راهنمای نگهداری و مراقبت از گل تاج خروس
راهنمای کامل پرورش گل میمون
۱۴۰۰-۰۱-۲۱
راهنمای پرورش گل برگنیا
۱۴۰۰-۰۱-۲۲

راهنمای نگهداری و مراقبت از گل تاج خروس

گل تاج خروس گونه پیچیده ای است که حداقل 75 گونه یک ساله و چند ساله را در خود جای داده است که به راحتی از نژاد و هیبرید می شوند. امروزه بیشتر باغبانان با این گونه ها به عنوان گیاهان زینتی آشنا هستند و بسیاری حتی نمی دانند که گل تاج خروسنیز گیاهان خوراکی است که می توان آنها را برای بذرهای دانه مانند و برگ های خوراکی آنها پرورش داد. در حقیقت، این یکی از دلایل اصلی کار تاج خروس در باغ های کلبه های خانگی بود. از نظر تاریخی ، استفاده از گل تاج خروس به عنوان یک گیاه زینتی یک پیشرفت نسبتاً اخیر است.

 

گل تاج خروس خوراکی اغلب برای دانه های ریز و فراوانی که پس از کمرنگ شدن گلهای قرمز جذاب در منگوله ها آویزان می شوند، کاشته می شود. از دانه فله به عنوان یک “دانه” در فرنی استفاده می شود یا به عنوان غلیظ کننده به سوپ و خورش اضافه می شود. دانه ها بسیار مغذی و بسته بندی شده پروتئینی هستند و دارای طعم کمی مغذی هستند. شما همچنین می توانید از برگ های گل تاجران به عنوان یک سبزی برگ دار استفاده کنید. طعم و مزه آن شبیه اسفناج است و می توان آن را به همان روش بسیاری از سبزیجات برگ دار، به ویژه در سالادهای سبز مخلوط استفاده کرد.

اگر هدف مصرف خوراکی باشد، انواع تاج خروس سالانه را که به عنوان خوراکی به بازار عرضه می شوند، انتخاب کنید. تقریباً همه گیاهان دانه دانه خوراکی هستند، از جمله خونریزی دروغ و خونریزی و حتی اشکال علف های هرز مشترک کنار جاده. اما آنهایی که به عنوان انواع خوراکی فروخته می شوند، برای تولید بذر خوب و به ویژه برگ های خوشمزه انتخاب می شوند.

تاج خروس بومی آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی است و معمولاً به محض اینکه آخرین سرما در بهار می گذرد از بذر کاشته می شود. اگر مشتاق برداشت زودهنگام هستید، می توانید بذرها را در داخل خانه تا هشت هفته زودتر شروع کنید. اگر می خواهید گیاهان را برای بذر برداشت کنید، حدود 12 هفته طول می کشد تا گیاه به بلوغ کامل برسد. برگها را می توان ظرف چند هفته از کاشت در فضای باز برداشت.

 

نام گیاه شناسی Amaranthus
نام عمومی
Amaranth, amaranthus, pigweed
گونه گیاه
Herbaceous annual
اندازه عمومی
2–5 ft. tall, 1-2 ft. wide
نیاز به نور خورشید
Full sun, partial shade
نوع خاک
Moist but well-drained
خاک pH Neutral to acidic
زمان گلدهی
Summer, fall, early winter
رنگ گل
Red, burgundy, pink, orange, green
سختی
2-11 (USDA)
ناحیه بومی
North America, Central America
سمی بودن
Non-toxic

 

مراقبت از تاج خروس

گل تاج خروس در هر خاک متوسط ​​زهکشی خوبی رشد می کند و شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت مورد نظر شما دارای زهکشی و گردش هوا مناسب است. برای اطمینان از ادامه تولید ، بهتر است هر دو تا سه هفته یکبار یا یک یا دو هفته بعد از آخرین تاریخ سرما در منطقه خود کاشت را متوقف کنید.

در حالی که گیاهان گل تاج خروس بلند هستند، لزوماً پهن و بوته ای نیستند، بنابراین می توانید با کاشت آنها با فاصله 10 تا 18 اینچ از بین بروند. هرچه بتوانید آنها را نزدیکتر کنید، بهتر رشد می کنند. در عین حال، آنها برای تأمین گردش خون مناسب به فضای کافی نیاز دارند.

 

سبک

تاج خروس در قسمت شمالی دامنه خود در معرض آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارد، اما در آب و هوای گرم جنوبی می تواند از سایه بعد از ظهر بهره مند شود. به طور کلی ، هدف این است که حداقل شش ساعت در روز به گیاه خود نور خورشید بدهید.

 

خاک

گل تاج خروس در خاک های متوسط ​​رشد خوبی دارد و حتی در خاک های فقیر نیز رشد کافی خواهد داشت. فقط مخلوطهای رس متراکم برای گل دانه گل کاملاً نامناسب هستند ، اگرچه خاکهای بسیار غنی ممکن است مانع گلدهی و تولید بذر شوند.

 

آبیاری

گیاهان تاج خروس به طور متوسط ​​به آب نیاز دارند و بیش از 1 اینچ در هفته نیاز ندارند. مراقب باشید گیاه خود را بیش از حد آبیاری نکنید، یا خطر پوسیدگی ریشه یا بیماری های قارچی را دارید.

 

دما و رطوبت

برخلاف سایر سبزیجات سبز برگ، گل دانه گل همیشه بهار در گرما خوشحال است. بسیاری از گونه ها بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و مکزیک هستند، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که آنها حتی در صورت غیرمعمول بودن دما نیز رشد کنند.

 

کوددهی

تاج خروس به هیچ نوع تغذیه اضافی نیاز ندارد. در حقیقت، ازت زیاد (که اغلب در کودها یافت می شود) می تواند باعث لگی شدن گیاهان و مناسب نبودن برای برداشت شود.

 

انواع تاج خروس

گونه های گل دانه گل می تواند از غول های بزرگ تا 8 فوت قد، تا گیاهان کوچکتر 1 تا 2 فوتی باشد که فقط برای برداشت برگ مناسب ترند. اگر می خواهید دانه گل تاج خروس داشته باشید ، باید گیاهان بزرگتری را که مخصوص بذر آنها کاشته شده، پرورش دهید. برخی از انواع محبوب عبارتند از:

  • گل تاج خروس برگ قرمز (Amaranthus tricolor): این گونه به خصوص دارای شاخ و برگ های مغذی است که طعمی مانند اسفناج کمی مزه دارد. ‘Molten Fire’ و ‘Joseph’s Coat’ ارقام محبوب این گونه هستند.
  • ‘Burgundy’ (A. hypochondriacus): برگهای بنفش خیره کننده ، گلهای قرمز و دانه های سفید این گونه را تزئین می کنند.
  • Hopi Red Dye’ (A. cruentus): گونه ای موروثی ، دانه های سیاه غنی از پروتئین بسیار عالی تولید می کند.

 

 

به لطف دانه های فراوان ، گیاهان تاج خروس به راحتی در باغ خود دانه دانه می کنند. با جوانه زدن آنها در بهار، می توان داوطلبان را با فاصله حدود 10 تا 18 اینچ نازک کرد و یا با احتیاط کند و در جای دیگری پیوند زد. همچنین می توان مقداری از بذرها را در پاییز جمع آوری و بهار سال بعد دوباره کاشت. اگرچه آگاه باشید که اگر گیاهان اصلی ترکیبی بودند، نهال های داوطلب ممکن است “به حقیقت نپیوندند” و می توانند متفاوت از گیاه اصلی باشند.

 

چگونه بذر  تاج خروس را رشد دهیم؟

هنگام کاشت تاج خروس در فضای باز، بذرهایی را با فاصله حدود 4 اینچ بکارید که به سختی آنها را با خاک بپوشانید. جوانه زنی به طور کلی هفت تا 14 روز طول می کشد. با جوانه زدن، گیاهان را با فاصله 10 تا 18 اینچ نازک کنید.

اگر بذر را در داخل خانه شروع کردید، می توانید از یک مخلوط عمومی شروع بذر استفاده کنید و مطمئن شوید که نهال را قبل از پیوند در فضای باز سفت کنید. قبل از اینکه بتوانید نهال را با موفقیت در خارج از خانه بکارید، متوسط ​​دمای محیط باید به حدود 55 درجه فارنهایت برسد.

 

برداشت گل تاج خروس

شما می توانید برگ و دانه ها را از هر گونه گل تاج خروس برداشت کنید ، اما اگر هدف شما یک گیاه خوراکی است ، انواع خاصی را برای آن انتخاب کنید. برخی از انواع دانه های گل دانه به بهترین وجه برای تولید بذر به بازار عرضه می شوند ، در حالی که برخی دیگر به دلیل برگهای جذاب و خوش طعم آنها پرورش داده می شوند. صرف نظر از رقم شما ، برگهای گل همیشه بهار را می توان در هر مرحله برداشت کرد. برگهای کوچک لطیف تر هستند، اما برگهای بزرگتر عطر و طعم کاملتری دارند. اندازه زیاد و گرما باعث ناراحتی برگ های گل همیشه بهار نمی شود ، همانطور که اغلب در سایر سبزیجات برگ دار مشاهده می شود، بنابراین می توانید در هر فصل در هر فصل برداشت کنید.

هنگام برداشت برگهای گیاه ، مطمئن شوید که تاج را دست نخورده باقی بگذارید و همچنین برخی از برگها را در قسمت بالای آن بگذارید ، تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد. به طور متناوب ، می توانید کل گیاه را در زمانی که بین 1 تا 2 فوت قد دارد، در سطح زمین قطع کنید. این احتمال وجود دارد که برای برداشت دیگری مجدداً بازپرداخت شود، اگرچه شما خطر وارد کردن آفات به ساقه باز را دارید.

برای برداشت دانه های تاج خروس، اجازه دهید گیاه تمام مسیر خود را برای گلدهی بگذارد. مراقب باشید که گلها شکوفا شده و دوباره از بین می روند. قبل از اینکه همه آنها قهوه ای شوند ، گلها را ببرید و آنها را در کیسه ها قرار دهید، در آنجا خشک می شوند. کیسه ها را به محض خشک شدن تکان دهید، یا دانه ها را روی پارچه بزنید. دانه خشک دانه را شستشو داده و از برداشت دانه خود لذت ببرید. تاج خروس مخصوصاً در فرنی حاوی غلات دیگری مانند ارزن و کینوا نیز مفید است.

 

آفات / بیماری های شایع

تاج خروس می تواند طعمه بسیاری از آفات و بیماری های مشابهی شود که سایر سبزیجات را تحت تأثیر قرار می دهد. شته ها و سوسک های کک شایع هستند. صابون های حشره کش درمان خوبی برای مورد اول است و پوشش های ردیف شناور از گیاهان در برابر مورد دوم محافظت می کند. از استفاده از سموم دفع آفات تجاری با “انتظار برای انتخاب” یا هر نوع هشدار دیگر در مورد مصرف خودداری کنید. بسیاری از این نوع سموم دفع آفات طیف گسترده ای هستند، که برای از بین بردن حشرات متعدد طراحی شده اند و ممکن است حاوی موادی باشند که قرار نیست توسط انسان مصرف شوند.

پوسیدگی ریشه همچنین می تواند در خاک مرطوب ، متراکم و یا در دوره هایی که بارندگی مکرر و فراوان است ، مشکل ساز شود. پس از پوسیدگی ریشه، گیاه باید از بین برود. بهترین دفاع شما در برابر این مسئله حفظ خاک با تخلیه خوب و آبیاری بیش از حد گیاه نیست.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *