زنیان و خواص بی نظیر آن

زنیان و خواص بی نظیر آن

زنیان در گذشته به عنوان ادویه، همچنین نگه دارنده مواد غذایی، مورد استفاده فروان قرار گرفته است. همچنین از زنیان در تهیه پودر کاری، ترشیجات، بیسکویت و مواد خوراکی دیگر استفاده میشود. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون به  خواص شگفت انگیز زنیان می پردازیم.

زنیان همان ماده ی پایه و اصلی و اسرار آمیز و مخفی نوشیدنی کوکاکولا است

این گیاه در صنعت صابون سازی و عطر سازی حرف های فروان برای گفتن دارد. عطر آن در ساخت انواع دهان شویه ها و خمیر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات جانبی زنیان به اشکال پودر، دئودورانت، پماد، لوسیون و محلول، در بازار فروخته می شود.

 

نام علمی
Trachyspermum
نام عمومی
زنیان
گونه گیاه
کرفس سانان
طبع
گرم و خشک
قسمت های قابل مصرف
 برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
طعم دهنده به غذا
مزایا
  • ضد نفخ
  • ضد عفونی کننده قوی معده
  • ضد قارچ و انگل
  • ضد اسهال
  • دافع رطوبت بدن و معده
معایب
  • منع مصرف در دوران بارداری، شیردهی و کودکان
  • منع مصرف برای افراد مبتلا به مشکلات تیروئید

زنیان دوست دستگاه گوارش:

اگرچه مشکلات گوارشی ممکن است جدی به نظر نرسد، اما می توانند ناراحت کننده باشند.

دانه های زنیان می توانند ترشحات روده را افزایش دهند که می تواند سلامت هاضمه را بهبود بخشد.بنابراین ممکن است به عنوان درمان دل دردهای شدید مورد استفاده قرار گیرد. زنیان و مقدار کمی نمک وقتی با آب گرم مخلوط می شود برای دل درد و هضم بسیار مفید است.

فردی که از بی اشتهایی و مشکلات هضم رنج می برد می تواند 1 قاشق چایخوری دانه زنیان را به همراه غذا بخورد.

زنیان همچنین به درمان اسهال، سو هاضمه و قولنج کمک می کند. البته باید به علت ایجاد اسهال توجه کرد و نباید بلافاصله اسهال را بند آورد. آنزیم ها موجود در این دانه ترشح آنزیم های گوارشی را تسهیل می کنند در نتیجه عملکردهای گوارشی را بهبود می بخشند.

درمان التهاب :

دانه های زنیان حاوی ترکیبات ضروری مثل، ترپن، استرول، لیکوزیدها است که همه آن ها اثرات ضد التهابی دارد. زنیان می تواند درد مفاصل را تسکین دهد. با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

سرفه و سرماخوردگی را با زنیان درمان کنید!

مطالعات نشان داد مصرف دانه های زنیان ماده ضد سرفه تولید می کند که بیشتر از کدئین( دارویی که برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود )موثر است.

علاوه بر این، زنیان جریان هوا را به شش ها در بیماران مبتلا به تنگی نفس افزایش داد.مصرف آب با دانه های زنیان جوشیده شده، می تواند به تسکین سرفه و گرفتگی سینه کمک کند.

با این وجود توصیه می کنیم قبل استفاده از دانه ها با پزشک مشورت کنید. برای سرماخوردگی مزمن و مکرر، توصیه می شود که به مدت 15 تا 20 روز، 2 گرم دانه های سرخ شده را مصرف کنند. استنشاق دانه ها نیز برای افراد مبتلا به سردرد، میگرن و سرفه خشک،سرماخوردگی نیز مفید هستند. زنیان به پاک سازی بینی با تخلیه خلط کمک می کند.

خواص زنیان برای پوست و مو و زیبایی

نکته مهم: قبل از این که هر چیزی را بر روی پوست یا موی خود امتحان کنید از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید. در این باره فرقی بین عرق های طبیعی یا شیمیایی نیست. پس باید ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید. این امتحان باید به صورت قرار گرفتن ماده به مدت بیست دقیقه روی پوست یا مو باشد. اگر پوست واکنشی مثل خارش، آکنه یا قرمزی نداشت، می توانید از آن استفاده کنید.

زنیان خواص عجیبی برای رفع آکنه و جوش دارد. این عرق دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده که می تواند در پاکسازی صورت بسیار موثر واقع شود.

زنیان خواص ضد التهابی زیادی داشته و می تواند به درمان اگزما، جوش، قرمزی در صورت بپردازد.

جلوگیری از سفیدی زودرس موها با «عرق زنیان» :

سفید شدن موها برای مردان چهل سال به بالا طی فرایندی خاص اتفاق می افتد اما امروزه جوانان زیادی به دلیل فرآیندهای اکسیداتیو در سلول ها، دچار سفیدی موی زودرس شده اند. از این رو زنیان می تواند بسیار کمک کننده باشند و با داشتن آنتی اکسیدان های بالای خود از سفیدی موها جلوگیری نماید.

 

لاغری و کاهش وزن با زنیان :

افرادی که تصمیم کاهش وزن دارند میتوانند از عرق زنیان در برنامه رژیمی شان استفاده کنند تا به کنترل بهتر وزنشان کمک شود.عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و مؤثر در هضم غذاست و بدین ترتیب با هضم بهتر غذا، مانع از تلنبار شدن چربی در بدن می گردد. از خواص زنیان تقویت معده و معالجه سوءهاضمه های ناشی از ضعف و کمی نیرو است که به جذب بهتر و مؤثرتر مواد غذایی کمک کرده و مانع از بروز چاقی میشود. عرق زنیان خاصیت مسهل بودن دارد، بنابراین سبب دفع سریع غذا و غیرقابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و به تبع از تلنبار شدن چربی و ایجاد چاقی جلوگیری می کند.

بعد از هر وعده غذایی ظهر و شب نصف استکان عرق زنیان همراه با نصف استکان آب مصرف کنید تا هضم غذایتان را آسان و از نفخ و ترشی معده تان جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *