علائم و نشانه های اختلالات اضطرابی
آیا کافئین باعث اضطراب می شود؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
آیا کافئین باعث اضطراب می شود؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
داروهایی برای درمان اختلال اضطراب,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
داروهایی برای درمان اختلال اضطراب
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

علائم و نشانه های اختلالات اضطرابی

بسیاری از افراد در برهه ای از زندگی خود دچار اضطراب می شوند. در واقع، اضطراب پاسخی بسیار عادی به رویدادهای استرس زای زندگی مانند نقل مکان، تغییر شغل یا مشکلات مالی است. با این حال، هنگامی که علائم اضطراب بزرگتر از رویدادهایی هستند که باعث ایجاد آنها شده و شروع به دخالت در زندگی شما می کنند، می توانند نشانه های یک اختلال اضطرابی باشند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون، ما علائم رایج یک اختلال اضطرابی، و همچنین چگونگی کاهش اضطراب به طور طبیعی و زمان درخواست کمک تخصصی را مورد بحث قرار می دهیم.

اختلالات اضطرابی می توانند ناتوان کننده باشند، اما افراد می توانند با کمک مناسب یک متخصص پزشکی، آنها را مدیریت کنند. تشخیص علائم اولین قدم است.

نگرانی بیش از حد

یکی از شایع ترین علائم یک اختلال اضطرابی نگرانی بیش از حد است. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور نامتناسب در مورد رویدادها یا موقعیت های روزمره نگران خواهند شد. اگر این نگرانی در اکثر روزها به مدت حداقل 6 ماه رخ دهد و کنترل آن دشوار باشد، پزشک فرد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی را تشخیص می دهد.

نگرانی نیز باید شدید و مزاحم باشد و تمرکز و انجام کارهای روزمره را دشوار کند. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اختلال اضطراب فراگیر حدود 6.8 میلیون آمریکایی، تقریبا 3.1 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، کمتر از 45 درصد از افراد مبتلا به این اختلال تحت درمان قرار می گیرند.

زنان نیز دو برابر بیشتر از مردان به اختلال اضطراب عمومی مبتلا هستند و این اختلال معمولاً در کنار افسردگی شدید رخ می دهد.

احساس آشفتگی

هنگامی که کسی احساس اضطراب می کند، بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک او دچار افراط می شود. این باعث ایجاد عوارضی در بدن می شود، مانند:

  • نبض مسابقه
  • کف دست های عرق کرده
  • دست های لرزان
  • دهان خشک

این علائم به این دلیل رخ می دهد که مغز شما معتقد است شما خطر را احساس کرده اید و بدن شما را برای واکنش به تهدید آماده می کند.

بدن شما در صورت نیاز به دویدن یا مبارزه خون را از سیستم گوارشی شما به طرف ماهیچه های شما می برد. همچنین باعث افزایش ضربان قلب و افزایش حس می شود.

اگرچه این تأثیرات در صورت تهدید واقعی مفید خواهد بود، اما اگر ترس همه در سر شما باشد، می تواند ناتوان کننده باشد.

مقداری تحقیق از سال 2014 حتی نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نمی توانند به همان اندازه افراد بدون اختلال اضطرابی برانگیختگی خود را کاهش دهند. این بدان معناست که آنها ممکن است اثرات اضطراب را برای مدت طولانی تری احساس کنند.

بی قراری

بی قراری یکی دیگر از علائم شایع اضطراب است، به ویژه در کودکان و نوجوانان. وقتی کسی بی قراری را تجربه می کند، اغلب آن را به عنوان احساس “در حاشیه” یا “تمایل ناراحت کننده برای حرکت” توصیف می کند.

بیقراری در همه افراد مبتلا به اضطراب اتفاق نمی افتد، و پزشکان اغلب در هنگام تشخیص به دنبال آن هستند.

خستگی

تبدیل شدن به راحتی خسته یکی دیگر از علائم بالقوه اختلال اضطراب منتشر است. این علامت می تواند برای برخی شگفت آور باشد، زیرا اضطراب معمولاً با بیش فعالی یا برانگیختگی همراه است. برای برخی، خستگی می تواند به دنبال حمله اضطرابی باشد، در حالی که برخی دیگر تقریباً همیشه احساس خستگی می کنند.

مشخص نیست که آیا این خستگی ناشی از سایر علائم شایع اضطراب، مانند بی خوابی یا تنش عضلانی است، یا ممکن است مربوط به اثرات هورمونی اضطراب مزمن باشد.

توجه به این نکته ضروری است که خستگی همچنین می تواند نشانه ای از افسردگی یا سایر شرایط پزشکی باشد، بنابراین خستگی به تنهایی برای تشخیص اختلال اضطرابی کافی نیست.

مشکل در تمرکز

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب گزارش می دهند که در تمرکز مشکل دارند. مطالعه روی 175 بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نشان داد که تقریباً 90 درصد مشکل تمرکز را گزارش کرد همچنین مشخص شد که اضطراب شدیدتر با مشکل تمرکز بیشتر مرتبط است.

برخی مطالعات نشان می دهند که اضطراب می تواند قطع حافظه کاری، که مسئول نگهداری اطلاعات کوتاه مدت است. این ممکن است به توضیح کاهش چشمگیر عملکردی که افراد اغلب در دوره های اضطراب بالا تجربه می کنند، کمک کند.

با این حال، مشکل در تمرکز نیز می تواند علامتی از سایر شرایط پزشکی مانند اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) یا افسردگی باشد، بنابراین مشکل در تمرکز شواهد کافی برای تشخیص اختلال اضطرابی نیست.

تحریک پذیری

اکثر افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نیز تحریک پذیری بیش از حد را تجربه می کنند. مطالعه 2015 بین نوجوانان در ایالات متحده نشان داد، ارتباط مستقیمی بین اختلالات اضطرابی و تحریک پذیری وجود دارد.

در مقایسه با نگرانی های خود گزارش شده ، بزرگسالان جوان و میانسال مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بیش از این موارد را گزارش کردند تحریک پذیری در زندگی روزمره آنها دوبرابر بیشتر است.

ماهیچه های کشیده

داشتن ماهیچه های متراکم در بیشتر روزهای هفته یکی دیگر از علائم مکرر اضطراب است. در حالی که ماهیچه های کشیده ممکن است شایع باشند، ارتباط با اضطراب مشخص نیست. این امکان وجود دارد که تنش عضلانی خود احساس اضطراب را افزایش دهد، اما این احتمال نیز وجود دارد که اضطراب منجر به افزایش کشش عضلات شود، یا عامل سومی می تواند باعث ایجاد هر دو شود.

مشکل افتادن یا خوابیدن

اختلالات خواب ارتباط قوی با اختلالات اضطرابی دارد. افراد مبتلا به اختلال اضطرابی ممکن است خود را در نیمه های شب بیدار کرده و در خوابیدن دچار مشکل شوند. برخی از مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به بی خوابی مبتلا هستند 10 تا 17 بار به احتمال زیاد شرایط روانی بیشتری مانند اضطراب ایجاد می شود.

در حالی که بی خوابی و اضطراب به شدت با هم ارتباط دارند، مشخص نیست که آیا بی خوابی منجر به اضطراب می شود، اضطراب منجر به بی خوابی می شود یا هر دو.

آنچه مشخص است این است که اگر فردی اختلال اضطرابی زمینه ای خود را درمان کند ، بی خوابی هایش نیز بهبود می یابد.

موارد وحشت زدگی

اختلال هراس یکی دیگر از انواع اختلالات اضطرابی است که در آن ممکن است فرد دچار حملات پانیک مکرر شود. حملات پانیک باعث ایجاد یک ترس شدید و شدید می شود که می تواند ناتوان کننده باشد.

در طول حمله پانیک ، فرد همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • تکان دادن
  • تنگی نفس
  • تنگی قفسه سینه
  • حالت تهوع

حملات پانیک می توانند به صورت یک رویداد جداگانه رخ دهند، اما اگر به طور مکرر و غیرمنتظره رخ دهند ممکن است نشانه ای از اختلال هراس باشند.

پرهیز از موقعیت های اجتماعی

اگر خودتان را پیدا کردید ممکن است علائم اختلال اضطراب اجتماعی را نشان دهید:

  • احساس نگرانی یا ترس از موقعیت های اجتماعی آینده
  • نگران این هستید که ممکن است توسط دیگران مورد قضاوت یا بررسی قرار بگیرید
  • ترس از خجالت کشیدن یا تحقیر شدن در حضور دیگران
  • اجتناب از برخی رویدادهای اجتماعی به دلیل این ترس ها

اختلال اضطراب اجتماعی بسیار شایع است و تأثیرگذار است 5 تا 10 درصد از مردم در سراسر جهان درگیر آن هستند.

اضطراب اجتماعی تمایل دارد در اوایل زندگی ایجاد شود. در حقیقت، میانگین سنی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی 13 سال است، درحالی که در این حدود است 90 درصد افرادی که با اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده شده اند تشخیص خود را تا 23 سالگی دریافت می کنند.

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است در گروه ها یا هنگام ملاقات با افراد جدید بسیار خجالتی و ساکت به نظر برسند. در حالی که ممکن است در ظاهر ناراحت به نظر نرسند، اما ممکن است ترس و اضطراب شدیدی را احساس کنند.

ترس های غیر منطقی

ترس شدید از چیزهای خاص – مانند عنکبوت، فضاهای بسته یا ارتفاعات – می تواند نشانه ای از فوبیا باشد. فوبیا یک اضطراب یا ترس شدید در مورد یک شی یا موقعیت خاص است. این احساس به حدی شدید است که توانایی عملکرد طبیعی شما را مختل می کند.

برخی از فوبیاهای رایج عبارتند از:

  • فوبیای حیوانات اینها شامل ترس از حیوانات یا حشرات خاص است.
  • فوبیای محیط طبیعی افراد مبتلا به این فوبیا در مورد رویدادهای طبیعی مانند طوفان یا سیل احساس نگرانی خواهند کرد.
  • فوبیای تزریق خون-آسیب. این شامل ترس از خون ، تزریق ، سوزن یا جراحت است.
  • فوبیای موقعیتی این فوبیاها شامل ترس از موقعیت های خاص مانند سوار شدن با هواپیما یا آسانسور است.

آگورافوبیا هراسی دیگری است که شامل ترس از حداقل دو مورد از موارد زیر است:

  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • بودن در فضاهای باز
  • قرار گرفتن در فضاهای بسته
  • در صف ایستادن یا در جمع بودن
  • تنها بودن در خارج از خانه

حدود 12.5 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود دچار هراس خاصی می شوند. این فوبیا در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود.

 

راههای طبیعی کاهش اضطراب

روشهای طبیعی زیادی برای کاهش اضطراب و کمک به احساس بهتر شما وجود دارد، از جمله:

  • داشتن رژیم غذایی سالم. رژیم های غنی از سبزیجات، میوه ها، گوشت های با کیفیت، ماهی، آجیل و غلات کامل می توانند کاهش خطر اختلالات اضطرابی ایجاد می شود ، اما رژیم غذایی به تنهایی برای درمان آنها کافی نیست.
  • مصرف پروبیوتیک ها و غذاهای تخمیر شده. مصرف پروبیوتیک ها و خوردن غذاهای تخمیر شده با آن ارتباط دارد بهبود یافته سلامت روان.
  • محدود کردن کافئین مصرف زیاد کافئین ممکن است احساس اضطراب را در برخی از افراد، به ویژه در افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند ، بدتر کند.
  • پرهیز از مصرف الکل. نوشیدن الکل می تواند بر اضطراب شما تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است به دوری از نوشیدنی های الکلی کمک کند.
  • ترک سیگار. سیگار کشیدن ممکن است افزایش دادن خطر ایجاد اختلال اضطرابی
  • اغلب ورزش کنید. ورزش منظم ممکن است پایین تر خطر ابتلا به یک اختلال اضطرابی، اما مشخص نیست که آیا به کسانی که از قبل دچار اختلال اضطراب شده اند کمک می کند یا خیر.
  • سعی در مدیتیشن درمان مبتنی بر مدیتیشن ممکن است علائم را در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • تمرین یوگا. تمرین منظم یوگا ممکن است علائم را در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی کاهش دهد، اما تحقیقات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

چه زمانی باید از متخصصان حرفه ای کمک گرفت؟

اضطراب می تواند ناتوان کننده باشد ، بنابراین اگر علائم شما شدید است، از متخصصان کمک بگیرید. اگر در بیشتر روزها احساس اضطراب می کنید و یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را حداقل به مدت 6 ماه تجربه می کنید ، ممکن است نشانه ای از اختلال اضطرابی باشد.

صرف نظر از مدت زمانی که علائم را تجربه کرده اید، اگر تا به حال احساس کردید احساسات شما در زندگی شما دخالت می کنند، باید از متخصص کمک بگیرید. روانشناسان و روانپزشکان مجاز می توانند اختلالات اضطرابی را از طریق روش های مختلف درمان کنند.

درمان اغلب شامل درمان رفتاری شناختی، داروهای ضد اضطراب یا برخی از درمان های طبیعی ذکر شده در بالا است. کار با یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا اضطراب خود را کنترل کرده و علائم خود را در اسرع وقت و با خیال راحت کاهش دهید.

جمع بندی

اختلالات اضطرابی ممکن است شامل علائم مختلفی باشد. یکی از شایع ترین علائم نگرانی بیش از حد و مزاحم است که عملکرد روزانه را مختل می کند. علائم دیگر عبارتند از:

  • تحریک
  • بی قراری
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • ماهیچه های کشیده
  • مشکل خواب

حملات پانیک مکرر ممکن است نشان دهنده اختلال هراس باشد، ترس و اجتناب از موقعیت های اجتماعی می تواند به اختلال اضطراب اجتماعی اشاره داشته باشد و فوبیای شدید می تواند نشانه ای از اختلالات هراسی خاص باشد.

صرف نظر از نوع اضطراب شما، می توانید از راه حل های طبیعی بسیاری برای کمک به تسکین آن در حین کار با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مجاز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *