علل، علائم و درمان کاهش شنوایی

علل، علائم و درمان کاهش شنوایی

در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علل، علائم و درمان کاهش شنوایی می پردازیم.

کم شنوایی چیست؟

از دست دادن شنوایی شرایطی است که زمانی اتفاق می افتد که قسمتی از گوش شما آنطور که باید کار نمی کند. این سومین مشکل شایع سلامت در ایالات متحده است و می تواند بر کیفیت زندگی و روابط شما تأثیر بگذارد. حدود 48 میلیون آمریکایی شنوایی خود را از دست داده اند.

بسته به محل آسیب شنوایی شما می توانید سه نوع مختلف از کم شنوایی داشته باشید. کم شنوایی شما می تواند موارد زیر باشد:

  • رسانا اگر آن را شامل گوش خارجی یا میانی خود را
  • اگر گوش داخلی شما را درگیر کند ، حسی -عصبی است
  • اگر شامل ترکیبی از این دو باشد مخلوط می شود

برخی شرایط ، از جمله سن ، بیماری و ژنتیک ، ممکن است در کاهش شنوایی نقش داشته باشند. زندگی مدرن تعدادی از عناصر آسیب رسان به گوش را از جمله برخی داروها و بسیاری از سر و صدای بلند و مداوم به لیست اضافه کرده است. در مورد علل شایع کم شنوایی بیشتر بدانید .

با بسیاری از موارد غیرقابل درمان کم شنوایی ، پیشگیری بهترین راه برای حفظ شنوایی در طولانی مدت است. اگر قبلاً کمی شنوایی خود را از دست داده اید ، راه هایی برای برقراری ارتباط و برقراری ارتباط با دوستان و خانواده وجود دارد.

علائم کاهش شنوایی

در بسیاری از موارد ، شنوایی آنقدر کند می شود که شما متوجه آن نمی شوید. ممکن است فکر کنید مردم بیشتر زمزمه می کنند ، همسرتان باید صحبت کند ، یا شما به یک تلفن بهتر نیاز دارید. تا زمانی که هنوز صدایی به گوش می رسد ، می توانید فرض کنید که شنوایی شما خوب است. اما ممکن است بیش از پیش از دنیای گفتار و صداها جدا شوید. بنابراین چگونه می توانید بفهمید که شنوایی خود را از دست داده اید ؟

پزشکان کاهش شنوایی را بر اساس درجه طبقه بندی می کنند.

  • کم شنوایی خفیف: مکالمات یک به یک خوب است ، اما هنگامی که سر و صدای پس زمینه وجود دارد ، سخت است که هر کلمه ای را بفهمید.
  • کاهش شنوایی متوسط: شما اغلب باید از افراد بخواهید که در طول مکالمات حضوری و تلفنی خود را تکرار کنند.
  • کاهش شدید شنوایی : پیگیری گفتگو تقریباً غیرممکن است مگر اینکه سمعک داشته باشید.
  • از دست دادن شنوایی عمیق: شما نمی توانید صدای دیگران را بشنوید مگر اینکه آنها بسیار بلند باشند. شما نمی توانید آنچه را که آنها می گویند بدون سمعک یا کاشت حلزون گوش درک کنید. درباره میزان کم شنوایی ناشنوا در نظر بگیرید .

در اوایل ، صداهایی با صدای بلند ، مانند صدای کودکان و زنان ، و صداهای “S” و “F” به سختی قابل تشخیص هستند. همچنین ممکن است:

  • وقتی بیش از یک نفر به طور همزمان صحبت می کنند ، در پی مکالمه مشکل داشته باشید
  • فکر کنید دیگران زمزمه می کنند یا واضح صحبت نمی کنند
  • اغلب آنچه دیگران می گویند را اشتباه می فهمند و به طور نامناسب پاسخ می دهند
  • شکایت کنید که تلویزیون خیلی بلند است
  • صدای زنگ ، غرش یا خش خش را در گوش خود بشنوید که به وزوز گوش معروف است

علل کاهش شنوایی

گوش شما دارای سه ناحیه اصلی است که در شنوایی نقش دارد. امواج صوتی از طریق شما عبور می کنند:

  • گوش بیرونی جایی که باعث ایجاد ارتعاش در پرده گوش می شوند.
  • گوش میانی ، که ارتعاشات بعدی را دریافت می کند. آنها توسط سه استخوان کوچک تقویت می شوند.
  • گوش داخلی ، که حلزون حلزون را تشکیل می دهد ، یک ساختار حلزونی شکل مایع. موهای کوچکی دارد که ارتعاشات تقویت شده را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و آنها را به مغز شما ارسال می کند ، جایی که آنها را به عنوان صدا می شنوید.

سن بالا شایع ترین علت کم شنوایی است. از هر سه نفر بین 65 تا 74 نفر ، یک نفر دچار کم شنوایی است. پس از سن 75 سالگی ، از هر دو نفر یک نفر افزایش می یابد.

محققان به طور کامل درک نمی کنند که چرا شنوایی با افزایش سن کاهش می یابد. ممکن است قرار گرفتن در معرض سر و صدا و سایر عوامل آسیب رسان مادام العمر به آرامی مکانیک ظریف گوش را از بین ببرد. ژن های شما نیز بخشی از ترکیب هستند.

اگر صدا بلند باشد یا پیوسته شنوایی را از بین ببرد. CDC گزارش می دهد که حدود 22 میلیون کارگر آمریکایی در معرض سطوح خطرناک سر و صدا در محل کار هستند. این شامل بسیاری از نجاران ، کارگران ساختمانی ، سربازان ، معدنچیان ، کارگران کارخانه ها و کشاورزان می شود.

نوازندگان همچنین در معرض خطر کم شنوایی ناشی از سر و صدا هستند. اکنون برخی برای محافظت از گوش خود هنگام اجرا ، از گوش مخصوص استفاده می کنند. گوش گیرها به آنها اجازه می دهند بدون آسیب رساندن به عملکرد داخلی گوش های خود ، موسیقی گوش دهند.

برخی از داروها می توانند شنوایی یا تعادل را مختل کنند. بیش از 200 دارو و مواد شیمیایی علاوه بر توانایی مبارزه با بیماری ، دارای سابقه ای در ایجاد عوارض جانبی شنوایی و تعادل هستند.

  • برخی آنتی بیوتیک ها
  • برخی داروهای شیمی درمانی
  • آسپرین
  • دیورتیک های حلقه ای
  • دارویی که برای درمان مالاریا استفاده می شود
  • چندین دارو برای اختلال نعوظ

از دست دادن ناگهانی شنوایی ، از دست دادن سریع 30 دسی بل یا بیشتر از قدرت شنوایی ، می تواند در طول چند ساعت یا حداکثر 3 روز اتفاق بیفتد. (مکالمه معمولی 60 دسی بل است.) کاهش ناگهانی شنوایی معمولاً فقط بر یک گوش تأثیر می گذارد. اگرچه هر سه نفر به ازای هر 10 هزار نفر سه مورد جدید گزارش می شود ، اما پزشکان در بیشتر موارد قادر به کشف علت نیستند.

بیماری هایی مانند بیماری قلبی ، فشار خون بالا و دیابت با تداخل در تامین خون گوش ها ، گوش ها را در معرض خطر قرار می دهد. اتواسکلروز بیماری استخوانی گوش میانی است و بیماری منیر گوش داخلی را درگیر می کند. هر دو می توانند باعث کاهش شنوایی شوند.

ضربه ، به ویژه شکستگی جمجمه یا سوراخ شدن پرده گوش ، گوش ها را در معرض خطر جدی از دست دادن شنوایی قرار می دهد.

عفونت یا جرم گوش می تواند مجاری گوش را مسدود کرده و شنوایی را کاهش دهد.

تشخیص کم شنوایی

برای تشخیص میزان ک

م شنوایی ، پزشک می تواند آزمایشات زیر را انجام دهد:

  • معاینه فیزیکی برای بررسی ترشح موم گوش ، عفونت یا مشکلات ساختاری در گوش شما.
  • تست های غربالگری عمومی که شامل پوشاندن یک گوش در یک زمان می شود تا ببینید چقدر خوب کلمات گفته شده را با حجم های مختلف می شنوید.
  • تست چنگال را با استفاده از سازهای فلزی دو گوشه انجام دهید که هنگام ضربه زدن به آنها صدا ایجاد می کند. پزشک شما می تواند بگوید که چقدر خوب آنها را می شنوید. این آزمایش همچنین می تواند به تشخیص نقطه ضعف شنوایی در گوش شما کمک کند.
  • شنوایی سنج تست می کند که در آن شما هدفون می پوشید و به صداهایی که به گوش شما هدایت می شود گوش می دهید. این آزمایش توسط متخصص شنوایی شناسی انجام می شود و می تواند میزان صوتی را که با دقت بیشتری می شنوید نسبت به سایر تست های غربالگری اندازه گیری کند.

همچنین برنامه های رایانه لوحی و تلفن های هوشمند وجود دارد که می توانید به تنهایی از آنها برای تشخیص کم شنوایی استفاده کنید.

 

درمانهای کاهش شنوایی

نحوه درمان شما بستگی به نوع و منبع کم شنوایی شما دارد. درمان فوری پزشکی برای کاهش ناگهانی شنوایی ممکن است شانس بهبود شما را افزایش دهد.

  • جراحی ممکن است کاهش شنوایی ناشی از اتوسکلروز ، بافت اسکار یا عفونت را معکوس کند ، در حالی که بیماری منیر گاهی با دارو و رژیم غذایی متفاوت قابل درمان است. با جدیدترین درمان های کم شنوایی بیشتر آشنا شوید .
  • ntibiotics اغلب می تواند روشن کردن از دست دادن شنوایی ناشی از عفونت.
  • اگر فکر می کنید کاهش شنوایی شما ناشی از دارویی است که مصرف می کنید ، تغییر داروها ممکن است مفید باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های مختلف دارویی صحبت کنید.
  • برداشتن موم گوش با مکش یا یک ابزار حلقه ای کوچک می تواند کاهش شنوایی ناشی از انسداد را معکوس کند.
  • سمعک کمک می کند تا بسیاری از افراد با افت شنوایی دائمی است. شما معمولاً از این سازهای کوچک در داخل یا پشت گوش خود استفاده می کنید تا صداها بلندتر شوند. همه چیز از طریق سمعک متفاوت به نظر می رسد ، بنابراین برای تعیین اهداف واقعی با پزشک خود مشورت کنید.
  • سایر فن آوری های افزایش صدا که ممکن است شنوایی شما را بهبود بخشد شامل سیستم های گوش دادن شخصی است که به شما امکان می دهد آنچه را که می خواهید بشنوید تنظیم کرده و سایر صداها را خاموش کنید. سیستم های گوش دادن به تلویزیون به شما امکان می دهد تلویزیون یا رادیو را بدون افزایش صدا بشنوید. انواع مختلف دستگاه های تقویت کننده تلفن و همچنین تلفن های زیرنویس که به شما امکان می دهد آنچه را که تماس گیرنده شما می گوید بخوانید و مکالمات را در خانه و تلفن همراه امکان پذیر می کند.
  • کاشت حلزون عمدتا در کودکان خردسال مورد استفاده قرار می گیرد ، اما در بین افراد مسن با کم شنوایی عمومیت بیشتری پیدا می کند.

 

 

عوارض کم شنوایی

عدم شنیدن صدای جهان اطراف شما می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. این می تواند باعث احساس افسردگی و انزوا شود ، به ویژه در افراد مسن. با گذشت زمان ، شما می توانید با عملکرد ذهنی خود دچار مشکل شوید. مطالعاتی که به درمان کم شنوایی می پردازد نشان می دهد که با بهبود شنوایی ، عملکرد مغز شما ، به ویژه حافظه شما نیز بهبود می یابد.

زندگی با کم شنوایی

برای شروع ، خانه خود را طوری تنظیم کنید که اتاقهای شما به خوبی روشن شوند و مکان هایی برای نشستن روبروی هم قرار گیرند. وقتی مردم صحبت می کنند ، حرکت دهان و همچنین حالات چهره خود را تماشا کنید.

منابع نویز پس زمینه را که نیازی ندارید حذف کنید. به عنوان مثال ، وقتی کسی تلویزیون را تماشا نمی کند ، آن را خاموش کنید.

به مردم اطلاع دهید که چه کارهایی می توانند برای درک بهتر آنها انجام دهند:

  • توجه خود را قبل از شروع صحبت کردن جلب کنید.
  • مطمئن شوید که می توانید لب های آنها را در حال حرکت ببینید.
  • واضح صحبت کنید ، اما فریاد نزنید.

پیشگیری از کاهش شنوایی

از دست دادن شنوایی اغلب دائمی است ، بنابراین برای محافظت از یکی از ارزشمندترین دارایی های طبیعی خود هر چه می توانید انجام دهید.

وقتی دور و بر شما بلندتر یا بلندتر از ترافیک است ، از گوش گوش استفاده کنید. ماشین های چمن زنی ، دستگاه های سمباده زنی ، جاروبرقی و اکثر کنسرت ها همه آنقدر بلند هستند که به گوش های محافظت نشده آسیب می رسانند. در صورت امکان ، از منبع سر و صدا دور شوید. به عنوان مثال ، وقتی از کنار یک محل احداث جاده بلند می گذرید ، از خیابان عبور کنید یا گوش های خود را بپوشانید.

اگر محل کار شما پر سر و صدا است ، در مورد ایمنی گوش با کارفرمای خود صحبت کنید. موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) توصیه می کند که کارفرمایان برای محافظت از شنوایی کارگران خود دیوارهای محافظ یا صدا خفه کن را در کارخانه های پر سر و صدا نصب کنند.

توجه داشته باشید که فعالیت های تفریحی نیز دارای سر و صدای زیادی هستند. مواردی که باید به آنها توجه کنید شامل بازی های ویدئویی ، نمایش آتش بازی ، کنسرت های موسیقی زنده ، رویدادهای ورزشی ، موسیقی از هدفون و حتی برخی از اسباب بازی های کودکان است. اگر می دانید که قرار است جایی پر سر و صدا باشید ، زمان خود را در آنجا محدود کنید و از محافظ گوش استفاده کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، اگر مجبور باشید فریاد بزنید تا در فاصله 3 متری شنیده شوید ، صدای آن خیلی بلند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *