مراقبت از دندان برای سالمندان

مراقبت از دندان برای سالمندان

در این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون به بررسی نکات مراقبت از دندان برای سالمندان می پردازیم.

افزایش سن بسیاری از سالمندان را در معرض بسیاری از مشکلات بهداشت دهان و دندان قرار می دهد، مانند:

 

  • دندانهای تیره شده. تا حدودی ناشی از تغییرات در عاج-بافت شبیه استخوان که زیر مینای دندان قرار دارد -و در طول عمر مصرف غذاها و نوشیدنی های ایجاد کننده لکه. همچنین ناشی از نازک شدن لایه مینای خارجی است که به عاج زردتر تیره تر اجازه می دهد ظاهر شود. تیره شدن دندان یا دندان ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد و باید توسط دندانپزشک بررسی شود.

  • خشکی دهان.  ناشی از کاهشجریان بزاق، که می تواند نتیجهدرمانهای سرطانی باشد که از اشعه به ناحیه سر و گردن استفاده می کند، و همچنین بیماریهای خاصی مانند سندرم شوگرن و عوارض جانبی داروها. بسیاری از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند.

  • کاهش حس چشایی. در حالی که افزایش سن حس چشایی را مختل می کند، بیماری ها، داروها و دندان مصنوعی نیز می توانند در این از دست دادن حسی نقش داشته باشند.

  • پوسیدگی ریشه. این در اثر قرار گرفتن ریشه دندان در برابر اسیدهای پوسیدگی ایجاد می شود. دندان ریشه تبدیل شدن به عنوان فروکش بافت لثه از در معرض دندان. ریشه ها هیچ مینایی برای محافظت از آنها ندارند و بیشتر از قسمت تاج دندان مستعد پوسیدگی هستند.

  • بیماری لثه . این بیماری در اثر پلاک ایجاد شده و بدتر از غذای باقی مانده در دندان، استفاده ازمحصولات تنباکو، پل ها و دندان های مصنوعی نامناسب، رژیم های غذایی نامناسب و بیماری های خاص مانند کم خونی، سرطان و دیابت، اغلب برای افراد مسن مشکل ایجاد می کند.

  • از دست دادن دندان. بیماری لثه یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان است.

  • استخوان فک ناهموار . این به دلیل ایجاد دندان و سپس عدم جایگزینی دندان های از دست رفته ایجاد می شود. این اجازه می دهد تا بقیه دندان ها حرکت کرده و به فضاهای باز منتقل شوند.

  • دندان ناشی از دهان. پروتزهای نامناسب، بهداشت ضعیف دندان ها یا تجمع قارچ کاندیدا آلبیکنس باعث این بیماری می شود که التهاب بافت زیرین پروتز است.

  • برفک . بیماریها یا داروهایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد می تواند باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس در دهان شود.

سن به خودی خود یک عامل غالب یا تنها در تعیین سلامت دهان و دندان نیست. با این حال، برخی از شرایط پزشکی، مانند آرتریت در دست و انگشتان، ممکن است مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را غیر ممکن انجام دهد. داروها همچنین می توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند و ممکن است تغییری در درمان دندانپزشکی شما ایجاد کنند.

 

مشکلات دندان مصنوعی

 

نکات بهداشت دهان و دندان سالمندان

مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن دندان های طبیعی برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. پلاک می تواند به سرعت بر روی دندان های سالمندان ایجاد شود، به ویژه اگر از بهداشت دهان و دندان غفلت شود و منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

برای حفظ سلامت دهان و دندان، برای همه افراد – صرف نظر از سن – مهم است که:

  • حداقل دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  • حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید
  • یک یا دو بار در روز با یک دهانشویه ضد عفونی کننده بشویید
  • برای نظافت و معاینه دهان و دندان به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، دهانشویه ضد باکتریایی می تواند باکتری های ایجاد کننده پلاک و بیماری لثه را کاهش دهد.

 

آنچه سالمندان در معاینه دندانپزشکی انتظار داشته باشند!

اگر ارشد برای معاینه هستید، دندانپزشک باید یک شرح حال کامل و معاینه دندانپزشکی انجام دهد. سوالاتی که در طول تاریخچه دندانپزشکی مطرح می شود باید شامل موارد زیر باشد:

 

  • تاریخ تقریبی آخرین ویزیت دندانپزشکی و دلیل ویزیت
  • اگر متوجه تغییرات اخیر در دهان خود شده اید
  • اگر متوجه لق شدن یا حساسیت دندان ها شده اید
  • اگر در چشیدن، جویدن یا بلعیدن دچار مشکل شده اید
  • اگر درد، ناراحتی، زخم یا خونریزی در دهان دارید
  • اگر متوجه هرگونه توده، برجستگی یا تورم در دهان خود شده اید

 

در طول معاینه دهان و دندان، دندانپزشک موارد زیر را بررسی می کند: صورت و گردن (برای تغییر رنگ پوست، خال، زخم)؛ نیش شما (برای هرگونه مشکل در نحوه جمع شدن دندانها هنگام باز و بسته کردن دهان) فک شما (برای علائم کلیک و ظاهر شدن در مفصل گیجگاهی فکی )؛ غدد لنفاوی و غدد بزاقی (برای هر گونه علائم تورم یا توده)؛ گونه های داخلی شما (برای عفونت، زخم، صدمات ناشی از ضربه)؛ خود زبان و دیگر سطوح داخلی – کف دهان، کام نرم و سخت، بافت لثه (برای علایم عفونت و یا سرطان دهان ). و دندان های شما (برای پوسیدگی، وضعیت پرکردگی و ترک).

 

اگر از دندان مصنوعی یا وسایل دیگر استفاده می کنید، دندانپزشک شما چند سوال در مورد زمان استفاده از پروتز و برداشتن آن (در صورتی که قابل جدا شدن باشد) می پرسد. آنها همچنین به دنبال هرگونه تحریک یا مشکلی در نواحی دهان هستند که دستگاه به آن دست می زند، و خود دندان مصنوعی یا دستگاه را بررسی می کنند (به دنبال نقاط فرسوده یا شکسته).

 

کمک های مالی برای مراقبت از دندان سالمندان

اگر شما دارای ارشد با درآمد محدود یا ثابت هستید و نمی توانید هزینه مراقبت های منظم دندانپزشکی را بپردازید، بسیاری از دندانپزشکان خدمات خود را با هزینه های کم از طریق برنامه های کمکی تحت حمایت جامعه دندانپزشکی ارائه می دهند. از آنجا که کمک ها از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است، برای اطلاع از مکان هایی که می توانید نزدیکترین برنامه های کمکی و مراکز مراقبت کم هزینه (مانند کلینیک های بهداشت عمومی و کلینیک های دانشکده دندانپزشکی) را پیدا کنید، با انجمن دندانپزشکی محلی خود تماس بگیرید. همچنین، دفترچه تلفن محلی، اینترنت یا انجمن دندانپزشکی محلی خود را بررسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *