علل شایع عفونت های قارچی

علل شایع عفونت های قارچی

آیا می دانید عفونت قارچی می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله دهان و پوست شما اتفاق بیفتد ؟ آنها همچنین می توانند وارد خون شما شوند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علل شایع عفونت های قارچی میپردازیم.

بیش از 20 نوع کاندیدا (مخمر) به طور معمول بدون ایجاد مشکلی در دستگاه گوارش، روی پوست و غشاهای مخاطی شما زندگی می کنند. رشد آنها توسط باکتری ها کنترل می شود. اما وقتی اتفاقی می افتد که باکتری ها را از بین می برد یا شرایط زندگی مخمر را تغییر می دهد، می تواند تکثیر شده و باعث عفونت های خفیف تا جدی شود.

این مقاله شایع ترین علل را بررسی می کند.

داروها

  • آنتی بیوتیک. اگر از آنتی بیوتیک هایوسیع الطیفمانند تتراسایکلین یا آموکسی سیلین برای مقابله با عفونت دیگر استفاده می کنید، این آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند باکتری های سالم را که مخمر را تحت کنترل دارند از بین ببرند.
  • کورتیکواستروئیدها. استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای آسم با کاندیدیازیس دهانی ( برفک)، عفونت قارچی در دهان شما ارتباط دارد.

دندان مصنوعی

افرادی که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنند، به ویژه افرادی که دیابت دارند، ممکن است بیشتر دچار برفک شوند. برای جلوگیری از عفونت، هر شب پروتزهای خود را کاملاً تمیز کنید.

دوش و اسپری واژینال

برخی از محصولات می توانند سطح اسیدیته را در واژن شما تغییر دهند. این باعث رشد مخمر می شود و می تواند باکتری های مفید را که مخمر را دور نگه می دارند، حذف کند.

هورمون ها

تغییر در استروژن و پروژسترون سطح در زنان باردار، تغذیه با شیر مادر، با استفاده از درمان جایگزینی هورمون، و یا گرفتن کنترل بارداری با استروژن می تواند منجر به عفونت قارچی واژن.

تن پوش

پوشیدن لباس زیر (یا شلوار جین تنگ یا مایو مرطوب) که تنفس نمی کند می تواند گرما و رطوبت بدن در واژن را افزایش دهد. این شرایطی را ایجاد می کند که مخمر دوست دارد در آن رشد کند. لباس زیر را با یک فاق پنبه انتخاب کنید و در اسرع وقت لباس های شنا و لباس ورزشی را عوض کنید.

حساسیت به پوشک

پوشک نوزادان را اغلب عوض کنید. پوشک های کثیف و مرطوب می توانند منجر به بثورات پوشک شوند. هنگامی که پوست تحریک می شود، عفونت قارچی ایجاد می شود.

سایر علل پزشکی

  • دیابت. اگر دیابت شما به خوبی کنترل نمی شود، افزایش قند در غشای مخاطی (بافتهای مرطوب) واژن شما می تواند محیطی مناسب برای رشد مخمر ایجاد کند.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن. اگر مبتلا به ایدز یا بیماری دیگری هستید که سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کند، بدن شما نیز نمی تواند با عفونت ها مقابله کند. اگر تحت درمان سرطان قرار گرفته اید یا پیوند عضو انجام داده اید، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی مانند برفک یا کاندیدیازیس تهاجمی بیشتر است.
  • بستری شدن در بیمارستان. هنگامی که مخمر وارد جریان خون می شود، پزشکان آن را کاندیدیازیس تهاجمی می نامند. این بیماری در افرادی که اخیراً در بیمارستان بستری شده اند یا در نوع دیگری از مراکز درمانی مانند خانه سالمندان زندگی می کنند شایع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *