معرفی 12 گیاه برای باغچه های آفتابگیر
راهنمای پرورش خیار در گلدان
۱۴۰۰-۰۱-۳۱
آشنایی با فواید و مضرات گشنیز
۱۴۰۰-۰۱-۳۱

معرفی 12 گیاه برای باغچه های آفتابگیر

در حالی که بعضی از گیاهان در معرض تابش مستقیم آفتاب پژمرده می شوند، اما بسیاری از گیاهان چند ساله با شکوفائی روزانه آفتاب می گیرند. محل کاشت اگر در اکثر روزها حداقل شش تا هشت ساعت از تابش مستقیم آفتاب برخوردار باشد، در معرض آفتاب کامل در نظر گرفته می شود.

برخی از گیاهان یکساله کامل ممکن است در گرمترین قسمت روز به کمی محافظت در برابر آفتاب نیاز داشته باشند. و ، نیاز رطوبت برای گیاهان چند ساله کامل آفتاب متفاوت است. برخی شرایط خشک را تحمل می کنند در حالی که برخی دیگر به خاک مرطوب نیاز دارند. برای بعضی ها، مرطوب نگه داشتن خاک آنها به اندازه تأمین نیازهای نور خورشید مهم است.

نکته

در مورد گیاهان خود به دقت تحقیق کنید تا چرخه شکوفایی آنها را بشناسید. دانستن دقیق اینکه چه زمانی گیاهان چند ساله شما شکوفا می شوند ، شما را قادر می سازد تا طراحی باغ خود را مطابق با برنامه ریزی انجام دهید تا چیزی همیشه از بهار تا پاییز شکوفا شود.

 

01 آلیسوم زرد (Aurinia saxatilis)

آلیسوم زرد کم رشد و همچنین با نام عمومی شناخته می شود ، یک پوشش زمین گلدار تشکیل دهنده حصیر است. آن را در مناطقی رشد دهید که ترجیح می دهید پخش شود و تکه های برهنه ناخوشایند را بپوشاند. با گیاه آلیسوم شیرین (Lobularia maritima) اشتباه گرفته نشود ، آلیسوم زرد در بهار گلهای زرد و روشن دارد. گیاه را بعد از گل دادن به نصف کاهش دهید تا شکل آن حفظ شود. همچنین از خاک کم زهکشی و آبیاری زیاد خودداری کنید، زیرا این امر باعث از بین رفتن گیاه می شود.

مناطق رشد USDA: 4 تا 7
انواع رنگ: زرد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: متوسط ​​تا ماسه ای ، خشک ، زهکشی خوب

 

02 سراسیوم (برف تابستانی) (Cerastium tomentosum)

یک باغ صخره ای مورد علاقه ، برف در تابستان، نام زیبا خود را از شکوفا شدن ظاهر می کند: گل های سفید در برابر پس زمینه شاخ و برگ نقره ای. این گیاه چند ساله با رشد کم دوست دارد در مناطق آفتابی گسترش یابد. و با شکوفه های رنگارنگ، مانند گل های رز (Rosa spp.) و گل های گل مینا (Echinacea) جفت می شود. شکوفه های کمرنگ را در اواخر بهار از بین ببرید در غیر این صورت خود بذر می شود. در حالی که شکوفه های کمرنگ را از بین می برید، حذف شاخ و برگ مرده یا بیمار و مرتب کردن فرم گیاه نیز ایده آل است.

مناطق رشد USDA: 3 تا 7
انواع رنگ: سفید
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: شنی ، خشک ، زهکشی خوب

 

03 سنبله‌ای نقره‌ای (Stachys byzantina)

یکی دیگر از گیاهان کاملاً آفتابی و شاخ و برگهای نقره ای ، گوش بره است. این گیاه با نگهداری کم نه تنها در شرایط خاک خشک رشد می کند ، بلکه در برابر گوزن نیز مقاوم است. برگهای مخملی آن به اندازه کافی نرم است که می تواند با آن دست و پا بزند و در اواخر بهار شکوفه های کوچک صورتی-ارغوانی آن یک عنصر دیگر به باغ شما اضافه می کند. اگرچه شکوفه ها برای انسان ناچیز است و به سختی قابل توجه است ، اما زنبورهای عسل بسیار جذب آنها می شوند.

این گیاه تمایل به پوسیدگی و ایجاد بیماری در شرایط مرطوب دارد ، بنابراین با قرار دادن در خاک با زهکشی مناسب از آن محافظت کنید. آبیاری معمولاً به جز در دوره های طولانی مدت و کم بارشی لازم نیست.

مناطق رشد USDA: 4 تا 8
انواع رنگ: صورتی مایل به بنفش
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

04 مرغ و جوجه (Sempervivum tectorum)

مرغ و جوجه آبداری است که از گل سرخ مادری (مرغ ها) و فرزندان ریز (جوجه ها) تشکیل شده است. ممکن است به نظر لطیف برسد ، اما این یک گیاه چند ساله مقاوم است که می تواند خشکی و خاک سنگی یا ماسه ای را تحمل کند. فقط مطمئن شوید که زهکشی خوبی داشته باشد و بیش از حد آب ندهید. هرگاه روزت شکوفا شود ، می میرد. این گل رزها را از گیاه خارج کنید تا گیاهان فرزندان بتوانند شکاف را پر کنند.

مناطق رشد USDA: 3 تا 8
انواع رنگ: قرمز بنفش
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

05 “شادی پاییز” Stonecrop (Hylotelephium “Herbstsfreude”)

محصول سنگی “شادی پاییز” نام خود را از چرخه شکوفایی دیرهنگام خود گرفته است. شکوفه های خوشه ای بسیار ریز و صورتی صاف آن ، از سپتامبر تا اکتبر می رسد ، مدت ها پس از اینکه اکثر گیاهان دیگر از اوج خود گذشته اند. “شادی پاییز” یک باغ مناسب برای چهار فصل را ایجاد می کند و به عنوان یک منبع غذایی دیرهنگام برای گرده افشان ها محسوب می شود. زنبورها به انواع مختلف محصول سنگی جذب می شوند.

از خاکی که بیش از حد غنی است خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که خاک به خوبی تخلیه شده است. برای ترویج گیاهان مقاوم ، جلوگیری از شل شدن ، و به تاخیر انداختن گلدهی تا پاییز ، شاخ و برگ شاخ و برگ گیاهان را در اواخر بهار به نصف و در اواسط تابستان به نصف کاهش دهید.

مناطق رشد USDA: 3 تا 9
انواع رنگ: صورتی تا قرمز
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

06 بومادران (Achillea millefolium)

گونه های بومادران گلهای زیبا و رویه تخت و سفید تولید می کند و ارقام رنگ های گل را در صورتی ، قرمز ، کرم ، زرد و پاستیل دو رنگ ارائه می دهند. بومادران برای پروانه ها بسیار جذاب است. حتماً به این گیاه فضای کمی بدهید تا گسترش یابد زیرا این گیاه به دو و سه فوت قد و عرض می رسد. آماده باشید تا وقتی بیش از حد مجاز است آن را بیرون بیاورید. در شرایط مناسب ، بومادران می تواند یک پخش کننده تهاجمی باشد. قطع گیاه در فصل رشد پس از اولین گلدهی ممکن است باعث شکوفایی بیشتر شود و شکل آن را کنترل کند.

مناطق رشد USDA: 3 تا 9
انواع رنگ: سفید (گونه) با ارقام موجود در رنگهای مختلف
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

07 دیزی شاستا (Leucanthemum x superbum ‘Becky’)

دیزی شستا با گلبرگهای اشعه مانند خود که از یک دیسک زرد روشن تابیده می شود ، قطعاً در باغ اظهاراتی می کند. گل مروارید شستا در مناطق خشک و آفتابی رشد می کند و آنها می توانند یک سرماخوردگی را تحمل کنند. اما خاک مرطوب ، به خصوص در زمستان ، می تواند آنها را از بین ببرد ، بنابراین تخلیه خوب خاک یک امر ضروری است. گلهای محو شده را برای تشویق شکوفایی مجدد بردارید.

مناطق رشد USDA: 5 تا 9
انواع رنگ: سفید با مرکز زرد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

08 سوزان چشم سیاه (Rudbeckia hirta)

سوزان چشم سیاه یک گیاه چند ساله است که به راحتی خود را می کارد و در یک زمان ، یک گیاه می تواند صدها نهال تولید کند. حتی اگر باغ شما فضای کافی داشته باشد ، گیاهان شلوغ گردش هوا را کاهش می دهد و کمبود جریان هوا می تواند باعث رشد کپک پودری و سایر بیماری ها شود. برای کاهش احتمال بیماری ، گیاهان اضافی را حذف کرده یا تقسیم کنید تا جریان هوای کافی فراهم شود. اگرچه پرندگان در پاییز با سر بذر سوزان چشم سیاه میهمانی می کنند ، اما شکوفه های کمرنگ و مبهم مانع کاشت خود می شود.

مناطق رشد USDA: 3 تا 7
انواع رنگ: زرد تا نارنجی با مرکز قهوه ای
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: متوسط ​​، رطوبت متوسط ​​، تخلیه خوب

 

09
Threadleaf Coreopsis (Coreopsis verticillata ‘Moonbeam’

Threadleaf coreopsis ، همچنین به نام کنه دانه شناخته می شود ، یک دوره شکوفایی طولانی از ژوئن تا آگوست دارد. این گیاه از دو قد بلند و پهن رشد می کند و می تواند از طریق ریزوم های زیرزمینی و خود بذر تا حدودی تهاجمی گسترش یابد. از بین بردن شکوفه های کمرنگ مانع خود زایی می شود. هرس گیاه در اواخر تابستان نه تنها رشد آن را تمیز می کند ، بلکه می تواند باعث تشدید رشد مجدد پاییز شود.

مناطق رشد USDA: 3 تا 9
انواع رنگ: زرد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: ماسه ای یا سنگی ، رطوبت خشک تا متوسط ​​، زهکشی خوبی دارد

 

10 اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula angustifolia

اسطوخودوس انگلیسی بیش از یک مزیت دارد. در باغ ، شاخ و برگهای خاکستری مایل به سبز و شکوفه های بنفش آن زیبا به نظر می رسند و رایحه تسکین دهنده آن به دفع آفات کمک می کند. و می توانید این گیاه معطر را برداشت کنید تا از عطر و بوی فوق العاده آن در فضای داخلی لذت ببرید. شکوفه های خشک آن برای ساخت کیسه هایی برای افزودن رایحه به یک کشو یا کمد یا حتی قرار دادن زیر بالش مناسب است. اسطوخودوس را در بهار هرس کنید تا بعد از ظهور برگهای جدید گیاه شکل بگیرد. ساقه های گل محو شده را برای طولانی شدن گل ، که از ژوئن تا آگوست اتفاق می افتد ، بردارید. این گیاه در شرایط خشک رشد می کند. بیش از حد مرطوب می تواند آن را از بین ببرد.

مناطق رشد USDA: 5 تا 8
انواع رنگ: بنفش
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: شرایط زهکشی شده ، بارور ، خشک (شن و ماسه)

 

11 گربه (نپتا کاتاریا

گربه گربه یک گیاه چند ساله خوراکی است که حاوی یک روغن اساسی است که بسیاری از گربه ها دوست دارند آن را دوست داشته باشند. این گیاه تحمل خشکسالی را دارد. و حتی می تواند کمی سایه را کنترل کند ، به خصوص در بعد از ظهرهای گرم. اما خاک مرطوب می تواند آن را از بین ببرد ، بنابراین فقط در هنگام خشک شدن خاک آبیاری کنید. خوشه های گل را پس از کمرنگ شدن برای تشویق شکوفا شدن بیشتر از بین ببرید و گیاهان تثبیت شده را وقتی شلوغ می شوند تقسیم کنید.

مناطق رشد USDA: 3 تا 7
انواع رنگ: سفید و بنفش کمرنگ
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

12 مریم گلی (Salvia spp.)

مریم گلی یکی از گیاهان پرطرفدار برای آفتاب کامل است. افراد تازه وارد باغبانی ممکن است فقط از گیاهان سالانه قرمز ، Salvia splendens اطلاع داشته باشند. اما انواع چند ساله گیاه مریم گلی تا حد زیادی در محدوده رنگ بنفش آبی است ، اگرچه چند رقم صورتی وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد. برخی از ارقام سخت بنفش آبی عبارتند از: “مه شب” ، “کارادونا” و “تپه آبی”. سنبله های گل محو شده را برای تشویق شکوفائی بیشتر بردارید.

مناطق رشد USDA: 4 تا 8
انواع رنگ: آبی بنفش ، صورتی
قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
خاک: رطوبت متوسط ​​، خشک تا متوسط ​​، تخلیه خوب

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *