علل پوکی استخوان
درمان پوکی استخوان
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
خواب خوب و سالم برای فرزند شما
خواب خوب و سالم برای فرزند شما
۱۴۰۰-۰۶-۰۱

علل پوکی استخوان

آیا به دنبال علت پوکی استخوان هستید؟ شاید تعجب کنید که بدانید عوامل زیادی در ایجاد این بیماری دخیل هستند. به عنوان مثال، کاهش استروژن در یائسگی یکی از دلایل آن است. یک جزء ژنتیکی نیز وجود دارد. اگر مادر یا مادربزرگ شما مبتلا به پوکی استخوان بودند، احتمال ابتلای شما به آن نیز بیشتر است. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علل پوکی استخوان میپردازیم.

خوردن رژیم غذایی کم کلسیم، ورزش کم، و کشیدن سیگار نیز می تواند شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. این مهم است که همه چیز را در مورد عوامل ایجاد پوکی استخوان بدانید. سپس می توانید اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از این بیماری و کاهش خطر شکستگی استخوان انجام دهید.

آیا پوکی استخوان در دوران کودکی شروع می شود؟

در دوران کودکی و نوجوانی، بدن به طور مداوم استخوان قدیمی را تجزیه می کند و استخوان جدید را بازسازی می کند. این کار را از طریق فرآیندی به نام “بازسازی” انجام می دهد. در این مدت، بدن بیش از آنکه استخوان را استخراج کند، می سازد و بنابراین استخوان ها رشد کرده و قوی تر می شوند.

شما اغلب می شنوید که دریافت کلسیم کافی برای زنان چقدر مهم است. اما به همان اندازه مهم-شاید حتی مهمتر-این که کودکان و نوجوانان به میزان کافی کلسیم تقویت کننده استخوان دریافت کنند. همچنین برای آنها مهم است که روزانه ورزش کنند تا استخوان های محکمی بسازند.

پوکی استخوان معمولا چه زمانی در زنان اتفاق می افتد؟

برای اکثر زنان، مقدار کلی استخوان در سنین 25 تا 30 سال به اوج خود می رسد. بسته به عوامل خطر آنها برای پوکی استخوان، ممکن است برای برخی از زنان زودتر به اوج خود برسد.

هنگامی که مقدار کل استخوان به اوج خود می رسد، مانند جزر و مد تغییر می کند. در برخی موارد، معمولاً در حدود 35 سالگی، زنان شروع به از دست دادن استخوان می کنند.

در حالی که هر سال مقداری از استخوان از بین می رود، میزان از دست دادن استخوان در 5 تا 10 سال پس از یائسگی به طور چشمگیری افزایش می یابد. سپس، برای چندین سال، تجزیه استخوان با سرعتی بسیار بیشتر از ساختن استخوان جدید اتفاق می افتد. این فرآیندی است که در نهایت باعث پوکی استخوان می شود.

در این مدت، حتی اگر استخوان های شما هنوز به اندازه کافی قوی باشند تا از شکستگی های غیرمعمول جلوگیری کنند و هیچ علائمی برای هشدار دادن به بیماری ندارید، با آزمایش تراکم استخوان، از دست دادن استخوان قابل تشخیص است.

آیا مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

بله. مردان دچار پوکی استخوان می شوند. در حقیقت، حدود 2 میلیون مرد بالای 65 سال مبتلا به پوکی استخوان هستند. پوکی استخوان معمولاً دیرتر شروع می شود و در مردان کندتر پیشرفت می کند. اما در سن 70 سالگی، مردان با میزان از دست دادن استخوان به زنان نزدیک می شوند.

از آنجا که مردان هنگام ابتلا به پوکی استخوان سن بیشتری دارند، عوارض ناشی از شکستگی استخوان ها می تواند برای آنها جدی تر باشد. استخوان های لگن، ستون فقرات و مچ بیشتر در حال شکستن هستند.

پوکی استخوان امروزه چقدر شایع است؟

با افزایش سن آمریکا، پوکی استخوان به طور فزاینده ای رایج شده است. در میان افراد 50 سال به بالا، 55 درصد در معرض خطر قابل توجه پوکی استخوان هستند. در ایالات متحده، بیش از 10 میلیون مرد و زن مبتلا به پوکی استخوان هستند. و تقریبا 43 میلیون نفر دیگر دارای تراکم استخوان پایین هستند. این امر آنها را در معرض خطر بیشتر پوکی استخوان قرار می دهد.

عوامل خطرساز پوکی استخوان

میزان از دست دادن استخوان در افراد مختلف متفاوت است. اما در دوران میانسالی، استخوان ها نازک می شوند. بسیاری از چیزها بر سرعت یا کندی از دست دادن استخوان شما تأثیر می گذارد.

  • سطح فعالیت شما
  • چقدر کلسیم دریافت می کنید
  • سابقه خانوادگی شما
  • سابقه مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها (نوعی داروی استروئیدی که التهاب را مهار می کند) یا سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
  • عادات زندگی شما مانند سیگار کشیدن یا میزان مصرف الکل
  • این که آیا بیماری های مزمن خاصی دارید که بر کلیه ها، ریه ها، معده و روده ها تأثیر می گذارد یا سطح هورمون ها را تغییر می دهد
  • شروع یائسگی

یائسگی، استروژن و پوکی استخوان

استروژن برای حفظ تراکم استخوان در زنان مهم است. هنگامی که سطح استروژن پس از یائسگی کاهش می یابد، از دست دادن استخوان سرعت می یابد. در صورت برداشتن تخمدان ها، این می تواند با یائسگی طبیعی یا یائسگی زودرس جراحی اتفاق بیفتد.

در 5 تا 10 سال اول پس از یائسگی، زنان می توانند سالانه حدود 2.5 درصد تراکم استخوان خود را از دست بدهند. این بدان معناست که آنها می توانند تا 25 درصد تراکم استخوان خود را در این مدت از دست بدهند.

از دست دادن سریع استخوان پس از یائسگی یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان در زنان است. برای زنان، داشتن قوی ترین استخوان های ممکن قبل از یائسگی بهترین محافظت در برابر شکستگی های ناتوان کننده است.

آیا می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟

تقریبا نیمی از زنان بالای 50 سال و حدود 1 از 4 مرد به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شوند. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی های دردناک انجام دهید. به عنوان مثال، مطمئن شوید که مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود دارید. شما می توانید کلسیم را از طریق مواد غذایی و مکمل ها دریافت کنید. همچنین می توانید عوامل خطر پوکی استخوان خود را بررسی کرده و عوامل کنترل شده را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید. اگر به آنها نیاز دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند توصیه هایی در مورد استفاده از داروهای پوکی استخوان ارائه دهد.

یک کار بسیار مهم که می توانید انجام دهید این است که حتماً به اندازه کافی ورزش کنید. تمرینات تحمل وزن باعث تحریک سلولهایی می شود که استخوان جدید می سازند. با افزایش تمرینات تحمل وزن، بدن خود را تشویق به تشکیل استخوان بیشتر می کنید. این می تواند روند مخرب پوکی استخوان را که منجر به شکستگی های دردناک یا ناتوان کننده می شود، به تاخیر اندازد یا حتی آن را معکوس کند. با افزودن تمرینات قدرتی به برنامه ورزشی خود، قدرت و انعطاف پذیری عضلات خود را بهبود می بخشید و احتمال زمین خوردن را کاهش می دهید. بحث را به خود مراقبت های بهداشتی ارائه دهنده در مورد گزینه های ورزش مناسب برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *