میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟
آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۸
یائسگی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
یائسگی: 11 نکته ای که همه خانم ها باید بدانند!
۱۴۰۰-۰۴-۲۸

میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟

یائسگی، که گاهی اوقات “تغییر زندگی” نامیده می شود، هنگامی اتفاق می افتد که یک زن قاعدگی ماهانه را متوقف کند. این معمولاً هنگامی تشخیص داده می شود که یک سال بدون چرخه قاعدگی را ترک کرده باشید. بعد از یائسگی، دیگر نمی توانید باردار شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه سن یائسگی شما بر سلامتی شما چگونه است این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید.

 

تعیین سن یائسگی

هیچ آزمایش ساده ای وجود ندارد که بتواند به شما بگوید چه زمانی یائسه می شوید، اما محققان در حال ایجاد یک آزمایش هستند. بررسی سابقه خانوادگی ممکن است دقیق ترین راه برای کمک به شما در پیش بینی زمان تغییر باشد. یائسگی احتمالاً در همان سن مادر و در صورت داشتن خواهر خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای تسکین علائم یائسگی

 

از بین رفتن یائسگی از چه زمانی شروع می شود؟

قبل از اینکه یائسگی را تجربه کنید، یک دوره انتقالی خواهید داشت که به عنوان یائسگی شناخته می شود. این مرحله می تواند ماهها یا سالها طول بکشد و معمولاً زمانی شروع می شود که در اواسط 40 سالگی هستید. به طور متوسط​​، اکثر خانم ها قبل از قطع کامل قاعدگی، حدود چهار سال در دوره یائسگی تجربه می کنند.

 

علائم دوره یائسگی

سطح هورمون های شما در دوران یائسگی تغییر می کند. به احتمال زیاد قاعدگی نامنظم همراه با علائم مختلف دیگری را تجربه خواهید کرد. پریودهای شما ممکن است طولانی تر یا کوتاهتر از حد معمول باشد، یا ممکن است سنگین تر یا سبک تر از حد معمول باشد. علاوه بر این، ممکن است یک یا دو ماه بین چرخه ها بگذرانید.

یائسگی می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • مشکلات خواب
  • خشکی واژن
  • تغییرات خلق و خوی
  • افزایش وزن
  • موهای کم پشت
  • پوست خشک
  • از دست دادن سیری در سینه ها

علائم از زن به زن دیگر متفاوت است. برخی برای تسکین یا مدیریت علائم خود به هیچ درمانی نیاز ندارند، در حالی که برخی دیگر که علائم شدیدتری دارند نیاز به درمان دارند.

بیشتر بخوانید: آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

 

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی که قبل از 40 سالگی اتفاق می افتد یائسگی زودرس است. اگر در سنین 40 تا 45 سالگی یائسگی را تجربه می کنید، گفته می شود که یائسگی زودرس دارید. حدود 5 درصد زنان به طور طبیعی یائسگی زودرس را سپری می کنند.

موارد زیر می تواند احتمال یائسگی زودرس را افزایش دهد:

  • هرگز بچه دار نشده اید. سابقه بارداری ممکن است سن یائسگی را به تأخیر بیندازد.
  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن می تواند باعث شود یائسگی تا دو سال زودتر شروع شود.
  • سابقه خانوادگی یائسگی زودرس. اگر زنان در خانواده شما زودتر یائسگی را شروع کردند ، احتمال این نیز وجود دارد.
  • شیمی درمانی یا پرتوی لگن. این روش های درمانی سرطان می تواند به تخمدان شما آسیب برساند و باعث می شود یائسگی زودتر شروع شود.

جراحی برای برداشتن تخمدان (اووفورکتومی) یا رحم (هیسترکتومی). روش های برداشتن تخمدان ها ممکن است شما را فوراً یائسه کند. اگر رحم شما برداشته شود اما تخمدان نباشد، ممکن است یک یا دو سال زودتر از حالت یائسگی مواجه شوید.
برخی شرایط خاص بهداشتی آرتریت روماتوئید، بیماری تیروئید، اچ آی وی، سندرم خستگی مزمن و برخی اختلالات کروموزومی می تواند باعث شود یائسگی زودتر از حد انتظار رخ دهد.

اگر فکر می کنید علائم یائسگی زودرس را تجربه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند آزمایشات مختلفی را برای تعیین اینکه آیا وارد یائسگی شده اید انجام دهند.

یک آزمایش تازه تأیید شده به نام PicoAMH Elisa test میزان هورمون ضد مولر (AMH) در خون را اندازه گیری می کند. این آزمایش به شما کمک می کند تا مشخص کنید به زودی یائسگی می کنید یا از قبل دچار آن شده اید.

بیشتر بخوانید: 6 علامت طبیعی و رایج یائسگی

 

یائسگی زودرس و خطرات سلامتی

تجربه یائسگی زودرس با منبع امید به زندگی کوتاه تر مرتبط شده است. منبع معتبر همچنین یافته است که یائسگی زودرس ممکن است خطر ابتلا به برخی از مسائل پزشکی را افزایش دهد، از جمله:

  • بیماری قلبی، حمله قلبی، یا سکته مغزی
  • پوکی استخوان یا شکستگی استخوان
  • افسردگی

اما شروع زودرس یائسگی ممکن است فوایدی نیز داشته باشد. یائسگی زودرس ممکن است خطر شما را کاهش دهد منبع معتبر سرطان پستان، آندومتر و تخمدان.

مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه بعد از 55 سالگی در حدود 30 درصد بیشتر از کسانی است که این تغییر را قبل از 45 سالگی تجربه می کنند. طول عمر آنها

 

آیا می توانید یائسگی را به تأخیر بیندازید؟

راهی مطمئن برای به تأخیر انداختن یائسگی وجود ندارد، اما برخی از تغییر در سبک زندگی ممکن است در این امر نقش داشته باشد. ترک سیگار ممکن است به تعویق انداختن شروع یائسگی زودرس کمک کند. در اینجا 15 نکته برای ترک سیگار آورده شده است.

تحقیقات نشان داده است که رژیم شما می تواند بر سن یائسگی نیز تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که مصرف مقدار زیادی ماهی روغنی، حبوبات تازه، ویتامین B-6 و روی یائسگی طبیعی را به تأخیر می اندازد. با این حال، خوردن مقدار زیادی ماکارونی و برنج تصفیه شده با یائسگی قبلی ارتباط داشت.

مصرف مقادیر بالای ویتامین D و کلسیم ممکن است با کاهش خطر یائسگی زودرس مرتبط است.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی و یائسگی

 

چه زمانی باید در مورد یائسگی به پزشک مراجعه کنید؟

به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. در دوران یائسگی چکاپ دوره ای می توانند هرگونه نگرانی شما را در مورد این تغییر اساسی در زندگی شما کاهش دهند.

سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چه روش های درمانی برای کمک به علائم من موجود است؟
  • آیا روش های طبیعی برای تسکین علائم من وجود دارد؟
  • چه نوع پریودهایی در دوران یائسگی طبیعی انتظار می رود؟
  • چه مدت باید به استفاده از کنترل بارداری ادامه دهم؟
  • برای حفظ سلامتی خودم باید چه کار کنم؟
  • آیا به آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • از کجا می توانم اطلاعات بیشتری در مورد یائسگی پیدا کنم؟

اگر بعد از یائسگی خونریزی واژینال دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!

 

چشم انداز چیست؟

یائسگی بخشی طبیعی از پیری است. شما می توانید انتظار داشته باشید که این تغییر را در همان زمانی که مادر شما تجربه کرده است تجربه کنید.

در حالی که یائسگی می تواند برخی از علائم ناخوشایند را ایجاد کند، درمان های زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. بهترین رویکردی که می توانید بپذیرید پذیرش تغییرات بدن و استقبال از این فصل جدید زندگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *