آیا سیگار کشیدن میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد؟
دیابت و سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
سکته مغزی: دیابت و سایر عوامل خطر
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
سکته ایسکمیک یا انسدادی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
هرآنچه در مورد سکته ایسکمیک یا انسدادی باید بدانید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آیا سیگار کشیدن میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن خطر مرگ را از طریق خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH)، نوعی خونریزی مغزی افزایش می دهد. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به ارتباط بین سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی میپردازیم.


هم سیگاریهای سنگین و هم سیگاریهای سبک میزان مرگ و میر بیشتری داشتند. استعمال دخانیات سبک فقط در سطح پایین همان خطرات بهداشتی سیگار کشیدن سنگین را به همراه دارد. کارشناسان به افراد سیگاری توصیه می کنند ابتدا تصمیم به ترک آن بگیرند، سپس با مشاوری که ممکن است روش های درمانی مختلفی را توصیه کند پیگیری می کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که خطر سکته مغزی بالقوه با سیگار کشیدن افزایش می یابد – حتی برای آن دسته از سیگارهای سبک که روزانه یک بسته سیگار نمی کشند.

این داده ها که امروز منتشر شده است، موارد خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH)، نوعی خونریزی مغزی را که می تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود، مورد بررسی قرار داد.

محققان دانشگاه هلسینکی و بیمارستان دانشگاه هلسینکی داده های گروهی متشکل از بیش از 16000 جفت دوقلوی همجنس را جمع آوری کردند تا مشخص شود علت ژنتیکی زمینه ای وجود دارد که بتواند SAH را توضیح دهد.

مشخص شد که افراد سیگاری – حتی کسانی که به عنوان سیگاری های گاه به گاه شناخته می شوند – در معرض خطر بیشتری برای تجربه SAH قرار دارند.

در میان دو جفت دوقلو که یکی سیگاری بود و دیگری غیر سیگاری، مشخص شد که فرد سیگاری به احتمال زیاد SAH را تجربه می کند.

دکتر لن هوروویتز، متخصص ریوی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، گفت:

“این مطالعه دوقلوی جذاب نشان می دهد که سیگار کشیدن – حتی سیگار کشیدن سبک – می تواند باعث افزایش سکته شود.”

به نظر می رسد مکانیسم این امر از فشار خون بالا (فشار خون بالا) مستقل باشد، اگرچه فشار خون بالا می تواند منجر به سکته مغزی شود. سیگار کشیدن باعث کاهش توانایی در شرایین می شود، که ممکن است عامل این پدیده باشد.

دکتر اندرو روگووو، مدیر پزشکی خدمات سکته مغزی در بیمارستان Northwell Health’s Southside Hospital در Bay Shore، نیویورک، به Healthline گفت که از آنجا که عوامل ژنتیکی نقش کمی در SAH دارند، یافتن عوامل محیطی که می توانند منجر به SAH کشنده شوند بسیار مهم است. یکی از عوامل محیطی سیگار کشیدن است.

عوامل محیطی می توانند برای کاهش خطر اصلاح شوند. این مطالعه نشان داد که در مجموعه دوقلوهایی که یکی سیگار می کشید و دیگری دوقلو نمی کشد، به دلیل SAH در دوقلویی که سیگار می کشد، میزان مرگ و میر بیشتر است. همچنین با افزایش مصرف الکل همبستگی وجود دارد، اما فرض بر این است که افراد سیگاری نیز الکل بیشتری مصرف می کنند. این دلیل دیگری برای ترک سیگار است.

 

خود را با کم سیگار کشیدن گول نزنید!

برای چندین دهه قابل اعتماد بوده است که سیگار کشیدن ناسالم است و خطر مرگ و میر بالاتری نسبت به عدم سیگار کشیدن دارد.

اما برخی از افراد سیگاری ممکن است تصور کنند که در معرض خطر نیستند زیرا آنها فقط در اغلب موارد روشن می کنند.

نیکول آوانا-بلانچارد، PhD، استادیار علوم اعصاب در دانشکده پزشکی Mount Sinai در شهر نیویورک، اشاره کرد که یک مطالعه 2016 منبع معتبر از موسسه ملی سرطان گزارش داد که حتی سیگاری هایی که کمتر از یک سیگار در روز داشتند، 64 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری خطر مرگ زودرس را دارد.

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض سموم موجود در سیگار افزایش می یابد. همچنین، اگر شما فقط هنگام نوشیدن سیگار می کشید، اما هر هفته سه شب می نوشید، به سرعت خطر ابتلا به بیماری های سیگار را افزایش می دهید.

دکتر کارولین درسلر، انکولوژیست و داوطلب فعالیت در زمینه سیگار کشیدن و سلامت (ASH):

“خطرات بیماری های ناشی از سیگار یکسان است، اما تعداد آنها [برای افراد سیگاری گاه به گاه] کمتر است.

 

حتی یک سیگار در روز نیز خطر قلبی عروقی را ایجاد می کند. همچنین ، خطر ابتلا به سرطان ریه بیشتر مربوط به مدت زمان استعمال سیگار در سال نسبت به تعداد روز است.

به عبارت ساده، سیگار کشیدن با دفعات کمتر ، در واقع خطر کمتری نسبت به مصرف یک یا دو بسته سیگار در روز دارد ، اما هنوز هم خطراتی را به همراه دارد. طبیعت اعتیاد آور نیکوتین برای بسیاری از افراد سیگاری نگه داشتن رژیم سیگار کشیدن سبک تر را دشوار می کند.

 

ترک برای همیشه

برای کسانی که گهگاهی سیگار می کشند ، یک خبر خوب وجود دارد: ترک آن آسان تر است ، زیرا احتمال دارد تحت تأثیر ترک شدید نیکوتین قرار بگیرید.

درک ماهیت اعتیاد در زمینه ترک سیگار مفید است.

اعتیاد یک بیماری مغزی است که ناشی از تکرار – در بعضی موارد، فقط چند مورد – جفت شدن یک ماده با لذت و سرخوشی حاصل از استفاده از آن به دلیل مواد شیمیایی ترشح شده در مغز است.

وی گفت: “در ابتدا، یک معتاد به دلیل احساس خوب استفاده می کند، اما معتاد خیلی سریع استفاده می کند زیرا وقتی استفاده نمی کنند به دلیل ترک اعتیاد احساس وحشت می کنند و اساساً فقط برای اینکه دوباره احساس عادی کنند استفاده می کنند.”

مقابله با عوارض ترک در حالی که سعی می کند بهترین مسیر رو به جلو را انجام دهد، ممکن است برای یک سیگاری سبک وزن یا سنگین سنگین باشد.

به هر حال ، طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد ، از وصله های نیکوتین گرفته تا صحبت با پزشک یا درمانگر تا ترک ساده بوقلمون سرد.

درسلر می گوید اولین قدم نسبتاً ساده است: تصمیم گیری در مورد

ترک، یک بار و برای همه.

وی توضیح داد: “بیشتر افرادی که سیگار می کشند می خواهند سیگار را ترک کنند و آرزو می کنند هرگز از جوانی شروع به کار نکنند. “بنابراین، تصمیم بگیرید.”

پس از تصمیم گیری ، کار واقعی آغاز می شود.

درسلر گفت: “داده ها نشان می دهد که ترک با دارو درمانی و مشاوره رفتاری به بزرگترین موفقیت منجر می شود.” “وارنیکلین و سیتیزین از نظر آماری بالاترین میزان ترک را دارند، با مشاوره ، و پس از آن درمان جایگزین بوپروپیون و نیکوتین ، مانند تکه ها ، آدامس ها و قرص های لوزی.”

البته لازم به ذکر است که وارنیکلین که با نسخه پزشکی در دسترس است، در برخی از کشورها گران است و در دسترس نیست. به همین ترتیب، سیتزیپین در برخی از کشورها نیز در دسترس نیست. برای هر کسی که سعی در ترک این عادت دارد اما در جاده با مشکل روبرو می شود، مهم است که تشخیص دهد این یک قسمت طبیعی از روند کار است.

درسلر گفت:

بدانید که بیشتر ترکها منجر به عود می شوند.این یک شکست نیست. این گامی در راه ترک سیگار است. ترک سیگار یکی از سخت ترین اعتیاد های ترک اعتیاد است.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *