راهنمای نگهداری و پرورش گیاه زنبق هلندی
ارزان ترین جا برای رزرو تورهای مسافرتی خارجی کجاست؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
ارزان ترین جا برای رزرو تورهای مسافرتی خارجی کجاست؟
۱۴۰۰-۰۴-۱۷
بهبود هوش هیجانی (EQ),وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
بهبود هوش هیجانی (EQ)
۱۴۰۰-۰۴-۱۷

راهنمای نگهداری و پرورش گیاه زنبق هلندی

عنبیه هلندی (Iris × hollandica) عنبیه پیازی ترکیبی است. نام آن منشا محل تولد آن نیست بلکه بیشتر افراد هلندی را نشان می دهد که آن را ترکیبی کرده اند. Iris xiphium ، گونه اصلی مرتبط با زنبق هلندی از اسپانیا و پرتغال می آید. گلهای 3 تا 4 اینچی معمولاً چند رنگ هستند. آبی ، بنفش مایل به آبی ، سفید ، برنز ، گل رز ، طلایی و زرد رایج ترین رنگ ها هستند.

زنبق هلندی کمی معطر است و یک گل برش خوب ایجاد می کند. این ماده معمولاً در موقع عید پاک در تزیینات گل استفاده می شود. این یک گیاه کوتاه مدت است و به راحتی قابل رشد است و می تواند در باغ شما طبیعی شود و هر سال گل جدیدی به شما بدهد ، اگر دارای آفتاب کافی و خاک زهکشی خوبی باشد. گیاهان زنبق هلندی هنگامی که در کنار هم قرار بگیرند بهترین ظاهر را دارند. آنها در مرزهای گل آفتابی به خوبی کار می کنند. آنها را در امتداد یک مسیر پیاده روی یا در یک پایه کاشت بکارید. آنها همچنین می توانند در ظروف پرورش داده شوند. زنبق هلندی اغلب توسط آهوها یا آفات خرگوش نادیده گرفته می شود.

 

نام گیاه شناسی
Iris × hollandica
نام رایج
Dutch iris, Dutch hybrid group, fleur de lis
گونه گیاه
Bulb
میزان رطوبت
1.5 to 2 feet tall, with a spread of 1/4 to 1/2 foot wide
نیاز به نور خورشید
آفتاب کامل
نوع خاک
Well-drained, moist
خاک pH Mildly acidic, neutral, mildly alkaline
زمان گلدهی
بهار
رنگ گل
بیشتر آبی , آبی بنفش, سفید, زرد
سختی 5 to 9 (USDA)
ناحیه بومی
اروپا
سمی بودن
غیر سمی

مراقبت زنبق هلندی

پیازها را به صورت نوک تیز و به عمق سه تا پنج اینچ و فاصله سه تا پنج اینچ بکارید. زنبق هلندی یک پیاز گل بهاری است. زمان کاشت آن پاییز است. با رشد شکوفه ها ، فصل رشد عنبیه ادامه می یابد. فتوسنتز ، رساندن مواد مغذی به پیازها است. به لکه های برگ، ویروس موزاییک، پوسیدگی ریشه و منافذ عنبیه حساس است. اما از آنجا که چرخه شکوفایی آنچنانی کوتاه است، خیلی مشکل ساز نیست. به نظر می رسد زنبق هلندی از ترکیب آلی ژوگلون که درختان گردوی سیاه (Juglans nigra) در خاک آزاد می کند و می تواند رشد بسیاری از انواع دیگر گیاهان را از بین ببرد یا تأثیر بگذارد، ایمن است.
عنبیه چشم هلندی رومانو با نمای نزدیک گلهای آبی و زرد

صنوبر / اوگنیا ولاسووا
عنبیه هلندی گیاه زرد سلطنتی با گلهای زرد
عنبیه زن هلندی زرد سلطنتی با نمای نزدیک گلهای زرد
زنبق هلندی رومانو با گلهای آبی و زرد
زنبق هلندی با نمای نزدیک گل آبی و زرد

سبک

زنبق هلندی کمی بعد از ظهر سایه را تحمل می کند، به خصوص در انتهای گرم تر از مقاومت آن. با این حال، در بیشتر موارد، در صورت آفتاب کامل، گیاه بیشتر عمر می کند و بهتر گل می دهد.

خاک مناسب

با مخلوط کردن مقدار زیادی مواد آلی، عنبیه زن هلندی را با خاکی سبک تأمین کنید. خاک لوم شنی ایده آل است.

آبیاری

زنبق هلندی در طول فصل رشد خود به مقدار متوسط ​​آب نیاز دارد و در فصل خاموش به آب احتیاج ندارد. در حقیقت، اگر خاک شما فاقد زهکشی ایده آل باشد و پیازها در فصل خاموش در آب زیادی نشسته باشند، ممکن است پوسیده شوند. عمدتا به این دلیل است که بسیاری از باغات فاقد زهکشی ایده آل هستند و گیاهان اغلب عمر کوتاهی دارند.

دما و رطوبت

زنبق هلندی در مناطق 5 تا 8 مقاوم است، به این معنی که می توانند دما را تا 15- درجه فارنهایت تحمل کنند. زنبق رطوبت را دوست دارد، بنابراین رطوبت یک شرایط خوشایند است. زنبق می تواند گرما و رطوبت را در فلوریدا و تگزاس تحمل کند.

کوددهی

گیاهان را با کود 5-10-5 سه بار در سال تغذیه کنید: در کاشت پاییز برای تغذیه ریشه ها؛ وقتی پیازها در بهار برای تغذیه شاخ و برگ و گلها جوانه می زنند. و هنگامی که شاخ و برگها برای کمک به تغذیه پیاز از بین می روند.

 

انواع زنبق هلندی

“Blue Magic” (Iris x hollandica): دارای گلهای بنفش تیره و برجسته با علامت های زرد روشن است
‘White Excelsior’ (Iris x hollandica): سفید کلاسیک جمع و جور با نوار زرد شعله ور
‘ملکه زرد’ (Iris x hollandica): عنبیه زرد خالص با ساقه قوی
‘Apollo’ (Iris x hollandica): گلهای سفید با رنگ آبی کمی با علامت های زرد

هرس کردن

وقتی برگهای باریک و جذاب گیاه زرد می شوند، این نشان می دهد که فصل رشد به پایان رسیده است. پس از اتمام شکوفه دادن، ساقه های گل بریده شده را در پایین آنها قرار دهید تا از پوسیدگی جلوگیری کند. در حالی که برگها هنوز سبز هستند، آنها را هنوز نبرید. فقط نکات قهوه ای یا زرد را قطع کنید.

 

تکثیر زنبق هلندی

ممکن است لامپ ها باعث ایجاد جبران شده و با گذشت زمان پخش شوند ، اما این جوش ها معمولاً تا چندین سال بالغ نمی شوند. برای داشتن بیشترین شانس طبیعی سازی، پیازهای زنبق را در محلی که خاک در ماههای تابستان گرم و خشک باشد بکارید. در مناطقی که تابستان های مرطوب دارند، لامپ ها را بعد از زرد شدن برگ حفر کنید و پیازها را در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید تا در پاییز دوباره کاشته شود. همچنین می توانید عنبیه زن هلندی را به صورت یکساله درمان کنید و هر پاییز پیاز اضافی بکارید.

 

گلدان و ساخت مجدد عنبیه هلندی

از خاک مرغوب و مرغوب استفاده کنید. تقریباً هر محیط گلدان تجاری موجود خوب کار خواهد کرد. زنبق هلندی اگر در خاک مرطوب بنشیند مستعد پوسیدگی ریشه و ساقه است. زنبق بهتر است وقتی به صورت گروهی و در ظروف بزرگ کاشته می شود، ظرف هایی با قطر حداقل 8 اینچ برای چهار تا پنج لامپ تهیه کنید. می توانید حدود هشت تا نه لامپ را در یک ظرف 15 اینچی جای دهید. آنها را با فاصله حدود 3 اینچ قرار دهید.

 

زمستان گذرانی

زنبق در پاییز به خواب می رود. آنها می توانند زمستان های برفی را تحمل کنند، اما اگر در منطقه ای هستید که با سرمای ناگهانی تلخ روبرو می شود، یک گیاه را تا 2 اینچ بپوشانید. اگر در مکانی زمستان مرطوب زندگی می کنید، می توانید ریزوم عنبیه (پایه) را حفر کرده و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. خاک، پودر را با یک قارچ ضد قارچ یا گوگرد پاک کنید، در روزنامه بپیچید و در جعبه ذخیره کنید. جعبه را به صورت دوره ای از نظر قالب یا پوسیدگی بررسی کنید. آنهایی را که نرم می شوند یا شروع به تجزیه می کنند، بریزید

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *