فواید و مضرات اکالیپتوس
خواص گیاه بید مشک
۱۴۰۰-۰۲-۰۲
12 تمرین عالی برای عضلات شکم و پهلو
۱۴۰۰-۰۲-۰۲

فواید و مضرات اکالیپتوس

اکالیپتوس درختی بومی استرالیاست که خواص بیشماری در درمان احتناق سینه و سرفه و سرماخوردگی دارد. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون خواص شگفت انگیز اکالیپتوس را بررسی می کنیم.

اکالیپتوس شامل درختان یا درختچه‌های تک‌ساقه‌ای یا چند ساقه‌ای در است و در هر دو شکل خزان پذیر و همیشه سبز وجود دارد. با برگ‌های دُم‌برگ‌دار و متناوب و سرنیزه‌ای و گل‌های بی‌گلبرگ با پرچم‌های پرشمار به رنگ‌های سفید یا کرم یا زرد یا قرمز و میوه‌های پوشینه‌ای و مخروطی و چوبی و دریچه‌دار در انتها و دانه‌های براق به طول حدود ۱ میلی‌متر .

 

نام علمی
Eucalyptus
نام عمومی
اکالیپتوس یا بیدبویه و یا پَشه رَم
گونه گیاه
موردسانان
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
 برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
طعم دهنده به غذا
مزایا ؟؟؟
معایب
مادران باردار،‌ مبتلایان به صرع از مصرف این گیاه خودداری کنند

 

تحریک فولیکول مو:

چکاندن چند قطره روغن اکالیپتوس به همراه مقداری روغن نارگیل یا زیتون باعث می شود تا رطوبت مو تامین شود. عناصر فعال در روغن اکالیپتوس فولیکول های مو و رگ های خونی را تحریک می کند. این روغن جریان خون را در اطراف فولیکول ها بهبود داده و مو را سالم نگه می دارد.

عمل کردن مانند دافع حشرات:

روغن اکالیپتوس یک جایگزین بسیار موثر طبیعی و سالم به جای اسپری های شیمیایی حشره کش است.قرار دادن مقداری پارچه خیس خورده با اکالیپتوس در محل آفت ها مانند مورچه ها، سوسک ها و دیگر حشرات در اثر بوی اکالیپتوس، پراکنده می شوند.

اکالیپتوس برای التیام سرفه و احتقان:

عناصر فعال موجود در برگ های اکالیپتوس مانند داروی اکسپکتورانت عمل می کنند که مخاط و خلط زیاد را از سینوس ها و دستگاه تنفسی ریشه کن می کند. همچنین این گیاه محیط رل جهت تکثیر و گسترش باکتری ها ناسازگار می کند. تهیه یک حمام بخار با یک فنجان ِآب جوش مخلوط یا روغن اکالیپتوس و تنفس و استنشاق عمیق آن، موقر ترین روش برای التیام سرفه است.

 

اکالیپتوس تسکین درد ماهیچه:

در کنار اثرات تسکین درد، روغن اکالیپتوس آثار ضد التهابی و مسکن دارد که به التیام ماهیچه های خسته و دردناک کمک می کند. بهبود گردش خون مسئله ای حیاتی است که روغن اکالیپتوس با بزرگ کردن و عریض کردن سلول ها به آن می پردازد.

 

روغن اکالیپتوس برای آسم:

آیا شما یا کسی که دوستش دارید از آسم رنج می برد؟ کوتاهی نفس، به تنگ آمدن سینه، سرفه و مشکل بودن تنفس همگی علائم گویای مبتلایان به آسم است. پزشکان معمولا اسپری های بتا آگونیست و ضد کولینرژیک را برای درمان موثر این بیماری تجویز می کنند.

درمان مشکلات تنفسی با اکالیپتوس:

روغن اکالیپتوس به شکل واضحی در درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، ذات الریه و غیره مفید است.

استفاده از روغن اکالیپتوس برای آسم یک درمان آشکاری است که با گشاد کردن رگ های خونی اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به ریه ها برسد. با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی آن روغن اکالیپتوس سیستم ایمنی را در حین ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی یا هر بیماری دیگری تقویت کرده و به مقابله با عفونت کمک می کند. با برخوردار بودن از خواص ضد تحریک، دم نوش اکالیپتوس به عنوان یک درمان برای تحریک گلو مصرف می شود.

 

اکالیپتوس برای کمک به تثبیت بهداشت دهان:

روغن اکالیپتوس میکروب ها را در دهان می کشد و به جلوگیری از بیماری های لثه که به علت وجود میکروب ها ایجاد شده اند کمک می کند. این روغن فعالیت های ضد باکتریائی را بر علیه باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان انجام می داد و با باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان هستند مبارزه می کنند. روغن اکالیپتوس یک جزء فعال استفاده شده در چندین دهان شویه و خمیر دندان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *