رایج ترین آلرژی های غذایی
آشنایی با دیفتری
۱۴۰۰-۰۷-۲۶
11 روش اثبات شده برای کاهش نفخ
۱۴۰۰-۰۷-۲۶

رایج ترین آلرژی های غذایی

آلرژی غذایی بسیار شایع است. در حقیقت، آنها حدود 5 % بزرگسالان و %8 کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند – و این درصد در حال افزایش است. جالب است که اگرچه ممکن است هر غذایی باعث ایجاد حساسیت شود، اما بیشتر حساسیت های غذایی فقط توسط هشت ماده غذایی ایجاد می شود. این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون مروری دقیق بر 8 حساسیت شایع رایج است. در مورد علائم آنها ، افرادی که در معرض خطر هستند و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید بحث می شود.

آلرژی غذایی چیست؟

حساسیت غذایی شرایطی است که در آن برخی از غذاها باعث واکنش ایمنی غیرطبیعی می شوند. علت آن این است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه برخی پروتئین های موجود در غذا را مضر تشخیص داده است. سپس بدن شما مجموعه ای از اقدامات حفاظتی را انجام می دهد، از جمله انتشار مواد شیمیایی مانند هیستامین ، که باعث التهاب می شود .

برای افرادی که حساسیت غذایی دارند، حتی قرار گرفتن در معرض مقدار بسیار کمی از غذای مشکل ساز می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

علائم ممکن است در هر نقطه از چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض تا چند ساعت بعد رخ دهد و ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشد:

  • تورم زبان ، دهان یا صورت
  • مشکل در تنفس
  • فشار خون پایین
  • استفراغ
  • اسهال
  • کندوها
  • بثورات خارش دار

در موارد شدیدتر، حساسیت غذایی می تواند باعث آنافیلاکسی شود. علائم، که می توانند خیلی سریع ظاهر شوند، شامل خارش، بثورات خارش دار، تورم گلو یا زبان، تنگی نفس و فشار خون پایین است. برخی موارد می تواند کشنده باشد. بسیاری از عدم تحمل های غذایی اغلب با حساسیت غذایی اشتباه گرفته می شوند.

با این حال ، عدم تحمل غذایی هرگز سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. این بدان معناست که اگرچه آنها می توانند به شدت بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند، اما تهدید کننده زندگی نیستند.

حساسیت های غذایی واقعی را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: آنتی بادی IgE یا آنتی بادی غیر IgE. آنتی بادی ها نوعی پروتئین خون هستند که توسط سیستم ایمنی بدن شما برای تشخیص و مبارزه با عفونت استفاده می شوند.

در حساسیت غذایی IgE ، آنتی بادی IgE توسط سیستم ایمنی شما آزاد می شود. در حساسیت غذایی غیر IgE، آنتی بادی IgE آزاد نمی شود و سایر قسمت های سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با تهدید درک شده استفاده می شود.

در اینجا هشت مورد از رایج ترین آلرژی های غذایی ذکر شده است.

 

 

 1. شیر گاو

حساسیت به شیر گاو اغلب در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود ، به ویژه هنگامی که آنها قبل از شش ماهگی در معرض پروتئین شیر گاو قرار گرفته اند. این یکی از شایع ترین آلرژی های دوران کودکی است که 2 تا 3 درصد نوزادان و کودکان نوپا را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، حدود 90 % از کودکان تا سه سالگی از این بیماری پیش می روند و این امر در بزرگسالان بسیار کمتر اتفاق می افتد.

حساسیت به شیر گاو می تواند به دو شکل IgE و غیر IgE رخ دهد، اما حساسیت به شیر گاو IgE شایع ترین و بالقوه جدی ترین آنها است. کودکان یا بزرگسالان مبتلا به حساسیت IgE معمولا 5 تا 30 دقیقه پس از خوردن شیر گاو واکنش نشان می دهند. آنها علائمی مانند تورم، بثورات ، کهیر، استفراغ و در موارد نادر آنافیلاکسی را تجربه می کنند. حساسیت غیر IgE معمولاً دارای علائم روده مانند استفراغ، یبوست یا اسهال و همچنین التهاب دیواره روده است.

تشخیص حساسیت به شیر غیر IgE می تواند بسیار دشوار باشد. این به این دلیل است که گاهی اوقات علائم می تواند نشان دهنده عدم تحمل باشد و آزمایش خون برای آن وجود ندارد.

در صورت تشخیص حساسیت به شیر گاو، تنها راه درمان اجتناب از شیر گاو و غذاهای حاوی آن است. این شامل هر نوع غذا یا نوشیدنی است که حاوی موارد زیر است:

  • شیر
  • پودر شیر
  • پنیر
  • کره
  • مارگارین
  • ماست
  • کرم رنگ
  • بستنی

مادران شیرده نوزادان مبتلا به آلرژی نیز ممکن است مجبور شوند شیر گاو و غذاهای حاوی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در مورد نوزادانی که شیر نمی دهند، جایگزین مناسبی برای شیر خشک گاو توسط متخصص بهداشت توصیه می شود.

خلاصه: حساسیت به شیر گاو بیشتر کودکان زیر سه سال را درگیر می کند. تشخیص حساسیت به شیر گاو به این معنی است که باید از تمام شیر و فرآورده های شیر اجتناب کرد.

 

 

2 عدد تخم مرغ

تخم مرغ آلرژی دومین علت شایع آلرژی غذایی در کودکان است. با این حال، 68 درصد از کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، تا 16 سالگی از آلرژی خود بیشتر می شوند.

علائم عبارتند از:

  • ناراحتی گوارشی ، مانند معده درد
  • واکنش های پوستی مانند کهیر یا بثورات پوستی
  • مشکلات تنفسی
  • آنافیلاکسی (که نادر است)

جالب اینجاست که ممکن است به سفیده تخم مرغ حساسیت داشته باشید، اما به زرده ها و بالعکس. این به این دلیل است که پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ و زرده تخم مرغ کمی متفاوت است. با این حال، بیشتر پروتئین هایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند در سفیده تخم مرغ یافت می شوند، بنابراین حساسیت به سفیده تخم مرغ شایع تر است.

مانند سایر آلرژی ها ، درمان آلرژی به تخم مرغ رژیم غذایی بدون تخم مرغ است. با این حال، ممکن است مجبور نباشید از همه غذاهای مرتبط با تخم مرغ اجتناب کنید، زیرا حرارت دادن تخم مرغ می تواند شکل پروتئین های آلرژی زا را تغییر دهد. این می تواند بدن شما را از مضر بودن آنها منع کند، به این معنی که احتمال واکنش آنها کمتر است.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که حدود 70 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ می توانند بیسکویت یا کیک حاوی تخم مرغ پخته را تحمل کنند. برخی از مطالعات همچنین نشان داده است که معرفی محصولات پخته شده به کودکان مبتلا به حساسیت به تخم مرغ می تواند زمان لازم برای برون رفت از این بیماری را کوتاه کند.

با این وجود، این برای همه صادق نیست و عواقب خوردن تخم مرغ هنگام حساسیت به آنها می تواند شدید باشد. به همین دلیل ، قبل از تجویز مجدد غذاهای حاوی تخم مرغ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه: رایج ترین نوع حساسیت تخم مرغ، حساسیت به سفیده تخم مرغ است. درمان رژیم بدون تخم مرغ است. با این حال ، برخی از افراد ممکن است برخی از غذاهای حاوی تخم مرغ پخته را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کنند.

 

 

3. آجیل

حساسیت به آجیل درختی نوعی حساسیت به برخی آجیل ها و دانه هایی است که از درختان به دست می آید. این یک حساسیت غذایی بسیار رایج است که تصور می شود حدود 1 % از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

برخی از نمونه های آجیل درختی عبارتند از:

  • آجیل برزیلی
  • بادام ها
  • کاشوبادام هندی
  • آجیل ماکادمیا
  • پسته
  • آجیل کاج
  • گردو

افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند نیز به محصولات غذایی که با این آجیل تهیه می شوند، مانند کره و روغن آجیل حساسیت نشان می دهند. به آنها توصیه می شود از همه نوع آجیل درختی اجتناب کنند، حتی اگر فقط به یک یا دو نوع حساسیت داشته باشند. این به این دلیل است که حساسیت به یک نوع آجیل درختی خطر ابتلا به آلرژی به انواع دیگر آجیل درختان را افزایش می دهد.

علاوه بر این ، اجتناب از همه آجیل ها آسان تر است، نه فقط یک یا دو نوع. و برخلاف برخی آلرژی های دیگر، حساسیت به آجیل درخت معمولاً یک بیماری مادام العمر است. آلرژی همچنین می تواند بسیار شدید باشد و حساسیت به مهره درخت مسئول حدود 50 درصد از مرگ های ناشی از آنافیلاکسی است. به همین دلیل، به افراد مبتلا به آلرژی به مهره (و همچنین سایر آلرژی های بالقوه تهدید کننده زندگی) توصیه می شود که همیشه یک قلم اپی با خود حمل کنند.

epi-pen یک دستگاه بالقوه نجات دهنده است که به افراد مبتلا به آلرژی اجازه می دهد در صورت شروع واکنش آلرژیک شدید، تزریق آدرنالین به خود انجام دهند. آدرنالین یک هورمون طبیعی است که وقتی بدن شما تحت فشار است، واکنش “مبارزه یا فرار” بدن را تحریک می کند.   هنگامی که به صورت تزریق به افرادی که دارای واکنش آلرژیک شدید هستند تزریق شود، می تواند آثار آلرژی را معکوس کرده و جان فرد را نجات دهد.

خلاصه: حساسیت به آجیل درختی یکی از رایج ترین آلرژی های غذایی است. این اغلب با واکنشهای آلرژیک شدید همراه است و درمان معمولاً اجتناب مادام العمر از همه آجیل درختی و محصولات آجیل درختی است.

4. بادام زمینی

مانند حساسیت به آجیل درختی، حساسیت به بادام زمینی بسیار شایع است و می تواند باعث واکنش های آلرژیک شدید و بالقوه کشنده شود. با این حال، این دو حالت متمایز در نظر گرفته می شوند، زیرا بادام زمینی یک حبوبات است. با این وجود، افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند اغلب به آجیل درختان نیز حساسیت دارند.

در حالی که دلیل ایجاد حساسیت در افراد بادام زمینی مشخص نیست، تصور می شود افرادی که سابقه خانوادگی حساسیت به بادام زمینی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. به همین دلیل، قبلاً تصور می شد که معرفی بادام زمینی از طریق رژیم غذایی مادر شیرده یا هنگام شیرگیری ممکن است باعث ایجاد حساسیت به بادام زمینی شود. با این حال، مطالعات نشان داده اند که معرفی بادام زمینی زود هنگام ممکن است محافظ باشد.

حساسیت به بادام زمینی حدود 4 تا 8 درصد از کودکان و 1 تا 2 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، حدود 15 تا 22 درصد از کودکانی که به بادام زمینی حساسیت دارند ، با گذر از دوران نوجوانی خود متوجه می شوند که این عارضه برطرف می شود. مانند سایر آلرژی ها ، حساسیت به بادام زمینی با استفاده از ترکیبی از سابقه بیمار، آزمایش خارش پوست، آزمایش خون و چالش های غذایی تشخیص داده می شود.

در حال حاضر، تنها درمان موثر اجتناب کامل از بادام زمینی و محصولات حاوی بادام زمینی است.با این حال، درمان های جدیدی برای کودکان مبتلا به حساسیت به بادام زمینی در حال توسعه است. اینها شامل دادن مقدار دقیق و کمی بادام زمینی تحت نظارت دقیق پزشک در تلاش برای حساسیت زدایی از آنها به حساسیت.

خلاصه: حساسیت به بادام زمینی یک بیماری جدی است که می تواند باعث واکنش آلرژیک شدید شود. درمان اجتناب مادام العمر از بادام زمینی و محصولات حاوی بادام زمینی است.

 

 

5. صدف

حساسیت به صدف ناشی از حمله بدن شما به پروتئین های خانواده سخت پوستان و نرم تنان ماهیان است که به عنوان صدف شناخته می شوند. نمونه هایی از صدف ها عبارتند از:

  • میگو
  • شاه میگو
  • خرچنگ
  • لابستر
  • ماهی مرکب
  • گوش ماهی

شایع ترین عامل ایجاد حساسیت به غذاهای دریایی، پروتئینی به نام تروپومیوزین است. پروتئین های دیگری که ممکن است در ایجاد پاسخ ایمنی نقش داشته باشند، آرژنین کیناز و زنجیره سبک میوزین هستند.

علائم حساسیت به صدف معمولاً سریع ظاهر می شود و شبیه سایر حساسیت های غذایی IgE است. با این حال، گاهی اوقات تشخیص یک حساسیت واقعی به غذای دریایی از واکنش نامطلوب به آلودگی غذاهای دریایی، مانند باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها دشوار است. این به این دلیل است که علائم می توانند مشابه باشند، زیرا هر دو می توانند باعث مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و درد معده شوند.

حساسیت به صدف به مرور زمان برطرف نمی شود ، بنابراین اکثر افراد مبتلا به این بیماری باید همه صدف ها را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا از ایجاد واکنش آلرژیک جلوگیری کنند.

جالب اینجاست که حتی بخارهای حاصل از پخت صدف می تواند در افرادی که حساسیت دارند باعث ایجاد حساسیت به صدف شود. این بدان معناست که به بسیاری از افراد نیز توصیه می شود هنگام پخت غذاهای دریایی از قرار گرفتن در کنار آنها خودداری کنند.

خلاصه: شایع ترین محرک حساسیت به صدف، پروتئینی به نام تروپومیوزین است. تنها درمان حساسیت به صدف، حذف تمام صدف ها از رژیم غذایی است.

 

 

6. گندم

گندم آلرژی واکنش آلرژیک به یکی از پروتئینهای موجود در گندم است. بیشترین تأثیر را بر کودکان می گذارد. اگرچه، کودکان مبتلا به حساسیت به گندم اغلب در سن 10 سالگی از آن بیشتر می شوند. مانند سایر آلرژی ها، حساسیت به گندم می تواند منجر به ناراحتی گوارشی ، کهیر ، استفراغ ، بثورات ، تورم و در موارد شدید آنافیلاکسی شود.

اغلب با بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک اشتباه می شود که می تواند علائم گوارشی مشابهی داشته باشد. با این حال ، حساسیت واقعی به گندم باعث پاسخ ایمنی به یکی از صدها پروتئین موجود در گندم می شود. این واکنش می تواند شدید و گاهی حتی کشنده باشد.

از سوی دیگر ، بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک تهدید کننده زندگی نیستند. آنها در اثر واکنش ایمنی غیرطبیعی به یک پروتئین خاص – گلوتن – ایجاد می شوند که در گندم نیز یافت می شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک باید از گندم و سایر غلات حاوی پروتئین گلوتن اجتناب کنند. افرادی که به گندم حساسیت دارند فقط باید از گندم اجتناب کنند و می توانند گلوتن غلات حاوی گندم را تحمل کنند.

حساسیت به گندم اغلب از طریق آزمایش خارش پوست تشخیص داده می شود. تنها راه درمان اجتناب از گندم و محصولات حاوی گندم است. این بدان معناست که از غذاها و همچنین محصولات زیبایی و آرایشی حاوی گندم خودداری کنید.

خلاصه: حساسیت به گندم می تواند ناشی از حساسیت به هر یک از صدها پروتئین موجود در گندم باشد. تنها درمان رژیم بدون گندم است، اما بسیاری از افراد قبل از رسیدن به سن مدرسه از رژیم غذایی خود جلوگیری می کنند.

 

7. سویا

حساسیت به سویا حدود 0.4 % از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در نوزادان و کودکان زیر سه سال دیده می شود. آنها توسط یک پروتئین در سویا یا محصولات حاوی سویا فعال می شوند. با این حال، حدود 70 درصد از کودکانی که به سویا حساسیت دارند از این آلرژی بیشتر می شوند.

علائم می توانند از خارش، گزگز دهان و آبریزش بینی گرفته تا بثورات و آسم یا مشکلات تنفسی متفاوت باشد. در موارد نادر، حساسیت به سویا نیز می تواند باعث آنافیلاکسی شود. جالب است که تعداد کمی از نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند به سویا نیز حساسیت دارند.

محرک های غذایی رایج حساسیت به سویا شامل سویا و محصولات سویا مانند شیر سویا یا سس سویا است. از آنجا که سویا در بسیاری از غذاها یافت می شود ، مهم است که برچسب های غذا را بخوانید. مانند سایر آلرژی ها، تنها درمان آلرژی به سویا اجتناب از مصرف سویا است.

خلاصه: حساسیت به سویا توسط پروتئین های موجود در سویا و محصولات سویا ایجاد می شود. اگر به سویا حساسیت دارید، تنها راه درمان حذف سویا از رژیم غذایی است.

 

 

8. ماهی

حساسیت به ماهی شایع است و حدود 2 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخلاف سایر حساسیت ها، این امر غیر معمول نیست که آلرژی ماهی در اواخر عمر ظاهر شود، زیرا 40 درصد از افراد در بزرگسالی به این حساسیت مبتلا می شوند. مانند حساسیت به صدف ، حساسیت به ماهی می تواند یک واکنش آلرژیک جدی و بالقوه کشنده ایجاد کند. علائم اصلی استفراغ و اسهال است ، اما در موارد نادر ، آنافیلاکسی نیز ممکن است رخ دهد.

این بدان معناست که به کسانی که به ماهی حساسیت دارند معمولاً یک قلم اپی برای حمل آنها در صورت خوردن تصادفی ماهی داده می شود. از آنجا که علائم می توانند مشابه باشند، گاهی اوقات حساسیت به ماهی در واکنش به آلودگی در ماهی، مانند باکتری ها، ویروس ها یا سموم اشتباه گرفته می شود.

علاوه بر این ، از آنجا که صدف و ماهی با باله پروتئین یکسانی ندارند ، افرادی که به صدف حساسیت دارند ممکن است به ماهی حساسیت نداشته باشند. با این حال، بسیاری از افرادی که به ماهی حساسیت دارند به یک یا چند نوع ماهی حساسیت دارند.

خلاصه: حساسیت به ماهی شایع است، اما ممکن است با واکنش منفی به ماهی آلوده اشتباه گرفته شود.

 

 

سایر غذاها

8 حساسیت غذایی ذکر شده در بالا شایع ترین آنها هستند. با این حال، بسیاری دیگر وجود دارد. آلرژی غذایی کمتر رایج می تواند مجموعه ای از علائم را ایجاد کند ، از خارش خفیف لب و دهان (معروف به سندرم حساسیت دهانی) تا آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی.

برخی از آلرژی های غذایی کمتر رایج عبارتند از:

  • بذر کتان
  • دانه کنجد
  • هلو
  • موز
  • آووکادو
  • کیوی
  • میوه شور
  • کرفس
  • سیر
  • دانه های خردل
  • انیسون
  • بابونه

خلاصه: هر غذایی می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. سایر غذاهایی که افراد نسبت به آن حساسیت دارند شامل میوه ها ، سبزیجات و دانه هایی مانند دانه کتان یا کنجد است.

 

 

فکر می کنید آلرژی غذایی دارید؟

گاهی اوقات تشخیص حساسیت غذایی و عدم تحمل غذایی دشوار است. اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. برای اطلاع از حساسیت یا عدم تحمل، پزشک احتمالاً تعدادی آزمایش تشخیصی انجام می دهد.

این شامل:

  • بررسی رژیم غذایی: بررسی دقیق غذاهای خورده شده ، از جمله زمان و علائم.
  • آزمایش خارش پوست : مقدار کمی غذا با استفاده از یک سوزن کوچک در پوست “سوراخ می شود”. سپس پوست برای واکنش کنترل می شود.
  • چالش های خوراکی خوراکی: غذای مشکل ساز در محیط کنترل شده تحت نظارت پزشک به میزان تدریجی افزایش می یابد.
  • آزمایش خون: در برخی موارد، خون گرفته می شود و سطح آنتی بادی های IgE اندازه گیری می شود.

اگر به یک ماده غذایی حساسیت دارید، پزشک نحوه مدیریت آن را به شما توصیه می کند. همچنین ممکن است پزشک شما را به یک متخصص تغذیه معتبر ارجاع دهد تا در مدیریت رژیم غذایی شما کمک کند.

خلاصه:اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها این بیماری را با انجام چندین آزمایش تشخیص می دهند.

جمع بندی

بیشتر حساسیت های غذایی توسط هشت ماده غذایی ایجاد می شود: شیر گاو، تخم مرغ، آجیل درختی، بادام زمینی، صدف، ماهی، سویا و گندم. بر خلاف عدم تحمل غذایی، حساسیت غذایی به این دلیل ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما برخی از پروتئین های موجود در غذا را به عنوان مضر تشخیص نمی دهد.

این می تواند واکنش های بالقوه تهدید کننده زندگی ایجاد کند و تنها راه درمان حذف غذا از رژیم غذایی شما است. اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید، در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *