راهنمای پرورش گیاه فواره ارغوانی یا Purple Fountain Grass
روش نگهداری وپرورش گیاه کالاته آ یا مارزنگی
۱۴۰۰-۰۱-۲۲
معرفی گیاه فراموشم نکن و اصول نگهداری از آن
۱۴۰۰-۰۱-۲۲

راهنمای پرورش گیاه فواره ارغوانی یا Purple Fountain Grass

گیاه فواره ارغوانی به دلیل مناسب خوشه های گلهای ارغوانی نامگذاری شده است که از روی انبوه برگهای باریک، بورگوندی رنگ و باریک اسپری می کنند. بومی آفریقا و آسیا است، از لحاظ فنی یک گیاه چمن زینتی گرمسیری است، به این معنی که خیلی سرد نیست، اما در مناطق سرد و زمستانی حتی اگر فقط دو فصل از سال بتوانید از آن لذت ببرید، ارزش رشد آن را دارد. سرعت رشد آن سریع است و بهترین کار کاشت آن در بهار است.

زیبایی گیاه فواره ارغوانی باعث شده است که این گیاه به عنوان یک نقطه کانونی در یک کاشت مخلوط محبوب باشد، و اغلب در باغ های کانتینر استفاده می شود. شما همچنین می توانید چندین گیاه را با هم انبوه کرده و یک حاشیه بصری زیبا یا صفحه حریم خصوصی ایجاد کنید. از آنجا که سر بذر پاییزه این گیاه بسیار جذاب است، گیاه فواره ارغوانی مانند چمن دوشیزه در باغهای گل پاییز بسیار مفید است. سر دانه های پر (یا “پرها”) را بعداً می توانید برای چیدمان گل خشک برش دهید.

نام علمی
Pennisetum setaceum ‘Rubrum’
نام عمومی
Purple fountain grass, red fountain grass
گونه گیاه
Perennial ornamental grass
اندازه عمومی
3–5 ft. tall, 2–4 ft. wide
نیاز به نور خورشید
Full sun, partial shade
نوع خاک
Moist but well-drained
خاک pH Neutral to acidic
زمان گلدهی
تابستان, پاییز
رنگ گل
Burgundy red
سختی 9, 10 (USDA)
ناحیه بومی
آفریقا, جنوب آسیا
سمی بودن
غیرسمی

 

مراقبت از گیاه فواره ارغوانی

مانند اکثر علف های زینتی ، فواره ارغوانی ها تقریباً در هر زمان از سال می توانند کاشته شوند ، اگرچه موفق ترین مرکز استقرار را در بهار خواهید داشت. به مکانی آفتابی و خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد. از آنجایی که گیاهان بالغ می توانند به حدود 5 فوت قد (و تقریباً به همان اندازه عرض) برسند، باید فضای کافی در باغ با فاصله حداقل 3 فوت بین گیاهان فراهم شود. هنگام کاشت، حتماً یک حفره عمیق و گسترده به اندازه کافی ریشه ایجاد کنید، و پس از کاشت چمن چشمه بنفش خود را کاملاً آبیاری کنید. چمن های چشمه بنفش ممکن است برای حمایت به برخی از لکه ها احتیاج داشته باشند و مراقب باشید که آنها را در منطقه ای که از باد شدید محافظت می شود بکارید.

 

سبک

گیاه فواره ارغوانی سایه روشن را تحمل می کند، اما ترجیح می دهد زیر نور آفتاب کاشته شود. در باغ خود به دنبال منطقه ای بگردید که حداقل 6 تا 8 ساعت در روز نور شدید دریافت کند.

 

خاک مناسب

خوشبختانه چمن چشمه بنفش در مورد شرایط خاک آن خیلی گیرا نیست. خاک لومی اغلب بهترین نتیجه را می دهد، اما گیاه می تواند در بسیاری از انواع مخلوط ها به خوبی عمل کند، به شرطی که تخلیه خوبی داشته باشد.

 

آبیاری

در حالی که گیاه فواره ارغوانی یک چمن زینتی تحمل به خشکی محسوب می شود، اما همچنان که باید در چشم انداز شما جا بیفتد باید به طور مداوم آبیاری شود. گیاهان جدید را یک یا دو بار در هفته آبیاری کنید، و زمان لازم برای خشک شدن خاک در لمس بین هر آبیاری فراهم می شود. در مناطقی که گاه گاهی باران می بارد ، نیازی به آبیاری چمن نخواهید داشت – مناطقی که مخصوصاً خشک یا گرم هستند ممکن است به آبیاری گاهگاهی احتیاج داشته باشند.

 

دما و رطوبت

یکی از مزایای گیاه فواره ارغوانی این است که چقدر در شرایط دما می آید همه کاره است. هوای سرد تا حدود 20 درجه فارنهایت سخت است ، بنابراین اگر منطقه شما در همان درجه حرارت باقی بماند، می توانید چمن را به صورت دائمی رشد دهید و در اوایل بهار هر سال آن را قطع کنید. با شروع افزایش دما رشد جدید آغاز خواهد شد.

در همین حال، کسانی که در مناطق سردتر هستند باید از لذت بردن از رنگ زنده و شکل قابل توجه و گلدان چمن بنفش در اواخر بهار، تابستان و پاییز لذت ببرند – مگر اینکه بدشان بیاید که برای زمستان گذرانی آن در داخل خانه مشکل ایجاد کنند. علاوه بر این، چمن ها به رطوبت خاصی احتیاج ندارند.

کوددهی

گیاه فواره ارغوانی در خاک فقیرنشینی نسبتاً خوب رشد می کند، اما کود رشد آن را افزایش داده و مواد مغذی اضافی مورد نیاز هنگام گلدهی را تأمین می کند. در آن مدت (به طور معمول در تابستان)، ماهیانه آن را با کودهای عمومی و آهسته تأمین کنید.

 

انواع گیاه فواره ارغوانی

Pennisetum setaceum ‘Fireworks’: یکی دیگر از ارقام پرطرفدار از گونه های چمن چشمه بنفش ، این گیاه دارای برگهای متنوع با بورگوندی در وسط و صورتی گرم در لبه های آن است.
P. alopecuroides ‘Burgundy Bunny’: رقمی از یک گونه نسبتاً سرد و مقاوم از چمن چشمه در تیره Pennisetum ، قد این گونه 16 اینچ است. شاخ و برگ در تابستان دارای نشانه هایی از قرمز است ، اما رنگ در پاییز به رنگ بنفش مایل به قرمز عمیق تر می شود.
P. alopecuroides ‘اسم حیوان دست اموز کوچک’: رقم دیگر P. alopecuroides ، “اسم حیوان دست اموز کوچک” 12 اینچ قد بلند است و کمی گسترش دارد. این رقم فاقد شاخ و برگ های رنگارنگ اسم حیوان دست اموز بورگوندی است اما از گل های گلی رنگی برخوردار است.

هرس پامپاس ارغوانی

روش استاندارد برای هرس چمن چشمه بنفش این است که در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید، آن را به شدت برش دهید. این باعث از بین رفتن شاخ و برگ مرده و بهبود گردش هوا و قرار گرفتن در معرض آفتاب می شود تا رشد برگهای جدید را تحریک کند. همچنین می توانید شاخ و برگهای مرده را به صورت انتخابی مرتب کرده و در هر زمان از سال مقداری شکل دادن به گیاه انجام دهید.

برای قطع گیاه در بهار، برگهای هر گیاه را جمع کنید، و آنها را با طناب یا طناب بانجی ببندید. از قلمه ها یا داس برگ ها را برای برش مستقیم ، چهار تا شش اینچ از پایه گیاه، ببرید. از بین برگهای اصلاح شده با دست شانه بزنید تا تیغه های مرده و بقایای اضافی از بین برود.

گیاه فواره ارغوانی را می توان از طریق بذر یا تقسیم تکثیر کرد. گیاهان ممکن است به راحتی در باغ خود بذر شوند ، اما تقسیم ریشه نوع سریعتر و قابل اطمینان تری از تکثیر است.

بذر: این چمن ساقه های گل دهنده تولید می کند که پر از دانه های پر است. بذرها را وقتی خشک شدند جمع کنید، معمولاً در پاییز با گرفتن کل ساقه و اجازه دهید ساقه گل در یک مکان خنک خشک شود. بذرها را در سطح خاک گلدان خوب و فقط با گردگیری شن و ماسه روی آن بکارید. آبیاری کنید تا ظرف کاملاً مرطوب شود، سپس گلدان را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید یا آن را با گنبد پلاستیکی بپوشانید. هنگامی که نهالی با دو دسته برگ واقعی دارید، آنها را در گلدان های بزرگتر پیوند دهید. آنها را در بهار سفت کنید و در ظروف یا تخت های آماده شده نصب کنید.

تقسیم: گیاه را در حالت خاموش فرو کنید و آنرا به دو یا چند قسمت با ریشه و برگ سالم برش دهید. برای ایجاد بریدگی از وسایل بسیار تمیز و تیز استفاده کنید و هرگونه ماده و ریشه گیاه پوسیده یا مرده را دور بریزید. بلافاصله کاشت و خاک را مرطوب نگه دارید زیرا این بخش در خانه جدید خود مستقر می شود.

 

آفات و بیماری های شایع

خبر خوب: گیاه فواره ارغوانی در برابر آفات و بیماری ها بسیار مقاوم است. همانطور که گفته شد، چند مسئله معمول دیگر وجود دارد که باید هنگام کاشت این گیاه زینتی در چشم انداز خود مراقب آنها باشید. شایع ترین، قارچ، به دلیل رطوبت یا رطوبت به دام افتاده بین توده های متراکم چمن است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که گیاهان خود را چند فوت از یکدیگر جدا کنید تا جریان هوا افزایش یابد.

ممکن است به مواردی مانند حلزون های حلزون و حلزون در اطراف چمن خود توجه کرده باشید، اما استرس نداشته باشید – اگرچه ممکن است گاهی اوقات شاخ و برگ گیاهان را بخورند، اما بعید است آسیب جدی و طولانی مدت ایجاد کنند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *