فاکتورهای خطر یائسگی زودرس
سردرد,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
آیا نور آبی می تواند سردرد ایجاد کند؟
۱۴۰۰-۰۴-۳۰
قند-خون-سوموگی
اثر سوموگی چیست؟
۱۴۰۰-۰۴-۳۱

فاکتورهای خطر یائسگی زودرس

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی فاکتورهای خطر یائسگی زودرس میپردازیم.

 

یائسگی زودرس

در حالی که زنان به طور کلی در سنین 41 تا 55 سالگی یائسه می شوند، فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند چرخه طبیعی سیستم تولید مثل زنان را قطع کند. این می تواند یائسگی را زودتر از حد طبیعی ایجاد کند.

یائسگی زودرس به عنوان “نارسایی زودرس تخمدان” نیز شناخته می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک زن یائسه شود قبل از 40 سالگی.

طبق انجمن بارداری آمریکا، از هر 1000 زن 15 تا 29 ساله از هر 100 زن و از 30 تا 39 سالگی 1 زن یائسگی زودرس را تجربه می کند.

در برخی موارد، یائسگی زودرس نتیجه جراحی است. برداشتن تخمدان ها یا آسیب دیدن از طریق اشعه به عنوان مثال است. در موارد دیگر، یائسگی زودرس ممکن است به دلیل یک اختلال ژنتیکی یا شرایط قبلی باشد. عوامل خطر یائسگی زودرس شامل موارد زیر است.

بیشتر بخوانید: رژیم یائسگی خوب برای تاثیر بر علائم

 

جراحی ها

زنانی که برخی از جراحی ها را انجام می دهند بیشتر در معرض خطر یائسگی زودرس قرار دارند. این شامل زنانی است که یک تخمدان آنها برداشته شده است (اووفورکتومی منفرد) یا رحم (برداشتن رحم). این جراحی ها می تواند باعث کاهش میزان استروژن و پروژسترون در بدن شود. یائسگی زودرس همچنین می تواند به عنوان یک عارضه جانبی در بین زنانی که جراحی سرطان دهانه رحم یا جراحی لگن انجام می دهند، ایجاد شود. برداشتن هر دو تخمدان (اووفورکتومی دو طرفه) باعث یائسگی فوری می شود.

 

شیمی درمانی و پرتودرمانی

شیمی درمانی و پرتودرمانی خطر یائسگی زودرس را بسیار افزایش می دهد. رادیوتراپی می تواند به بافت تخمدان آسیب برساند. این می تواند به شروع زودرس یائسگی منجر شود.

بیشتر بخوانید: چرا برخی در دوران یائسگی اضافه وزن پیدا میکنند؟

 

نقص کروموزوم

نقص خاصی در کروموزوم ها می تواند منجر به یائسگی زودرس شود. به عنوان مثال سندرم ترنر هنگامی اتفاق می افتد که دختری با کروموزوم ناقص متولد شود. زنان مبتلا به سندرم ترنر تخمدان هایی دارند که عملکرد صحیحی ندارند. این امر اغلب باعث می شود که آنها به طور زودرس یائسه شوند.

 

بیماری های خود ایمنی

یائسگی زودرس می تواند علامت یک بیماری خود ایمنی باشد. یک بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بخشی از بدن حمله کند زیرا آن را به عنوان ماده مضر اشتباه می گیرد. برخی بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید می توانند باعث حمله سیستم ایمنی به تخمدان ها و بافت های تخمدان شوند. این می تواند منجر به یائسگی زودرس شود.

بیشتر بخوانید: آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟

 

صرع

مطالعه ای در EpilepsiaTrusted Source نشان داد که زنان مبتلا به صرع بیشتر در معرض خطر یائسگی زودرس قرار دارند.

 

سیگار کشیدن

زنانی که سیگار می کشند یک یا دو سال زودتر نسبت زنانی که سیگار نمی کشند؛ یائسه می شوند. لازم به ذکر است برخی از داروها میزان استروژن را در بدن کاهش می دهند. این می تواند منجر به یائسگی زودرس شود. به عنوان مثال تاموکسیفن نوعی دارو است که استروژن را مسدود و کاهش می دهد. این ماده به عنوان یک روش پیشگیرانه برای زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان پستان هستند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: یائسگی: 11 نکته ای که همه خانم ها باید بدانند!

 

بیماری تیرویید

اختلالات تیروئید به دلیل سطح هورمونی که بسیار زیاد یا خیلی کم است، می تواند باعث یائسگی زودرس شود. در حالی که بیماری های تیروئید می توانند باعث یائسگی زودرس شوند، برخی از علائم کم کاری تیروئید شبیه علائم یائسگی است. این شامل:

  • عدم قاعدگی
  • نوسانات خلقی
  • گرگرفتگی
  • بیخوابی

درمان بیماری تیروئید می تواند علائم را تسکین دهد. همچنین می تواند از شروع یائسگی زودرس جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!

 

علائم و عوارض جانبی

زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند، علائمی مشابه زنان یائسه بعدی دارند. این علائم عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم یا از دست رفته
  • دوره هایی که سبک تر یا سنگین تر از حد معمول هستند
  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • تغییرات عاطفی، از جمله تغییرات خلقی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • از دست دادن یا کاهش میل جنسی
  • بی خوابی
  • خشکی پوست، چشم، یا دهان

زنانی که یائسگی زودرس دارند به دلیل کاهش زود هنگام استروژن در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند. کاهش استروژن همچنین می تواند عوامل خطر سرطان تخمدان و روده بزرگ، آب مروارید و بیماری های لثه را افزایش دهد.

 

پیشگیری

برخی موارد یائسگی زودرس اجتناب ناپذیر است. در مواقع دیگر مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن آن انجام دهید. نکات پیشگیری شامل موارد زیر است:

  • بلافاصله سیگار را ترک کنید.
  • به طور مرتب ورزش کنید، که می تواند سلامتی شما را حفظ کرده و از چاقی جلوگیری کند.
  • وزن سالم داشته باشید.
  • از محصولات طبیعی مراقبت از پوست و فاقد هورمون استفاده کنید.
  • تا حد امکان از غذاهای طبیعی و سالم (به ویژه غذاهای غنی از فیتواستروژن) استفاده کنید و از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

 

کنار آمدن با یائسگی زودرس

برخی از زنان در دوران یائسگی غم و اندوه را تجربه می کنند. اگر این شما هستید، بدانید که تنها نیستید. همچنین اگر افسردگی ناشی از یائسگی زودرس را دارید، می توانید به دنبال درمان یا مشاوره بهداشت روان باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *