رنگهای مختلف مدفوع به چه معناست؟
بهترین وضعیت ها برای خوابیدن کدامند؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
بهترین وضعیت ها برای خوابیدن کدامند؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۷
بهترین دریاچه های ایتالیا را بشناسید!
بهترین دریاچه های ایتالیا را بشناسید!
۱۴۰۰-۰۶-۰۸

رنگهای مختلف مدفوع به چه معناست؟

رنگ های مختلف مدفوع می تواند معانی متفاوتی داشته باشد که بیشتر به غذای شما بستگی دارد. احتمالاً متوجه شده اید که مدفوع شما رنگ متفاوتی با حالت عادی دارد. اما اگر سبز باشد به چه معناست؟ قرمز ، زرد ، سفید یا مشکی چطور؟ یا نارنجی؟ در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علل رنگهای مختلف مدفوع می پردازیم.

بیشتر اوقات ، تغییرات جزئی در رنگ مواد زائد شما به دلیل رژیم غذایی است . به هر حال ، ما در هر وعده غذایی ، هر روز یک چیز مشابه نمی خوریم. اما گاهی اوقات تغییر رنگ می تواند نشان دهنده یک مشکل جزئی بهداشتی باشد. در موارد نادر ، این بدان معناست که یک مشکل جدی در دستگاه گوارش شما اشتباه است .

اگر رنگی که قبل از شستشو مشاهده می کنید شما را نگران می کند ، با پزشک خود تماس بگیرید.

رنگ مدفوع معمولی

مدفوع معمولاً قهوه ای است. رنگ در نتیجه آنچه می خورید و مقدار صفرا در مدفوع شما است.

صفرا مایعی است که کبد شما برای هضم چربی ها تولید می کند. شروع آن به رنگ سبز مایل به زرد است. اما وقتی رنگدانه هایی که به صفرا رنگ می دهند از طریق دستگاه گوارش عبور می کنند ، تغییرات شیمیایی را تجربه کرده و قهوه ای می شوند.

مدفوع سبز

گاهی اوقات مدفوع شما می تواند کمی مایل به سبز رنگ داشته باشد یا حتی سبزتر باشد. در بیشتر مواقع ، مدفوع سبز یا مایل به سبز طبیعی است.

آیا رژیم غذایی شما باعث ایجاد مدفوع سبز می شود ؟

دوباره به آنچه که می خورید فکر کنید. این غذاها و مکمل ها می توانند باعث سبز شدن مدفوع شما شوند:

  • سبزیجات سبز مانند اسفناج یا کلم پیچ
  • رنگ خوراکی سبز ، مانند مخلوط نوشیدنی یا یخ می پاشد
  • مکمل های آهن

سایر علل ایجاد مدفوع سبز

اگر اسهال سبز دارید ، ممکن است رنگ غذای شما مقصر نباشد. این احتمال وجود دارد که وعده غذایی شما خیلی سریع از طریق روده شما حرکت کند ، بنابراین صفرا هضم کننده چربی زمان قهوه ای شدن را نداشت.

مدفوع زرد

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مدفوع شما بیشتر زرد به نظر می رسد تا قهوه ای.

این سایه برای بسیاری از افراد طبیعی است. این بیماری برای نوزادان ، به ویژه نوزادانی که شیر می دهند ، رایج است . اما اگر مدفوع زرد دارید که چرب به نظر می رسد و بوی بسیار بدی دارد ، ممکن است چربی زیادی داشته باشد. این می تواند نشانه این باشد که بدن شما غذا را به درستی هضم نمی کند.

آیا رژیم غذایی شما باعث ایجاد مدفوع زرد می شود؟به طور غیر مستقیم ، رژیم غذایی شما می تواند باعث ایجاد مدفوع زرد شود. اگر بیماری سلیاک دارید ، بدن شما نمی تواند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم ، جو و چاودار وجود دارد ، کنترل کند. اگر این بیماری را دارید و غذاهای گلوتن مانند بسیاری از نان ها ، ماکارونی ها و کوکی ها مصرف می کنید ، روده های شما آنطور که باید کار نمی کند. بنابراین ، اگر این غذاها را می خورید و مدفوع شما زرد رنگ است ، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.سایر علل مدفوع زردممکن است دلایل دیگری برای مدفوع زرد وجود داشته باشد که چرب و بد بو است. اگر اغلب برای شما اتفاق می افتد ، به پزشک خود اطلاع دهید.

مدفوع سفید ، کم رنگ

گاهی اوقات ممکن است مدفوع رنگ چندانی نداشته باشد.

آیا رژیم غذایی شما باعث ایجاد مدفوع کم رنگ می شود؟

اگر مدفوع شما کم رنگ است ، به احتمال زیاد به دلیل غذا نیست. اما داروهای ضد اسهال مانند بیسموت ساب سالیسیلات ( Kaopectate ، Pepto-Bismol) گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد مدفوع کم رنگ یا خاک رس شوند. همینطور باریم ، مایع گچی که قبل از دریافت اشعه ایکس از قسمت فوقانی دستگاه گوارش می نوشید.

سایر علل مدفوع کم رنگ

یک دلیل جدی تر کمبود صفرا در مدفوع است. (به یاد داشته باشید ، صفرا رنگ قهوه ای رنگ می دهد.) بدن شما در کبد صفرا ایجاد می کند ، آن را در کیسه صفرا ذخیره می کند و آن را در روده کوچک شما رها می کند تا به هضم غذا کمک کند. اگر مقدار کافی از آن برای رنگ قهوه ای معمولی مدفوع شما وجود نداشته باشد ، می تواند نشانه مشکل در طول راه باشد.

بیماری های کبدی ، مانند هپاتیت ، می تواند صفرا را وارد بدن شما نکند. همینطور انسداد لوله ها (که مجاری نامیده می شوند) که حامل صفرا هستند. این می تواند به دلیل:

  • سنگ های صفراوی
  • یک تومور
  • حالتی که در آن متولد می شوید آترزی صفراوی نامیده می شود

مدفوع سیاه

مدفوع نوزادان در چند روز اول پس از تولد سیاه است. در غیر این صورت ، ممکن است به این دلیل باشد که شما چیزی بسیار تیره رنگ خورده اید یا یک دارو یا مکمل مصرف کرده اید که باعث ایجاد مدفوع سیاه می شود . اما این رنگ می تواند نشانه یک مشکل جدی تر باشد: خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش.

آیا رژیم غذایی شما باعث ایجاد مدفوع سیاه می شود؟غذاها و مکمل هایی که مدفوع را سیاه می کنند عبارتند از:

  • شیرین بیان سیاه
  • بلوبری
  • مکمل های آهن

داروهایی که دارای بیسموت ساب سالیسیلات (Kaopectate ، Pepto-Bismol) هستند نیز می توانند باعث ایجاد مدفوع بسیار تیره شوند.

سایر علل ایجاد مدفوع سیاه

مدفوع شبیه قیر اغلب نشانه خونریزی در دستگاه گوارش است. برخی از علل عبارتند از:

  • خونریزی ناشی از زخم معده
  • زخم های خونریزی در مری شما در اثر رفلاکس اسید
  • خونریزی از تومورهای غیر سرطانی در دستگاه گوارش فوقانی
  • سرطان

اگر فکر نمی کنید مدفوع سیاه ناشی از چیزی است که خوردید ، باید با پزشک خود صحبت کنید.

مدفوع قرمز یا سرخ

در صورت مشاهده مدفوع قرمز یا قرمز در توالت ، فوراً نگران نباشید. ابتدا از خود بپرسید که آیا اخیراً غذاهای قرمز مصرف کرده اید؟

آیا رژیم غذایی شما باعث ایجاد مدفوع قرمز یا قرمز می شود؟

چندین غذا می توانند رنگ مدفوع شما را به رنگ صورتی یا قرمز تغییر دهند:

  • چغندر
  • سوپ گوجه فرنگی
  • دسر ژلاتین
  • نوشیدنی های قرمز

سایر علل ایجاد مدفوع قرمز یا قرمز

اگر فکر نمی کنید رژیم غذایی شما علت آن است ، قرمزهایی که می بینید ممکن است خون باشد. و اگر قرمز روشن باشد ، خون به احتمال زیاد از قسمت پایینی دستگاه گوارش شما می آید. علل شایع عبارتند از:

  • تومورهای غیر سرطانی
  • سرطان
  • التهاب در روده بزرگ ، به نام کولیت
  • رشدهایی به نام پولیپ در روده بزرگ شما
  • شرایط ناشی از کیسه های کوچک در دیواره روده بزرگ ، که بیماری دیورتیکولار نامیده می شود
  • بواسیر

اگر قرمز می بینید که احتمالاً از غذایی که خورده اید نیست ، با پزشک خود تماس بگیرید.

مدفوع نارنجی

مدفوع اغلب می تواند به رنگ غذایی که وارد شده است ظاهر شود ، به خصوص اگر اسهال دارید. اگر مدفوع شما رنگ نارنجی دارد ، به احتمال زیاد به دلیل برخی غذاهای نارنجی است.

آیا رژیم غذایی شما باعث دفع نارنج می شود؟

غذاهایی که دارای بتاکاروتن هستند می توانند مدفوع شما را نارنجی رنگ کنند ، مانند:

  • هویج
  • اسکواش زمستانی
  • کدو تنبل
  • سیب زمینی های شیرین

غذاهای با رنگ نارنجی ، مانند نوشابه ، آب نبات یا دسر ژلاتینی نیز می توانند رنگ نارنجی به مدفوع شما بدهند.

همچنین آنتی بیوتیک ها و آنتی اسیدها که حاوی هیدروکسید آلومینیوم هستند می توانند مدفوع شما را نارنجی کنند.

سایر علل مدفوع پرتقال

به ندرت ، مدفوع می تواند نارنجی باشد اگر در کبد خود مشکل دارید که باعث می شود صفرا کمتر از حد معمول تولید شود یا انسداد باعث می شود صفرا از کبد خارج نشود و وارد سیستم شما نشود. اما معمولاً ، در این صورت ، مدفوع شما کم رنگ یا خاک رس می شود.

چه زمانی از تغییرات رنگ مدفوع کمک بگیرید

در بیشتر مواقع ، مدفوع که رنگ متفاوتی با آنچه قبلاً عادت داشتید ندارد ، نگران کننده نیست. به ندرت اتفاق می افتد که نشانه ای از یک بیماری جدی در دستگاه گوارش شما باشد . اما اگر سفید ، قرمز روشن یا مشکی است و فکر نمی کنید از چیزی است که خورده اید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *