روزه آب چیست؟ مزایا و عوارض جانبی

روزه آب چیست؟ مزایا و عوارض جانبی

روزه داری یک فرآیند قدیمی است که به جوان سازی جسم ، روان و روح شما کمک می کند. روزه داری آب نوعی روزه داری است که در آن فقط آب می نوشید. این می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و فشار خون کمک کند و به کاهش وزن کمک کند.

روزه گرفتن از آب معمولاً بین 24 تا 72 ساعت طول می کشد. اگر می خواهید مدت زمان خود را افزایش دهید، باید رضایت پزشکی را بگیرید. برای آگاهی از فواید روزه داری در آب، چه کسی باید از آن اجتناب کند، نحوه انجام آن و خطرات آن را اگر بیش از حد فشار دهید، ادامه مطلب را بخوانید

آیا روزه آب برای ما مفید است؟

روزه داری یک روش عالی برای تقویت متابولیسم و جوان سازی بدن است. اما آب کامل سریع بیش از 72 ساعت علمی یا سالم نیست.

روزه کوتاه مدت (روزه آب) با اتوفاژی مرتبط است (فرایندی که بدن سلولهای آسیب دیده را پاک می کند و سلولهای تازه تشکیل شده را جایگزین می کند). با این حال، روزه داری طولانی مدت ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد و خطرناک باشد.

برای تقویت متابولیسم، می توانید یک روز ناشتا بودن آب را تحت نظارت پزشکی مناسب امتحان کنید. اما اگر قصد لاغر شدن دارید، این عمل ناسالم را برای مدت طولانی امتحان نکنید. روزه گرفتن از آب فقط روشی کوتاه مدت است که می تواند هر 15 روز یک بار و حداکثر 1-3 روز دنبال شود.

چه کسی میتواند روزه آب بگیرد؟

شما می تواند روزه داری را انجام دهید اگر:

دکتر شما از شما خواسته
شما می خواهید مصونیت خود را تقویت کنید
شما اضافه وزن دارید
شما در یک برنامه روزه داری تحت نظارت هستید.

چه کسی نباید روزه آب بگیرد؟

در صورت زیر نباید سریع آب دهید (یا طبق دستور پزشک سریع باشید).

دکتر شما توصیه نمی کند روزه آب بگیرید.
شما دچار افت قند خون هستید.
شما دیابت دارید
شما از هر دارویی استفاده می کنید
شما اخیراً جراحی کرده اید
تو حامله هستی.
شما تازه زایمان کرده اید

ناشتایی آب برای مدت کوتاهی با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است. آنها در بخش بعدی مورد بحث قرار می گیرند.

فواید روزه آب

1. اتوفاژی را ارتقا می دهد

اتوفاژی فرآیند از بین بردن زباله های تولید شده از طریق تخریب سلول یا اجزای سازنده غیرفعال یا مورد نیاز بدن است. این اساساً یک فرآیند پاکسازی بدن شما است.

بیشتر بیماریهای تخریب عصبی ناشی از تجمع غیر طبیعی پروتئین است که با اتوفاژی قابل کاهش است. روزه گرفتن آب یک یا دو بار در هفته به پاکسازی سلول های غیر طبیعی کمک می کند.

هیچ مداخله کوتاه مدت وجود ندارد که ثابت کند روزه گرفتن آب برای مدت کوتاهی می تواند به پاکسازی بقایای سلول کمک کند. برای اثبات این جنبه مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

2. فشار خون را کاهش می دهد

نوشیدن آب بیشتر و کاهش مصرف نمک راهی برای کاهش فشار خون است. در صورت نظارت پزشکی ، ناشتا بودن آب برای مدت طولانی می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

تحقیقی که توسط دانشمندان آمریکایی انجام شد نشان داد که از 68 فرد مبتلا به فشار خون مرزی ، 82٪ پس از آنکه تحت نظارت پزشکی ناشتا شدند ، فشار خون را کاهش دادند.

با این حال، برای اثبات تأثیر روزه داری کوتاه مدت آب بر فشار خون ، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

 

3. خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد!

روزه داری دوره ای یا متناوب می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. با این حال ، مطالعات بسیار محدودی برای حمایت از این موضوع وجود دارد.

یک مطالعه آزمایشی نشان داد که یک روز ناشتایی در آب می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش داده و سطح کلسترول کل و HDL را بهبود بخشد.

این مطالعه همچنین بیان می کند که اثرات طولانی مدت این تغییرات کوتاه مدت ناشناخته است. برای درک اینکه چگونه می توان از روزه داری به عنوان درمان پیشگیرانه برای کاهش خطر بیماری متابولیک استفاده کرد ، مطالعات بیشتری لازم است.

4. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

انسولین و لپتین به ترتیب هورمون هایی هستند که به تنظیم سطح گلوکز خون و گرسنگی کمک می کنند. روزه داری به طور کلی حساسیت به انسولین و تنظیم گلوکز خون را بهبود می بخشد.

یک مطالعه توسط دانشگاه آلاباما نشان داد که روزه داری متناوب (دوره 8 ساعته) باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش اشتها می شود.

با این حال، هیچ مطالعه ای در مورد تأثیرات احتمالی روزه داری بر سطح قند خون وجود ندارد. از آنجا که کاملاً ناشتا در آب است ، افراد دیابتی باید قبل از امتحان با پزشک مشورت کنند.

5. استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد!

یکی دیگر از فواید ناشتایی در آب کاهش استرس اکسیداتیو است. تجمع گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) به دلیل سبک زندگی ناسالم و عادات غذایی بد باعث افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن می شود. یازده روز ناشتایی در آب در 10 داوطلب ، استرس اکسیداتیو را کاهش داد.

گرچه ناشتا بودن آب فواید خاصی دارد ، اما همچنین خطرات سلامتی زیادی را به همراه دارد.

 

خطرات ناشتایی در آب

کاهش وزن ناسالم: روزه گرفتن آب به مدت 24-48 ساعت می تواند به افراد در کاهش وزن 2 کیلوگرم کمک کند. این کاهش وزن را نمی توان کاهش چربی در نظر گرفت بلکه کاهش وزن آب ، عضله و کربوهیدرات است. این یک کاهش وزن ناسالم است و یک رویکرد پایدار نیست زیرا هیچ ماده غذایی مجاز نیست ، به جز آب.

کمبود مواد مغذی: حتی 3 روز روزه گرفتن آب باعث کمبود مواد مغذی می شود زیرا فقط آب می نوشید.

کمبود آب بدن: اگرچه ممکن است در هنگام روزه داری آب زیادی بنوشید ، اما برای تامین آب بدن سلول ها کافی نیست. ما 20٪ آب را از غذاهایی که می خوریم دریافت می کنیم که برای نگهداری آب در سلول ها و بافت ها کافی است. ناشتا بودن آب میزان ادرار را افزایش می دهد ، که باعث می شود سلول های ما کم آب شوند.

افت فشار خون ارتواستاتیک: این مسئله رایج در میان افرادی است که به مدت طولانی روزه می گیرند. این شامل کاهش ناگهانی فشار خون سیستولیک 20 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک 10 میلی متر جیوه است که ناگهان از جای خود بلند می شوید.

ضعف: در طول روزه داری بدن ، بدن شما فاقد مواد مغذی است و ممکن است دچار سرگیجه ، ضعف و مه زدگی مغز شوید. از آنجا که مغز شما سوخت کافی دریافت نمی کند ، ممکن است تمرکز و تمرکز خود را از دست دهید.

ممکن است منجر به پرخوری شود: از آنجا که میزان کالری دریافتی کاملاً محدود شده است، ممکن است در صورت افطار، پرخوری کنید.
تشدید شرایط خاص پزشکی: هر دو روزه داری کوتاه مدت و طولانی مدت می توانند شرایط پزشکی خاصی را بدتر کنند. این می تواند باعث کاهش ناگهانی سطح انسولین شود ، که تنظیم قند خون را در افراد دیابتی مختل می کند. همچنین تولید اسید اوریک را افزایش می دهد (از نظر پزشکی به عنوان نقرس شناخته می شود). همچنین ممکن است باعث سوزش سر دل شود زیرا تولید اسید معده را افزایش می دهد.

اگر روزه داری آب را به روش صحیح انجام ندهید، می تواند به بدن شما آسیب برساند. به پایین بروید تا بفهمید چگونه روزه داری با خیال راحت انجام می دهد.

چگونه روزه بگیریم؟

دو مرحله فرعی وجود دارد: انحصاری سریع آب (24-72 ساعت) و مرحله خوردن سریع (1-3 روز).
آب انحصاری سریع (24-72 ساعت)

در این مرحله مجاز به نوشیدن فقط آب هستید. استفاده از آب میوه ، دمنوش های گیاهی ، نوشیدنی های غیر الکلی مجاز نیست. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. در اینجا چند نشانگر وجود دارد:

اگر تازه وارد روزه داری هستید ، سعی کنید 4 ساعت بدون غذا بمانید. صبح ساعت 8 صبح یک صبحانه سنگین بخورید و ساعت 12 ظهر “افطار” کنید.
مدت روزه داری را به تدریج به 8 ساعت افزایش دهید.
روزه ماه رمضان را امتحان کنید. قبل از طلوع آفتاب ، پروتئین ها ، فیبرهای غذایی و چربی های سالم را سرشار کنید. بعد از غروب خورشید دوباره بخورید.
اگر می توانید مدت روزه داری را به 24 ساعت افزایش دهید. این کار را هفته ای یک یا دو بار انجام دهید.

مرحله خوردن سریع (1-3 روز)

این مرحله بسیار مهم است زیرا ممکن است به محض افطار تمایل به پرخوری داشته باشید. از این رو ، باید بسیار مراقب باشید که مرحله روزه داری را ارسال کنید. غذا را گرگ نزنید. با مقداری میوه خشک و به دنبال آن آب میوه های سالم یا اسموتی ها ، افطار کنید. در اینجا چند نشانگر وجود دارد:

برای جبران مجدد از دست دادن عضلات و بهبود قدرت ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
میوه ها و مخلوط آجیل و دانه ها را برای بازیابی اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید.
غذاهای سرخ شده و فرآوری شده را پرخوری نکنید.

نتیجه

روزه گرفتن از آب اگر تحت نظارت پزشکی مناسب رعایت شود فواید زیادی دارد. با این حال ، بیشتر مطالعات روی حیوانات انجام شده است و برای اثبات فواید یا اثر بخشی آن ، نیاز به مطالعات بیشتر انسانی است.

در صورت داشتن هرگونه بیماری با پزشک و متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید. روزه گرفتن آب در دراز مدت از نظر پزشکی پیشنهاد نمی شود ، اما اگر می خواهید روزه بگیرید ، روزه متناوب یا روزه متناوب را امتحان کنید.
پاسخ های متخصص برای سوالات خوانندگان

چه مدت می توانید با خیال راحت آبیاری کنید؟

شما می توانید حداکثر 24-72 ساعت تحت نظارت پزشکی مناسب سریع آب دهید. روزه داری طولانی مدت می تواند کشنده باشد زیرا غذاها کاملاً محدود شده اند.

آیا روزه داری متابولیسم شما را تنظیم می کند؟

از آنجا که روزه داری بدون کالری است ، از سوخت و ساز بدن پشتیبانی کرده و باعث کاهش وزن می شود. اگر 2-3 روز روزه بگیرید ، روند متابولیسم شما شروع می شود. با این حال ، روزه داری طولانی مدت باعث کاهش سرعت متابولیسم می شود.

 

منبع