علت درد معده شبانه

علت درد معده شبانه

در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علت درد معده شبانه و راه حل های پیشنهادی می پردازیم.

 آیا درد معده شبانه طبیعی است؟

بیدار شدن از درد و ناراحتی مطمئناً چیزی است که هیچ فرد خواب آن را نمی خواهد. اگرچه ممکن است بیدار شدن با درد معده معمول نباشد ، اما آنچه باعث درد معده می شود ممکن است رایج تلقی شود. از علائمی که تجربه می کنید علاوه بر درد معده استفاده کنید تا به شما در شناسایی علل احتمالی و یافتن درمان مورد نیاز کمک کند.

 

 

 چه چیزی می تواند باعث درد معده در شب شود؟

درد معده یکی از علائم شایع بسیاری از بیماری ها است. اگر می خواهید علت درد معده و احتمالاً نحوه درمان آن را دریابید، باید علائم دیگری را که ممکن است با آن روبرو شوید شناسایی کنید.

نفخ

اکثر مردم با نفخ و علائم آن آشنا هستند. درد معده یکی از این علائم است. بسیاری از افراد دردهای شدید و چاقو در معده و بالای شکم خود تجربه خواهند کرد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

تجربه هر فرد با IBS بسیار متفاوت است ، اما بسیاری از آنها گاه به گاه دچار معده درد یا شکم می شوند.

علاوه بر درد معده، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • نفخ
  • گاز
  • اسهال
  • یبوست

زخم معده

زخم معده، که گاهی اوقات زخم معده نامیده می شود، اغلب باعث سوزش درد معده. وقتی معده پر باشد یا اسید معده وجود داشته باشد، درد ممکن است بدتر شود. این بدان معناست که درد اغلب بین وعده های غذایی و شب بیشتر می شود.

دیورتیکولیت

این وضعیت باعث ایجاد کیسه های کوچک و برآمده از بافت بر روی لایه داخلی دستگاه گوارش شما می شود .

دیورتیکولیت علاوه بر درد معده می تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • تب
  • ناراحتی معده
  • تغییر در عادات روده شما

رفلکس اسید

رفلاکس اسید گاهی اوقات به دلیل موارد زیر است:

  • خوردن زیاد
  • نوشیدن زیاد
  • خیلی سریع بعد از غذا دراز کشیدن
  • خوردن غذایی که به احتمال زیاد باعث برگشت اسید معده می شود

این شامل غذاهای تند، گوجه فرنگی و شیرین می شود. رفلاکس اسید مزمن یا ریفلاکس اسید که بیش از یک بار در هفته رخ می دهد، می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند. این مشکلات شامل التهاب و زخم مری، خونریزی و زخم مری است.

سنگ های صفراوی

سنگ هایی که در کیسه صفرا ایجاد می شوند، اگر مجرای کیسه صفرا را مسدود کنند، می توانند باعث درد معده شوند. آنها به احتمال زیاد این کار را بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا به ویژه چرب، که اغلب در زمان شام اتفاق می افتد، انجام می دهند. این ممکن است به این معنی باشد که شما در شب یا هنگام خواب دچار حمله سنگ کیسه صفرا می شوید.

بیشتر بخوانید: رایج ترین آلرژی های غذایی

 

 

 شرایط ناگهانی که ممکن است باعث درد معده در شب شود:

گاهی اوقات، درد معده می تواند ناگهان شروع شود. در برخی موارد ، این درد ممکن است شدید باشد. این چهار علت ممکن است درد ناگهانی در شب را توضیح دهد:

سنگ کلیه

هنگامی که سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و وارد حالب شما می شود ، ممکن است درد ناگهانی و شدید در کمرتان احساس کنید. این درد ممکن است به سرعت به معده و ناحیه شکم سرایت کند. درد ناشی از سنگ کلیه با حرکت سنگ در مجاری ادراری تغییر مکان و شدت می دهد.

گاستروانتریت ویروسی

اگر این ویروس مسری را از شخص دیگری گرفته اید ، ممکن است در کنار علائم دیگر ، درد معده ، استفراغ ، اسهال ، تهوع و تب را تجربه کنید.

مسمومیت غذایی

بسیاری از افرادی که مسمومیت غذایی دارند استفراغ، تهوع، اسهال یا درد شکم را تجربه می کنند. اکثر مردم این علائم و نشانه ها را در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده و مسموم تجربه می کنند.

 

رویداد قلبی

ممکن است بعید به نظر برسد و بسیار نادر است، اما علائم برخی از حوادث قلبی ممکن است شامل درد معده باشد. به طور خاص، افرادی که ایسکمی میوکارد دارند ممکن است درد معده را تجربه کنند. علاوه بر علائم کلاسیک قلبی مانند درد گردن و فک، ضربان قلب سریع و تنگی نفس، برخی علائم گوارشی مانند درد معده را با این رویداد قلبی تجربه می کنند.

 

بیشتر بخوانید: روغن کانولا

 

 

 چگونه می توان درد معده را درمان کرد؟

درمان بستگی کامل به علت آن دارد. به عنوان مثال، برگشت اسید میتواند با یک آنتی اسید بدون نسخه (OTC) تسکین یابد و دردهای گاز پس از عبور گاز برطرف شود. با این حال، برای سایر شرایط، ممکن است درمان پزشک ضروری باشد. علاوه بر نیاز به تشخیص قطعی، پزشک شما باید درمانی را تعیین کند که  علائم شما را کاهش دهد.

 

 زمان مراجعه به پزشک

اگر بیش از یک یا دو بار در هفته درد معده را بیشتر تجربه می کنید، ممکن است علائم یک بیماری متفاوت را تجربه کنید. درمانهای بدون نسخه مانند را امتحان کنیدآنتی اسیدها وداروهای ضد درد.

با این حال، در صورت عدم موفقیت یا تسکین کافی پس از چند روز علائم، باید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از دلایل درد معده به راحتی درمان می شوند، اما شما نیاز به تجویز و تشخیص پزشک دارید.

 

 کاری که اکنون می توانید انجام دهید:

بیدار شدن از خواب به دلیل درد یک حکم مادام العمر نیست. شما می توانید و به احتمال زیاد به راحتی و به سرعت درمان و تسکین آن را پیدا کنید. اما برای رسیدن به درمان، باید مشکل را برای خود و احتمالاً پزشک خود مطرح کنید.

یادداشت

اگر اخیراً با درد معده از خواب بیدار شده اید، یک دفتریادداشت تهیه کنید. بنویسید که چه چیزی باید بخورید، چه علائمی در طول روز تجربه کرده اید و هنگام بیدار شدن چه احساسی داشته اید. نگه داشتن یادداشت ها به شما و پزشک شما کمک می کند تا الگوها را مشاهده کرده یا هرگونه علائمی را که ممکن است در حالت خواب آلودگی نادیده بگیرید تشخیص دهید.

 

درمان های خط اول را امتحان کنید!

گزینه های درمانی OTC شامل آنتی اسیدها وناراحت داروهای معده. ابتدا آنها را امتحان کنید اگر آنها شکست خوردند، وقت آن است که به دنبال گزینه دیگری باشید.

تغییر شیوه زندگی را ایجاد کنید!

اگر درد معده شما ناشی از رفلاکس اسید است، رفتارهای خود را که ممکن است باعث ایجاد آن شوند، بررسی کنید. پرخوری یا نوشیدن بیش از حد می تواند به این مشکل کمک کند، مانند اضافه وزن یا خوابیدن خیلی زود بعد از غذا.

به پزشک مراجعه کنید!

اگر علیرغم درمان ها و تغییر شیوه زندگی علائم همچنان باقی ماند، زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. به احتمال زیاد هر چیزی که باعث مشکلات شما شود به راحتی قابل درمان است، بنابراین از وارد شدن به تقویم پزشک خود نترسید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر درد معده شبانه شما برای همیشه برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: سوالات رایج درباره درد مزمن لگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *