علائم و نشانه های مصرف بیش از حد روی
کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی
کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی
۱۴۰۰-۰۷-۲۱
آیا روی برای آلرژی موثر است؟
آیا روی برای آلرژی موثر است؟
۱۴۰۰-۰۷-۲۱

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از 100 واکنش شیمیایی در بدن شما نقش دارد. این برای رشد، سنتز DNA و درک طعم طبیعی ضروری است. همچنین از بهبود زخم، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت باروری حمایت می کند. در این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون 7 نشانه و علائم رایج مصرف بیش از حد روی آورده شده است.

مقامات بهداشتی میزان مصرف بالای روی (UL) قابل تحمل برای روی را 40 میلی گرم در روز برای بزرگسالان تعیین کرده اند. UL بالاترین مقدار توصیه شده روزانه از یک ماده مغذی است. برای اکثر مردم، بعید است که این مقدار عوارض جانبی منفی ایجاد کند.

منابع غذایی سرشار از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، غلات کامل و غلات غنی شده است. صدف حاوی بیشترین مقدار روی است، تا 493 value از ارزش روزانه در یک وعده 3 اونسی (85 گرم). اگرچه برخی از غذاها می توانند مقادیری بسیار بالاتر از UL را تأمین کنند، هیچ موردی از مسمومیت روی در اثر مصرف طبیعی در غذاها گزارش نشده است. با این حال، مسمومیت با روی می تواند از مکمل های غذایی، از جمله مولتی ویتامین ها، یا به دلیل مصرف نادرست  حاوی روی رخ دهد.

1. تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ معمولاً از عوارض جانبی مسمومیت روی گزارش شده است. بررسی 17 مطالعه در مورد اثربخشی مکمل های روی برای درمان سرماخوردگی نشان داد که روی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد، اما عوارض جانبی شایع بود. در حقیقت، 46 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه تهوع را گزارش کردند.

دوزهای بیش از 225 میلی گرم استفراغ کننده است، به این معنی که احتمال استفراغ وجود دارد و می تواند به سرعت رخ دهد. در یک مورد، تهوع و استفراغ شدید تنها 30 دقیقه پس از یک بار مصرف روی 570 میلی گرم شروع شد.

با این حال، استفراغ در دوزهای پایین تر نیز ممکن است رخ دهد. در یک مطالعه شش هفته ای روی 47 فرد سالم که 150 میلی گرم روی در روز مصرف می کردند، بیش از نیمی از آنها تهوع و استفراغ را تجربه کردند.

اگرچه استفراغ ممکن است به بدن در از بین بردن مقادیر سمی روی کمک کند، اما ممکن است برای جلوگیری از عوارض بعدی کافی نباشد. در صورت مصرف مقادیر زیاد روی و مسمومیت با آن، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

خلاصه: تهوع و استفراغ واکنشهای شایع و اغلب فوری به مصرف مقادیر سمی روی است.

2. درد معده و اسهال

به طور معمول، درد معده و اسهال همراه با تهوع و استفراغ رخ می دهد. در یک بررسی از 17 مطالعه روی مکمل های روی و سرماخوردگی، تقریبا 40 درصد از شرکت کنندگان درد شکم و اسهال را گزارش کردند. اگرچه کمتر رایج است، سوزش روده و خونریزی دستگاه گوارش نیز گزارش شده است.

در یک مطالعه موردی، فردی پس از مصرف 220 میلی گرم سولفات روی دو بار در روز برای درمان آکنه دچار خونریزی روده شد. علاوه بر این، غلظت کلرید روی بیش از 20٪ شناخته شده است که باعث آسیب های خوردگی گسترده به دستگاه گوارش می شود.

کلرید روی در مکمل های غذایی استفاده نمی شود، اما مسمومیت می تواند در اثر بلع تصادفی محصولات خانگی ایجاد شود. چسب ها، درزگیرها، شارهای لحیم کاری، مواد شیمیایی پاک کننده و محصولات چوبی که همگی حاوی کلرید روی هستند.

خلاصه: درد معده و اسهال از علائم شایع مسمومیت روی است. در برخی موارد، آسیب شدید دستگاه گوارش و خونریزی ممکن است رخ دهد.

3. علائم شبیه آنفولانزا

مصرف روی بیشتر از UL تأسیس شده ممکن است باعث علائم شبه آنفولانزا مانند تب، لرز، سرفه، سردرد و خستگی شود. این علائم در بسیاری از شرایط از جمله سمیت معدنی دیگر بروز می کند. بنابراین، تشخیص سمیت روی می تواند مشکل باشد.

پزشک شما ممکن است برای مشکوک بودن به سمیت معدنی به سابقه دقیق پزشکی و رژیم غذایی شما و همچنین آزمایش خون نیاز داشته باشد. اگر از مکمل ها استفاده می کنید، حتماً آنها را به ارائه دهنده خدمات درمانی خود اطلاع دهید.

خلاصه:علائم شبه آنفولانزا می تواند به دلیل مقادیر سمی چندین ماده معدنی از جمله روی رخ دهد. بنابراین، مهم است که همه مکمل ها را برای ارائه مراقبت های بهداشتی خود فاش کنید تا از درمان مناسب اطمینان حاصل کنید.

4. کلسترول HDL “خوب” پایین

کلسترول خوب HDL با پاکسازی کلسترول از سلول های شما، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و در نتیجه از تجمع پلاک انسداد شریان جلوگیری می کند. برای بزرگسالان، مقامات بهداشتی HDL بیشتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر را توصیه می کنند. سطوح پایین شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی قرار می دهد.

بررسی چندین مطالعه بر روی سطح روی و کلسترول نشان می دهد که مصرف بیش از 50 میلی گرم روی در روز ممکن است سطح HDL “خوب” شما را کاهش داده و هیچ تاثیری بر کلسترول LDL “بد” شما نداشته باشد.

این بررسی همچنین بیان می کند که دوزهای 30 میلی گرم روی در روز – کمتر از UL برای روی – در صورت مصرف تا 14 هفته هیچ تاثیری بر HDL نداشت. در حالی که عوامل متعددی بر سطح کلسترول تأثیر می گذارد، اگر مکمل های روی به طور منظم مصرف می کنید، این یافته ها باید مورد توجه قرار گیرند.

خلاصه: مصرف منظم روی بیش از میزان توصیه شده می تواند باعث کاهش سطح کلسترول HDL “خوب” شود، که ممکن است شما را در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار دهد.

5. تغییرات در سلیقه شما

روی برای حس چشایی شما مهم است. در حقیقت، کمبود روی می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپوژئوزیا شود، اختلال در توانایی چشایی شما. جالب است که روی بیش از میزان توصیه شده نیز ممکن است باعث تغییر طعم شود، از جمله طعم بد یا فلزی در دهان. به طور معمول، این علامت در مطالعات انجام شده در مورد پاستیل روی (قطره سرفه) یا مکمل های مایع برای درمان سرماخوردگی گزارش شده است.

در حالی که برخی از مطالعات نتایج مفیدی را گزارش می کنند، دوزهای مورد استفاده اغلب بسیار بالاتر از UL 40 میلی گرم در روز است و عوارض جانبی شایع است. به عنوان مثال، 14 participants از شرکت کنندگان در یک مطالعه یک هفته ای پس از حل کردن قرص های 25 میلی گرم روی در دهان خود هر دو ساعت در حالی که بیدار بودند از تغییر طعم شکایت کردند.

در مطالعه دیگری با استفاده از مکمل مایع، 53 participants از شرکت کنندگان طعم فلزی را گزارش کردند. با این حال، مشخص نیست این علائم چقدر طول می کشد. اگر از قرص های حاوی روی یا مکمل های مایع استفاده می کنید، توجه داشته باشید که این علائم حتی در صورت مصرف دارو طبق دستورالعمل ممکن است ظاهر شود.

خلاصه: روی در درک چشایی نقش دارد. روی اضافی ممکن است باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شما شود، به ویژه اگر به عنوان قرص یا مکمل مایع مصرف شود.

6. کمبود مس

روی و مس برای جذب در روده کوچک شما رقابت می کنند. دوز روی در بالای UL تأسیس شده می تواند در جذب بدن در بدن شما اختلال ایجاد کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث کمبود مس شود. مس نیز مانند روی، یک ماده معدنی ضروری است. این ماده به جذب و متابولیسم آهن کمک می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. همچنین در تشکیل گلبولهای سفید نقش دارد.

گلبول های قرمز خون اکسیژن را از طریق بدن شما منتقل می کنند، در حالی که گلبول های سفید نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن شما دارند.

کمبود مس ناشی از روی با چندین اختلال خونی همراه است:

  • کم خونی فقر آهن: فقدان گلبول های قرمز سالم به دلیل مقدار کافی آهن در بدن شما.
  • کم خونی سیدروبلاستیک: فقدان گلبول های قرمز سالم به دلیل عدم توانایی در متابولیسم مناسب آهن.
  • نوتروپنی: فقدان گلبول های سفید سالم به دلیل اختلال در تشکیل آنها.

اگر کمبود مس دارید، مکمل های مس خود را با روی مخلوط نکنید.

خلاصه: دوزهای منظم روی بیش از 40 میلی گرم در روز می تواند مانع جذب مس شود. این می تواند منجر به کمبود مس شود، که با چندین اختلال خونی مرتبط است.

7. عفونت های مکرر

اگرچه روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند، مقدار زیاد روی می تواند پاسخ ایمنی شما را سرکوب کند. این معمولاً یک عارضه جانبی کم خونی و نوتروپنی است، اما همچنین نشان داده شده است که در خارج از اختلالات خونی ناشی از روی رخ می دهد.

در مطالعات لوله آزمایش، روی اضافی باعث کاهش عملکرد سلول های T، نوعی گلبول سفید خون شد. سلولهای T با اتصال و از بین بردن عوامل بیماری زا نقش مهمی در پاسخ ایمنی شما ایفا می کنند. مطالعات انسانی نیز از این امر حمایت می کند، اما نتایج آن کمتر سازگار است.

یک مطالعه کوچک بر روی 11 مرد سالم نشان داد که پس از مصرف 150 میلی گرم روی دو بار در روز به مدت شش هفته، پاسخ ایمنی کاهش می یابد. با این حال، افزودن 110 میلی گرم روی سه بار در روز به مدت یک ماه تأثیرات متفاوتی بر روی افراد مسن داشت. برخی از آنها پاسخ ایمنی را کاهش می دهند، در حالی که برخی دیگر دارای پاسخ افزایش یافته هستند.

خلاصه: مصرف مکمل های روی در دوزهای بالاتر از UL ممکن است پاسخ ایمنی شما را سرکوب کند و شما را مستعد بیماری و عفونت کند.

گزینه های درمان

اگر فکر می کنید ممکن است مسمومیت روی داشته باشید، فوراً با مرکز کنترل سم محلی خود تماس بگیرید. مسمومیت با روی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. بنابراین، مهم است که بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید. ممکن است به شما توصیه شود که شیر بنوشید، زیرا مقادیر بالای کلسیم و فسفر موجود در آن می تواند به جلوگیری از جذب روی در دستگاه گوارش کمک کند. زغال فعال دارای اثر مشابهی است.

در موارد مسمومیت شدید از عوامل شلات کننده نیز استفاده شده است. اینها با اتصال به بدن در خون، از بدن اضافی روی خلاص می شوند. سپس از طریق ادرار دفع می شود تا اینکه جذب سلول های شما شود.

خلاصه: مسمومیت با روی یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی است. مهم است که بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

جمع بندی

اگرچه برخی از غذاها حاوی مقدار بسیار بالای UL 40 میلی گرم در روز هستند، هیچ موردی از مسمومیت روی در اثر روی طبیعی در غذا گزارش نشده است. با این حال، مصرف بیش از حد روی می تواند ناشی از مکمل های غذایی یا به دلیل مصرف بیش از حد تصادفی باشد.

روی می تواند اثرات حاد و مزمن و سمی داشته باشد. شدت علائم شما تا حد زیادی به دوز و مدت زمان مصرف بستگی دارد. با مصرف حاد دوزهای بالای روی، علائم گوارشی محتمل است. در موارد شدید مانند خوردن تصادفی محصولات خانگی حاوی روی، خوردگی دستگاه گوارش و خونریزی ممکن است رخ دهد. استفاده طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی کمتر فوری اما جدی ایجاد کند، مانند کلسترول HDL خوب، کمبود مس و سیستم ایمنی سرکوب شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *