علل خستگی و خواب آلودگی و راه حلها

علل خستگی و خواب آلودگی و راه حلها

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علل خستگی و خواب آلودگی و راه حلهایی برای مقابله می پردازیم.

علت خستگی شماره 1: خواب کافی نیست

ممکن است واضح به نظر برسد، اما ممکن است خواب کمی داشته باشید. این می تواند بر تمرکز و سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بزرگسالان باید هر شب هفت تا هشت ساعت وقت داشته باشند.

راه حل: خواب را در اولویت قرار دهید و یک برنامه منظم داشته باشید. لپ تاپ، تلفن همراه و تلویزیون را از اتاق خواب خود ممنوع کنید. هنوز مشکل دارید؟ از پزشک کمک بگیرید. ممکن است اختلال خواب داشته باشید.

خستگی علت شماره 2: آپنه خواب

برخی از مردم تصور می کنند که به اندازه کافی می خوابند، اما آپنه خواب مانع می شود. تنفس شما در طول شب به طور مختصر متوقف می شود. هر وقفه شما را برای لحظه ای بیدار می کند، اما ممکن است از آن آگاه نباشید. نتیجه: علیرغم گذراندن هشت ساعت در رختخواب، شما دچار کمبود خواب هستید. پزشک شما ممکن است برای بررسی این امر مطالعه خواب را تجویز کند.

راه حل: اگر اضافه وزن دارید، سیگار را ترک کنید، وزن خود را کاهش دهید و ممکن است به یک دستگاه CPAP برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی در هنگام خواب نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 7 اثر سیگار بر سلامت بدن و ذهن

علت خستگی شماره 3: سوخت کافی نیست!

خوردن کم غذا باعث خستگی می شود، اما خوردن غذاهای اشتباه نیز می تواند مشکل ساز باشد. خوردن رژیم غذایی متعادل به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک می کند و از این احساس کندی در هنگام افت قند خون جلوگیری می کند.

راه حل: همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدراتهای پیچیده را در هر وعده غذایی قرار دهید. به عنوان مثال، تخم مرغ را با نان تست سبوس دار بخورید. همچنین برای داشتن انرژی پایدار در طول روز وعده های غذایی و میان وعده های کوچک بخورید.

بیشتر بخوانید: ارزیابی فواید صبحانه

خستگی علت شماره 4: کم خونی

کم خونی یکی از علل اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می تواند باعث کمبود آهن شود و زنان را در معرض خطر قرار دهد. گلبول های قرمز خون (در اینجا نشان داده شده است) مورد نیاز است زیرا اکسیژن را به بافت ها و اندام های شما منتقل می کنند.

راه حل: برای کم خونی ناشی از فقر آهن، مصرف مکمل های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده، می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: کم خونی ناشی کمبود اسیدفولیک

 

خستگی علت شماره 5: افسردگی

ممکن است شما افسردگی را یک اختلال احساسی تصور کنید، اما این امر در بسیاری از علائم جسمی نیز نقش دارد. خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها از شایع ترین علائم هستند. اگر بیش از چند هفته احساس خستگی و “خستگی” کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

راه حل: افسردگی به صحبت درمانی و/یا دارو به خوبی پاسخ می دهد.

خستگی علت شماره 6: کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در قسمت پایین گردن شما است. این متابولیسم شما را کنترل می کند، سرعتی که بدن شما سوخت را به انرژی تبدیل می کند. هنگامی که غده کم کار است و متابولیسم بسیار کند عمل می کند، ممکن است احساس کندی کرده و وزن اضافه کنید.

راه حل: اگر آزمایش خون تایید کند که هورمون های تیروئید شما پایین است، هورمون های مصنوعی می توانند سرعت شما را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: راه های طبیعی برای ایجاد تعادل هورمونها

علت خستگی شماره 7: اضافه بار کافئین

کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را در دوزهای متوسط ​​افزایش دهد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند ضربان قلب ، فشار خون و تلخی را افزایش دهد. و تحقیقات نشان می دهد که بیش از حد در واقع باعث خستگی در برخی از افراد می شود.

راه حل: مصرف قهوه ، چای، شکلات، نوشابه ها و داروهای حاوی کافئین را به تدریج کاهش دهید. توقف ناگهانی می تواند باعث ترک کافئین و خستگی بیشتر شود.

علت خستگی شماره 8: عفونت ادراری پنهان

اگر تا به حال دچار عفونت مجاری ادراری (UTI) شده اید ، احتمالاً با درد سوزاننده و احساس فوریت آشنا هستید. اما عفونت همیشه با چنین علائم واضحی خود را اعلام نمی کند. در برخی موارد ، خستگی ممکن است تنها نشانه باشد. آزمایش ادرار می تواند به سرعت UTI را تأیید کند.

راه حل: آنتی بیوتیک ها درمان UTI هستند و خستگی معمولاً ظرف یک هفته از بین می رود.

خستگی علت شماره 9: دیابت

در افراد مبتلا به دیابت ، سطوح بالای غیرطبیعی قند به جای ورود به سلول های بدن در خون باقی می ماند ، جایی که به انرژی تبدیل می شود. نتیجه این است که با وجود داشتن مقدار کافی غذا ، بخار تمام می شود. اگر خستگی مداوم و غیرقابل توضیح دارید ، از پزشک خود در مورد آزمایش دیابت سوال کنید.

راه حل: درمان دیابت ممکن است شامل تغییر در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش ، انسولین درمانی و داروهایی باشد که به بدن در پردازش قند کمک می کند.

خستگی علت شماره 10: کم آبی بدن

خستگی شما می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. چه در حال تمرین هستید و چه در حال کار روی میز ، بدن شما به آب نیاز دارد تا خوب کار کند و خنک شود. اگر تشنه هستید ، بدن شما از قبل کم شده است.

راه حل: در طول روز آب بنوشید تا رنگ ادرار شما روشن شود. حداقل دو فنجان آب یک ساعت یا بیشتر قبل از فعالیت بدنی برنامه ریزی شده بنوشید. سپس در طول تمرین جرعه جرعه میل کنید و سپس دو فنجان دیگر بنوشید.

علت خستگی شماره 11: بیماری قلبی

هنگامی که خستگی در حین انجام کارهای روزمره مانند نظافت خانه یا علف های هرز حیاط ظاهر می شود ، می تواند نشانه این باشد که قلب شما دیگر به کار خود ادامه نمی دهد. اگر متوجه شدید که به پایان رساندن کارهایی که قبلاً آسان بوده اند دشوار شده است ، با پزشک خود در مورد بیماری قلبی صحبت کنید.

راه حل: تغییر در شیوه زندگی ، داروها و روشهای درمانی می تواند بیماری های قلبی را تحت کنترل درآورد و انرژی شما را بازگرداند.

علت خستگی شماره 12: اختلال خواب در شیفت کاری

شب های کار یا شیفت های دوار می توانند ساعت داخلی شما را مختل کنند. وقتی نیاز به بیداری دارید ممکن است احساس خستگی کنید. و ممکن است در طول روز با خوابیدن مشکل داشته باشید.

راه حل: هنگام نیاز به استراحت ، قرار گرفتن در معرض نور روز را محدود کنید. اتاق خود را تاریک ، آرام و خنک کنید. هنوز مشکل خواب دارید؟ با پزشک خود صحبت کنید. مکمل ها و داروها ممکن است کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ترس از خواب

علت خستگی شماره 13: آلرژی غذایی

برخی از پزشکان معتقدند آلرژی پنهان غذایی می تواند شما را خواب آلود کند. اگر خستگی شما بعد از غذا تشدید شود، ممکن است نسبت به چیزی که می خورید، عدم تحمل خفیفی داشته باشید. درد یا کهیر یا آلرژی های شدید، میتواند شما را خسته کند.

راه حل: سعی کنید غذاها را یکی یکی حذف کنید تا ببینید آیا خستگی شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد آزمایش حساسیت غذایی سوال کنید.

علت خستگی شماره 14: CFS و فیبرومیالژیا

اگر خستگی شما بیش از شش ماه طول بکشد و آنقدر شدید باشد که نتوانید فعالیت های روزانه خود را مدیریت کنید ، سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا احتمال دارد. هر دو می توانند علائم مختلفی داشته باشند ، اما خستگی مداوم و بدون دلیل اصلی است.

راه حل: در حالی که هیچ راه حل سریع برای CFS یا فیبرومیالژیا وجود ندارد ، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه خود ، یادگیری عادات خواب بهتر و شروع یک برنامه ورزشی ملایم سود می برند.

رفع سریع خستگی خفیف

اگر خستگی خفیفی دارید که به هیچ شرایط پزشکی مرتبط نیست ، راه حل ممکن است ورزش باشد. تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان سالم اما خسته می توانند انرژی قابل توجهی را از یک برنامه تمرینی متوسط ​​دریافت کنند. در یک مطالعه ، شرکت کنندگان دوچرخه ثابت را به مدت 20 دقیقه با سرعت ملایم سوار شدند. انجام این کار فقط سه بار در هفته برای مبارزه با خستگی کافی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *