راهنمای نگهداری و رشد نرگس درختی یا Mock Orange

راهنمای نگهداری و رشد نرگس درختی یا Mock Orange

پرتقال ساختگی (Philadelphus coronarius) درختچه ای برگریز است (در پاییز برگهای خود را از دست می دهد) که دارای عادت رشد متراکم و گرد است. دارای برگهای بیضی شکل ، دندانه دار و سبز تیره است. و دارای گلهای نمایشی ، فنجانی، چهار شاخه ای در اواخر بهار و اوایل تابستان است که عرض آن تقریباً 1 تا 2 اینچ است.

این گلها با رایحه ای شیرین بسیار معطر هستند و این دلیل اصلی بسیاری از باغداران برای پرورش این درختچه است. گفته می شود این گلها به شکوفه های  پرتقال شباهت دارند ، به این ترتیب درختچه نام متداول خود را به نام پرتقال ساختگی بدست آورد. آنها غنی از شهد هستند که پروانه ها و سایر گرده افشان ها را به خود جلب می کند. بوته های نرگس درختی ساختگی سرعت رشد نسبتاً سریعی دارند و می توانند سالانه حدود 2 فوت رشد کنند. آنها بهتر است در اوایل پاییز کاشته شوند اما همچنین می توانند در بهار کاشته شوند.

 

نام علمی
Philadelphus coronarius
نام عمومی
Mock orange, mock orange shrub, sweet mock orange, English dogwood
گونه گیاه
Shrub
اندازه عمومی
10–12 ft. tall and wide
نیاز به نو رخورشید
Full, partial
نوع خاک
Loamy, moist, well-drained
خاک pH Acidic, neutral
زمان گلدهی
Spring, summer
رنگ گل
White
سختی 4–8 (USDA)
ناحیه بومی
Europe
سمی بودن
Nontoxic

مراقبت از نرگس درختی

بوته های نرگس درختی در فصل بهار از همه جذاب ترند. متأسفانه ، آنها در سایر ایام سال چیز زیادی برای ارائه ندارند و به اندازه کافی زینتی نیستند تا بتوانند به عنوان گیاهان نمونه انتخاب شوند. اما می توان آنها را به صورت گروهی کاشت و برای تابستان یک محافظ محرمانه ایجاد کرد و از شکوفه های آنها اغلب به عنوان گل های شاخه بریده استفاده می شود فقط مطمئن شوید که محل کاشت آنها زهکشی خوبی داشته باشد ، زیرا غرقاب بودن چیزی نیست که این بوته ها تحمل کنند.

تعمیر و نگهداری به طور کلی برای بوته های نرگس درختی بسیار ساده است. آنها اغلب با آفات یا بیماری ها مشکلی ندارند. و بوته های مستقر فقط در دوره های خشکسالی به آبیاری احتیاج دارند. هر دو برای کوددهی و هرس بوته سالانه برنامه ریزی کنید.

 

سبک

این بوته ها می توانند در آفتاب کامل تا سایه جزئی رشد کنند، یعنی در اکثر روزها حداقل چهار ساعت نور مستقیم خورشید دارد. به طور کلی وقتی در آفتاب کامل کاشته شوند شکوفایی بیشتری خواهند داشت.

 

خاک مناسب

نرگس درختی خاک غنی از ارگانیک را دوست دارند. آنها می توانند طیف گسترده ای از انواع خاک را تحمل کنند – از جمله خاکهای شنی، سفالی و لومی – تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند. علاوه بر این ، آنها بهترین عملکرد را با PH خاک اسیدی و خنثی دارند.

آبیاری

این درختچه ها خاک مرطوب اما مرطوب را ترجیح می دهند. آنها پس از تاسیس تحمل به خشکی دارند، اما اجازه ندهید که خاک کاملاً روی آنها خشک شود. در دوره های خشکسالی بوته های بالغ را آبیاری کنید و برای مرطوب نگه داشتن خاک بوته های جوان را آبیاری کنید.

 

دما و رطوبت

بوته های نرگس درختی در مناطق رشد خود نسبت به هوای سرد مقاوم هستند و معمولاً نیازی به محافظت از زمستان ندارند. آنها مقداری آب اضافی و محافظت در برابر آفتاب شدید بعد از ظهر را در گرمای زیاد درک خواهند کرد. رطوبت معمولاً مسئله این گیاهان نیست.

 

کود دهی

هنگام کاشت نرگس درختی از کمپوست ، هوموس پوست یا کود دامی استفاده کنید. سپس، برای تغذیه سالانه در اواخر بهار ، یک لایه کمپوست در اطراف بوته اضافه کنید ، و آن را در خاک کار کنید. از کود غنی ازت استفاده نکنید. این می تواند رشد برگ را به طور قابل توجهی افزایش دهد، که می تواند مانع رشد شکوفه شود یا حتی آن را متوقف کند.

 

انواع نرگس درختی

این عطر یکی از فروش عمده درختچه های نرگس درختی است، اما همه انواع آن به یک اندازه معطر نیستند. بنابراین ، زمان مناسب برای خرید زمانی است که بوته در مهد کودک شکوفا شده است، بنابراین قبل از خرید بوی آن را حس می کنید. توجه داشته باشید که گلها بیشترین خوشبویی را در شب دارند. انواع مختلفی از درختچه های نرگس درختی وجود دارد، از جمله:

  • Aurea: این رقم نسبت به گیاه گونه اصلی جمع و جورتر است و در حدود 5 تا 6 فوت قد و عرض رشد می کند و در بهار از شاخ و برگ های طلای آن استفاده می شود.
  • Blizzard: به خصوص در برابر هوای سرد تحمل می شود ، این نوع فقط به 5 فوت ارتفاع و 3 فوت عرض می رسد.
  • Snowflake مینیاتوری’: این گونه کوتوله فقط به حدود 3 فوت قد و 2 فوت عرض رشد می کند اما به خصوص گلهای دوتایی معطر (دارای گلبرگ های اضافی) تولید می کند.
  • Snowbelle‘: گلهای معطر دوتایی این تنوع را که فقط تا حدود 4 فوت و عرض رشد می کند ، زینت می دهند.
  • Variegatus‘: این درختچه حداکثر 6 فوت ارتفاع دارد و از شاخ و برگهای سبز و سفید و سبز استفاده می کند.

هرس نرگس درختی

بوته های نرگس درختی از رشد سال قبل شکوفا می شوند. بنابراین ، برای جلوگیری از از دست دادن گلها برای سال آینده ، بلافاصله بعد از شکوفه دادن بوته ها را هرس کنید. روی ساقه هایی که تازه گلدهی کرده اند ، رشد را بالاتر از جایی که جوانه های رو به بیرون مشاهده می کنید ، کوتاه کنید. همچنین هر شاخه مرده ، آسیب دیده یا ضعیف شکل را هرس کنید.

با بلوغ بوته های نرگس درختیه ، می توانند تا حدی رشد کنند. در آن مرحله ، می توانید در هرس سالانه یک سوم شاخه های قدیمی را به سطح زمین ببرید. بعد از سه سال چنین هرس ، درختچه باید سالم به نظر برسد. برای بوته های بسیار بزرگ ، در بهار همه شاخه ها را به زمین هرس کنید. از شکوفه ها در آن سال لذت نخواهید برد. اما این هرس جوان سازی به زودی شاخه های جدید و سالم از پایه درختچه ظاهر می شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *