علائم سرطان پانکراس
سرطان بیضه + علائم
سرطان بیضه + علائم
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
علائم سرطان تخمدان,عوامل خارش، سوزش و تحریک واژن
علائم سرطان تخمدان
۱۴۰۰-۰۶-۰۲

علائم سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده غالباً تا زمان پیشرفت و درمان دشوار تشخیص داده نمی شود. در اکثر موارد، علائم تنها پس از رشد و گسترش سرطان لوزالمعده بروز می کنند. از آنجا که بیش از 95 درصد سرطان لوزالمعده از نوع برون ریز است، در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون ابتدا این علائم را شرح می دهیم، و سپس علائم انواع نادر سرطان پانکراس را شرح می دهیم.

 

علائم سرطان لوزالمعده: محل اهمیت دارد

در ابتدا ، سرطان لوزالمعده با بزرگ شدن ساکت و بدون درد است. زمانی که این سرطان به اندازه کافی بزرگ باشد تا علائم ایجاد کند، سرطان لوزالمعده به طور کلی در خارج از پانکراس رشد کرده است. به دلیل قرار گرفتن لوزالمعده در بدن، علائم عبارتند از:

  • زردی از آنجایی که سرطان لوزالمعده مجرای خروج صفرا به روده را مسدود می کند (مجرای صفراوی مشترک)، مواد تشکیل دهنده صفرا در خون تجمع می یابد. این امر باعث زرد شدن پوست و چشم ها می شود، حالتی که زردی نامیده می شود. همین انسداد باعث ادرار تیره، مدفوع رنگ روشن و خارش می شود.
  • درد شکم. سرطان لوزالمعده می تواند باعث ایجاد درد مبهم در قسمت فوقانی شکم شود  که به پشت سرایت می کند. درد ممکن است بیاید و برود.
  • کمردرد.
  • نفخ . برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده احساس سیری اولیه با غذا (سیری) یا تورم ناراحت کننده در شکم دارند.
  • حالت تهوع.
  • استفراغ.

به طور کلی، علائم زودتر از سرطان در سر پانکراس در مقایسه با بدن و دم ظاهر می شود. به خاطر داشته باشید که داشتن هر یک یا همه این علائم به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان لوزالمعده است. دلایل زیادی برای این نوع علائم وجود دارد.

 

سرطان لوزالمعده: علائم کل بدن

با بزرگ شدن و گسترش سرطان لوزالمعده، کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. چنین علائمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن
  • مالزی
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش قند خون. برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده به دیابت مبتلا می شوند زیرا سرطان توانایی پانکراس در تولید انسولین را مختل می کند. (با این حال، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که تشخیص جدیدی از دیابت دارند، سرطان پانکراس ندارند.)

 

علائم سرطان نادر لوزالمعده

تومورهای سلول جزیره ای، که تومورهای نوروآندوکرین نیز نامیده می شوند، از سلول های لوزالمعده که هورمون ها را تولید می کنند، سرچشمه می گیرد. تومورهای سلول جزیره ای کمتر از 5 درصد از کل تومورهای لوزالمعده را تشکیل می دهند.

مانند آدنوکارسینوم پانکراس، تومورهای سلول جزیره ای ممکن است باعث درد شکم، کاهش وزن، تهوع و استفراغ شوند. هورمونهای آزاد شده توسط تومور سلول جزایر نیز می توانند علائم ایجاد کنند: اینها شامل

  • انسولینوما ( انسولین اضافی ): تعریق، اضطراب، سبکی سر و غش از قند خون پایین
  • گلوکاگونوماس (گلوکاگون اضافی): اسهال، تشنگی زیاد یا ادرار، کاهش وزن
  • گاسترینوما (گاسترین اضافی): درد شکم، زخم معده که می تواند خونریزی کند، ریفلاکس، کاهش وزن
  • سوماتواستاتینوما (سوماتوستاتین اضافی): اسهال، کاهش وزن، درد شکم، مدفوع چرب بدبو
  • VIPomas (پپتید روده ای بیش از حد عروقی): اسهال آبکی، گرفتگی شکم، گرگرفتگی صور

 

علائم پنهان سرطان پانکراس

در تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده، علائم اولیه ممکن است وجود داشته باشد که می تواند منجر به تشخیص زودتر شود. متأسفانه محققان نتوانسته اند الگوی قابل پیش بینی را شناسایی کنند.

نادر بودن و مبهم بودن این شرایط به دشواری استفاده از علائم اولیه برای ابتلا به سرطان لوزالمعده اشاره می کند.

با این وجود ، علائمی مانند کاهش وزن ناخواسته، از دست دادن اشتها ، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره یا مدفوع رنگ روشن همیشه باید باعث نگرانی شود. ناراحتی مداوم یا بدتر، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال نیز نگران کننده است. اگر احساس می کنید چیزی درست نیست ، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

علل و عوامل خطر سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می افتد که تومورهایی در لوزالمعده شما ایجاد می شود، اندامی در پشت معده شما که به هضم غذا کمک می کند.سالانه حدود 57600 نفر در ایالات متحده به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند. مانند بسیاری از انواع سرطان ، دلایل سرطان لوزالمعده اسرارآمیز است. برخی عوامل خطر شناسایی شده اند، اما داستان هنوز کامل نیست.

 

علل سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می افتد که DNA موجود در سلول لوزالمعده شما آسیب ببیند. یک سلول سرطانی سریع رشد می کند و تقسیم می شود و تبدیل به توموری می شود که با مرزهای معمول بدن شما مطابقت ندارد. بدون درمان، سلولهای تومور از طریق خون یا سیستم لنفاوی شما پخش می شوند.

هیچ کس دقیقاً نمی داند DNA سلول چگونه آسیب می بیند. وقتی پزشکان سرطان های لوزالمعده را برداشته و آنها را تجزیه و تحلیل می کنند ، معمولاً تغییرات خاصی را در ژن هایی به نام جهش مشاهده می کنند. در موارد دیگر، جهش ها بین افراد متفاوت است.

 

جهش های ژنی به ارث برده

والدین شما می توانند جهش هایی را که احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را در شما افزایش می دهد، منتقل کنند. پزشکان این بیماری را با ژن های BRCA1 و BRCA2 و ژن هایی که باعث سرطان روده بزرگ و سایر مشکلات سلامتی می شوند پیوند داده اند. این جهش ها باعث 10 درصد موارد سرطان لوزالمعده می شوند.

 

جهش های ژنی به دست آمده

بسیاری از تغییرات ژنی پس از تولد شما اتفاق می افتد. گاهی اوقات، آنها به دلیل تماس با مواد شیمیایی مانند دود تنباکو تغییر می کنند. جهش های دیگر به طور تصادفی اتفاق می افتد زیرا سلول های شما DNA شما را کپی کرده و تقسیم می شوند.

 

عوامل خطر سرطان پانکراس

از هر 64 نفر 1 نفر به سرطان لوزالمعده مبتلا می شود. این ریسک متوسط ​​است. هر یک از این موارد می تواند خطر شما را افزایش دهد:

  • سن. با افزایش سن خطر شما افزایش می یابد. بیش از 80 درصد موارد در افراد بین 60 تا 80 سال است.
  • ژنتیک پنج تا 10 درصد از مبتلایان به سرطان لوزالمعده یکی از اعضای نزدیک خانواده خود را دارند که آن را نیز مبتلا کرده است.
  • دیابت. بیشتر این خطر در افرادی است که دیابت نوع 2 دارند.
  • سیگار کشیدن . هرچه بیشتر سیگار بکشید، خطر شما بیشتر می شود. اما 10 سال پس از ترک سیگار ، شما با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، خطر مشابهی دارید.
  • چاقی و عدم تحرک. در مطالعه روی 88000 پرستار، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI ، معیار قد شما نسبت به وزن شما) بالاتر از 30 داشتند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لوزالمعده بودند. کسانی که اغلب ورزش می کردند تقریباً نصف کسانی که هیچ ورزش نمی کردند به سرطان لوزالمعده مبتلا می شدند.
  • مسابقه افراد آفریقایی آمریکایی بیشتر از سفیدپوستان به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند. این ممکن است به دلیل نرخ بیشتر عوامل خطر دیگر مانند دیابت و سیگار کشیدن باشد.
  • جنسیت مردان بیشتر از زنان در معرض خطر سرطان لوزالمعده هستند ، احتمالاً به این دلیل که آنها نیز بیشتر سیگار می کشند.
  • مزمن پانکراتیت . سنگین الکل و تنباکو اغلب این در دراز مدت باعث التهاب .
  • رژیم غذایی پرچرب. برخی مطالعات سرطان لوزالمعده را با رژیم غذایی پرچرب و گوشت (به ویژه گوشت دودی یا فرآوری شده) مرتبط کرده اند. در تحقیقات دیگر ، افراد با خوردن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات خطر خود را کاهش دادند.
  • لیکوپن و سلنیوم . مطالعات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده میزان کمی از این مواد مغذی را داشتند. اما پیوند مشخصی وجود ندارد با خوردن گوشت بدون چربی و سبزیجات قرمز یا زرد می توانید لیکوپن و سلنیوم دریافت کنید.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اگر در صنایع فلزکاری یا خشک شویی کار می کنید و با مواد شیمیایی زیادی تماس دارید، ممکن است خطر شما بیشتر باشد.

خلاص شدن از شر عوامل خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به این معنی نیست که هرگز به آن مبتلا نخواهید شد. اما داشتن رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و ورزش مکرر باعث بهبود سلامت کلی شما و کاهش خطر ابتلا به سایر مشکلات می شود.

 

تشخیص و تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده ممکن است تا زمانی که پیشرفت نکرده تشخیص داده نشود. در زمان بروز علائم، تشخیص سرطان لوزالمعده معمولاً نسبتاً ساده است. متأسفانه در آن زمان به ندرت امکان درمان وجود دارد.(این بخش بر روی آدنوکارسینوم پانکراس تمرکز می کند که بیش از 95 درصد سرطان پانکراس را تشکیل می دهد. اشکال دیگر سرطان پانکراس در پایان ذکر شده است.)تشخیص سرطان لوزالمعده معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فردی پس از تجربه هفته ها یا ماه ها علائم به پزشک مراجعه می کند. علائم سرطان لوزالمعده اغلب شامل درد شکم، کاهش وزن، خارش یا زردی (زرد شدن پوست ) است. سپس یک پزشک با استفاده از ابزارهای موردنظر به جستجوی علت می پردازد:

  • با گرفتن شرح حال پزشکی ، پزشک داستان بیماری، مانند زمان شروع ، ماهیت و محل درد ، سابقه سیگار کشیدن و سایر مشکلات پزشکی را می آموزد .
  • در طول معاینه فیزیکی ، پزشک ممکن است توده ای در شکم احساس کند و متوجه تورم غدد لنفاوی گردن ، زردی پوست یا کاهش وزن شود.
  • آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است شواهدی را نشان دهند که جریان صفرا مسدود شده یا سایر ناهنجاری ها وجود دارد.

بر اساس معاینه فرد ، آزمایشات آزمایشگاهی و شرح علائم ، پزشک اغلب آزمایش تصویربرداری را تجویز می کند:

  • توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن): اسکنر چندین عکس اشعه ایکس می گیرد و رایانه آنها را به تصاویر دقیق داخل شکم بازسازی می کند. سی تی اسکن به پزشکان در تشخیص سرطان لوزالمعده کمک می کند .
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): اسکنر با استفاده از امواج مغناطیسی ، تصاویر دقیق از شکم ، به ویژه از ناحیه اطراف لوزالمعده ، کبد و کیسه صفرا ایجاد می کند .
  • سونوگرافی : امواج صوتی بی ضرر که از اندام های داخل شکم منعکس می شود ، تصاویری ایجاد می کند که به طور بالقوه به پزشکان در تشخیص سرطان لوزالمعده کمک می کند.
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (اسکن PET): گلوکز رادیواکتیو تزریق شده به وریدها توسط سلول های سرطانی جذب می شود. اسکن PET ممکن است به تعیین میزان گسترش سرطان لوزالمعده کمک کند.

اگر مطالعات تصویربرداری توده ای را در لوزالمعده تشخیص دهند ، تشخیص سرطان لوزالمعده محتمل است ، اما قطعی نیست. فقط بیوپسی – برداشتن بافت واقعی از توده – می تواند سرطان لوزالمعده را تشخیص دهد. بیوپسی می تواند به روش های مختلفی انجام شود:

  • بیوپسی سوزنی از راه پوست: تحت هدایت تصویربرداری ، رادیولوژیست یک سوزن را به داخل توده وارد می کند و مقداری بافت را می گیرد. این روش همچنین آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) نامیده می شود.
  • کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP): یک لوله انعطاف پذیر با دوربین و ابزار دیگر در انتهای آن ( آندوسکوپ ) از طریق دهان به روده کوچک ، نزدیک پانکراس قرار می گیرد. ERCP می تواند تصاویری از منطقه را جمع آوری کرده و همچنین یک بیوپسی کوچک با قلم مو انجام دهد.
  • سونوگرافی آندوسکوپی: مشابه ERCP ، یک آندوسکوپ در نزدیکی پانکراس قرار می گیرد. یک پروب سونوگرافی روی آندوسکوپ جرم را تعیین می کند و یک سوزن روی آندوسکوپ مقداری بافت را از توده جدا می کند.
  • لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که از چندین برش کوچک استفاده می کند. با استفاده از لاپاراسکوپی ، یک جراح می تواند بافت را برای بیوپسی جمع آوری کرده و همچنین داخل شکم را ببیند تا تشخیص دهد سرطان پانکراس گسترش یافته است یا خیر. با این حال ، لاپاراسکوپی خطرات بیشتری نسبت به سایر روش های بیوپسی دارد.

اگر سرطان لوزالمعده بسیار محتمل به نظر برسد و تومور با جراحی قابل برداشتن باشد ، پزشکان ممکن است جراحی بدون بیوپسی را توصیه کنند.

 

تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده

درمان سرطان لوزالمعده وقتی در مرحله پیشرفته کشف شود، مانند آنچه معمولاً اتفاق می افتد، چالش برانگیز است. محققان به دنبال روش های تشخیص زودهنگام هستند، اما تاکنون هیچ کدام مفید واقع نشده است. این روشها عبارتند از:

آزمایش خون . برخی از مواد مانند آنتی ژن carcinoembryonic (CEA) و CA 19-9 در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده افزایش می یابد. با این حال، آزمایش خون اجازه تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس را نمی دهد، زیرا ممکن است تا زمانی که سرطان پانکراس پیشرفت نکرده باشد، این سطوح افزایش نیابد. این آزمایشات همچنین ممکن است نتیجه مثبت کاذب ایجاد کنند.

سونوگرافی آندوسکوپی. برخی از خانواده ها دارای چندین عضو هستند که مبتلا به سرطان لوزالمعده هستند. انجمن سرطان آمریکا می گوید تا 10 درصد از سرطان های لوزالمعده ممکن است ناشی از تغییرات ارثی DNA باشد. مطالعات در حال بررسی است که آیا غربالگری تهاجمی با سونوگرافی آندوسکوپی برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده در اعضای سالم خانواده مفید است یا خیر. نتایج اولیه امیدوار کننده است. با این حال، آندوسکوپی یک روش تهاجمی است، بنابراین استفاده از آن فقط در افرادی که در معرض خطر بالای سرطان لوزالمعده هستند توجیه می شود.

 

سرطانهای غدد درون ریز لوزالمعده

تومورهای عصبی و غدد لوزالمعده از گروه جداگانه ای از سلول های تولید کننده هورمون در پانکراس بوجود می آیند. مانند سلول های آدنوکارسینوما، سرطان های جزایر به طور کلی با تصویربرداری و بیوپسی تشخیص داده می شوند. این نوع تومورها ممکن است هیچ گونه علائم یا علائمی در ارتباط با هورمون های ترشح شده از تومور ایجاد نکنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *