دندان های شیری ممکن است کوچک باشند، اما مهم هستند. آنها به عنوان متغیرهایی برای دندانهای بالغ عمل می کنند. بدون داشتن مجموعه ای سالم از دندان های شیری، کودک شما در جویدن، لبخند زدن و واضح صحبت می کند. به همین دلیل مراقبت از دندان های شیری و حفظ آنها بدون پوسیدگی بسیار مهم است. با شروع زودهنگام، کودک شما به عادت روزانه عادت می کند.

 

مراقبت از لثه های نوزاد

می توانید بلافاصله مراقبت از لثه های نوزاد خود را شروع کنید. اما در ابتدا، مراقبت شامل مسواک و خمیر دندان نمی شود. در عوض، این مراحل را انجام دهید:

  • یک دستمال نرم یا مرطوب یا یک تکه گاز تهیه کنید.
  • حداقل دوبار در روز لثه های کودک خود را به آرامی پاک کنید.
  • بخصوص بعد از شیر خوردن و قبل از خواب لثه های نوزاد را پاک کنید.

این کار باکتری ها را از بین می برد و از چسبیدن آنها به لثه جلوگیری می کند. باکتری ها می توانند پشت یک پلاک چسبنده که خسارت ترک نوزاد دندان به عنوان آنها می آیند.

 

مسواک زدن دندان های کودک

هنگامی که اولین دندان های شیری شروع به روییدن می کند، می توانید از مسواک استفاده کنید. متخصص اطفال کودک شما ممکن است پیشنهاد کند منتظر بمانید تا چهار دندان پشت سر هم بیرون بیاید. دیگران توصیه می کنند تا کودک 2 یا 3 ساله منتظر بمانید. مسواک را با موارد زیر انتخاب کنید:

  • برس نرم
  • سر کوچک
  • دسته بزرگ

ابتدا مسواک را خیس کنید. خیساندن قلم مو در آب گرم برای چند دقیقه قبل از برس زدن می تواند موها را حتی بیشتر نرم کند.

به محض رویش دندان ها، می توانید از خمیر دندان به میزان یک دانه برنج استفاده کنید. شما می توانید این مقدار را به اندازه نخود خمیر دندان حاوی فلوراید در سن 3 سالگی افزایش دهید.

فلوراید برای کودکان بی خطر است. این یک ماده معدنی طبیعی است که از دندان ها در برابر ایجاد حفره محافظت و تقویت می کند. استفاده از آن در اوایل زندگی فرزند شما محافظت بیشتری برای رشد دندان ها ایجاد می کند.

بسیاری از خمیردندان های کودکان دارای طعم مطبوع کودک هستند تا مسواک زدن را تشویق کند. مورد علاقه فرزند خود را انتخاب کنید. همچنین، به دنبال خمیردندان هایی باشید که دارای مهر و موم پذیرش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) هستند. این نشان می دهد که خمیر دندان از نظر ایمنی و اثربخشی دارای معیارهای ADA بوده است. در نهایت، برچسب سازنده را بخوانید. برخی از خمیردندان ها برای کودکان زیر سن خاصی توصیه نمی شود.

دندان های کودک خود را دوبار در روز مسواک بزنید – صبح و درست قبل از خواب. 2 دقیقه به مسواک زدن بپردازید و قسمت خوبی از این زمان را روی دندان های آسیاب پشت متمرکز کنید. این ناحیه ای است که اغلب حفره ها ابتدا ایجاد می شوند.

مسواک را هر 3 یا 4 ماه یکبار تعویض کنید، یا اگر علائم سایش نشان می دهد زودتر. هرگز مسواک را با دیگران به اشتراک نگذارید.

شما باید دندان های کودک خود را مسواک بزنید تا به اندازه ای برسند که برس را نگه دارد. هنگامی که همه دندان های شیری به داخل آمدند نخ دندان بکشید. نخ دندان یا چیدن نخ به جای نخ معمولی ممکن است برای شما و فرزند شما راحت تر باشد. مسواک و نخ دندان را درست قبل از خواب بزنید. پس از آن تا صبح روز بعد به کودک خود هیچ گونه غذا یا نوشیدنی ای جز آب ندهید.

همچنان بر روند نظارت تا زمانی که کودک شما می تواند بدون کمک شستشو و تف کند ادامه دهید. این امر معمولاً در حدود سن 6 سالگی اتفاق می افتد. تا این زمان ، به یاد داشته باشید که بهترین راه برای آموزش مسواک زدن به کودکان این است که از آنها الگو بگیرید. اجازه دادن به کودک برای تماشای مسواک زدن شما اهمیت بهداشت دهان و دندان را می آموزد.

بعد از 6 سالگی کودکتان، شستشو با فلوراید می تواند از ایجاد حفره جلوگیری کند. از دندانپزشک خود بپرسید کدام محصول مناسب است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی فلوراید دریافت می کند که به کاهش حفره ها کمک می کند. اگر منبع آب محلی شما حاوی فلوراید نیست، در صورت نیاز به استفاده از مکمل از دندانپزشک یا پزشک خود بپرسید.

مراقب هرگونه علائم پوسیدگی دندان شیری – لکه های قهوه ای یا سفید یا حفره های روی دندان باشید. اگر شما یا متخصص اطفال مشکلی مشاهده کردید، فرزند خود را برای معاینه به دندانپزشک اطفال ببرید.

حتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد، فرزند شما باید برای اولین بار به دندانپزشکی خود در سن 1 سالگی یا ظرف 6 ماه پس از رویش اولین دندان مراجعه کند. مراقبت های پیشگیرانه اولیه در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. یک گزارش CDC نشان می دهد که هزینه مراقبت از دندان برای کودکانی که تا سن 5 سالگی به دندانپزشکی مراجعه می کنند در طول 5 سال تقریباً 40 درصد کمتر است. دندانپزشک می تواند در مورد موارد زیر به شما مشاوره دهد.

  • مراقبت از دندان نوزاد
  • دندان در آوردن
  • فلوراید
  • مکیدن انگشت شست
  • پوشش های سیلانت، که می تواند از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کند
  • رژیم غذایی

دندان در آوردن

دندان های کودکان در زمان های مختلف ظاهر می شود. ممکن است 2 سال طول بکشد تا همه دندانهای نوزاد از طریق لثه های کودک شما راه پیدا کنند. به فرایند بیرون آمدن هر دندان “دندان درآوردن” می گویند. این می تواند یک زمان سخت برای شما و نوزاد شما باشد.

دندان درآوردن ناراحت کننده است. به همین دلیل است که نوزاد شما در روزها یا هفته های قبل از رویش هر دندان شیری گریه می کند و سر و صدا می کند. نوزادان می توانند سایر علائم دندان درآوردن را نیز نشان دهند، از جمله:

  • چرت زدن
  • لثه های متورم
  • کمی بالاتر از دمای معمولی

در اینجا چند نکته برای تسکین درد دندان در آوردن نوزاد وجود دارد:

حلقه های دندان درآوردن. اجازه دهید کودک شما یک حلقه تمیز و خنک دندان درآوردن یا دستمال سرد را بجوید. فقط از دادن هر چیزی که به اندازه کافی کوچک برای خفه شدن به کودک خود بپرهیزید، خودداری کنید. همچنین از حلقه دندان درآوردن مایع داخل آن که ممکن است باز شود ، اجتناب کنید.

مالیدن آدامس. با انگشت تمیز لثه های کودک خود را بمالید.

مسکن درد. مسکن های موضعی بر روی لثه مالیده می شود. کسانی که حاوی بنزوکائین هستند نباید برای دندان درآوردن استفاده شوند. FDA هشدار می دهد که چنین محصولاتی می توانند عوارض جانبی خطرناک و بالقوه تهدید کننده زندگی ایجاد کنند. گاهی اوقات برای تسکین درد به کودک خود استامینوفن بدهید، اما ابتدا از متخصص اطفال خود بخواهید. هرگز به کودک خود آسپرین ندهید. این بیماری با یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری در کودکان مرتبط است.

اگر کودک شما به طور غیرمعمول تحریک پذیر یا آرامش ناپذیر است، با متخصص اطفال خود تماس بگیرید.

 

جلوگیری از حفره ها

علاوه بر مراقبت از دندان های شیری، باید از آنها محافظت کنید. برای جلوگیری از ایجاد حفره، فقط بطری نوزاد خود را با موارد زیر پر کنید:

  • فرمول
  • پستان شیر
  • اب
  • هنگام اسهال در کودک محلول های الکترولیت مخصوص

به کودک خود آب میوه، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین ندهید. آنها را به 4 اونس در روز 100٪ آب میوه محدود کنید. در هنگام غذا نوشیدنی ها و غذاهای بدون قند بدهید و از آب میوه فقط به عنوان یک درمان استفاده کنید.

نوشیدنی های شیرین – حتی شیر – می توانند روی دندان ها بنشینند. همچنین به عنوان شناخته شده – این می تواند به پوسیدگی دندان نوزاد شود بطری کودک پوسیدگی دندان است. همچنین کودکانی که پستانک آنها اغلب در قند یا شربت غوطه ور هستند، در معرض خطر هستند. دادن نوشیدنی شیرین به نوزاد هنگام خواب یا شب، به ویژه مضر است زیرا جریان بزاق در طول خواب کاهش می یابد. باکتری ها از قند نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که به دندان های نوزاد حمله می کند.

اگر مجبورید نوزاد خود را با بطری یا لیوان شیرین به رختخواب یا چرت زدن ببرید، فقط آن را با آب پر کنید. همچنین از گذاشتن چیزهای شیرین – مانند شکر یا عسل – روی پستانک نوزاد خودداری کنید.

اگرچه پوسیدگی شیشه شیر نوزاد معمولاً در دندانهای جلویی فوقانی اتفاق می افتد، اما سایر دندانها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

اگر پوسیدگی شیشه شیر کودک درمان نشود، ممکن است درد و عفونت ایجاد شود. ممکن است نیاز به کشیدن دندانهای پوسیده شدید باشد.

اگر دندان ها به دلیل پوسیدگی شیشه شیر زود عفونی شده یا از دست رفته باشند، ممکن است کودک شما عادات غذایی نامناسب، مشکلات گفتاری، دندان های کج و دندان های بزرگسال را خراب کند. آنها همچنین شانس بیشتری برای خم شدن دندان های بزرگسال خواهند داشت.

برای ترک عادت های بد هرگز دیر نیست. اگر فرزند شما مایعات شیرین شده را از بطری می نوشد یا با یک بطری می خوابد، این عادت را ترک کنید و خطر پوسیدگی دندان شیشه شیر را با موارد زیر کاهش دهید:

  • محتویات بطری را به آرامی در مدت 2 تا 3 هفته رقیق کنید.
  • پس از پایان این دوره، بطری را فقط با آب پر کنید.
  • تا 2 یا 3 سالگی پستانک را کنار بگذارید دلایل خوب زیادی وجود دارد که اجازه دهید فرزندتان از پستانک استفاده کند، اما در دراز مدت می تواند بر روی هم قرار گرفتن دندان های او تأثیر بگذارد. همچنین می تواند شکل دهان را تغییر دهد. اگر هنوز از پستانک در 3 سالگی استفاده می کند، با پزشک خود مشورت کنید.
  • مراقب داروهای شیرین باشید. داروهای کودکان می توانند طعم دار و شیرین باشند. اگر آنها روی دندان ها بچسبند، احتمال حفره ها افزایش می یابد. کودکانی که برای بیماری های مزمن مانند آسم و مشکلات قلبی مصرف می کنند، اغلب میزان پوسیدگی بالاتری دارند. آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای آسم می توانند باعث رشد بیش از حد مخمر شوند که می تواند منجر به عفونت قارچی به نام برفک دهان شود. علائم روی پوست یا داخل دهان تکه های خامه ای مانند کشک است. در صورتی که کودک شما داروهای طولانی مدت مصرف می کند، با دندان پزشک خود مشورت کنید. ممکن است چهار بار در روز باشد.

به یاد داشته باشید که نوزاد سالم دندان به دندان های دائمی سالم منجر شود.