاشت دانه و قلمه ساقه قابل تکثیر است. اگر می‌خواهید گیاه‌تان را به وسیله دانه تکثیر کنید، دانه‌ها را در اوایل بهار در داخل خانه و درون خاک مخصوص جوانه زنی بکارید و برای آنها نور زیادی فراهم کنید. از نورهای مصنوعی هم می‌توانید استفاده کنید. دانه‌ها را همواره مرطوب نگه دارید. با ظهور جوانه‌ها، آنهایی که ضعیف تر هستند را دور بریزید و بقیه را نگه دارید. جوانه‌ها را بعد از اندکی رشد بیشتر، به گلدان‌های کوچک منتقل کنید و خاک‌شان را همواره مرطوب نگه دارید. همچنین برای‌شان نور مناسبی فراهم کنید تا رنگ‌های برگ به زیبایی پدیدار شوند.
راهنمای نگهداری از گل سنگ

راهنمای نگهداری از گل سنگ

همانطور که گفتیم روش دیگر تکثیر گل سنگ قلمه ساقه است. قلمه‌هایی از ساقه‌های نسبتا جوان گیاه تهیه کنید. می‌توانید آنها را ابتدا در آب ریشه دار کنید و سپس به خاک منتقل کنید. برای افزایش شانس گرفتن قلمه‌ها از هورمون ریشه زایی استفاده کنید. زمانی که قلمه‌ها به اندازه کافی ریشه دادند آنها را در خاک بکارید. بهتر است این کار را در اوایل بهار انجام دهید. بیشتر گل سنگ‌ها بعد از یک تا دو سال به گل می‌روند و بعد از آن هم وارد دوره کمون می‌شوند. همانطور که گفتیم می‌توانید با چیدن به موقع گل‌های گیاه، عمر آن را بیشتر کنید. اگر در اواسط تابستان رشد گیاه کند و متوقف شد، این به معنی کوچک شدن گلدان فعلی برای گیاه است. در این زمان گلدان گل سنگ‌تان را با گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه عوض کنید و خاکی تازه برایش بریزید.

Comments are closed.