میوه خشک خوبه یا بد؟

میوه خشک خوبه یا بد؟

اطلاعات مربوط به میوه های خشک بسیار متناقض است. برخی می گویند این یک میان وعده مغذی و سالم است، در حالی که دیگران ادعا می کنند که از آب نبات بهتر نیست. این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون مفصلی درباره میوه خشک و چگونگی تأثیر آن بر سلامتی شما است.


میوه خشک چیست؟

میوه خشک میوه ای است که تقریباً تمام محتوای آب آن از طریق روش های خشک کردن برداشته شده است. در طی این فرآیند میوه جمع می شود و یک میوه خشک کوچک و پرانرژی باقی می ماند. کشمش رایج ترین نوع است و پس از آن خرما، آلو خشک، انجیر و زردآلو قرار دارد. انواع دیگری از میوه های خشک نیز در دسترس هستند، گاهی اوقات به شکل شیرینی (روکش شده با شکر). اینها شامل انبه، آناناس، قره قاط، موز و سیب است.

میوه های خشک را می توان برای مدت طولانی تری نسبت به میوه های تازه حفظ کرد و می تواند یک میان وعده مفید باشد، به ویژه در سفرهای طولانی که در یخچال وجود ندارد.

خلاصه:

بیشتر میوه آب خشک شده از میوه خشک شده حذف شده است. رایج ترین انواع آن کشمش، خرما، آلو خشک، انجیر و زردآلو است. میوه خشک مملو از عناصر ریز مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است.

 

میوه خشک بسیار مقوی است.

یک قطعه میوه خشک تقریباً همان مقدار مواد مغذی میوه تازه را دارد اما در بسته بندی بسیار کوچکتر غلیظ شده است. از نظر وزن، میوه های خشک حاوی 3/5 برابر فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی میوه های تازه هستند. بنابراین، یک وعده می تواند درصد زیادی از توصیه های روزانه دریافت بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک را تأمین کند. با این حال، چند استثنا وجود دارد. به عنوان مثال ، محتوای ویتامین C در زمان خشک شدن میوه به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

میوه های خشک به طور کلی حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها است.

آنتی اکسیدان های پلی فنول با مزایای سلامتی مانند بهبود جریان خون، سلامت بهتر دستگاه گوارش، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها همراه هستند.

خلاصه:

میوه خشک سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین دارای آنتی اکسیدان های فنلی زیادی است که فواید بی شماری برای سلامتی دارند.

 

اثرات میوه خشک بر سلامتی

چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که میوه خشک مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که میوه خشک نمی خورند، وزن کمتری دارند و مواد مغذی بیشتری مصرف می کنند. با این حال، این مطالعات ماهیتی مشاهده ای داشتند، بنابراین نمی توانند ثابت کنند که میوه خشک باعث پیشرفت شده است.

میوه خشک همچنین منبع خوبی برای بسیاری از ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان های قدرتمند است.

خلاصه:

مصرف میوه های خشک با افزایش مصرف مواد مغذی و کاهش خطر چاقی مرتبط است.

 

 

کشمش

کشمش ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد کشمش انگور خشک شده است. آنها مملو از فیبر، پتاسیم و انواع ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامت هستند.آنها دارای مقدار شاخص گلیسمی پایین تا متوسط ​​و شاخص انسولین کم هستند. این بدان معنی است که کشمش بعد از غذا نباید باعث افزایش قابل توجه قند خون یا سطح انسولین شود.

مطالعات نشان می دهد که خوردن کشمش ممکن است.

  • فشار خون پایین.
  • کنترل قند خون را بهبود ببخشید.
  • مارکرهای التهابی و کلسترول خون را کاهش دهید.
  • منجر به افزایش احساس سیری شوید.

همه این عوامل باید در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

خلاصه:

کشمش سرشار از فیبر، پتاسیم و سایر ترکیبات گیاهی است. خوردن کشمش ممکن است باعث بهبود کنترل قند خون، کاهش فشار خون و کلسترول خون و همچنین کاهش التهاب شود.

 

آلو خشک

آلو خشک ملین طبیعی است و ممکن است به مبارزه با بیماری ها کمک کند. آلو خشک آلو خشک است. آنها بسیار مغذی هستند، سرشار از فیبر ، پتاسیم ، بتاکاروتن (ویتامین A) و ویتامین K هستند. آنها به دلیل اثرات ملین طبیعی شناخته شده اند. این امر به دلیل محتوای زیاد فیبر و الکل قندی به نام سوربیتول است که به طور طبیعی در برخی میوه ها یافت می شود.

نشان داده شده است که خوردن آلو باعث بهبود دفعات و ثبات مدفوع می شود. در نظر گرفته شده که آلو خشک نسبت به پسیلیوم، که یکی دیگر از داروهای رایج است، در رفع یبوست موثرتر است.

به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، آلو خشک می تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL جلوگیری کرده و به جلوگیری از بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

آلو خشک همچنین سرشار از ماده معدنی به نام بور است که می تواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک کند. بعلاوه، آلو خشک بسیار سیرکننده و دلپذیری است باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود.

خلاصه:

آلو خشک به دلیل دارا بودن فیبر و سوربیتول دارای اثر ملین طبیعی است. آنها همچنین بسیار پر کننده هستند، و ممکن است به مبارزه با آسیب اکسیداتیو در بدن کمک کنند.

 

خرما خشک

خرما ممکن است به نفع بارداری باشد و به جلوگیری از چندین بیماری کمک کند. خرما فوق العاده شیرین است. آنها منبع خوبی از فیبر، پتاسیم ، آهن و چندین ترکیب گیاهی هستند. از بین میوه های خشک، آنها یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان ها هستند که به کاهش آسیب اکسیداتیو در بدن کمک می کنند.

خرما دارای شاخص گلیسمی پایین است، به این معنی که خوردن آنها نباید باعث افزایش عمده قند خون شود. همچنین مصرف خرما در رابطه با زنان باردار و زایمان مورد مطالعه قرار گرفته است. خوردن خرما به طور منظم در طول چند هفته آخر بارداری ممکن است به سهولت گشادی دهانه رحم کمک کند و همچنین نیاز به زایمان ناشی از آن را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که زنان در چند هفته آخر بارداری خرما می خورند. فقط 4٪ از زنان خرماخوار به زایمان القایی نیاز داشتند، در حالی که 21٪ از کسانی که خرما مصرف نکردند.

خرما همچنین نتایج امیدوار کننده ای را در مطالعات حیوانات و لوله های آزمایشگاهی به عنوان درمانی برای ناباروری در مردان نشان داده است، اما مطالعات انسانی در این مرحله وجود ندارد.

خلاصه:

خرما سرشار از آنتی اکسیدان ، پتاسیم ، آهن و فیبر است. خوردن خرما می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو ، قند خون متوسط ​​و کمک به زایمان در زنان باردار کمک کند.

میوه خشک سرشار از قند و کالری طبیعی است میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی قند طبیعی هستند. از آنجا که آب میوه های خشک شده حذف شده است، این باعث می شود تمام قند و کالری در یک بسته بسیار کوچکتر متمرکز شود. به همین دلیل ، میوه خشک بسیار کالری و قند دارد، از جمله گلوکز و فروکتوز.

در زیر چند نمونه از محتوای قند طبیعی میوه های خشک آورده شده است.

کشمش: 59٪.
خرما: 64–66٪
آلو خشک: 38٪.
زردآلو: 53٪
انجیر: 48٪

حدود 22–51٪ از این مقدار قند، فروکتوز است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. این شامل افزایش خطر افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. یک بخش کوچکی از کشمش 1 اونس حاوی 84 کالری است که تقریباً فقط از قند تشکیل شده است.

از آنجا که میوه های خشک شیرین و دارای انرژی زیادی هستند، خوردن مقادیر زیاد به طور هم زمان آسان است، که می تواند منجر به مصرف بیش از حد قند و کالری شود.

خلاصه:

میوه های خشک از نظر کالری و قند نسبتاً زیاد هستند. میوه های خشک معمول حاوی 38-66٪ قند هستند و خوردن بیش از حد آنها ممکن است باعث افزایش وزن و مشکلات مختلف سلامتی شود.

از میوه های خشک با شکر اضافه شده (میوه های شیرین) خودداری کنید. برای شیرین و جذابتر کردن برخی میوه های خشک، آنها را قبل از خشک شدن با شکر اضافه شده یا شربت می پوشانند.

از میوه های خشک شده با شکر اضافه شده به عنوان میوه “شیرین” نیز یاد می شود. ثابت شده است که قند اضافه شده اثرات مضر بر سلامتی دارد و خطر چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از میوه های خشک که حاوی شکر اضافه شده است، خواندن مواد تشکیل دهنده و اطلاعات تغذیه ای موجود در بسته بندی بسیار مهم است.

خلاصه:

برخی از میوه ها قبل از خشک شدن با شکر یا شربت پوشانده می شوند. همیشه هنگام خرید میوه خشک بسته را بخوانید و از مارک های حاوی شکر اضافه خودداری کنید.

میوه خشک ممکن است حاوی سولفیت باشد و به قارچ ها و سموم آلوده شود. برخی از تولیدکنندگان مواد نگهدارنده ای به نام سولفیت به میوه خشک آنها اضافه می کنند. این باعث می شود که میوه خشک شده جذابیت بیشتری داشته باشد، زیرا میوه را حفظ کرده و از تغییر رنگ آن جلوگیری می کند. این امر عمدتا در میوه های با رنگ روشن مانند زردآلو و کشمش صدق می کند.

برخی از افراد ممکن است به سولفیت حساس باشند و ممکن است گرفتگی معده، بثورات پوستی و حملات آسم را پس از بلعیدن تجربه کنند. برای جلوگیری از سولفیت، میوه خشک را به جای رنگ روشن، قهوه ای یا خاکستری انتخاب کنید.

میوه های خشک که به طور نامناسب ذخیره و نگهداری می شوند نیز ممکن است به قارچ ها، آفلاتوکسین ها و سایر ترکیبات سمی آلوده شوند.

خلاصه:

برای حفظ رنگ به برخی میوه های خشک سولفیت اضافه می شود که ممکن است در افراد حساس اثرات سوئی ایجاد کند. میوه های خشک که به طور نامناسب ذخیره و نگهداری می شوند نیز ممکن است به قارچ ها و سموم آلوده شوند.

 

گرفتن پیغام خانگی

همانند بسیاری از غذاهای دیگر، میوه های خشک دارای جنبه های خوب و بد هستند. میوه های خشک می توانند فیبر و مواد مغذی شما را تقویت کنند و مقدار زیادی آنتی اکسیدان در بدن شما تأمین کنند. با این حال، آنها همچنین سرشار از قند و کالری هستند، و در صورت خوردن بیش از حد می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به همین دلیل، میوه های خشک فقط باید به مقدار کم و ترجیحاً همراه با سایر غذاهای مقوی خورده شوند.

آنها نباید توسط یک مشت خورده شوند، زیرا خوردن کالری بیش از حد میوه های خشک بسیار آسان است. همچنین، آنها یک غذای پر کربوهیدرات هستند و باعث می شوند در یک رژیم کم کربوهیدرات مناسب نباشند.

در پایان روز، میوه خشک کاملاً بی عیب و نقص است، اما مطمئناً یک میان وعده بسیار سالم و مغذی نسبت به چیپس یا سایر غذاهای بی ارزش فرآوری شده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *