آیا مسمومیت توسط خورشید وجود دارد؟
آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی
۱۴۰۰-۰۷-۰۵
بهترین هتلها و اقامتگاه های لوسرن
بهترین هتلها و اقامتگاه های لوسرن
۱۴۰۰-۰۷-۰۵

آیا مسمومیت توسط خورشید وجود دارد؟

کارشناس ما می گوید: نه. اما آفتاب شدید قطعاً می تواند باعث بثورات بد شود. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به این سوال پاسخ میدهیم. پس با ما همراه باشید.

آیا ممکن است در اثر  نور خورشید زیاد “مسموم” شویم؟

خیر. گرچه مردم از آفتاب سوختگی شدید به عنوان “مسمومیت با آفتاب” یاد می کنند، اما چنین چیزی وجود ندارد.

برخی از افراد هنگامی که در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرند، دچار بثورات پوستی به نام فتودرماتوز می شوند. رایج ترین آنها فوران نور چند شکل (PMLE) است که معمولاً دارای برجستگی های قرمز یا تاول هایی است که خارش یا سوزش دارد و گاهی اوقات باعث لرز، سردرد و حالت تهوع می شود. حدود 10 تا 20 درصد از جمعیت ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند، اغلب در اوایل بهار، هنگامی که اولین نور خورشید شدید آنها در سال رخ می دهد. از جمله مستعدترین آنها افرادی هستند که در ماه های زمستان در مناطق گرمسیری تعطیل می شوند.

برخی از افراد نیز به دلیل مصرف داروهای خاص (از جمله برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون ) یا استفاده از انواع خاصی از لوسیون ها (مانند محصولات دارای اسیدهای آلفا یا بتا هیدروکسی یا رتینوئیدها، مشتق از ویتامین A )، فتودرماتوز ایجاد می کنند.

پیشگیری ساده است: هنگام بیرون رفتن از منزل لباس محافظ و کرم ضد آفتاب وسیع بپوشید. از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر از آفتاب اجتناب کنید و در صورت ابتلا به PMLE، به پزشک خود مراجعه کنید، وی ممکن است پیشنهاد کند که کرمهای بدون نسخه با استروئیدها را روی برجستگی ها یا تاول های خود بمالید تا به بهبود آنها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *