شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو
چه عواملی باعث ریزش مو در خانم ها می شود؟
چه عواملی باعث ریزش مو در خانم ها می شود؟
۱۳۹۹-۱۰-۱۰
شش تا از جذاب ترین ادکلن تند مردانه با پخش بوی بالا
۱۳۹۹-۱۱-۱۸
شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد قفل های راپانزل دارند در حالی که دیگران برای رشد مو تلاش می کنند؟ چرا نازک شدن مو اتفاق می افتد و چرا رشته ها می ریزند؟ بسیاری از افسانه ها را می توان در اینترنت در مورد رشد مو شنید. با این حال ، درک علمی از چرخه رشد مو برای مراقبت بهتر از موهای خود و مبارزه مستقیم با ریزش آن بسیار مهم است.

همچنین به شما کمک می کند آنچه را که برای موهای شما اتفاق می افتد درک و درک کنید. در این مقاله ، ما به طور مفصل چرخه رشد مو را توضیح داده ایم و همچنین نکاتی را برای حفظ سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو آورده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر به پایین پیمایش کنید.

چگونه مو رشد می کند؟ بررسی علمی

در چرخه های مکرر که چهار مرحله مشخص دارد ، مو از فولیکول رشد می کند:

  • آناژن (مرحله رشد)
  • کاتاژن (مرحله رگرسیون)
  • تلوژن (مرحله استراحت)
  • اگزوژن (مرحله ریزش)

قبل از اینکه در مراحل رشد مو بیشتر فرو برویم ، اجازه دهید ابتدا آناتومی مو را درک کنیم.
آناتومی مو

چه عواملی باعث ریزش مو در خانم ها می شود؟

چه عواملی باعث ریزش مو در خانم ها می شود؟

 

ساقه مو ، مویی قابل مشاهده است که از فولیکول خارج می شود. این ماده از یک پروتئین سخت به نام کراتین ساخته شده است. ساختار مو شامل موارد زیر است:

  • قشر (قسمت داخلی)
  • مدولا (قسمت میانی)
  • کوتیکول (پوشش محافظ خارجی)
  • فولیکول های مو ساقه های مو را لنگر می اندازند و مسئول رشد مو هستند. این فولیکول ها همچنین نوع موهای شما را تعیین می کنند.

فولیکول های مو توسط رگ های خونی (پاپیلا) و غدد چربی احاطه شده اند. رگهای خونی مواد مغذی لازم برای رشد مو را تأمین می کنند ، در حالی که غدد چربی روغن یا سبوم تولید می کنند تا موها را مرطوب و تقویت کنند.
پوست سر تعداد محدودی از فولیکول های مو دارد. آنها برای تولید ساقه های جدید مو مراحل مختلف رشد را طی می کنند.
فولیکول های مو چهار مرحله را برای تولید موهای جدید طی می کنند. فولیکولهای مختلف به طور همزمان مراحل مختلفی را طی می کنند. در غیر این صورت ، همه موهای شما یک باره می ریزد. طبق انجمن پوست آمریکا ، شما هر روز 50 تا 100 رشته مو از بین می برید.

هر مرحله از چرخه رشد مو یک مکانیسم و ​​جدول زمانی مشخص دارد. هر فولیکول مو مراحل رشد ، بلوغ و ریزش را تا چرخه بعدی طی می کند. این یک فرایند پیچیده است که توسط عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک، تغذیه و شرایط پزشکی تنظیم می شود. درک چگونگی عملکرد چرخه می تواند به شما در حفظ یک چرخه طبیعی رشد مو کمک کند.

 

چرخه رشد مو چگونه کار می کند؟

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

اولین مرحله از توالی مراحل متوالی چرخه رشد است

1. آناژن

این مرحله رشد چرخه مو است. در این مرحله ، پیاز مو (بخشی از فولیکول مو) به سرعت به سلول های جدید تقسیم می شود و مو از ریشه رشد می کند. این مرحله حدود 7-2 سال طول می کشد و در سطح ژنتیکی تنظیم می شود. فولیکول های مو تولید موهای جدید را ادامه می دهند تا زمانی که به پایان عمر خود برسند. تقریباً 90٪ از کل موهای سر شما معمولاً در مرحله آناژن قرار دارد.

مرحله بعدی یک مرحله واسطه ای است قبل از اینکه فولیکول مو خاموش شود.

2. کاتاژن

در پایان مرحله آناژن ، مو وارد کاتاژن می شود. این یک مرحله انتقالی است که با کوچک شدن فولیکول مو رشد مو کند می شود. این مرحله گذار کوتاه مدت تقریباً 2-4 هفته طول می کشد. در هر زمان مشخص ، حدود 5٪ از موهای شما در این مرحله کاتاژن قرار دارند.

مرحله بعدی زمانی است که فولیکول های مو شما خاموش باشد.

3. تلوژن

Telogen مرحله استراحت است که حدود 4-3 ماه طول می کشد. در مرحله تلوژن مو رشد نمی کند. ساعت بیولوژیک داخلی بدن ، پایان فاز آناژن و آغاز فاز کاتاژن / تلوژن را تعیین می کند.

دانش دقیق این روند پیچیده هنوز ناشناخته است. عوامل محرک خاص مانند بارداری ، سو mal تغذیه ، عدم تعادل متابولیکی یا هورمونی و استرس می توانند باعث ورود زودرس فولیکول های مو به فاز تلوژن و در نتیجه ریزش مو شوند. به این پدیده تلوژن افلوویوم گفته می شود.

در آخرین مرحله از چرخه رشد مو ، مو از فولیکول مو می افتد.

4. ریزش

این مرحله ریزش است ، که همزمان با مرحله جدید رشد مو است. در مرحله اگزوژن ، موهای چوب استراحت از فولیکول جدا شده و می ریزند. هر روز تقریباً 50 تا 100 تار مو وارد فاز اگزوژن شده و می ریزند. با این حال ، اگر متوجه ریزش موی غیرمعمول شدید ، برای درمان سریع با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

نگاهی به چرخه کامل مو در اینجا بیندازید:

 

در حالی که موهای شما این مراحل را طی می کند ، هر بیماری ، بیماری ، استرس یا کمبود تغذیه می تواند باعث قطع و تأثیر آنها شود. در اینجا چگونگی حفظ موهای سالم و سالم و حفظ چرخه طبیعی مو وجود دارد.

چگونه می توان سلامت مو را حفظ کرد؟

1. رژیم غذایی سالم

مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای رشد سالم مو بسیار مهم است. از آنجا که مو از پروتئین (کراتین) ساخته شده است ، مقدار کافی پروتئین سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گوشت های بدون چربی مانند مرغ و غذاهای دریایی مصرف کنید.
حبوبات و حبوبات ، مانند عدس و نخود ، منابع گیاهی یا گیاهی بسیار خوبی برای پروتئین هستند.
آجیل ، دانه ها و لبنیات کم چرب داشته باشید.
برای جلوگیری از ریزش مو هر روز از غلات ، میوه ها و سبزیجات کامل استفاده کنید.

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

شناخت مراحل رشد مو و چگونگی حفظ سلامت مو

2. مراقبت مناسب از مو

یک روال اختصاصی مراقبت از مو به سلامت پوست سر و مو کمک می کند. در اینجا مواردی است که باید به خاطر بسپارید:

محصول مناسب مراقبت از مو متناسب با نوع موهای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال ، از شامپوی پایه گلیسیرین برای موهای خشک ، شامپوی مبتنی بر کراتین برای موهای ضعیف و پریشان و شامپوی محافظت از رنگ برای حفظ موهای رنگ شده استفاده کنید.
همیشه موهای خود را حالت دهید. از ریشه ها خودداری کنید و تمام طول را بپوشانید ، به انتها توجه ویژه ای داشته باشید.

موهای خود را کاملا با آب ولرم بشویید. از باقی مانده یا آلودگی محصول اطمینان حاصل کنید زیرا این امر ممکن است منجر به بیماری های پوست سر ، مانند شوره ، تجمع پوست سر ، فولیکولیت و آکنه پوست سر شود.

برای اینکه آب اضافی مو را بگیرید ، از حوله های میکروفیبر استفاده کنید. ملایم باشید سعی کنید به جای استفاده از سشوار گرم، موها را در هوا خشک کنید. از سرم برای محافظت از مو در برابر آسیب گرما استفاده کنید.

موهای مرطوب را شانه نزنید. برای از بین بردن گره ها و گرفتگی ها از یک شانه دندانه پهن و یک ماده پاک کننده استفاده کنید.

 

3. یک سبک زندگی سالم و بدون استرس را حفظ کنید!

استرس فیزیولوژیکی می تواند فولیکول های مو را وارد فاز تلوژن کند. حتی استرس عاطفی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. از این رو، کاهش سطح استرس بسیار مهم است.

از استرس جسمی اجتناب کنید: برای حفظ تناسب اندام و سلامت بدن مرتباً ورزش کنید. حوادث ، صدمات جسمی و جراحی ها می توانند بدن را تحت فشارهای عظیم قرار دهند. این ممکن است چرخه رشد طبیعی را مختل کند. با بهبود بدن از استرس ، چرخه مو طبیعی می شود.

از استرس ذهنی یا روانی خودداری کنید: برای مقابله با استرس ذهنی ، یوگا ، مراقبه و درمان را امتحان کنید. اختلالات رفتاری (تریکوتیلومانیا) مرتبط با استرس وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو شود. در این شرایط روانی ، فرد تمایل غیرقابل مقاومت به کشیدن مو از پوست سر دارد. در چنین مواردی بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

عوامل دیگری مانند ژنتیک ، شرایط پزشکی زمینه ای و عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است بر چرخه مو تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده ریزش ناگهانی یا بیش از حد مو ، با یک پزشک پزشکی مجاز مشورت کنید. در حالی که جلوگیری از ریزش مو غیرممکن است ، شما می توانید اقدامات زیادی را برای حفظ سلامت مو انجام دهید.

آیا می توانید جلوی ریزش مو را بگیرید؟

نه. هر روز حدود 50 تا 100 رشته از بین خواهید رفت و این طبیعی است. اگر متوجه ریزش بیش از حد مو یا کم پشت شدن مو می شوید ، این نشانه آن است که چرخه رشد طبیعی موهای شما مختل می شود. عواملی مانند کمبودهای تغذیه ای ، عدم تعادل سوخت و ساز بدن ، شرایط پزشکی و استرس می توانند باعث ریزش مو شوند. با این حال ، می توانیم میزان ریزش مو را با استفاده از موارد زیر کنترل کنیم:

  • خواب زیاد.
  • پرهیز از رژیم های تصادفی و پاک کننده.
  • هیدراته ماندن.
  • محدود کردن استفاده از محصولات حالت دهنده مو.
  • ماساژ پوست سر را امتحان کنید.
  • پرداختن به شرایط پزشکی زمینه ای (در صورت وجود).

غذای آماده

موها یک چرخه رشد را دنبال می کنند و مراحل مختلفی را قبل از ریزش طی می کنند. در حالی که نمی توانید از ریزش طبیعی مو جلوگیری کنید ، اما می توانید اقدامات لازم را برای حفظ چرخه طبیعی مو انجام دهید ، ساقه های مو را در طول چرخه تقویت کنید و از قطع شدن عوامل خارجی در آن جلوگیری کنید. اگر هرگز متوجه تغییراتی در چرخه شدید یا دچار ریزش بیش از حد مو شدید ، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
پاسخ های خبره برای سوالات خوانندگان

چرخه رشد مو چه مدت است؟

یک چرخه متوسط ​​رشد مو بسته به عوامل مختلفی مانند سن ، رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تا 5-7 سال طول بکشد.

چگونه می توانم چرخه رشد موهای خود را افزایش دهم؟

چرخه رشد مو از نظر ژنتیکی تعیین شده و قابل تغییر نیست. با این حال ، شواهد حکایتی نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند.

چگونه می توانید رشد مو را تحریک کنید؟

استفاده از دارو ، مانند ماینوکسیدیل ، می تواند رشد مو را تحریک کند. با این حال ، باید تحت نظارت پزشک باشد زیرا استفاده غیرمجاز از ماینوکسیدیل باعث تحریک پوست سر می شود.

آیا اصلاح مو باعث بلندتر شدن مو می شود؟

خیر ، چون رشد مو در ریشه و سطح فولیکول اتفاق می افتد. پیرایش فقط می تواند از انتهای تقسیم خلاص شود.

آیا رشد مو تحت تأثیر سن یا محیط قرار دارد؟

بله ، چرخه رشد مو با افزایش سن کند می شود و ممکن است باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود.

به همین ترتیب ، آلودگی ، دارو ، رادیوتراپی و شیمی درمانی می تواند در چرخه رشد و کیفیت مو تداخل ایجاد کند.

چرا مو داریم؟

عملکرد مو به قسمت بدن که از آن رشد می کند بستگی دارد. این به خشک نگه داشتن ما و محافظت در برابر سرما و سایر عوامل محیطی سخت کمک می کند.

 

منبع

Comments are closed.