معرفی گل آئونیوم + راهنمای نگهداری
چگونه گل بنفشه را رشد دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۲
چطور در خانه زنجبیل پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۲

معرفی گل آئونیوم + راهنمای نگهداری

آئونیوم نوعی تیره است که شامل حدود 35 گونه گیاهی آبدار با برگهای براق و مومی غیرمعمول بصورت گل رز است. گونه ها از A. tabuliforme و A. smithii کم رشد ، فقط چند اینچ عرض ، تا گونه های بزرگ چند فوت مانند A. arboreum ، A. valverdense و A. holochrysum. برگ و ساختار گیاه به قدری کامل است که این گونه ها گاهی اوقات با گیاهان مصنوعی اشتباه گرفته می شوند.

برگهای آئونیوم به طور معمول گرد و در انتهای ساقه ها به صورت گل رز در اطراف توپی های مرکزی قرار می گیرند. شاخ و برگ می تواند یک رنگ ثابت باشد ، یا به رنگ سفید ، زرد ، قرمز و سبز متنوع باشد. گلهای کوچک ستاره مانند از مرکز گلهای رز به صورت خوشه ای رشد می کنند ، اما به خصوص نمایان نیستند. برگهای گوشتی این گیاهان را کاملاً شبیه چندین گیاه آبدار دیگر می دانند.

گیاه آئونیوم را می توان در هر زمان در باغچه کاشت. اینها گیاهانی نسبتاً کند رشد هستند و ممکن است پنج سال طول بکشد تا شکوفا شوند.

نام لاتین
Aeonium spp.
نام عمومی Aeonium
گونه گیاه
Perennial succulent
اندازه عمومی 2–60 inches (depending on species and variety)
نیاز به نور خورشید
Full sun to part shade
نوع خاک
Sandy loam
خاک pH 5.6–6.0 (slightly acidic)
زمان گلدهی
Late winter or spring
رنگ گل
Pink (flowering is rare, occurring only in mature plants)
سختی 9–11(USDA); often grown as potted plants brought indoors for winter
ناحیه بومی
Canary Islands, Africa
سمی بوند Non-toxic

مراقبت از آئونیوم

در آب و هوای گرم تر، آئونیوم را می توان مانند گیاهان چند ساله در زمین پرورش داد، اما رشد آن به عنوان گیاهان گلدان در عرشه یا پاسیو نیز معمول است. در مناطق سردتر، آنها باید در ظروف پرورش داده شوند و قبل از یخ زدگی داخل آنها برده شوند. وقتی آئونیومها در باغ رشد می یابند هنگام دسته بندی در توده ها بیشترین توجه را دارند. انواع بلند وقتی بوته ای می شوند می توانند مانند بونسای به نظر برسند. اگر بیش از حد لگی شوند می توانید آنها را مرتب کنید. قلمه ها به راحتی ریشه می دهند و گیاهان جدیدی ایجاد می کنند ، به شما کمک می کنند تا منطقه کاشت خود را پر کنید.

اگر شرایط مناسب رشد را داشته باشید ، آئونیوم ها به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارند. در غیر این صورت ، وظیفه اصلی شما انتقال آنها از آفتاب داغ به سایه و بازگشت دوباره ، آبیاری و انتقال آنها به داخل خانه است که دما بسیار کم شود.

 

آئونیوم ها از آنجا که آب خود را در برگ و ساقه خود ذخیره می کنند ، دارای سیستم ریشه ای کم عمقی هستند. برخلاف سایر ساکولنت ها که خاک خشک را ترجیح می دهند، آئونیوم ها خاکی مرطوب اما مرطوب را ترجیح می دهند. آنها می توانند ریشه ها را در امتداد ساقه های خود تولید کنند که در صورت بسته شدن گلدان یا ریزش ساقه ها و لمس خاک ، ممکن است متوجه این ریشه ها شوید. اطمینان حاصل کنید که این ریشه ها خشک نشده اند. ریشه های ساقه به سرعت قطعات افتاده را به گیاهان جدید تبدیل می کنند. شاخه های ساق پا تمایل دارند که سقوط کرده و از وزن گل سرخ خارج شوند. اگر این اتفاق افتاد، می توانید ساقه شکسته را دوباره بکارید.

 

مراقب آفات موجود در Aeoniums باشید. اسلاگ ها می توانند صدمه ای وارد کنند و شته ها ، شاخک های شپشک و مورچه ها نیز از آئونیوم لذت می برند. گیاه را با اسپری آب یا صابون حشره کش ملایم درمان کنید تا این آفات از بین بروند.

 

سبک

مانند اکثر ساکولنت ها، گیاهان آئونیوم در آفتاب کامل تا سایه سایه بهترین رشد را دارند. در تابستانهای گرم و شرایط کویری ، سایه روشن ممکن است لازم باشد. در داخل خانه ، به آنها نور غیر مستقیم روشن بدهید.

 

خاک

یک مخلوط گلدان شنی یا گلدان معمولی که با پرلیت اصلاح شود بهتر از مخلوط مخصوص ساکولنت ها و کاکتوس ها است زیرا آئونیوم ها به مقداری رطوبت نیاز دارند. اگر در تختخواب های باغی با خاک متراکم پرورش داده شود ، ممکن است لازم باشد برای اصلاح تخلخل خاک، با پیت ماس ​​اصلاح شود.

 

آبیاری

در زمستان، در هر آبیاری اینچ سطح خاک خشک شد، آبیاری کنید. تست را با فرو بردن انگشت خود به داخل خاک یک یا دو اینچ انجام دهید. این گیاهان رطوبت بیشتری نسبت به بسیاری از ساکولنت ها دارند، اما رطوبت زیاد یا نشستن آنها در خاک مرطوب باعث پوسیدگی ریشه می شود.

 

دما و رطوبت

این گیاهان آب و هوای مدیترانه ای را ترجیح می دهند – نه خیلی گرم ، نه خیلی سرد ، نه خیلی خشک. اکثر انواع آئونیوم فقط در مناطق 9 تا 11 USDA مقاوم هستند. رشد آئونیوم در سایه مرطوب باعث می شود که آنها در گرمای زیاد رشد کنند ، اما فصل رشد واقعی آنها زمستان تا بهار است ، زمانی که درجه حرارت سرد (65 تا 75 درجه فارنهایت) و مرطوب است. آنها ممکن است در تابستان خاموش شده و آبیاری بیش از حد لازم نداشته باشند ، مگر در شرایط بسیار خشک. در گرمای شدید ، برگهای آنها فر می شود تا از اتلاف بیش از حد آب جلوگیری کند.

 

کوددهی

در فصل رشد هر ماه یا تقریباً با کود متعادل نیمه نیرو تغذیه کنید. در حالت خوابیده غذا ندهید.

انواع آئونیوم

Aeonium arboreum: این گیاه که به طور گسترده در دسترس است ، گلهای رز سبز روشن روی یک ساقه منشعب دارد. فرم درختچه ای دارد و می تواند به اندازه 6 فوت در باغ ، یا 3 فوت در ظروف رشد کند.
Aeonium arboreum ‘Atropurpureum’: این رقم 3 تا 5 فوت قد بلند اگر در نور شدید رشد کند برگهای قهوه ای دارد.
Aeonium arboreum ‘Zwartkop’: این رقم دارای برگهای بسیار تیره ، تقریباً سیاه است و همچنین گیاهی نسبتاً بزرگ است.
Aeonium ‘Garnet’: صلیبی ترکیبی از A. ‘Zwarkop’ و A. tabuliforme ، برگهای این گونه به سمت وسط سبز و دارای قرمز تیره هستند.
Aeonium davidbramwelli ‘Sunburst’: این رقم گیاهی کوتاه تر ، با ارتفاع 1 تا 2 فوت است اما دارای گل رزهایی با عرض نوارهای زرد کمرنگ ، سفید و سبز و نوک های صورتی به طول 1 فوت است.
Aeonium haworthii ‘Tricolor’ یا ‘Kiwi’: گیاهی با رشد آسان 2 تا 3 فوت ، دارای گلهای 4 اینچی است که در جوانی دارای مراکز زرد

 

گلدان مناسب

آئونیوم ها که به خاک بسیار کمی نیاز دارند ، برای پرورش در ظروف عالی هستند ، جایی که می توانید از نزدیک ویژگی های منحصر به فرد آنها را ببینید و کنترل بهتری روی شرایط رشد آنها داشته باشید. در مناطق با رطوبت زیاد یا بارانی، ممکن است به هیچ وجه نیازی به آبیاری آنها نداشته باشید. برای جلوگیری از ایستادن آب و پوسیدگی ریشه، ظرفی با سوراخ زهکشی انتخاب کنید. برای کمک به حفظ سطح رطوبت لازم ، از یک مخلوط گلدان معمولی به جای مخلوط ساکولنت / کاکتوس با تخلیه سریع استفاده کنید.

اگر در حال پرورش آئونیوم در ظروف هستید، هر 2 تا 3 سال یکبار گلدان را با خاک گلدان تازه تهیه کنید.

 

مانند بسیاری از ساکولنت ها ، آئونیوم ها از قلمه ها بسیار آسان تکثیر می شوند. حتی تکه های ساقه ای که از گیاه می ریزند ممکن است به راحتی در خاک اطراف آن ریشه بزنند.

یک قطعه ساقه حاوی گل رز برگ را برش دهید. قلمه را در سایه قرار دهید و اجازه دهید تا انتهای برش حدود سه روز خوب شود.
یک گلدان کوچک را با سوراخ های زهکش با مخلوطی از نصف خاک گلدان منظم و نیمی از مخلوط گلدان کاکتوس / آبدار پر کنید. انتهای بریده شده برش را در مخلوط گلدان قرار دهید ، آنقدر عمیق است که بتواند آن را به حالت ایستاده نگه دارد. گلدان را در زیر نور غیرمستقیم روشن قرار دهید و هر هفته یک بار آن را کم آبیاری کنید.

هنگامی که گیاه ریشه های محکمی ایجاد کرد ، اجازه دهید 2 اینچ سطح بالای خاک قبل از آبیاری خشک شود. در صورت لزوم دوباره در یک ظرف بزرگتر گلدان بگذارید.

بیشتر آئونیوم ها مونوکارپی هستند ، به این معنی که گیاه مادر پس از گلدهی می میرد. با این حال ، اگر گیاه شاخه های جانبی تولید کند، آن شاخه های کناری زنده می مانند. در غیر این صورت ، کل گیاه از بین می رود. به همین دلیل خوب است که بطور دوره ای گیاهان جدید را از قلمه ها شروع کنیم. شما همچنین می توانید گیاهان جدیدی را از بذر شروع کنید.

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *