مزایا و معایب نمک خوراکی
بهترین نقاط خط ساحلی آمالفی
بهترین نقاط خط ساحلی آمالفی
۱۴۰۰-۰۷-۱۹
آیا باید کلسیم فسفات مصرف کنید؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
آیا باید کلسیم فسفات مصرف کنید؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۹

مزایا و معایب نمک خوراکی

نمک بخش جدایی ناپذیر از سفره های ما و لازم و ضروری برای بدن است. سوالات بسیاری درباره نمک، میزان استفاده، عوارض، مزایا و … مطرح میشود. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به این سوالها پاسخ میدهیم.

کلرید سدیم چیست؟

کلرید سدیم (NaCl)، همچنین به عنوان نمک شناخته می شود ، یک ترکیب ضروری است که بدن ما از آن برای موارد زیر استفاده می کند:

  • جذب و انتقال مواد مغذی
  • حفظ فشار خون
  • تعادل مناسب مایعات را حفظ کنید
  • انتقال سیگنال های عصبی
  • منقبض و شل شدن ماهیچه ها

نمک یک ترکیب معدنی است، به این معنی که از ماده زنده به دست نمی آید. وقتی Na (سدیم) و Cl (کلرید) با هم ترکیب می شوند و مکعب های کریستالی سفید رنگی را تشکیل می دهند.

بدن شما برای عملکرد به نمک نیاز دارد، اما نمک بسیار کم یا زیاد می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

در حالی که نمک اغلب برای پخت و پز استفاده می شود، می توان آن را به عنوان عنصری در غذاها یا محلول های پاک کننده نیز یافت. در موارد پزشکی، پزشک یا پرستار شما معمولاً کلرید سدیم را به صورت تزریق معرفی می کند. در ادامه بخوانید تا ببینید چرا و چگونه نمک نقش مهمی در بدن شما دارد.

تفاوت نمک و سدیم چیست؟

علیرغم این واقعیت که بسیاری از مردم از کلمات سدیم و نمک به جای یکدیگر استفاده می کنند، آنها متفاوت هستند. سدیم یک ماده معدنی و مواد مغذی است که به طور طبیعی وجود دارد. غذاهای فرآوری نشده مانند سبزیجات تازه، حبوبات و میوه ها می توانند به طور طبیعی سدیم داشته باشند. جوش شیرین سدیم نیز دارد.

اما حدود 75 تا 90 درصد سدیمی که دریافت می کنیم از نمکی است که قبلاً به غذاهای ما اضافه شده است. وزن نمک است که معمولا ترکیبی از 40 درصد سدیم و 60 درصد کلرید.

چگونه می توان از کلرید سدیم استفاده کرد؟

رایج ترین کاربرد نمک در غذا است. موارد استفاده آن عبارتند از:

  • چاشنی غذا
  • به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می کند
  • افزایش رنگ طبیعی غذاها
  • پخت یا حفظ گوشت ها
  • ایجاد آب نمک برای ترشی غذاها

همچنین انواع مختلفی از مصارف خانگی وجود دارد ، مانند:

  • تمیز کردن قابلمه ها و تابه ها
  • جلوگیری از کپک زدن
  • پاک کردن لکه و چربی
  • نمک زدن جاده ها در زمستان برای جلوگیری از یخ

 چگونه از کلرید سدیم در پزشکی استفاده می شود؟

هنگامی که پزشک درمانی با نمک تجویز می کند، از عبارت کلرید سدیم استفاده می کند. کلرید سدیم با آب مخلوط می شود و محلول نمکی ایجاد می کند که دارای اهداف پزشکی مختلفی است.

موارد استفاده پزشکی از محلول نمک شامل موارد زیر است:

نام موارد استفاده
IV برای درمان کم آبی و عدم تعادل الکترولیت ؛ می توان با شکر مخلوط کرد
تزریق فلاش شور پس از تجویز دارو ، کاتتر یا IV را شستشو دهید
آبیاری بینی یا قطره بینی برای رفع احتقان و کاهش قطره قطره بینی و مرطوب نگه داشتن حفره بینی
پاکسازی زخم ها برای شستشو و آبکشی منطقه برای یک محیط تمیز
قطره چشم برای درمان قرمزی ، اشک و خشکی چشم
استنشاق کلرید سدیم به ایجاد مخاط کمک می کند تا بتوانید آن را سرفه کنید

مشورت با پزشک و استفاده از محصولات نمکی طبی (به استثنای محصولات بدون نسخه مانند محلول تماسی) طبق تجویز بسیار مهم است. انواع مختلف محلولهای شور حاوی نسبتهای مختلف کلرید سدیم به آب هستند. نمکی که برای مقاصد مختلف استفاده می شود ممکن است مواد شیمیایی یا ترکیبات دیگری نیز به آن اضافه شود.

چقدر نمک باید بخورید؟

اگرچه نمک و سدیم متفاوت هستند ، نمک 40 درصد سدیم است و ما بیشتر سدیم دریافتی خود را از نمک دریافت می کنیم. بسیاری از شرکت ها و رستوران ها از نمک برای حفظ ، چاشنی و طعم دادن به غذاهای خود استفاده می کنند. از آنجا که یک قاشق چای خوری نمک حدود 2300 میلی گرم (میلی گرم) سدیم دارد ، به راحتی می توان از مقدار روزانه آن تجاوز کرد.

بر اساس CDC، به طور متوسط ​​آمریکایی ها روزانه بیش از 3400 میلی گرم غذا می خورند. با خوردن غذاهای فرآوری نشده می توانید مصرف سدیم خود را محدود کنید. همچنین ممکن است مدیریت سدیم خود را با تهیه وعده های غذایی بیشتر در خانه آسان تر کنید.

دستورالعمل های رژیم غذایی آمریکا توصیه  که آمریکایی ها کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف می کنند.

رژیم کم سدیم

اگر در معرض خطر فشار خون بالا یا بیماری قلبی هستید، ممکن است پزشک رژیم غذایی کم سدیم را رعایت کند. اگر بیماری قلبی دارید، باید سعی کنید کمتر از 2000 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید، اگرچه انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که آن را زیر 1500 میلی گرم نگه دارید. حذف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای آماده ممکن است حفظ این تعداد را آسانتر کند.

بدن شما برای چه چیزی از کلرید سدیم استفاده می کند؟

جذب و انتقال مواد مغذی

سدیم و کلرید نقش مهمی در روده کوچک شما ایفا می کنند. سدیم به بدن شما کمک می کند:

  • کلرید
  • قند
  • اب
  • اسیدهای آمینه (بلوک های سازنده پروتئین)

کلرید ، هنگامی که به شکل اسید کلریدریک (هیدروژن و کلرید) باشد ، همچنین جزء آب معده است. این به بدن شما در هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند.

حفظ انرژی در حالت استراحت

سدیم و پتاسیم الکترولیتهای موجود در مایع خارج و داخل سلولهای شما هستند. تعادل بین این ذرات به چگونگی حفظ انرژی بدن توسط سلول ها کمک می کند. همچنین نحوه ارسال سیگنال ها به مغز، انقباض ماهیچه ها و عملکرد قلب شما از طریق اعصاب است.

بیشتر بخوانید: چقدر به خواب نیاز داریم؟

حفظ فشار خون و هیدراتاسیون

شما کلیه، مغز و غدد آدرنال با هم کار کنند برای تنظیم میزان سدیم در بدن شما است. سیگنالهای شیمیایی کلیه را تحریک می کند که آب را نگه دارد تا بتواند دوباره در جریان خون جذب شود یا آب اضافی را از طریق ادرار دفع کند.

هنگامی که سدیم بیش از حد در جریان خون شما وجود دارد ، مغز به کلیه های شما سیگنال می دهد تا آب بیشتری را در گردش خون شما آزاد کنند. این منجر به افزایش حجم خون و فشار خون می شود. کاهش مصرف سدیم می تواند منجر به جذب آب کمتر در جریان خون شود. در نتیجه فشار خون پایین می آید.

اثرات جانبی

در بیشتر موارد، کلرید سدیم خطری برای سلامتی ندارد ، اما در مقادیر بیش از حد می تواند باعث تحریک شما شود:

  • چشم ها
  • پوست
  • راههای هوایی
  • معده

بسته به ناحیه، می توانید سوزش را با شستشوی محل با آب معمولی یا گرفتن هوای تازه درمان کنید. اگر سوزش متوقف نشد، از پزشک کمک بگیرید.

نمک اضافی

در حالی که سدیم ضروری است، تقریباً در همه چیزهایی که می خوریم وجود دارد. خوردن بیش از حد نمک با موارد زیر ارتباط دارد:

  • فشار خون بالا
  • افزایش خطر بیماری قلبی و بیماری کلیوی
  • افزایش احتباس آب، که می تواند منجر به تورم در بدن شود
  • کم آبی بدن

عوارض جانبی محلول های نمکی

محلولهای نمکی معمولاً به صورت داخل وریدی یا از طریق ورید تجویز می شوند. غلظت بالای محلول های نمکی می تواند عوارض جانبی قرمزی یا تورم در محل تزریق داشته باشد.

سدیم خیلی کم

کمبود سدیم معمولاً نشانه یک اختلال زمینه ای است. نام این بیماری هیپوناترمی است. می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ترشح نامناسب هورمون آنتی دیورتیک (ADH)، ناشی از اختلالاتی که بر تعادل هورمون ها، داروهای خاص و برخی شرایط پزشکی تأثیر می گذارد
  • مصرف زیاد آب
  • استفراغ طولانی مدت یا اسهال
  • استفاده از برخی داروهای مدر
  • برخی بیماریهای کلیوی

تعریق زیاد و مداوم بدون هیدراتاسیون مناسب نیز یک علت بالقوه است ، به ویژه در افرادی که در مسابقات استقامتی طولانی مدت مانند ماراتن و سه گانه تمرین و رقابت می کنند.

جمع بندی

حدود 75 تا 90 درصد از سدیم دریافتی ما از نمک یا کلرید سدیم تامین می شود. نمک یک ماده معدنی ضروری (سدیم) فراهم می کند که بدن ما برای عملکردهایی مانند حفظ فشار خون و جذب مواد مغذی از آن استفاده می کند. همچنین می توانید از نمک برای چاشنی غذاها، تمیز کردن وسایل منزل و رفع برخی مشکلات پزشکی استفاده کنید.

دستورالعمل های رژیم غذایی آمریکا پیشنهاد می کند کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز بخورید. شما می توانید این کار را با خوردن غذاهای کمتر فرآوری شده، مانند غذای سرد و غذاهای بسته بندی شده و پخت وعده های غذایی در خانه انجام دهید.

نمک بیش از حد می تواند منجر به نگرانی های سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و بیماری کلیوی شود. کاهش مصرف نمک و افزایش میزان دریافت پتاسیم می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

قبل از افزودن سدیم کلرید بیشتر به رژیم غذایی باید با پزشک خود مشورت کنید. بیشتر افراد از مقدار توصیه شده فراتر می روند، اما افرادی که مقدار زیادی آب می نوشند، اسهال مداوم دارند یا در مسابقات استقامتی طولانی شرکت می کنند ممکن است دچار کمبود سدیم شوند. در این موارد، هیدراتاسیون خوب دهانی می تواند کمک کننده باشد. در موارد شدیدتر، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است نیاز به ارائه محلول نمک داخل وریدی (IV) برای بازیابی هیدراتاسیون و الکترولیت ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *