راهنمای نگهداری و پرورش ژربرا دیزی
چگونه دیزی آفریقایی را رشد و پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
راهنمای نگهداری، رشد و پرورش گل براکی کوم
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

راهنمای نگهداری و پرورش ژربرا دیزی

اگر به فکر پرورش گلهای مروارید ژربرا (Gerbera jamesonii) خود هستید ، این گل های دوست داشتنی احتمالاً در گل فروشی مورد توجه شما قرار گرفته اند. مقاومت در برابر شکوفه های پهن صورت آنها با رنگ های زنده و فریبنده دشوار است. ساقه های بلند و برهنه آنها فقط به جذابیت بصری شکوفه می افزایند.

 

گل دیزی ژربرا که به او مرواریدهای ترانسوال یا باربرتون نیز گفته می شود ، برای پرورش در خانه دشوار نیست ، اما به صبر نیاز دارد. این گیاهان کند رشد می توانند از زمان کاشت تا شکوفه زدن 18-24 هفته طول بکشد. آنها در مناطق 9 تا 11 به عنوان گیاهان چند ساله رشد می کنند ، اما در جای دیگر شما باید به کاشت سالانه استعفا دهید ، یا آنها را در گلدان های خارج از منزل رشد دهید و برای زمستان بیاورید (آنها پیوند را دوست ندارند). اگر آنها را از بذر در داخل خانه شروع کنید ، تا 8 هفته قبل از آخرین سرما ، می توانید زودتر شکوفا شوید.

شکوفه های معروف و رنگارنگ گلهای مروارید بزرگ (بزرگ 4 اینچ) و دارای یک دیسک مرکزی هستند که می تواند مایل به زرد ، برنز روشن یا تیره باشد. این دیسک توسط پرتوهای مختلفی احاطه شده است. شکوفه گیاهان گونه ها معمولاً زرد ، قرمز یا نارنجی است ، اما ارقام بسیار متنوعی وجود دارند که طیف وسیعی از رنگ ها را تولید می کنند ، از جمله: کهربا نارنجی ، اسطوخودوس ، صورتی ، ماهی قزل آلا و سفید. علاوه بر این ، ژربرا بر اساس نوع گل و ترتیب و مقدار گلبرگ در چهار کلاس وجود دارد: یک گل ، گل نیمه دو ، گل دو و گل عنکبوت.

 

نام علمی
Gerbera jamesonii
نام عمومی
Gerbera daisy, Transvaal daisy, Barberton daisy
گونه گیاه
Herbaceous perennial
اندازه طبیعی
10-18 in. tall, 3-4 in. wide
نیاز به نور خورشید
Full sun to part shade
نوع خاک
Rich, moist, well-drained
خاک pH Acidic (5.5 to 6.5)
فصل گلدهی
Summer through fall
رنگ گل Yellow, pink, orange, red (and many cultivar colors)
سختی 9-11 (USDA)
ناحیه بومی
South Africa
سمی بودن
Non-toxic

 

مراقبت از ژربرا دیزی

گل های گل مروارید به صورت چند ساله در مناطق کاشت 9-11 پرورش داده می شوند. در جای دیگر ، آنها به عنوان گیاهان یک ساله رفتار می شوند.

برای بریدن گلها برای نمایش ، وقتی مراکز محکم و گلبرگها کاملاً باز هستند ، آنها را برداشت کنید. ساقه های بریده شده را در گلدان بگذارید که بیش از حدود 1 اینچ آب نداشته باشد. ساقه های کاه مانند آب را به ضرر گلها می مکند. اما از آنجا که آب کمی اضافه می کنید ، گلدان را زیر نظر داشته باشید تا خشک نشود. در صورت لزوم ، هرگونه تغییر رنگ در پایین ساقه را با استفاده از برش زاویه دار از قیچی های تمیز باغ اصلاح کنید.

 

سبک

گل مرواریدهای ژربرا را در سایه آفتاب کامل تا سایه جزئی رشد دهید. آفتاب بیشتر در آب و هوای خنک تر بهتر است. آفتاب کمتر در مناطق گرم بهتر است.

 

خاک

ژربرا در خاک زهکشی شده با کمپوست بهتر عمل می کند. خاک شنی برای این دوستداران زهکشی تیز ایده آل است. pH خاک 5.5-6.5 ایده آل است. برگهایی با نوارهای زرد رنگ ، نشان دهنده کلروز ، به دلیل خاک قلیایی است. خاک بسیار اسیدی ممکن است منجر به ایجاد لکه های سیاه روی برگ شود.

 

آبیاری

ژربرا معمولاً به 1 اینچ آب در هفته نیاز دارد. قبل از آبیاری صبر کنید تا خاک خشک شود. خاک بیش از حد مرطوب می تواند منجر به پوسیدگی تاج یا ریشه و همچنین کپک پودری شود. به همین دلیل از آب بالای سر خودداری کنید. نهال ها را که ممکن است به آبیاری مکرر نیاز داشته باشند ، کاملاً تحت نظر داشته باشید. در طول زمستان ماهیانه فقط یکبار آبیاری کنید (در مناطقی که گیاهان ژربرا به صورت گیاهان چند ساله رشد می کنند) ، زمانی که گیاهان به حالت خواب می روند.

 

دما و رطوبت

این گلها همیشه به سرما و هم به گرمای شدید حساس هستند. آنها در دمای بین 45 تا 50 درجه فارنهایت زمستان گذرانی می کنند. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، آنها را از شرایط آب و هوایی گرم مانند مناطق کنار پایه ها یا دیوارهای آجری دور نگه دارید.

 

کود دهی

برای داشتن بهترین نمایش گل ، ماهانه با یک کود همه منظوره و محلول در آب کود دهید. روش دیگر ، شما می توانید گیاهان را با پوشاندن خاک با کمپوست آلی تغذیه کنید.

 

انواع ژربرا دیزی

‘Jaguar’: مجموعه ای از ارقام در رنگهای متنوع مانند ‘Jaguar Pink’ ، ‘Jaguar Deep Orange’ و ‘Jaguar Fall Colors Mix’
‘Karoo’: گلهای بزرگ (5 اینچ عرض) با مراکز صورتی که با رنگ سفید احاطه شده اند
‘آتشفشان ها’: شکوفه های بزرگ و نارنجی روشن با نوعی زرد در اطراف مرکز که پاپ را اضافه می کند
‘Revolution’: سری رقم دیگری از جمله ‘لیمو قرمز دو رنگ’ با کرم دو رنگ و گلبرگ های قرمز روشن

 

هرس

گل مروارید گل ژربرا برای ترویج گلدهی بیشتر شکوفا می شود. برگهای مرده را در صورت لزوم بردارید. هیچگونه هرس اضافی لازم نیست.

 

تکثیر ژربرا را می توان با جداشده انجام داد. برای این کار ، ظروف کوچک (3 اینچی) را با مخلوط گلدان پر کنید. ساقه های کلیپس درست بالاتر از سطح خاک – طول ساقه ها باید حدود 6 اینچ باشد – و انتهای آن را به هورمون ریشه آغشته کنید. ساقه را درون مخلوط گلدان قرار داده و با آب اسپری کنید تا مرطوب شود. گلدان را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا خاک آن را مرطوب نگه دارد و در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرید. اسپری روزانه تا زمانی که ریشه ساقه ریشه بزند ، به ظروف بزرگتر پیوند داده و بهار خارج شود.

 

چگونه گلهای گل مروارید را از طریق بذر پرورش دهیم

معمولاً یافتن گلهای گل مروارید که در گلدان ها فروخته می شوند ، باعث افزایش زمان بلوغ طولانی مدت این گیاه می شود. اما شما ممکن است ترجیح دهید گل مروارید را از طریق بذر پرورش دهید زیرا می توانید طیف وسیع تری از انواع و رنگ ها را انتخاب کنید. بذرها را در خانه از 12 تا 18 هفته قبل از آخرین سرما شروع کنید ، با استفاده از گلدان های پیت یا کاغذ که می توانید مستقیماً در باغچه بکارید تا از پیوند جلوگیری شود.

 

دانه ها را به راحتی در خاک فشار دهید تا نور به آنها برسد. پلاستیک را روی گلدان ها بگذارید تا رطوبت را حفظ کند و آنها را در مکانی آفتابی که 70-75 درجه فارنهایت است قرار دهید. بذرها باید در طی 2-4 هفته جوانه بزنند. صبر کنید تا تهدیدی از سرما وجود نداشته باشد و گلدان ها را در باغ دفن کنید تا تاج گیاهان تقریباً 1/2 اینچ از خاک باشد

 

زمستان گذرانی

در منطقه 8 ، برخی از صاحبان خانه موفقیت در پرورش آنها را به عنوان گیاهان چند ساله گزارش می دهند ، به خصوص اگر از مالچ باغ برای محافظت در برابر سرمای زمستان استفاده شود. با این حال ، حتماً اجازه ندهید که مالچ تاج را بپوشاند ، زیرا این گیاه مستعد پوسیدگی تاج است.

 

آفات / بیماری های شایع

گلهای ژربرا طعمه شته ها ، مگس های سفید ، تریپس و کنه های عنکبوتی می شوند. هر چند وقت یک بار بررسی برگ ها برای وجود اشکال باید بخشی از یک رژیم مراقبت منظم باشد. در صورت مشاهده آلودگی ، با روغن چریش اسپری کنید.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *