زگیل تناسلی چیست؟
علائم ذات الریه
علائم ذات الریه
۱۴۰۰-۰۵-۳۰
چطور بفهمم HPV دارم؟
چطور بفهمم HPV دارم؟
۱۴۰۰-۰۵-۳۰

زگیل تناسلی چیست؟

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی زگیل تناسلی یا HPV میپردازیم.

زگیل تناسلی برآمدگی های کوچک، خاکستری یا رنگی پوست است که در ناحیه تناسلی یا نزدیک آن رشد می کند. آنها یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی (STDs) هستند. آنها توسط چندین نوع ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) ایجاد می شوند.زگیل ها به طور معمول در نزدیکی واژن، فرج، مجرای ادراری، دهانه رحم، آلت تناسلی، حنجره یا مقعد ظاهر می شوند. گاهی اوقات، آنها آنقدر کوچک و مسطح هستند که ممکن است فوراً متوجه آنها نشوید. آنها ممکن است به هم چسبیده یا شبیه گل کلم باشند. ممکن است احساس خارش، خونریزی، سوزش یا درد داشته باشید. اما اگر زگیل تناسلی ظاهر شود، ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد.

پزشک تصمیم می گیرد که آیا زگیل تناسلی شما نیاز به درمان با دارو ، کرایوتراپی (انجماد زگیل)، جراحی یا محلول اسیدی دارد.

 

چه کسی در معرض خطر است؟

هرکسی که از نظر جنسی فعال است می تواند HPV را دریافت کرده یا منتشر کند.

برخی موارد می تواند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را در شما افزایش دهد. آنها عبارتند از:

  • داشتن بیش از یک شریک جنسی (یا شریکی که این کار را می کند)
  • باردار بودن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا آسیب دیده
  • سیگار کشیدن

واکسن برای افراد 9 تا 26 سال وجود دارد. شما آن را به صورت سه تزریق در یک دوره 6 ماهه دریافت می کنید. یا می توانید همان مقدار محافظت را فقط از دو شلیک دریافت کنید به شرطی که هر دو دوز را قبل از 15 سالگی دریافت کنید.

قبل از اینکه در معرض HPV قرار بگیرید، باید عکس بگیرید تا بتواند کار کند. اگر قبلاً به گونه های خاصی از HPV آلوده شده اید، واکسن از شما محافظت نمی کند، اما می تواند شما را در برابر بسیاری از انواع دیگر HPV، اما نه همه انواع HPV  که در معرض آن قرار نگرفته اید ، محافظت کند.

 

آیا می توانید از زگیل تناسلی جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا یا گسترش زگیل تناسلی این است که رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی نداشته باشید. شریک زندگی شما ممکن است STD داشته باشد اما هیچ علائمی نداشته باشد یا از وجود آن مطلع نباشد. با همسرتان در مورد استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید، HPV حتی با استفاده از کاندوم به راحتی پخش می شود.

تعداد افرادی را که با آنها رابطه جنسی دارید محدود کنید. با کسی که زگیل تناسلی دارد یا تحت درمان او قرار دارد رابطه جنسی نداشته باشید.

دریافت واکسن HPV می تواند شما را از ابتلا به دو نوع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کند.

 

HPV چیست؟

HPV یک عفونت مقاربتی است. HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. بسیار رایج است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند و عفونت ممکن است خود به خود برطرف شود. اما برخی از انواع HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان سر و گردن یا سرطان مقعد یا آلت تناسلی شود.

HPV فقط یک ویروس نیست. بیش از 100 نوع وجود دارد، و برخی از آنها خطرناک تر از انواع دیگر هستند.

 

انواع HPV

هر ویروس پاپیلوم انسانی دارای شماره یا نوع خاص خود است. اصطلاح “پاپیلوم” به نوعی زگیل اشاره دارد که ناشی از برخی از انواع HPV است.

HPV در سلولهای نازک و مسطح به نام سلولهای اپیتلیال زندگی می کند. اینها در سطح پوست یافت می شوند. آنها همچنین در سطح واژن ، مقعد ، فرج ، دهانه رحم و سر آلت تناسلی یافت می شوند. آنها همچنین در داخل دهان و گلو یافت می شوند.

حدود 60 مورد از 100 نوع HPV باعث ایجاد زگیل در نواحی مانند دست یا پا می شود. 40 نفر دیگر در طول تماس جنسی وارد بدن می شوند. آنها به غشای مخاطی بدن مانند لایه های مرطوب اطراف مقعد و اندام تناسلی کشیده می شوند.

همه 40 ویروس پاپیلومای انسانی منتقله از راه جنسی مشکلات سلامتی جدی ایجاد نمی کنند.

 

ریسک بالا

سویه های پرخطر HPV شامل HPV 16 و 18 هستند که حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. سایر ویروس های پاپیلوم انسانی پرخطر شامل 31 ، 33 ، 45 ، 52 ، 58 و چند مورد دیگر است.

سویه های کم خطر HPV مانند HPV 6 و 11 باعث ایجاد حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی می شوند که بندرت به سرطان تبدیل می شوند. این رشدها می توانند شبیه برجستگی باشند. گاهی اوقات شکل آنها شبیه گل کلم است. زگیل می تواند نشان دهد تا هفته ها یا ماه بعد از شما تا به حال رابطه جنسی با یک فرد آلوده.

 

ریسک کم

سویه های کم خطر HPV مانند HPV 6 و 11 باعث ایجاد حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی می شوند که بندرت به سرطان تبدیل می شوند. این رشدها می توانند شبیه برجستگی باشند. گاهی اوقات شکل آنها شبیه گل کلم است. زگیل ها ممکن است هفته ها یا ماه ها بعد از رابطه جنسی با یک شریک آلوده ظاهر شوند.

 

علائم HPV

اغلب، عفونت های HPV هیچ علامتی ندارند و بدن طی چند سال خود به خود عفونت را برطرف می کند. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به HPV آلوده شده اند.

اما گاهی اوقات عفونت با انواع پرخطر HPV بیشتر طول می کشد. این می تواند باعث تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که می تواند منجر به سرطان شود، از جمله سرطان ولور . همین امر می تواند باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی در سلول های آلت تناسلی و مقعد شود، اما این مورد نادر است.علائم عفونت HPV کم خطر زگیل است. نوع زگیل های شما بستگی به نوع HPV شما دارد.

  • زگیل ناحیه تناسلی. اینها یا لکه های صاف هستند یا برجستگی های برجسته. در زنان، آنها معمولاً در فرج رشد می کنند، اما می توانند در مقعد ، دهانه رحم یا واژن نیز ظاهر شوند. مردان آنها را بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد قرار می دهند.
  • زگیل های معمولی. این برآمدگی های خشن معمولاً روی دست و انگشتان خود را نشان می دهد.
  • زگیل های کف پا. زگیل های کف پا برجستگی های سخت، دانه دار و دردناکی هستند که در قسمت پایینی پای شما تاثیر می گذارد.
  • زگیل های صاف. اینها نقاط کمی برجسته با بالای صاف هستند. می توانید آنها را در هر جایی تهیه کنید ، اما در صورت و پاها رایج است.

 

علل HPV و عوامل خطر

ویروس پاپیلومای انسانی با ورود به بدن از طریق بریدگی، خراش یا پارگی در پوست شما را آلوده می کند. شما آن را از طریق تماس پوستی، یا رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی دریافت می کنید. اگر در دوران بارداری زگیل تناسلی دارید می توانید HPV را به نوزاد خود منتقل کنید. در موارد نادر، این می تواند باعث رشد غیر سرطانی در صندوق صدای کودک شما (حنجره) شود.

زگیل ها مسری هستند. می توانید آنها را با لمس زگیل شخص دیگر یا لمس سطحی که با آن تماس داشته است، دریافت کنید.

برخی موارد شانس شما را برای ابتلا به HPV افزایش می دهد. آنها عبارتند از:

  • پوست آسیب دیده. جاهایی که روی پوست شما زیاد بریده شده یا سوراخ شده است ، بیشتر به زگیل های معمولی مبتلا می شوند.
  • تماس مستقیم. اگر زگیل های شخصی را لمس کنید یا با سطوحی که زگیل ها را لمس کرده اید تماس بگیرید ، می توانید HPV را دریافت کنید.
  • تعداد شرکای جنسی زیاد: هرچه شریک جنسی بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا به HPV بیشتر می شود. اگر با شخصی که شرکای زیادی دارد رابطه جنسی داشته باشید، این خطر شما را نیز افزایش می دهد.
  • سن. کودکان بیشتر به زگیل های معمولی مبتلا می شوند. زگیل تناسلی بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف. اگر به بیماری هایی مانند HIV یا ایدز مبتلا هستید یا تحت درمان هستید که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند، احتمال اینکه به HPV مبتلا شوید بیشتر است.

 

تشخیص HPV

ممکن است پزشک شما فقط با بررسی زگیل های شما بتواند به شما بگوید HPV دارید. اما در صورت عدم وجود علائمی که می توانید مشاهده کنید، می توانند از چندین آزمایش استفاده کنند.

  • آزمایش محلول سرکه. در این آزمایش از محلول سرکه ( اسید استیک ) استفاده می شود. پزشک شما آن را در ناحیه تناسلی شما اعمال می کند. اگر ضایعاتی در ناحیه دارید، سفید می شوند.
  • تست پاپ اسمیر. پزشک از سواب برای جمع آوری نمونه از دهانه رحم یا واژن استفاده می کند. آنها نمونه ها را به آزمایشگاه می فرستند تا ببینند آیا سلول های غیر طبیعی دارید. سلولهای غیر طبیعی می توانند منجر به سرطان شوند.
  • آزمایش DNA . اگر شما یک زن بالای 30 سال هستید ، پزشک شما ممکن است این آزمایش را به همراهآزمایش پاپ آزمایش توصیه کند. آنها به DNA سلول های دهانه رحم شما نگاه می کنند تا ببینند آیا شما دارای نوع HPV هستید که می تواند منجر به سرطان شود.

 

درمان های HPV

زگیل ها ممکن است بدون درمان برطرف شوند، به ویژه در کودکان. اما داروهایی نیز وجود دارد که آنها را درمان می کند، از جمله:

  • سالیسیلیک اسید. شما درمان هایی با این ماده را مستقیماً روی زگیل قرار می دهید. آنها زگیل را یک لایه در یک زمان از بین می برند. نباید از آن برای صورت خود استفاده کنید.
  • Imiquimod به. این یک کرم تجویزی است که به سیستم ایمنی شما کمک می کند HPV را از بین ببرد. این می تواند باعث قرمزی و تورم در ناحیه ای که از آن استفاده می کنید شود.
  • Podofilox . شما این ژل را مستقیماً روی زگیل های تناسلی می زنید تا بافت آنها از بین برود. ممکن است کمی از آن سوزش و خارش داشته باشید.

تری کلرواستیک اسید. این امر باعث زگیل های کف دست، کف پا و اندام تناسلی می شود. ممکن است باعث تحریک پوست شما شود.

معمولاً پزشک ابتدا دارو تجویز می کند. اگر این کار نمی کند، آنها می توانند آنها را با موارد زیر حذف کنند:

  • سرما درمانی (انجماد با نیتروژن مایع)
  • الکتروکوتر (سوزاندن با جریان الکتریکی)
  • عمل جراحی
  • جراحی لیزر (استفاده از نور شدید برای از بین بردن زگیل و سلولهای غیر طبیعی)

برای HPV در دهانه رحم، پزشک ممکن است از روشی به نام کولپوسکوپی برای یافتن و برداشتن سلولهایی که ظاهری غیر طبیعی دارند استفاده کند. آنها از ابزاری به نام کولپوسکوپ برای بزرگنمایی دهانه رحم و نمونه برداری از ( بیوپسی ) این مناطق استفاده می کنند.

برای از بین بردن سلولهای پیش سرطانی روی دهانه رحم، پزشک ممکن است از موارد زیر استفاده کند:

  • روش برداشتن جراحی حلقه (LEEP). این از یک حلقه سیم نازک با جریان الکتریکی برای حذف لایه ای از بافت گردن رحم استفاده می کند.
  • چاقو سرد conization (بیوپسی مخروطی). پزشک یک تکه بافت مخروطی شکل از دهانه رحم شما برداشته و به آزمایشگاه می فرستد تا سلولهای غیر طبیعی را جستجو کند.
  • از سرما. پزشک از سرما شدید برای از بین بردن بافت غیر طبیعی استفاده می کند.
  • عمل جراحی
  • جراحی لیزر

هیچ آزمایش مورد تأیید FDA برای بررسی تغییرات سلولی ناشی از HPV در مقعد، آلت تناسلی یا سر و گردن وجود ندارد. اما آزمایش پاپ برای مقعد ممکن است به پزشک شما در مشاهده تغییرات اولیه سلول ها یا سلول های پیش سرطانی کمک کند. اگر در گروه پرخطر HPV قرار دارید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد.

 

عوارض HPV

وقتی HPV از بین نرود، می تواند مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد. برخی از عفونت های HPV باعث ایجاد ضایعات یا نواحی غیر طبیعی در زبان، لوزه ها، کام نرم، یا در بینی یا حنجره می شوند.

HPV همچنین می تواند باعث سرطان شود. برخی از گونه های HPV می توانند منجر به سرطان موارد زیر شوند:

  • دستگاه تناسلی
  • مقعد
  • دهان و مجاری تنفسی فوقانی

 

پیشگیری از HPV

شما می توانید HPV را از طریق رابطه جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) دریافت کنید. از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود.

HPV می تواند پوستی را که معمولاً توسط کاندوم پوشانده نشده است، آلوده کند، بنابراین استفاده از آن به طور کامل از شما محافظت نمی کند.

شما می توانید HPV از صندلی توالت می کنید، شنا استخر، و یا از فرد آلوده خون.

تنها راه اجتناب از خطر هر نوع عفونت HPV این است که هرگز از نظر جنسی فعال نباشید – بدون رابطه جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی.

برای کاهش خطر، می توانید تعداد شرکای جنسی خود را نیز محدود کنید. و شما می توانید شرکایی را انتخاب کنید که قبل از شما شریک جنسی کمی داشته یا هیچ شریک جنسی نداشته اند.

سه واکسن – سرواریکس، گارداسیل (Gardasil)، و گارداسیل (Gardasil)، 9 – محافظت در برابر HPV. آنها برای پسران و دختران 9 ساله و بزرگسالان تا 26 سال در دسترس هستند.

واکسن در برخی از انواع خطر بالا از HPV تمرکز می کنند. هر سه محافظ در برابر HPV 16 و 18 Gardasil و Gardasil-9 همچنین در برابر HPV 6 و 11، که بیشتر زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند، موثر هستند. Gardasil-9 همچنین در برابر سویه های پرخطر 31 ، 33، 45، 52 و 58 قرار می گیرد.

در حالی که نمی توانید به طور کامل از عفونت های HPV کم خطر که باعث ایجاد زگیل های شایع یا کف پا می شوند اجتناب کنید، می توانید شانس خود را در موارد زیر کاهش دهید:

  • زگیل هایی را که قبلاً دارید انتخاب نکنید.
  • ناخن های خود را نجوید.
  • در رختکن یا استخرهای عمومی کفش یا صندل بپوشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *