روش نگهداری وپرورش گیاه کالاته آ یا مارزنگی

روش نگهداری وپرورش گیاه کالاته آ یا مارزنگی

جنس Goodyera از حدود 25 گونه و حتی انواع بیشتری از گل ارکیده گلدار در سراسر جهان تشکیل شده است. این گونه ها اغلب از نام مشترک گیاه چنار مار زنگی استفاده می کنند، خصوصاً در آمریکای شمالی. با این وجود، با وجود چنین طیف وسیعی از رشد در سراسر جهان ، یافتن گیاهان Goodyera دشوار است. و بسیاری از گونه ها به دلیل جنگل زدایی تهدید یا در معرض خطر انقراض قرار می گیرند. بنابراین ، یافتن آنها در مهد کودک ها نیز دشوار است. اما اگر این کار را بکنید، یک باغبان استاد نمی خواهد از آنها مراقبت کند. و گیاهان با شاخ و برگ و گلهای زیبا بسیار ارزشمند هستند.

 

شکل ظاهری گیاه گودیرا در بین گونه ها متفاوت است ، گرچه در بسیاری از صفات مشترک هستند. برگهای بیضوی ، سبز تا متوسط ​​و تیره این گیاهان چند ساله به صورت گل رز شل در پایه گل ارکیده رشد می کنند. برگها گاهی اوقات دارای علامتهای سفید یا سبز روشن هستند.

ساقه گل از آن گل رز برخاسته و دسته هایی از ریز ، معمولاً سفید (یا سفید با مقداری سبز یا قهوه ای) ، اغلب معطر ، به همراه دارد. موهای ظریف و کمی چسبناک ساقه گل را می پوشاند. هنگامی که شکوفا نباشید ، تشخیص برخی از گونه های گیاه چنار مار جغجغه ای فقط توسط برگ های آنها دشوار است. این گیاهان سرعت رشد متوسطی دارند اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا شکوفا شوند. پس از عبور از تهدید یخبندان باید آنها را در بهار کاشت.

نام علمی
Goodyera
نام عمومی
Rattlesnake plantain, jade orchid, ladies’ tresses
گونه گیاه
Perennial
اندازه عمومی
1–2 ft. tall and wide (on average)
نیاز به نور خورشید
Partial
نوع خاک
Rich, moist, well-drained
خاک pH Acidic, neutral
زمان گلدهی
تابستان, پاییز
رنگ گل
سفید
سختی
Varies among species
ناحیه بومی
Europe, Africa, North America, Central America, Asia, Australia
سمی بودن
غیرسمی

 

مراقبت از گیاه چنار مار زنگی

اگر در حال کاشت گیاه چنار مار زنگی هستید ، باید مراقبت از آن را بسته به نیازهای خاص گونه تنظیم کنید. با این حال، اصول کشت این گیاه با دیگر گیاهان هم نوع Goodyera تفاوتی نمی کند. همه چیز در مورد حفظ تعادل مناسب شرایط – از جمله گرما، نور ، آب و کود – و جلوگیری از آسیب دیدن گیاه در اثر عوامل بیش از حد (یا خیلی کم) است.

به طور کلی، این گیاهان هیچ گونه مشکل جدی در مورد آفات و بیماری ها ندارند. و اگر شرایط رشدی را که دوست دارند برای آنها فراهم کنید، به نگهداری نسبتاً ساده ای نیاز دارند. برای آبیاری و تغذیه ارکیده خود برنامه منظم داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که گیاه در رطوبت یا نور خورشید زیاد نشسته است.

سبک

کالاته آ یا مارزنگی به طور طبیعی در درختان بلندتر و درختچه های جنگل رشد می کنند. بنابراین در باغ خانه در نسبتا آفتاب رشد می کنند. مطمئن شوید که کالاته آ یا مارزنگی خود را در معرض نور زیاد خورشید قرار ندهید ، که باعث سوختگی نوک برگ و سوزاندن شاخ و برگ گیاه می شود. با این حال ، نور کم می تواند منجر به گل ارکیده شود که شکوفا نشود.

 

خاک مناسب

این گیاهان به طور کلی خاک غنی از ارگانیک با PH خاک کمی اسیدی تا خنثی را دوست دارند. زهکشی تند نیز ضروری است. برای گیاهان کانتینر دار، مخلوط گلدان زهکشی خوبی برای ارکیده معمولاً خوب است.

 

آبیاری

گیاه چنار مار زنگی حتی رطوبت خاک را ترجیح می دهد اما شرایط مرطوب را ندارد. هر زمان که خاک شروع به خشک شدن کرد، آبیاری کنید، اما اطمینان حاصل کنید که گیاه در خاک غرقاب نشسته باشد. اگر شاخ و برگ گیاه چنار مار زنگی شما پژمرده شده باشد، ممکن است نشانه پوسیدگی ریشه به دلیل رطوبت زیاد خاک باشد.

 

دما و رطوبت

نیازهای دما با توجه به مناطق رشد فردی هر گونه متفاوت است. اما به طور کلی ، بسیاری از گیاهان گودیرا دمای ملایم را ترجیح می دهند. آنها همچنین سطح رطوبت متوسطی را دوست دارند و اگر گردش هوا در اطراف گیاهان خوب باشد ، می توانند از پس رطوبت بالایی برآیند. آنها باید در برابر وزش باد شدید محافظت شوند، که می تواند باعث خشک شدن و آسیب رساندن به شاخ و برگ شود.

کوددهی

به دنبال دستورالعمل های برچسب، گیاه چنار مار زنگی خود را در تمام طول فصل رشد (بهار تا پاییز) با کود ارکیده متعادل تغذیه کنید. کمپوست مخلوط شده در خاک نیز می تواند مفید باشد. اگر گیاه شکوفا نشود، این ممکن است نشانه آن باشد که به غذای بیشتری نیاز دارد.

 

گلدان و بارگیری مجدد گیاهان زراعی مار زنگی

گیاهان Goodyera قدرتی ندارند که سیستم ریشه شکننده آنها مختل شود. بنابراین اگر گیاه خود را در ظرف پرورش می دهید ، آن را فقط در صورت لزوم مجدداً بارگذاری کنید. شما می دانید وقت آن است که ریشه گیاه از ظرف آن بیرون زده و برگهای آن ممکن است به دلیل استرس ناشی از ازدحام زیاد ریزش کند. گیاه را به آرامی از گلدان قدیمی خود جدا کرده و خاک سست ریشه ها را از بین ببرید. سپس، آن را در یک اندازه ظرف با مخلوط گلدان تازه مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که هر ظرفی که گیاه چنار مار جغجغه ای می کارید دارای سوراخ های تخلیه کافی است

 

گونه های چنار مار زنگی

گونه های گودیرای آمریکای شمالی که معمولاً از نام گیاه چنار مار زنگی استفاده می کنند عبارتند از:

Goodyera oblongifolia: این گل ارکیده با شاخ و برگ مار جغجغه غربی نیز شناخته می شود ، دارای شاخ و برگهایی به رنگ سبز آبی است و با گلهای کوچک و سفید شکوفا می شود.
Goodyera pubescens: این گیاه به چنار مار جغجغه ای معروف است ، دارای برگهایی به رنگ سبز آبی با علامت گذاری های سفید و ساقه ای از گل با کرکهایی است.
Goodyera repens: این گونه چنار مار زنگوله کوتوله نامیده می شود و به طور معمول کمتر از یک پا قد می کشد.
Goodyera tesselata: این ارکیده معمولاً به عنوان چنار مار جغجغه ای شطرنجی نامیده می شود ، از شاخ و برگ های سبز با علامت گذاری های سفید برخوردار است که ظاهری شطرنجی به آن می دهد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *