پوکی استخوان: آیا شما در خطر هستید؟
چرا سیگار بدترین دشمن خانمهاست؟
چرا سیگار بدترین دشمن خانمهاست؟
۱۴۰۰-۰۷-۰۶
ذات الریه چیست؟
آنچه باید درباره علائم سرطان ریه بدانید!
۱۴۰۰-۰۷-۰۶

پوکی استخوان: آیا شما در خطر هستید؟

پوکی استخوان به دلیل از دست دادن توده و تراکم استخوان، احتمال شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. ممکن است هیچ گونه علائم یا دردی نداشته باشید. اولین نشانه ممکن است شکستگی استخوان باشد. این یک افسانه است که پوکی استخوان یک بیماری است که فقط زنان سفیدپوست مسن را درگیر می کند. مردان و زنان در هر سنی و قومیتی می توانند به آن مبتلا شوند. با این حال، موارد خاصی احتمال پوکی استخوان را بیشتر می کند:

سن. تراکم استخوانی شما در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد. پس از آن، شما شروع به از دست دادن توده استخوانی می کنید. بنابراین این دلیل بیشتری برای انجام تمرینات قدرتی و تمرینات تحمل وزن است- و مطمئن شوید که از رژیم غذایی خود مقدار کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می کنید -تا زمانی که سن شما بیشتر می شود استخوان های خود را قوی نگه دارید.

جنسیت زنان بالای 50 سال بیشترین احتمال ابتلا به پوکی استخوان را دارند. احتمال این بیماری در زنان 4 برابر مردان است. استخوان های سبک تر ، نازک تر و طول عمر بیشتر بخشی از دلایل خطر بیشتر آنها است. مردان نیز می توانند به پوکی استخوان مبتلا شوند – این فقط کمتر رایج است.

سابقه خانوادگی. اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما دچار پوکی استخوان یا علائم پوکی استخوان شده اند، مانند شکستگی مفصل ران پس از سقوط جزئی ، احتمال دارد شما نیز به آن مبتلا شوید.

ساختار استخوان و وزن بدن. زنان لاغر و ریز شانس بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند. یکی از دلایلی که وجود دارد این است که استخوان کمتری نسبت به زنانی با وزن بیشتر و فریم بزرگتر برای از دست دادن دارند. به طور مشابه ، مردان دارای استخوان های کوچک و لاغر بیشتر از مردان با فریم بزرگتر و وزن بدن بیشتر در معرض خطر هستند.

استخوان های شکسته. اگر قبلا شکستگی داشته اید ، ممکن است استخوان های شما به این اندازه قوی نباشند.

قومیت تحقیقات نشان می دهد که زنان قفقازی و آسیایی بیشتر از زنان با سایر قومیت ها به پوکی استخوان مبتلا می شوند. احتمال شکستگی لگن در زنان قفقازی دو برابر زنان آفریقایی-آمریکایی است.

بیماریهای خاص برخی بیماریها مانند آرتریت روماتوئید شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند.

برخی داروها. برخی از داروهای تجویزی – به عنوان مثال ، اگر استروئیدهایی مانند پردنیزولون را به مدت طولانی مصرف می کنید – همچنین می توانند شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند.

سیگار کشیدن. برای استخوان های شما مضر است. برای کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی – و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی – با پزشک خود این عادت را در اسرع وقت ترک کنید.

الکل. نوشیدن زیاد می تواند منجر به نازک شدن استخوان ها شده و احتمال شکستگی را افزایش دهد.

 

پیشگیری از شکستگی استخوان زمان پوکی استخوان

اگر پوکی استخوان داشته باشم برای محافظت از خود در برابر شکستگی چه می توانم انجام دهم؟

اگر پوکی استخوان دارید، مهم است که از خود در برابر زمین خوردن های تصادفی محافظت کنید، که ممکن است منجر به شکستگی شود. برای ایمن سازی خانه خود اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وسایل خانه را بردارید و خانه خود را از هرج و مرج دور نگه دارید.
  • میله های چنگال را روی دیوارهای وان و دوش و کنار توالت ها نصب کنید.
  • روشنایی مناسب را نصب کنید.
  • آج ها را روی زمین بکشید و فرش های پرتابی را بردارید.

همچنین خود را با صحبت مراقبت های بهداشتی ارائه دهنده در مورد ورزش، ورزش درمانی و مصرف ویتامین D مکمل برای جلوگیری از شکستگی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *