راهکار و پیشگیری از نفخ نوزاد
چطور شخصیت خود را تقویت کنیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۰۳
چرا مدفوع من سبز است؟ 6 علت احتمالی
چرا مدفوع من سبز است؟ 6 علت احتمالی
۱۴۰۰-۰۸-۰۳

راهکار و پیشگیری از نفخ نوزاد

هنگامی که نوزادان ناراحت هستند، گاهی اوقات تشخیص علت ناراحتی آنها دشوار است. نوزادان مبتلا به گاز سوزن ممکن است ناهنجار باشند، زیرا برای راحت شدن تلاش می کنند. آنها ممکن است گریه کنند و سرحال تر از حالت عادی باشند، پاهای خود را تا سینه بالا بیاورند و لگد بزنند یا در خواب مشکل داشته باشند. در این مقاله از بخش نوزاد مجله اینترنتی وبگردون به بررسی راهکار و پیشگیری از نفخ نوزاد می پردازیم.

 

 

اگر کودک شما نفخ دارد، به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. همه انسانها در دستگاه گوارش خود نفخ تولید می کنند. برخی از نوزادان ممکن است برای دفع این نفخ به کمک نیاز داشته باشند. تسکین ناراحتی آنها ترکیبی از اقدامات پیشگیرانه و درمانی است ، اما این مراحل ساده می تواند همه چیز را تغییر دهد.

 

 

 علت ایجاد نفخ نوزاد چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد نفخ نوزادان وجود دارد. برخی معتقدند که نوزادان شیرخوار می توانند اثرات غذاهای نفاخ (مانند برخی سبزیجات و لوبیا) را از شیر مادر خود دریافت کنند. برخی دیگر احساس می کنند که غذاهای اسیدی و لبنیات اضافی در رژیم غذایی آنها نیز به نظر می رسد که سرگرمی نوزادشان را بدتر می کند.

اما آنچه مادر می خورد تنها امکان نیست. اگر کودک شما از شیشه شیر تغذیه می کند، ممکن است نسبت به شیرخشک واکنش نشان دهد. عدم تحمل غذا اغلب به صورت گاز و نفخ ظاهر می شود. اگر این عامل نفخ است، احتمالاً مشکلات گوارشی دیگری مانند اسهال را نیز خواهید دید.

یکی از شایع ترین علل بلع بیش از حد هوا هنگام غذا خوردن است-چه با شیر مادر و چه با شیشه شیر-می تواند باعث ایجاد نفخ شود.

 

 

 چگونه از نفخ نوزاد جلوگیری کنیم؟

چند کار مختلف وجود دارد که می توانید در طول و بعد از تغذیه انجام دهید که ممکن است باعث کاهش اشتیاق کودک شود.

1. لب های مهر و موم شده

شاید ساده ترین راه برای جلوگیری از ایجاد نفخ در نوزادان این باشد که میزان بلعیدن آنها را به حداقل برسانید. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، این بدان معناست که لب های آنها مهر و موم روی آرئول ایجاد می کند.

اگر از بطری استفاده می کنید، مطمئن شوید که کودک لب های خود را به سمت نوک پستان و نه فقط نوک آن قرار داده است.

 

2. شیشه شیر را کج کنید!

شیشه شیرها یک فرصت منحصر به فرد برای جذب هوا ایجاد می کنند. بطری را تا حدود 30 یا 40 درجه کج کنید، به طوری که هنگام تغذیه آنها هوا به ته بالا می رود و شما فقط شیر را در انتهای بطری نزدیک نوک پستان مشاهده می کنید.

یکی دیگر از روشهای کنترل هوا در یک بطری استفاده از کیسه های تاشو است که هوا را از بین می برد و خطر نفخ را کاهش می دهد. برخی از نوزادان با تغییر در نوع نوک سینه، کمتر دمدمی مزاج به نظر می رسند.

 

3. آروغ زدن نوزاد

نوزاد را در طول و بعد از شیر دادن آروغ بزنید. نوزاد شما ممکن است این را دوست نداشته باشد، به ویژه اگر بسیار گرسنه باشد، اما با از بین بردن هوا در وسط تغذیه، احتمال انتقال آن به سیستم گوارش را کاهش می دهید.

با این حال، اگر آنها با این تکنیک زیاد گریه می کنند، ممکن است ناراحت کننده تر به نظر برسند، احتمالاً به دلیل بلعیدن هوا بیشتر هنگام گریه.

 

4. متفاوت غذا بخورید!

اگر در حال تغذیه با شیر مادر هستید و وقتی کودک غذای خاصی می خورید به نظر آشفته می آید، ممکن است بخواهید میزان غذاهای گازدار را کاهش دهید. این اغلب شامل محصولات لبنی و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی است.

مطالعات به طور موثقی نشان نداده است که تغییر رژیم غذایی مادر به سرگیجه کمک می کند، اما حذف غذاهای زیاد از رژیم غذایی شما می تواند خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد. اگر قصد دارید چندین ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 نحوه درمان نفخ نوزاد

بلافاصله پس از تغذیه، کودک را در حالت قائم نگه دارید. این کار آروغ زدن را برای آنها راحت تر می کند.اگر از قبل احساس ناراحتی می کنند، سعی کنید نوزاد را به پشت گذاشته و پاهایش را با دوچرخه حرکت دهید. متناوباً به نوزاد خود فرصت دهید تا شکم خود را بچرخاند. دراز کشیدن به شکم باید به آنها کمک کند نفخ را خارج کنند.

شما همچنین می توانید این تکنیک ها را برای تسکین آنها و کمک به انتقال نفخ از بدن کوچک آنها امتحان کنید:

 

نگه داشتن فوتبال

نوزاد را در “جایگاه فوتبال” حمل کنید. این شامل این است که نوزاد خود را رو به روی بازو نگه دارید و پاهایش را در آرنج خود قرار دهید و صورتش را در دست خود قرار دهید – انگار که او را برای یک تاچ دان وارد می کنید.

بسیاری از نوزادان این فشار اضافی را بر شکم خود برای تسکین شکم احساس می کنند.

 

نفخ از بین میرود

اگر روشهای طبیعی شکست خورد، در نظر داشته باشید که قطره نفخ سایمتیکون ساخته شده است. از آنجا که ارزان نیستند و فقط در برخی نوزادان کار می کنند.

 

جمع بندی

آرام کردن یک کودک آشفته کار آسانی نیست، به ویژه وقتی می دانید که آنها ناراحت کننده نیستند. اما نفخ در نوزادان طبیعی است، بنابراین یادگیری چند رویکرد متفاوت برای کمک به حداقل رساندن اختلال می تواند همه افراد خانواده را کمی شادتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *