مدیریت سلامت روان در دوران بارداری

مدیریت سلامت روان در دوران بارداری

مقابله با اضطراب دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان از جمله موارد برای حفظ سلامت مادر و نوزاد است. سلامت روان و تندرستی شما به اندازه سلامت جسمانی شما در دوران بارداری و پس از زایمان مهم است. در حالی که استقبال از یک عضو جدید خانواده یک تلاش هیجان انگیز است، بدون شک آماده شدن برای بچه دار شدن و تبدیل شدن به یک والدین جدید نیز می تواند زمان چالش برانگیزی باشد.

این دوره تغییرات بزرگی است و برای برخی افراد، احتمال ابتلا به یک بیماری روانی را افزایش می دهد . در واقع، از هر 5 مادر جدید، 1 نفر و از هر 10 پدر جدید، 1 نفر افسردگی و اضطراب پری ناتال یا حدود 100000 از والدین را تجربه می کنند.

همچنین بخوانید: 7 نکته برای تقویت پوست شل بعد از بارداری

 

 

سلامت روان پری ناتال چیست؟

سلامت روان پری ناتال به سلامت عاطفی و روانی زن، همسر و فرزندشان از زمان لقاح تا 12 تا 24 ماه پس از تولد می پردازد. بیماری روانی پری ناتال به هر وضعیت سلامت روانی اطلاق می شود که بر خلق و خو، رفتار، رفاه و/یا عملکرد روزانه والدین منتظر یا جدید تأثیر می گذارد.

در حالی که هر فردی ممکن است علائم اضطراب و افسردگی پری ناتال را متفاوت تجربه کند، نحوه تأثیر آن بر شما به عواملی مانند ساختار فیزیکی، عاطفی و ذهنی شما و وجود هر موقعیت استرس زا دیگری بستگی دارد.

اگر یک بیماری روانی قبلی دارید، احساس می کنید که حمایت کافی ندارید، مشکلاتی با مواد مخدر یا الکل یا روابط سوء دارید، در این صورت خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی در دوران بارداری بیشتر است.

مدیریت این شرایط برای کاهش تأثیر بر خود، شریک زندگی و فرزندتان مهم است.

استرس، اضطراب و افسردگی مادر می تواند منجر به اتفاقاتی مانند زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود و همچنین چالش های رشدی طولانی مدت برای فرزند شما ایجاد کند.

همچنین بخوانید: آنچه باید درباره بارداری بدانید!

 

 

افسردگی و اضطراب قبل و بعد از زایمان

بچه دار شدن یک رویداد تغییر دهنده زندگی است، بنابراین طبیعی است که نگران این تغییرات باشیم. با این حال، برخی از والدین ممکن است در سازگاری با تغییرات فیزیکی، عاطفی و روانی بارداری و نوزاد جدید مشکل بیشتری داشته باشند.

هر دو طرف می توانند اضطراب و افسردگی را در دوران بارداری (دوران قبل از زایمان) و همچنین پس از زایمان (دوران پس از زایمان) تجربه کنند.

علائم اضطراب و افسردگی می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد و در دوران بارداری شروع شود یا به طور ناگهانی پس از تولد شروع شود و ماه ها پس از آن ادامه یابد.

طبیعی در نظر گرفته می شود که:

  • قبل از تولد – احساس اضطراب و عدم اطمینان در مورد بارداری خود، سلامت نوزاد متولد نشده و خود زایمان داشته باشید.
  • پس از زایمان – در هفته‌های پس از تولد نوزاد، با تنظیم هورمون‌ها، احساس گریه، مضطرب یا تحریک‌پذیری کنید.

با این حال، اگر تغییراتی را تجربه می کنید که بر توانایی شما برای عملکرد روزانه با آشفتگی شدید ذهنی یا عاطفی تأثیر می گذارد، ممکن است برای اضطراب و افسردگی پری ناتال نیاز به حمایت داشته باشید.

برخی از علائم اضطراب ممکن است شامل احساس استرس و وحشت، نوسانات ناگهانی خلق و خو، ترس بیش از حد از زندگی با کودک، افکار تند و احساس انزوا، ترس و تنهایی باشد.

ممکن است متوجه شوید که از نزدیکان خود کنار می‌روید، از افراد یا مکان‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است باعث اضطراب شوند دوری می‌کنید و مشاجره‌ها با دوستان و خانواده افزایش می‌یابد.

علائم افسردگی می تواند شامل احساس غمگینی، گریه های مکرر، نوسانات ناگهانی خلق و خو، احساس عدم ارتباط با خانواده و دوستان، یا مشکل در تمرکز باشد.

ممکن است به فعالیت‌هایی که معمولاً برای شما شادی می‌آورند، علاقه‌ی کمی داشته باشید یا اصلاً تمایلی به آسیب‌رسانی به خود داشته باشید. توجه داشته باشید که علائم و شدت آن برای هر فردی متفاوت است.

 

 

همچنین بخوانید: 7 علامت هشداردهنده بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *