معرفی 8 علت احتمالی تاخیر در پریود
فنجان قاعدگی
فنجان قاعدگی چیست؟و آیا برای شما مناسب است؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۲
یائسگی زودرس,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
چه عواملی باعث یائسگی زودرس میشود؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۲

معرفی 8 علت احتمالی تاخیر در پریود

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی معرفی 8 علت احتمالی تاخیر در پریود میپردازیم.

چرخه شما

نگران یک دوره دیررس هستید، اما می دانید باردار نیستید؟ دوره های از دست رفته یا دیررس به دلایل دیگری غیر از بارداری اتفاق می افتد. علل شایع می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط جدی پزشکی باشد.

در زندگی یک خانم نیز دو بار اتفاق می افتد که قاعدگی او کاملاً نامنظم است:

  • زمانی که برای اولین بار شروع می شو.
  • و زمانی که یائسه است.

همانطور که بدن شما مرحله گذار را طی می کند، چرخه طبیعی شما می تواند نامنظم شود. بیشتر زنانی که به یائسگی نرسیده اند معمولاً هر 28 روز یک قاعدگی دارند. با این حال، یک چرخه قاعدگی سالم می تواند از هر 21 تا 35 روز باشد. اگر پریود در این محدوده ها قرار نمی گیرد، دلیل آن یکی از دلایل زیر است.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی برای تسکین درد قاعدگی

 

1. استرس

استرس می تواند هورمون های شما را دور بریزد، برنامه روزانه شما را تغییر دهد و حتی بخشی از مغز شما را که مسئول تنظیم قاعدگی شما است تحت تأثیر قرار دهد – هیپوتالاموس. با گذشت زمان، استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود، همه این موارد می تواند بر چرخه شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می کنید استرس ممکن است پریود شما را از بین ببرد، سعی کنید روش های آرام سازی را انجام دهید و تغییرات سبک زندگی را ایجاد کنید. افزودن ورزش بیشتر به رژیم شما ممکن است به شما کمک کند تا به مسیر درست برگردید.

بیشتر بخوانید: 8 دمنوش عالی برای درد های قاعدگی

 

2. وزن کم بدن

زنان مبتلا به اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری، ممکن است دوره های از دست رفته را تجربه کنند. وزن 10 درصد کمتر از حد متوسط ​​قد شما می تواند نحوه عملکرد بدن شما را تغییر داده و تخمک گذاری را متوقف کند. دریافت معالجه برای اختلال در خوردن و اضافه وزن به روشی سالم می تواند چرخه شما را به حالت عادی برگرداند. زنانی که در ورزشهای شدید مانند ماراتن شرکت می کنند نیز ممکن است دوره های خود را متوقف کنند.

 

3. چاقی

همانطور که وزن کم بدن می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، اضافه وزن نیز می تواند. اگر تشخیص دهند که چاقی عاملی در اواخر یا از دست رفتن قاعدگی شما است، رژیم غذایی و برنامه ورزشی را به شما توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: قاعدگی دردناک: علل، درمان های کاربردی

 

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی بیماری است که باعث می شود بدن شما مقدار بیشتری هورمون مردانه آندروژن تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست ها روی تخمدان تشکیل می شوند. این می تواند تخمک گذاری را نامنظم کرده یا به طور کلی متوقف کند.

هورمون های دیگر مانند انسولین نیز می توانند از تعادل خارج شوند. این به دلیل مقاومت به انسولین است که با PCOS مرتبط است. درمان PCOS بر رفع علائم متمرکز است. پزشک شما ممکن است برای کمک به تنظیم چرخه شما کنترل بارداری یا داروی دیگری را تجویز کند.

 

5. کنترل بارداری

هنگامی که کنترل بارداری را شروع یا خاموش می کنید، ممکن است تغییری در چرخه خود تجربه کنید. قرص های جلوگیری از بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که از تخمک گذاری در تخمدان جلوگیری می کنند. ممکن است پس از قطع قرص، شش ماه طول بکشد تا چرخه شما دوباره سازگار شود. انواع دیگر پیشگیری از بارداری که کاشته می شوند یا تزریق می شوند می توانند باعث از بین رفتن دوره های قاعدگی نیز شوند.

بیشتر بخوانید: آیا واکسن کرونا می تواند بر پریود شما تأثیر بگذارد؟

 

6. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. تغییرات قند خون به تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین حتی اگر نادر باشد، دیابت کنترل نشده می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود.

بیماری سلیاک باعث التهاب می شود که می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شود، که ممکن است از جذب مواد مغذی اصلی در بدن جلوگیری کند. این می تواند باعث عادت ماهانه دیررس یا از دست رفته شود.

 

7. اوایل یائسگی

بیشتر زنان یائسگی را از سنین 45 تا 55 آغاز می کنند. زنانی که در حدود 40 سالگی یا زودتر علائم دارند، در دوره یائسگی زودرس هستند. این بدان معناست که منبع تخمک شما رو به پایان است و نتیجه آن از دست رفتن دوره های قاعدگی و در نهایت پایان قاعدگی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چرا خانم ها پریود میشوند؟

 

8. مشکلات تیروئید

غده تیروئید پرکار یا کم کار نیز می تواند دلیل اواخر یا از دست رفتن پریود باشد. تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند ، بنابراین سطح هورمون نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به حالت طبیعی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: فنجان قاعدگی چیست؟و آیا برای شما مناسب است؟

 

چه موقع به دکتر خود مراجعه کنید؟

پزشک شما می تواند دلیل اواخر یا از دست رفتن پریود را به درستی تشخیص داده و در مورد گزینه های درمانی شما بحث کند. ثبت تغییرات در چرخه خود و همچنین سایر تغییرات سلامتی برای نشان دادن پزشک خود. این به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند.

اگر علائم زیر را دارید ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی غیرمعمول شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی بیش از هفت روز طول می کشد
  • خونریزی بعد از ورود به یائسگی و یک سال پریود نشدن

 

بیشتر بخوانید: آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *