راهنمای پرورش گل های داوودی
راهنمای کامل نگهداری و رشد گل قرنفل
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
تمرین پشت بازو سیم کش
تمرین پشت بازو سیم کش
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

راهنمای پرورش گل های داوودی

گلهای داوودی گلهایی (Chrysanthemum spp.) چند ساله گیاهان علفی در خانواده دیزی ها هستند و ساقه های باغ گل پاییزه هستند. هنگامی که مراکز باغبانی داوودی گلدان شکوفه دار را در پاییز به فروش می رسانند ، معمولاً از آنها به عنوان گیاهان یک ساله استفاده می شود و هنگام کم رنگ شدن شکوفه ها از آنها دور می ریزد. و هنگامی که باغبانان سعی می کنند این داوودی را در اواخر فصل به زمین پیوند دهند ، احتمال این وجود دارد که آنها زمستان موفق نشوند و چند ساله شوند.

 

با این حال ، گونه هایی وجود دارد که در اوایل بهار یا چند هفته قبل از اولین سرما ، در اکثر مناطق آب و هوایی واقعا چند ساله هستند. سرسختی آنها ، به علاوه توانایی آنها در طی تابستان برای عقب انداختن تا اینکه تا پاییز شکوفا نشوند ، باعث زیبایی این زیبایی های جواهرات در باغ در زمانی که بیشتر گلهای تابستان کمرنگ شده است. این گیاهان سریع رشد می کنند و شما باید در اولین فصل رشد گل داشته باشید. زمان شکوفه ها از اوایل سپتامبر تا اواسط اکتبر با تنوع و آب و هوا متفاوت است.

 

نام علمی
Chrysanthemum spp.
نام عمومی
Garden mum, garden chrysanthemum, hardy chrysanthemum, hardy mum, mum
گونه گیاه
Herbaceous perennial
اندازه عمومی
4 to 36 inches tall and 12 to 36 inches wide (size varies depending on the variety)
نیاز به نور خورشید
Full sun
نوع خاک
Rich, humusy, moist, well-draining
خاک pH 6.5 to 6.7
زمان گلدهی
Late summer and fall
رنگ گل
Gold, white, off-white, yellow, bronze (rust), red, burgundy, pink, lavender, and purple
سختی 3 to 9
ناحیه بومی
Asia, Europe
سمی بودن
Toxic to dogs, cats, horses

 

مراقبت از گل داودی

به محض گرم شدن خاک در بهار ، داوودی را بکارید. از اواخر بهار تا اواسط تابستان ، نوک و جوانه های گل را روی همه شاخه ها برگردانید تا گیاه بوته تر شود و آن را برای یک نمایش پاییزی چشمگیر آماده کنید. برای شکوفایی مطلوب ، گیاهان باید به طور منظم در تمام طول فصل رشد بارور شوند. بعد از کمرنگ شدن شکوفه ها ، گیاهان را تا حدود 6 اینچ قطع کرده و روی آنها را با کاه یا مالچ خشک دیگر بپوشانید تا از ریشه ها در طول زمستان محافظت کند. گیاهان تاسیس شده باید هر دو تا سه سال بلند و تقسیم شوند.

داودی می توانند تأثیر فوق العاده ای در ظروف بگذارند. اما وقتی در مرزهای مخلوط کاشته شوند ، آنها فصل باغ شما را با یک صدا خاتمه می دهند. این امر به ویژه هنگامی درست می شود که آنها را با سایر گلهای اواخر فصل مانند sedum ، goldrod ، مریم گلی روسی ، asters و gaillardia جفت کنید.

بعلاوه ، از آنجا که داوودی در اواخر فصل بسیار گل می دهند ، تا زمان شکوفایی در باغ غیر توصیف هستند ، هرچند جذاب نیستند. بنابراین ، آنها بهتر است در کنار شکوفه های اولیه کاشته شوند. با از بین رفتن گل های بهاری ، داوودی ها پر می شوند و شاخ و برگهای محو کننده جذاب خود را پنهان می کنند.

 

سبک

داوودی در آفتاب کامل رشد می کنند اما می توانند کمی سایه را کنترل کنند. به طور کلی ، گلدهی اگر در آفتاب کامل رشد کند ، فراوان خواهد بود. با این حال ، در آب و هوای گرم ، گیاهان اغلب قدری سایه را در گرمای بعد از ظهر ارزیابی می کنند. داوودی جوانه ها را در پاسخ به طول روز تنظیم می کنند ، بنابراین با کاشتن جایی که ممکن است از پاسیو یا پنجره یا حتی چراغ خیابان در معرض نور شدید شب قرار بگیرند ، از اشتباه گرفتن آنها جلوگیری کنید.

 

خاک مناسب

این گلها می توانند انواع مختلف خاک را کنترل کنند ، اما در خاک غنی که زهکشی تیز دارد ، بهترین عملکرد را دارند. زهکشی ضعیف خاک باعث پوسیدگی گیاهان می شود. آنها PH کمی از طرف اسیدی را دوست دارند

 

آبیاری

داوودی به آب زیادی احتیاج دارند. در اوایل فصل رشد 1 اینچ در هفته به آنها بدهید و سپس با بالغ شدن جوانه های گل و شروع به باز شدن ، این مقدار را به دو یا سه بار در هفته افزایش دهید.

هنگام رشد در گلدان ، سطح خاک را با استفاده از یک آبخوری آبیاری کنید تا زمانی که رطوبت از پایین گلدان شروع به تخلیه کند (مطمئن شوید گلدان سوراخ های زهکشی دارد). هنگام آبیاری ، آب باید از طریق خاک آزاد شود و از ته گلدان خارج شود. خاک باید مرطوب بماند ، اما نمناک نباشد. خاک مرطوب می تواند باعث پوسیدگی ریشه و سایر بیماری ها شود.

 

دما و رطوبت

داوودی در شرایط آب و هوایی متوسط ​​بهترین عملکرد را دارند. گرمای شدید می تواند باعث مبارزه گیاهان شود. و مناطقی که یخ زدگی زمستان سخت دارند می توانند گیاهان را در معرض سرما ببینند مگر اینکه با مالچ عمیق پوشانده شوند. داوودی مقداری رطوبت را ترجیح می دهند ، اما اگر رطوبت هوا زیاد است ، اطمینان حاصل کنید که گردش هوا مناسب است تا از پوسیدگی یا بیماری جلوگیری کند.

برای اینکه داوودی کاشته شده در پاییز شانس بیشتری برای زنده ماندن در مناطق سردسیر داشته باشند ، باید از ریشه و تاج گیاه محافظت بیشتری کنید. ابتدا شاخ و برگ را تا بهار روی گیاهان بگذارید. بعد از قهوه ای شدن یخ زدگی ، آنها را به عقب هرس نکنید. سپس ، یا گیاهان را با حداقل 4 تا 6 اینچ مالچ به شدت مالچ کنید یا گلدان را حفر کنید و گیاهان را برای زمستان به یک مکان محافظت شده در باغ منتقل کنید. اگر تصمیم به انتقال گیاهان دارید ، این کار را قبل از اولین انجماد سخت انجام دهید.

در آب و هوای گرمتر ، تأخیر گرما را در نظر بگیرید. اگر درجه حرارت بالایی دارید ، به ویژه در شب ، می تواند باعث دیرتر شدن گل گیاه نسبت به معمول شود. تأخیر در گرما می تواند باعث ایجاد جوانه های نامنظم گل ، گلدهی نامنظم ، تغییر شکل تاج گیاه و سایر موارد رشد شود. برای دور زدن این مشکل در آب و هوای گرمتر ، به دنبال ارقام با تحمل گرمای بالاتر باشید.

 

کوددهی

تأمین نیتروژن و پتاسیم به گل داودی در مرحله رویشی بسیار مهم است. قبل از تشکیل جوانه های گل ، گیاهان را تغذیه کنید تا ریشه های سالم ، رشد جوانه ها و یک گیاه نیرومند را تقویت کند .2 بسته به منطقه مورد نظر ، در مارس ، آوریل یا مه چرخه تغذیه را شروع کنید. می توانید کود آزاد شده با زمان (12-6-6) ، که حدود سه ماه به گیاهان تغذیه می کند ، تهیه کنید. با استفاده از این کود ، فقط ممکن است یکبار به گیاهان غذا بدهید. قانون کلی این است که پس از عبور از همه خطر یخ زدگی آغاز شود. به این ترتیب هر رشد جدیدی که توسط مواد مغذی مجبور شود ، در معرض آسیب آسیبی از هوای یخ زده نخواهد بود. گیاهان تاسیس شده نباید بعد از ژوئیه تغذیه شوند ، بنابراین رشد جدید در اثر سرما آسیب نمی بیند.

 

آیا گل های داوودی سمی هستند؟

داوودی حاوی موادی هستند که برای گربه ها ، سگ ها و اسب ها سمی هستند ، بنابراین مراقب باشید که آنها را در جایی که حیوانات کنجکاو را وسوسه نمی کنند بکارید .3 از طرف مثبت ، داوودی حاوی سمی به نام پیرترین هستند که در حشره کش های تجاری استفاده می شود ، این یک ماده دافع حشرات طبیعی است

انواع گل داوودی

انواع بسیاری از داوودی باغی پرورش یافته است. گونه های اصلی غالباً مشخص نیستند ، اما باغداران به طور کلی داوودی باغ را بر اساس شکل گل دسته بندی می کنند:

  • شقایق: یک یا چند ردیف گلبرگ با یک مرکز بالشتک مانند
  • پم پم: شکل کروی آشنا است
  • وقوع منظم: گلبرگها به سمت بالا و منحنی شکل می گیرند و کره را تشکیل می دهند
  • دیزی: شبیه پسر عموی خود ، دیزی است
  • عنکبوت: گلبرگ های بلند و حلقه ای پایین می افتند و ظاهری شبیه عنکبوت پیدا می کنند

همچنین انواع کوتاهتر و کوبنده ای از مادران وجود دارد که به طور کلی به عنوان داوودی “بالشتک” دسته بندی می شوند.

مادران نامدار را بندرت در مراکز باغ پیدا خواهید کرد. برای به دست آوردن انواع استثنایی یا داوودی نمایشگاهی ، شما باید از بذر شروع کنید یا از یک مهد کودک یا یک شرکت سفارش پست الکترونیکی خاص سفارش دهید.

‘Clara Curtis’ واریته ای با ماندگاری طولانی است که نسبتاً در اوایل فصل با گلهای صورتی تک یا نیمه دو شکوفه می زند.
‘Mary Stoker’ مادر اوایل فصل با سرهای زردآلو ، تک گل است.
‘Apricot Moneymaker’ یک مادر به سبک شقایق با گلبرگ های برنز در اواسط فصل است.
“Ruby Mound” شکوفائی اوایل فصل را با گلهای بزرگ ، قرمز به رنگ قرمز نشان می دهد
“پاتریوت” شکوفه ای از اواسط تا اواخر فصل است و دارای گلهای خالص سفید پومپوم است.
‘طرابلس’ در اواخر فصل بسیار شکوفا می شود و دارای گلهای گل مروارید صورتی پر جنب و جوش با مراکز زرد است.

 

شما می توانید داوودی را از چند طریق تکثیر کنید: تقسیم ، دانه ها و قلمه ها. ساده ترین و سریع ترین روش از طریق تقسیم است.

تقسیم:

گیاهانی را که حداقل برای دو سال در باغ رشد کرده اند تقسیم کنید. گیاهان جوان سیستم ریشه کافی برای زنده ماندن نخواهند داشت. در هر سومین بهار ، گلهای داوودی را تقسیم کنید تا جوان شوند. این کار را در بهار انجام دهید. گیاهانی را انتخاب کنید که حداقل 6 اینچ قد دارند. مراقب باشید به ریشه آسیب نرسد. کاشت حداقل 18 اینچ را از هم جدا کنید.

بذر:

داوودی می توانند از دانه رشد کنند ، اما اگر از بذر خریداری شده استفاده کنید بهتر است. اگر سعی کنید از گیاهان خود بذر بکارید (اکثر آنها ترکیبی هستند) ، گیاه حاصل ممکن است برای والدین صادق نباشد. اگر با یک نتیجه رمز و راز خوب هستید ، به دنبال آن بروید. بذر را در داخل خانه ، شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ سرما شروع کنید و گیاهان را قبل از پیوند در فضای باز سفت کنید.

قلمه زدن:

این یک روش عالی برای بدست آوردن کپی از گیاهی است که دارید. این رمز و راز همراه دانه ها را از بین می برد. اگرچه این روش مراحل اضافی دارد ، شما باید ساقه ای را قطع کنید که حداقل 4 اینچ باشد ، انتهای بریده شده را به یک هورمون ریشه آغشته کنید ، آن را در یک ظرف بکارید ، حدود چهار هفته صبر کنید تا یک ریشه رشد کند و بکارید تا 2 اینچ دیگر رشد کند ، سپس آن را بیرون بکارید.

 

گلدان مناسب

جابجایی مجدد مهمترین کاری است که می توانید برای افزایش طول عمر داوودی انجام دهید. بیشتر داوودی ها هنگام بدست آوردن آنها کاملاً ریشه دارند. ریشه ها کل گلدان را اشغال کرده اند و همین امر باعث می شود که خاک برای نگهداری هرگونه آب سخت شود. برای تهیه مجدد ظرف ، ظرفی را انتخاب کنید که کمی بزرگتر از ظرف قبلی باشد. ته گلدان جدید را با خاک گلدان مرغوب پر کنید. هر ریشه ای که بتوانید خرد کنید اما به ریشه ها آسیب نرسانید.

وقتی گیاه را در گلدان جدید قرار می دهید ، سطح خاک باید یک اینچ زیر لب گلدان جدید باشد. حتما خاک و نه هوای اطراف ریشه ها را داشته باشید. خاک را به آرامی لمس کنید. گلدان را خوب آبیاری کنید تا از ته گلدان خارج شود.

 

 

گل داوودی در حال رشد

داوودی باغی اغلب از قبل در ظروف گلدهی خریداری می شوند. اینها باید روزانه آب داده شوند. تغذیه هفتگی با کود محلول در آب رقیق می تواند شکوفا شدن را طولانی کند.

متأسفانه ، داوودی فروشی در مراکز باغ در پاییز در مهد کودک ها پوشانده شده و برای تنظیم جوانه های شکوفه های ماه سپتامبر دست و پا زده اند. این بدان معنی است که آنها انرژی زیادی را برای شکوفایی و نه رشد ریشه ها صرف می کنند.

کاشت این نمونه ها در باغ در اواخر تابستان یا اوایل پاییز تضمین کننده زمان کافی برای استقرار گیاهان نیست. این مسئله در مناطق گرمتر از آب و هوا ، جایی که کمی از مرگ منجر به رضایت بیشتر داوودی بعد از شکوفایی شود ، مشکلی ایجاد نمی کند ، اما در مناطقی که زمستان زیر صفر دارد ، گیاهان چند ساله برای لنگر انداختن آنها به زمین نیاز به ریشه های قوی دارند. یخ زدگی و ذوب شدن مکرر خاک گیاه را از زمین بلند کرده و ریشه ها را از بین می برد.

 

آفات و بیماری های شایع

داوودی ها می توانند از طریق شته ها ، تریپس ها و کنه های عنکبوتی آسیب ببینند. برخی از علائم شامل آسیب به برگ و ساقه ، پارچه زدن روی گیاهان و حشرات قابل مشاهده است. بیماری های شایع شامل بوتریتیس ، لکه های برگ ، زنگ زدگی ، کپک پودری ، پوسیدگی ساقه و ریشه ، پژمردگی verticillium ، زردهای سیارک و ویروس ها است. اگر گیاه شما آسیب قابل مشاهده ای دارد یا فقط به نظر می رسد در حال رشد نیست ، ممکن است یک بیماری مقصر باشد. لکه های برگ و کپک پودری به ندرت کشنده هستند ، اما گیاهان با بیماری های دیگر باید از بین بروند و از بین بروند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *