مزایا و معایب آنژیوپلاستی پس از حمله قلبی

مزایا و معایب آنژیوپلاستی پس از حمله قلبی

از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید تا با مزایا و معایب آنژیوپلاستی پس از حمله قلبی بیشتر آشنا شوید.

آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی نوعی عمل جراحی برای باز کردن رگ های خونی است که به ماهیچه قلب شما خون می رسانند. این رگهای خونی به عروق کرونر نیز معروف هستند. پزشکان اغلب این روش را بلافاصله پس از حمله قلبی انجام می دهند.

این روش را آنژیوپلاستی کرونر از راه پوست از طریق پوست یا مداخله کرونر از طریق پوست نیز می نامند. در بسیاری از موارد، پزشکان بعد از آنژیوپلاستی استنت شریان کرونر را وارد می کنند. استنت به جریان خون و تنگ شدن مجدد شریان کمک می کند.

انجام آنژیوپلاستی در اولین ساعات پس از حمله قلبی ممکن است خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهد. زمان بندی می تواند بسیار مهم باشد. هرچه سریعتر برای حمله قلبی درمان شوید، خطر نارسایی قلبی، سایر عوارض و مرگ کاهش می یابد.

اگر حمله قلبی نداشته باشید، آنژیوپلاستی همچنین می تواند علائم بیماری قلبی را تسکین دهد.

 

 

آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

پزشکان معمولاً در حالی که شما تحت بیهوشی موضعی هستید این روش را انجام می دهند. ابتدا برشی در بازو یا کشاله ران شما ایجاد می کنند. سپس آنها یک سوند با یک بادکنک بادی کوچک در انتهای آن وارد شریان شما می کنند. با استفاده از اشعه ایکس، ویدئو و رنگ های خاص، پزشک کاتتر را به داخل عروق کرونر مسدود شده هدایت می کند. وقتی بالون قرار گرفت، بادکنک باد می شود تا رگ پهن شود. رسوبات چربی یا پلاک به دیواره شریان رانده می شوند. این راه را برای جریان خون باز می کند.

در بعضی موارد، کاتتر نیز به یک شبکه فولاد ضد زنگ به نام استنت مجهز است. استنت برای باز نگه داشتن رگ خونی استفاده می شود. بعد از تخلیه و خارج شدن بالون می تواند در جای خود باقی بماند. پس از خاموش شدن بالون، پزشک همچنین می تواند کاتتر را خارج کند. این روش ممکن است نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشد.

مزایا و معایب آنژیوپلاستی پس از حمله قلبی

 

آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی چه فوایدی دارد؟

طبق انجمن آنژیوگرافی و مداخلات قلب و عروق، آنژیوپلاستی برای درمان حمله قلبی موجب نجات جان افراد می شود. این یک روش کارآمد است که سریعاً خون را به قلب می رساند. پزشک هرچه زودتر منبع خون شما را بازیابی کند، آسیب کمتری به عضله قلب شما وارد می شود. آنژیوپلاستی همچنین درد قفسه سینه را تسکین می دهد و ممکن است از تنگی نفس و سایر علائم مرتبط با حمله قلبی جلوگیری کند.

آنژیوپلاستی همچنین ممکن است این احتمال را کاهش دهد که شما ممکن است به جراحی بای پس قلب باز تهاجمی تری نیاز داشته باشید، که به زمان بهبودی قابل توجهی نیاز دارد. سرویس بهداشت ملی خاطرنشان می کند که آنژیوپلاستی ممکن است خطر حمله قلبی دیگری را کاهش دهد. همچنین ممکن است شانس زنده ماندن شما را بیش از داروهایی که لخته های خون را از بین می برند، افزایش دهد.

 

خطرات چیست؟

تمام مراحل پزشکی با مقدار مشخصی از خطر همراه است. دقیقاً مانند بسیاری از انواع دیگر روش های تهاجمی، ممکن است به ماده بیهوشی، رنگ یا برخی از مواد مورد استفاده در آنژیوپلاستی واکنش آلرژیک داشته باشید. برخی دیگر از خطرات مرتبط با آنژیوپلاستی کرونر عبارتند از:

  • خونریزی، لخته شدن یا کبودی در محل وارد کردن
  • بافت اسکار یا لخته خون در استنت تشکیل می شود
  • ضربان قلب نامنظم یا آریتمی
  • آسیب به رگ خونی، دریچه قلب یا شریان
  • حمله قلبی
  • آسیب کلیه، به ویژه در افرادی که از قبل مشکلات کلیوی دارند
  • یک عفونت

این روش همچنین با خطر سکته مغزی همراه است، اما خطر کم است.

خطرات آنژیوپلاستی اورژانسی پس از حمله قلبی بیشتر از آنژیوپلاستی است که تحت شرایط مختلف انجام می شود. آنژیوپلاستی درمانی برای انسداد عروق نیست. در صورت تجمع مجدد پلاک در شریان یا در یک استنت که قبلاً قرار داده شده است، در برخی موارد، شریان ها می توانند دوباره باریک شوند. به این حالت تنگی مجدد می گویند. هنگامی که پزشک از استنت استفاده نمی کند خطر ابتلا به تنگی مجدد بیشتر است.

 

بعد از عمل

پس از حمله قلبی، دکتر شما نحوه حفظ یک سبک زندگی سالم برای قلب را توضیح می دهد. همیشه داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اگر سیگاری هستید، اکنون زمان ترک سیگار است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون کمک کند. همچنین انتخاب های سبک زندگی سالم ممکن است احتمال بروز حمله قلبی دیگری را کاهش دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *